Så ska Belt and Road-initiativet länka samman världens länder

Multipolära världsordningen

  • Det så kallade Belt and Road-initiativet är världens största infrastrukturprojekt och involverar i dagsläget över 150 länder.
  • Årets BRI-forum med medietema i Sichuan-provinsens huvudstad Chengdu besöks av ledande medieorganisationer från 76 olika länder.
  • Nya Dagbladet är på plats och bevakar som ett av de första medierna från Västländerna utvecklingen.
publicerad 30 augusti 2024
- av Isac Boman
belt-and-road-forum-02
belt-and-road-forum-04
belt-and-road-forum-05
belt-and-road-forum-03
belt-and-road-forum-01
belt-and-road-forum-06
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 

Namnet på projektet, på svenska ”Initiativet till Sidenvägen” eller mindre formellt ”den nya Sidenvägen”, förkortat till BRI, anspelar på den historiska handelsrutt som förband Kina, Europa och Afrika och som trafikerades från Romartiden under ett och ett halvt årtusende fram till 1400-talet.

Initiativet kommer ursprungligen från Kinas sittande president Xi Jinping år 2013. Den uttalade grundpremiss som projektet bygger på är så kallad multilateralism, vilket i ledigare ordalag syftar på att öppna upp för frivilliga samarbetsmöjligheter mellan självständiga aktörer genom att främja dialog. BRI-projektet beskrivs generellt vara ett uttryck för kärnan i Kinas utrikespolitik, av vissa även som en indirekt kinesisk replik på västerländsk globalism.

Främsta internationella mötesplatsen

En grundbult i projektet är ambitionen att länka samman världens länder med moderna transport- och handelsvägar, framförallt genom att bygga nya järnvägar för höghastighetståg mellan världens alla kontinenter. Även i bredare bemärkelse beskrivs BRI:s syfte som att främja kommunikation och utbyte mellan nationer och olika kulturer ”för att bidra till ömsesidiga fördelar och förståelse” och med detta som metod förbättra förutsättningarna för fred och långsiktig global stabilitet.

Vid sidan av Shanghai Cooperation Organization, som är mer inriktat på höga politiska beslutsfattare för BRICS-länderna, beskrivs den nya Sidenvägens olika forum ofta som den just nu mest betydande internationella mötesplatsen i Kina. Nya Dagbladet är på plats för att bevaka årets Belt and Road-forum med mediatema som pågår i Sichuan i sydvästra Kina mellan den 28 augusti och 3 september. Sammanlagt finns 191 medieorganisationer från 76 olika länder på plats, med många ledande medier framförallt från Sydamerika, Östeuropa och Asien.

I Kinas offentliga rum ges projektet mycket stor uppmärksamhet, där ett inslag från delar av en session för medieforumet i Sichuan-provinsens huvudstad Chengdu bland annat lyft fram landets största nyhetsprogram på statskanalen CCTV.

Nya Dagbladets Isac Boman och Markus Andersson i bild från forumet i Chengdu i sändning på Kinas största nyhetsprogram Xinwen Lianbo som har cirka 135 miljoner tittare. Klicka på bilden för att se hela tv-inslaget.

När man rör sig ute i världen är det tydligt att tiden då USA satte dagordningen sedan länge är förbi, kommenterar chefredaktör Markus Andersson.

Trenden är att Västblocket beklagligt nog isolerar sig alltmer från omvärlden. Det är viktigt att vi bevakar och hänger med i utvecklingen av den multipolära världsordning som nu i högt tempo ritar om den karta vi minns från 1900-talet.

Ungern och Serbien först i Europa

Belt and Road-initiativet är i nuläget världsomspännande med en rad pågående projekt. Bland de mest kända infrastrukturprojekt som slutförts återfinns järnvägen från Kina till Laos, samt på Indonesiens huvudö Java och hamnarna Hambantota International i Sri Lanka och Gawadar i Pakistan.

Bilder från bygget av järnvägen till Laos huvudstad Vientiane. Foto: Christophe95/CC BY-SA 4.0

Ungern och Serbien har varit först ut i Europa med att anamma initiativet på både infrastrukturell och politisk nivå, där en järnväg för snabbtåg just nu byggs av kinesiska ingenjörer mellan ländernas huvudstäder Budapest och Belgrad. Bland västeuropeiska länder är den enda deltagaren för närvarande Luxemburg, som med sin stora flygplats har en betydande flygtrafik till Kina.

Västländer står utanför

Sverige återfinns bland ett mindre antal av världens länder, framförallt från det USA-dominerade Västblocket som fortfarande valt att inte ansluta sig till initiativet.

Från amerikanskt håll beskrivs projektet i regel som ett “bedrägeri” av Kina för att skuldsätta länder, möjliggöra korruption och bryta mot mänskliga rättigheter på en internationell skala.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!