Alltför stora och tunga bilar

Tege Tornvall skriver i sin senaste krönika bland annat om vad det är som gör elbilar som Tesla så dyra och tunga.

publicerad 17 januari 2018
- av Tege Tornvall
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

För 10-15 år sedan jagade biltillverkare vikt för lägre energi- och resursåtgång vid utveckling, produktion och bruk av bilar. Lättare konstruktioner och mer höghållfast stål och andra lättare material skulle göra bilar klart lättare.

Men dagens bilar blir i stället större och tyngre. Allt populärare blir dels 4-hjulsdrivna SUV:ar med hög markfrigång, dels laddhybrider eller rena elbilar (ibland SUV:ar) med tunga batterier.

Det ger flera oönskade effekter. 4-hjulsdrift gör vanliga bilar ca 50-100 kg tyngre. SUV-bilar är runt 100-400 kg tyngre än motsvarande vanliga bilar. Större hjul ger högre rullmotstånd, och hög och tvär nos och mer luft under bilen ökar luftmotståndet.

Elmotorer är visserligen enklare och lättare än förbränningsmotorer, men deras litium/jon-batterier väger drygt 7 kg per kWh. Ett 10 kWh-batteri väger över 70 kg – och räcker för högst 5-7 mil i vanligt bruk.

Drygt 2,3 ton tunga och fem meter långa Tesla S100 har 100 kWh batterier. De väger drygt 700 kg och räcker för 50 mil enligt DN:s 116 mils Norrlandsfärd. Där drog bilen 232 kWh. Det motsvarar 2 kWh per mil och nära 1,5 ton batteribehov för hela sträckan.

En snål, modern turbodieselbil med 5 l/100 km förbrukning drar för samma sträcka 58 liter diesel (47,5 kg). Teslas batteribehov är drygt 30 gånger tyngre – och tar motsvarande mycket mer plats.

Energi kostar pengar. Det går åt energi för att skapa pengar. Att tillverka batterier kräver mycket energi.

Tesla S100 kostar 1,5 miljoner kronor. Få har råd med det. Det räcker till 6-7 snåla turbodieselbilar med samma transportkapacitet. Bara årlig värdeminskning motsvarar minst en ny, snål dieselbil.

Dessutom är Teslan snål bara i lägre fart. 50 mils räckvidd kräver måttlig, jämn fart. DN:s 116-milaresa krävde 18 körtimmar med övernattning och effektiv snittfart 64 km/h. Med en snål turbodiesel kan man snitta 90-100 km/h med 12-13 timmars körtid.

Att utnyttja Teslans höga prestanda minskar räckvidden snabbt. Ca 130 km/h ger runt 30 mil. Tyska Auto, Motor & Sport testkörde 2014 en Tesla med 85 kWh batteri drygt 25 mil på en laddning med mycket Autobahn. Det är 3,36 kWh per mil – dubbelt mot officiella 1,69 kWh per mil.

 

 

Tege Tornvall

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!