MORGONDAGENS DAGSTIDNING – måndag 13 januari 2025

måndag 13 januari 2025

Hjärncellsmassornas huvudbry: Hur det mänskliga medvetandet gäckar hjärnforskarna

Människan och medvetandet

Tesen om att människans medvetande utgår från hjärncellsmassan är inte så självklar som den breda strömmens forskningsfält idag vill göra gällande. Det skriver Cecilia Gustafsson som ser närmare på några av de frågor som den fysikaliska vetenskapen lämnat obesvarade.

publicerad 4 januari 2025

Hjärnforskning har under årtionden bedrivits, och under denna tid har inhämtats mycken kunskap om hjärnans funktioner och reaktioner, elektrokemiska såväl som biokemiska. En hjärncells uppbyggnad och struktur kan idag detaljrikt förklaras och åskådliggöras, och därtill har man klarlagt dess funktion. Hjärnan som organ har fastställts vara nervsystemets överordnande del vilken förmedlar impulser till övriga nervsystemet, möjliggörande bland annat motoriska rörelser. Mycket har därmed mänskligheten vunnit kunskap om gällande hjärnan, liksom om andra fysiska organ, vilket är till gagn vid dysfunktioner, skador, behandling och kirurgi.

Vad man däremot inte kunnat vare sig kartlägga, bevisa eller förklara är själva människan och det mänskliga medvetandet. Ändock vill naturvetenskapen, implicit stora delar av hjärnforskningen, envist hävda att människan är hjärnan och att hjärnan styr hela människans medvetande, det vill säga allt som människan tänker, känner, säger, minns, kan och gör. Hjärnan får alltså inte bara funktionen av att vara den övergripande delen av nervsystemet, utan tillskrivs den övergripande, eller ledande, ställningen över själva människan. Hur ett sådant resonemang kan få föras i vetenskapens namn, och därmed nästintill ”vunnit laga kraft” inom den offentliggjorda delen av naturvetenskapen, torde vara absurt för en självständigt tänkande människa.

Vad man däremot inte kunnat vare sig kartlägga, bevisa eller förklara är själva människan och det mänskliga medvetandet.

Om hjärnforskningen och därmed den fysikaliska vetenskapen inte kan, med vetenskapliga metoder och bevis, påvisa hur och på vilket sätt hjärnan utgör producenten av allt som människan gör, tänker, känner och säger, hur kan den då så bestämt hävda något dylikt och dessutom låta detta hävdande utgöra underlag för de offentliga framställningar som görs om hjärnan? På webbsidor och i tv-program samt via institutioner inom vård och utbildning blir vi ständigt delgivna denna ”kunskap” om hjärnans enorma inflytande över oss. Inget av det som där sägs om hjärnans ”frambringande” av det mänskliga medvetandet och minnet är dock vetenskapligt bevisat.

Inte bara det att förklaringarna i sig ofta är motsägelsefulla (de framställer hjärnan och människan som två olika aktörer), de blir förnuftsvidriga i bemärkelsen att själva människan som ett levande väsen med drömmar, önskningar, vilja, reflektioner, intelligens, handlingsförmåga etcetera reduceras till en passiv slav, underordnad ett veckat grovfysiskt organs elektrokemiska signaler.

Några citat med anmärkningar, för att åskådliggöra de motsägelsefulla argumenten samt hur du som människa presenteras, tagna från bland andra en nationell och välkänd vårdsida på internet:

Storhjärnans yttre lager kallas hjärnbarken eller cortex. Den består av grå hjärnsubstans som innehåller nervceller. Hjärnbarken ansvarar för vårt medvetande av olika sinnesintryck. I hjärnbarken skapas våra tankar, känslor och minnen.

Hjärnan är inblandad i det mesta vi gör, känner och upplever. Det är den som ger oss vår personlighet och våra känslor. Det är hjärnan som gör att vi har ett medvetande, att vi kan tänka och att vi kan minnas.

Hjärnan använder väldigt få hjärnceller för att komma ihåg saker som den ser.

Forskning hävdar att neuroner agerar som tankeceller, kapabla att specialisera sig på vissa minnen som hjärnan tidigare valt ut.

Observera hur hjärnbarken beskrivs som en grå substans innehållandes nervceller, och hur denna grå substans är ansvarig för medvetandegörandet av sinnesintrycken – den ”ser”, ”den kommer ihåg”. Vidare hur hjärnan tillskrivs egenskaper som gör att du kan tänka och minnas och att den dessutom ”väljer ut” minnen utifrån ”vad den ser”. Du har i dessa framställningar ingen talan, du får förlita dig på att ”hjärnan ser rätt”, att nervcellerna ”kommer ihåg det hjärnan ser”. Du är med andra ord helt underordnad och vem du är eller vad hjärnan ska med dig till framgår inte. Hur hjärnan med dess nervceller ”väljer”, ”ser” och ”kommer ihåg” kan den fysikalistiska forskningen inte förklara, men är för den skull inte beredd att ompröva sina påståenden.

Tillåt mig att, utifrån detta reduktionistiska synsätt på människan och medvetandet, göra ett något humoristiskt nedslag i ”hjärncellsmassan Edgars liv”:

Hjärncellsmassan Edgar skapades samtidigt som den fysiska kropp vari hjärncellsmassan Edgar är lokaliserad högst upp i. De båda kom liksom i ”samma paket” via en annan hjärncellsmassas kropp, som resultat av att denna andra hjärncellsmassa, kallad mor, tillsammans med en tredje hjärncellsmassa, kallad far, tidigare gemensamt beslutat sig för att avla en ny hjärncellsmassa.

Hjärncellsmassan Edgar är nu vuxen och bor i en egen lägenhet. Inte långt från hjärncellsmassan Edgar bor bästa kompisen, en annan hjärncellsmassa vid namn Agaton. De båda umgås flitigt med varandra och det är lätt att ta dem för tvillingar. De båda är nämligen oerhört lika varandra. Båda har de en rosa-grå nyans med veckat utseende, de väger ungefär lika mycket, är lika formade och indelade i lika många lober och ventriklar vardera. Båda har identiska lillhjärnor och hjärnstammar, och hjärnbalken hos de båda hjärncellsmassorna, vilken förenar de två uppdelade halvorna, är förvillande lika. Även thalamus, hypotalamus och limbiska systemet hos de två ser likadana ut och är placerade på samma ställen. Kort sagt deras struktur, uppbyggnad och funktion skiljer sig inte alls åt och det är mycket lätt att vid blotta anblicken ta fel på de båda.

Sin otroliga likhet till trots så finns en väsentlig skillnad dem emellan. Hjärncellsmassan Agaton har nämligen sedan sin begynnelse varit mycket skicklig på att frambringa vackra tongångar på diverse instrument. Hjärncellsmassan Edgar däremot, är trots många och tappra försök helt oläraktig när det kommer till musicerande, och därtill alldeles tondöv. De båda har vid ett flertal tillfällen ställt sig frågan hur det kan komma sig. De båda hjärncellsmassorna är ju så lika och äger ju båda samma funktioner i sina respektive delar. Hjärncellsmassan Edgar frågade en gång hjärncellsmassan Agaton hur det kommer sig att denne är så musikaliskt skicklig. Spelade hjärncellsmassan Agatons hjärncellsmassor till föräldrar mycket? Hjärncellsmassan Agaton letade febrilt i sig själv, både på den plats hos sig själv benämnd hjärnbarken och i den grå substansen där de så kallade ”korttidsminnena” och ”långtidsminnena” sägs finnas, men utan resultat. Hjärncellsmassan Agaton kunde inte, i sig själv, hitta varifrån intresset för musik uppkommit, när det uppkom eller hur skickligheten att hantera olika instrument uppstått. Under uppväxtåren fanns ingen annan musicerande hjärncellsmassa i den omedelbara närheten.

Några av cellerna i hjärnbarken hos hjärncellsmassan Edgar fann detta mycket frustrerande och blev ledsna av detta, skapade således en nedstämdhet – hur kan två, i uppbyggnad; struktur och hjärncellsinnehåll, så lika hjärncellsmassor vara så olika i läraktighet och utövande? Några andra hjärnceller i hjärncellsmassan Edgar ansåg det orättvist. De båda hjärncellsmassorna samtalade mycket om detta, genom att, via det största hålet i huvudet, växelvis utstöta olika ljudpuffar.

En dylik framställning av människan skapar mängder av frågor varav endast ett fåtal tas upp i denna text. Den tänkande läsaren, med intelligent förmåga och med uppfattningen om sig själv som besittare av självaktiverad tankeverksamhet kan säkerligen göra sig fler frågeställningar.

Vilka celler saknar hjärncellsmassan Edgar, som inte kan lära sig musicera, och som hjärncellsmassan Agaton verkar ha haft sedan sin skapelse? Vilka hjärnceller bestämmer vad som ska väljas ut, vad som ska kunna läras in, var det inlärda skall lagras och hur bestämmer cellerna var inlagringen sker? Varför sådana individuella skillnader mellan hjärncellsmassor trots samma idoga träning, liknande uppväxtvillkor, samma förutsättningar, ja ibland till och med samma föräldrar (om syskon avses)? Om hjärncellsmassan skapar tankarna och känslorna, vilket de båda hjärncellsmassorna fått lära sig av andra hjärncellsmassor, som sysslar med hjärnforskning och utbildning, vilka hjärnceller är det som blir upprörda och ledsna, som i hjärncellsmassan Edgars fall ovan, och hur skapar hjärncellen dessa känslor? Om nu hjärncellerna har samma funktion hos alla friska hjärncellsmassor, vad är det då som gör att säg en och samma företeelse gör hjärncellerna i hjärnbarken upprörda och ledsna hos vissa hjärncellsmassor, men inte hos andra? Hur bestäms det och av vad?

Vidare, om man exempelvis inte minns något vid ett visst tillfälle, men som man sedan glasklart kommer ihåg vid ett senare tillfälle, är det då så att de hjärnceller som lagrat just det specifika minnet man ville åt var upptagna med annat eller hade ledigt vid det första tillfället, för att sedan vara ”åter är i tjänst” vid det senare, och då kan plocka fram minnet? Hur plockar de ”minnesbärande” hjärncellerna fram själva minnesbilden? Och hur blir det en bild för ens inre? Hur går sammansättningen, av det över flera nervceller utspridda minnet, till? Och ”man” förresten, är det man själv som vill minnas något eller är det hjärnan? För om det är ”man själv” som vill minnas och ser minnesbilden för ”sitt inre”, så måste ju detta ”man själv” vara något annat än själva hjärnan. Hur står då dessa två aktörer i förhållande till varandra?

Sådana frågor, och fler därtill, kan den fysikaliska vetenskapen inte besvara, avfärdar dem som irrelevanta. Men om vetenskapen skall vara vägledande i kunskapshänseende så bör den följa vetenskaplig praxis och därmed hålla sig till vad den vet respektive inte vet, vad som är konstaterbart och vad som icke är det, således inte skapa gissningar och teorier för att fylla kunskapsluckorna. Vetenskapen vet att hjärnan är ett organ som, likt andra organ, tillhör den grovfysiska organismen.

Sådana frågor, och fler därtill, kan den fysikaliska vetenskapen inte besvara, avfärdar dem som irrelevanta.

Vetenskapen vet hur nervceller fungerar och vilka elektrokemiska och biokemiska impulser de förmedlar sinsemellan. Vetenskapen vet att dessa signaler förmedlar och sätter igång andra signaler och aktiviteter i andra organ i organismen. Dock varken vet eller kan dagens vetenskap förklara vad medvetande är. Och på grund av sin okunskap om det sistnämnda förminskar man levande människor till intelligensbefriade och viljelösa grå substanser. Pressar in icke passande pusselbitar i ett redan fastlagt pussel och avfärdar samtidigt pusselbitar man inte kan inpassa.

Fysikaliska forskare försvarar ofta detta med att mycket av det som rör hjärnan fortfarande är ett mysterium och att detta till stor del beror på att det är svårt att forska på hjärnan. Man får väl ödmjukt utgå från att det egentligen inte är själva hjärnan som fysiskt organ som är det stora mysteriet, utan att det i själva verket är det levande väsendet människan med sitt medvetande som utgör det för forskarna oförklarliga. För att något skingra den huvudbry som därför råder om detta ”hjärnans mysterium”, så kan det för fortsatt utveckling inom området underlätta, om de som utför forskningen inte så dogmatiskt hävdade att det mänskliga minnet och medvetandet skapas i och av en organisk grå massa av hjärnceller; är enbart det sekundära resultatet av hjärncellsimpulser.

 

Cecilia Gustafsson

 


Källor och referenser:

1177 – Så fungerar hjärnan

Utforska sinnet – Vårt minne: hur fungerar det egentligen?

Barns latenta egenskaper

Människan och medvetandet

Det finns barn som redan i unga år har otroliga talanger och som inte har någon förklaring i barnens uppväxtmiljö. Vi bör vara öppna för tanken om reinkarnation och att sådana förmågor kanske förvärvats i tidigare liv, menar Lena Fredriksson.

publicerad 5 oktober 2024
Bilden är illustrativ.

Hur många förundras egentligen över, hur redan små barn kan uppvisa så individuella egenskaper? Borde inte detta mana till viss eftertanke? Såsom en ung mamma förundrat uttryckte det: Båda pojkarna har fått exakt samma uppfostran, de är uppväxta i samma familj, ändå är de helt olika varandra. Detta syntes märkligt.


Artikeln publicerades ursprungligen den 28 april 2024


Det vore synd om denna tanke skulle stanna där, utan vidare begrundan. Något som å andra sidan kan vara fallet om mentala energin går åt till att hantera livspusslet. Men vad beror dessa olikheter på? Är barnen verkligen oskrivna blad när de föds? Uppenbarligen inte. Vi vet alla att redan små barns karaktärsdrag skiljer sig åt, likaså att de visar fallenhet för olika saker. Personlighetsdragen utmejslas med tiden allt mer. Borde inte detta väcka mer intresse?

Nej, vi är inga oskrivna blad. Vi föds med egenskaper och förmågor som ligger latent i jaget, såsom fröer. En del utvecklas tidigt, andra väcks till liv genom omständigheter som ger näring åt egenskaperna ifråga. Föräldrar har en viktig roll i att erbjuda barnen möjligheter att utveckla goda egenskaper, och begränsa annat som kan väcka liv i och förstärka sämre egenskaper. När små barn naturligt genomgår faser där lägre kvaliteter tycks komma fram, skulle vi kunna avstå från att uppmuntra dem.

Vissa personlighetsdrag är vi predisponerade för genom för människan okända energier, som präglar vårt vara i en mångfald av kombinationer. Till den kategorin hör också astrologiska influenser, som i sin djupare betydelse har en faktisk påverkan på oss. Sammantaget gör det varje individ till en unik personlighet och egenart. Vi kan utgå från att vi människor har ytterst liten förståelse för dessa ting, och att den moderna psykologin inte heller bidrar till kunskap på området. Det finns mycket kvar att upptäcka.

Vi föds med egenskaper och förmågor som ligger latent i jaget, såsom fröer.

Latenta förmågor kan vi se exempel på när barn till musiker ofta utvecklar musikalitet. Detta sker inte av en slump, utan av något som kan ses som naturens hjälp till matchning. Sådan matchning är dock inte alltid möjlig. Det finns barn med redan i unga år oförklarliga talanger, som ligger långt över vad som kan anses vara normalt för deras ålder. Kroppsspråk, uttryck och inlevelse kan vara av ett slag annars normalt för en vuxen.

När ett barn får möjligheter att utveckla fina kvaliteter såsom medkänsla, ansvarskänsla och tacksamhet, kan dessa egenskaper väckas till liv om de finns latent. Utvecklandet av högre emotionala kvaliteter hotas när barnens fritid till övervägande del består av skärmtid, som ger begränsat utbud av tillfällen för dessas utveckling. I naturlig kontakt med sin omgivning, inspirerande miljöer och livets naturliga utmaningar, får däremot individen större möjligheter att återuppväcka och nära sina särskilda egenskaper och förmågor. Generellt sett, måste vi värja oss för att inte bli nerdragna av moderna företeelser. Vår potential är ofta större än vi anar.

Den kände Pytagoras, matematikern, förmedlade på sin tid även kunskap om verkligheten, något som då skedde i hemliga kunskapsskolor. Enligt denna kunskap, som numera till en del finns offentliggjord, finns inom oss en uratom, en så kallad monad, som är vårt verkliga jag. Denna monad, är den som efter fysiska döden skalar av sig de höljen som tjänat den under fysiska livet: det eterhölje som gett liv åt grovfysiska organismen, det emotionalhölje som möjliggjort ett känsloliv och det mentalhölje som möjliggjort ett tankeliv.

Utan dessa höljen och utan monader som inkarnerar skulle fysiska livet vara en omöjlighet. Tron på att kosmos hela rikedom av livsuttryck skulle kunna existera utan bakomliggande högre grader av intelligens, visar bara på bristande perspektiv. I vår sekulariserade del av världen, har kunskapen om reinkarnation nästan fått ett löjets skimmer över sig. Detta visar hur mycket vi fjärmat oss från verklig livskunskap, alltför förförda av den så upphöjda teknologiska utvecklingen och illusionen om vetenskapens allvetande. Tron att vi skulle leva ett enda meningslöst, oförklarligt liv kunde med rätta kallas ointelligent flum.

Nej, livet uppvisar en rikedom bortom våra vildaste föreställningar. Våra naturriken visar på monadernas olika skeden i evolutionen. Alla dessa unga individer, som tidigt visar upp oförklarliga talanger, vittnar om monadernas bevarade egenskaper och förmågor, och hur dessa kan utvecklas till verkliga talanger när de odlats i en följd av inkarnationer. Vi befinner oss på en nästintill oändlig utvecklingsresa, där livet blir allt rikare när vår förståelse vidgas och fördjupas.

Monaden samlar fler och fler erfarenheter för att växa i de för människan väsentliga egenskaperna – livstillit, självtillit, laglydnad, rättrådighet, opersonlighet, offervilja, trohet, förtegenhet, livsglädje, målmedvetenhet, vishet, enhet. Alla i sig rymmande många närliggande egenskaper. Det är vår uppgift i människoriket att fullkomna oss i dessa egenskaper, för att ta oss vidare till nästa etapp i evolutionen. Vore vi fullkomliga skulle det förstås inte se ut som det gör i världen idag. Faktum är att vi som mänsklighet ännu är ganska primitiv. Vi har mer att lära.

Viktigt att känna till, är att det också finns krafter som motarbetar mänsklighetens medvetenhetsutveckling.

Dessa krafter är på många sätt styrande i samhället och världen idag. Därför är det viktigt att vara en balanserande kraft som förälder, mot den indoktrinering som sker från tidig ålder, till exempel i skolan och övriga samhället. Att ifrågasätta och uppöva urskillnings- och omdömesförmåga har nog aldrig varit så viktigt som nu.

Om vi kan låta barnens första år i livet präglas av fysisk trygghet och kärleksfull närhet, låta världen än så länge vara liten, vänta med att introducera dem för livet utanför familj, släkt och vänner, ger vi dem en grundtrygghet att fortsätta växa med. Tids nog behöver vi alla bekanta oss med den större världen och göra våra individuella erfarenheter, där en stabil grund är av stort värde.

Denna kunskap kan räcka för att vi skall bli visare i våra roller som föräldrar; att känna till att barnen, och vi själva, ingalunda är några oskrivna blad, utan monader under utveckling. Kan vi bära detta med oss, kommer vi att göra klokare val för oss själva och våra barn, och underlätta syftet med vår vistelse här i fysiska världen: vår fullkomning som människor.

I vår tid finns denna kunskap om verkligheten presenterad genom mentalsystemet hylozoik, förmedlat på nytt av den svenske esoterikern Henry T. Laurency.

 

Lena Fredriksson

En dialog om medvetandet

Människan och medvetandet

Finns människans medvetande i den fysiska hjärnan? Peter Wersäll utforskar ämnet genom en illustrerad dialog.

publicerad 17 augusti 2024

DEXTER – Ursäkta mig, men skulle jag kunna få ställa några frågor om vad du tänker om människans medvetande?

SINISTER – Ja visst, men vem är du som hoppar på folk om sådana spörsmål? Är du journalist eller?

DEXTER – Nej, min röst kommer från en plats i din hjärna. Och vi är väl grannar? Jag menar vi finns i motsatta hjärnhalvor.

SINISTER – Ja, jag tyckte väl att jag kände igen tonfallet. Vad har du på hjärtat eller skall jag säga på hjärnan?

DEXTER – Jo, jag har funderat en del kring det här med medvetandet… jag tänkte skriva en uppsats i ämnet men jag skulle behöva veta litet mer om vad folk tycker och tänker i frågan. Men först behöver jag veta hur jag själv ser på saken. Låt oss föra en diskussion, två hjärnhalvor emellan, så får vi se hur långt vi kan komma.

SINISTER – Jag förstår, men det är ju en mycket svår fråga att fatta sig någorlunda kort om. Och ännu svårare att veta om vi kommer närmare sanningen. Men låt oss försöka då.

DEXTER – Min första fråga är: Vad är medvetandet?

SINISTER – Tack för att du ställde just den frågan. Du börjar med en rak höger, förstår jag. Du skulle ju lika gärna kunnat fråga, vad är liv? Men, man kan väl säga att medvetandet är det fönster genom vilket vi blickar in i tillvaron och kan uppleva både det som finns omkring oss, men också det som pågår inom oss. Det tycks finnas hos alla högre levande varelser och jag antar att det är lokaliserat till hjärnan.

DEXTER – Bra liknelse med fönstret, det kan ju vara olika mycket på glänt, så att säga. Men man får inte sluta sig till att det bara är synen det handlar om. Medvetandet omfattar ju alla sinnesintryck och därtill kroppsrörelser och talet, känslor och tänkande. Dessutom kan medvetandet vara både subjektivt och objektivt. Varför tror du att medvetandet finns i hjärnan?

SINISTER – Ha ha, var skulle det annars finnas? Och var skulle vi finnas? Är vi inte i hjärnan, så säg? Du säger ju själv att medvetandet omfattar alla hjärnans funktioner.

DEXTER – Nej, det har jag inte sagt. Det finns områden som medvetandet inte når. Till exempel det undermedvetna och det övermedvetna. Vi glömmer snabbt vad vi upplevt i drömmen och även det vi upplevat igår eller i förrgår. Det drar sig ofta undan medvetenheten och sjunker ner i det undermedvetna. Omvänt är inte medvetandet begränsat till hjärnan. Vi är ju medvetna om vår kropp, ibland också vad vi gör, vad vi säger och även om tillvaron runt omkring oss.

SINISTER – Ja så är det, men det som är utanför hjärnan känner vi bara genom våra sinnesintryck och de samlas ju i hjärnan.

Du vet väl att forskarna kan fotografera områden i hjärnan där det pågår medveten aktivitet, med olika kameror, Magnetkamera och PET-kamera och allt vad de heter. Dessutom har man förbundit olika områden i hjärnan med olika funktioner genom att studera patienter med skador i olika delar av hjärnan, så varför skulle man inte kunna hitta ett område som svarar för medvetenheten?

DEXTER – Ja, men om detta område blivit skadat, hur vet du då att det är medvetenheten som är påverkad och inte funktionen av det skadade området?

SINISTER – Jag passar på den frågan.

DEXTER – Att använda dessa avbildningstekniker för att finna medvetandet är ungefär som att söka efter nycklarna under gatlyktan där det är ljust, trots att man inte vet var man har tappat dem.

SINISTER – Var skulle man annars söka efter medvetandet? Vetenskapen kan ju söka bara efter något den kan mäta. Vi kan endast mäta det som våra instrument kan registrera och dessutom är det väl rimligt att söka efter medvetandet där vi vet att medveten aktivitet pågår.

DEXTER – Men själva medvetenheten är i sig inte mätbar vad jag förstår. Endast den elektriska aktiviteten och de sekundära transmittorsubstanserna i hjärnan, dvs. signalerna mellan nervcellerna går att mäta, samt blodflödet och de metaboliska processerna. Alltså de fysiska företeelserna. Vi vet inte ens vad medvetenhet är. Hur skall vi då veta vilka instrument vi behöver för att mäta den?

SINISTER – Nej, jag har inte sagt att det är enkelt. Men en ny upptäckt föregås inte alltid av kunskap om förutsättningarna för dess upptäckt. Upptäckten kan vara en lycklig slump. Om vi slutade söka svaren på de stora frågorna, därför att vi inte kände förutsättningarna, skulle vi mista den hjälp ödet kan ge oss i våra ansträngningar att hitta rätt.

DEXTER – Ja, jag måste erkänna att det är just detta som antagligen driver många forskare genom frustrationens katakomber. Men, är det troligt att vi kommer att kunna mäta subjektiva upplevelser, känslor och tankar, de upplevelser som består i glädjen av att höra löven susa i vinden eller tavlans skönhet och känslan för olika nyanser av rött?

SINISTER – Nu sätter du mig verkligen på prov. Vi kanske aldrig kommer att kunna mäta sådana subjektiva upplevelser men jag tror att vi skulle kunna hitta den neurala struktur som skapar medvetande.

DEXTER – Vad menar Du? Hur skulle vi kunna vara säkra på att om vi inte kan mäta medvetenheten själv, försäkra oss om att medvetenheten faktiskt har uppstått i denna hjärnstruktur och att den inte endast ansluter sig till hjärnan på denna plats? Ungefär som radiovågorna ansluter sig till radioapparaten genom en mottagare som omvandlar radiovågor till växelströmmar som i sin tur omvandlas av högtalaren till ljudvågor som vi kan tolka och förstå.

SINISTER – I så fall skulle kroppen vara skild från medvetenheten som den gamla Cartesianska dualismen hävdade, ”kropp och själ” är skilda åt, men då lämnar vi också det som vetenskapen kan syssla med. Vetenskapen kan uttala sig endast om det mätbara och det som är den fysiska världen. Frågan kan förstås diskuteras men då måste du ringa på hos filosoferna.

DEXTER – Betyder det att du är av den åsikten att medvetenheten är en biprodukt av hjärnans aktivitet?

SINISTER – Ja, det måste den vara, problemet är att vi ännu inte kan bevisa det.

DEXTER – Det verkar osannolikt att medvetenhet skulle kunna uppstå genom kombination av omedveten materia, eller att komplexiteten av delarnas sammansättning skulle generera medvetande. De största superdatorerna är oerhört komplexa och kan utföra hundra triljoner beräkningar per sekund, men dessa har inte ens någon form av liv, ännu mindre någon intelligens, annat än den som de programmeras med och de har inte en tillstymmelse till medvetenhet.

SINISTER – Hm, vi kanske inte kommer så mycket längre med dessa frågor. Vi vet för litet trots att vi använder båda hjärnhalvorna. Kan det bero på att vi är en del av problemet? Det är svårt att analysera det man själv är. Det som återstår är att ringa på hos poeterna och se vad de har att säga.

 


 

I nervcellens tusen axoner,
signaler ger aktivitet.
Är det strömmens små elektroner,
som utgör vår medvetenhet?

Eller är de blott representanter,
för delkunskap på vår färd,
när som vetenskapens drabanter
står på gränsen till annan värld?

Vad är det som allt noterar,
som vill och som känner och vet,
som njuter, tänker, funderar
och som gör det med medvetenhet?

En jagisk gäst i vår hjärna
som flyktigt besöker vår sfär,
och deltar så vaket i livet,
men plötsligt en dag ej finns där.

Är det ett fysiskt spektakel,
ett hjärnspöke, en projektion,
materiens komplexa mirakel
eller en ny dimension?

Får någonsin människan veta,
var nyckeln till kunskapen är?
Man må på rätt ställe leta,
och rätt tid måste va´ här.

 

Peter Wersäll

Bakgrund till artikeln

Medvetandeforskningen som fick riktig fart först på 1980-talet brottas med stora svårigheter att definiera vad medvetande är. Forskningen har ännu större problem att svara på frågan huruvida medvetandet uppstår i hjärnan tack vare komplicerade neurofysiologiska processer eller om medvetandet kan existera oberoende av hjärnan. Medvetandeforskningen har givit upphov till ett otal teorier med mer eller mindre otroliga förklaringar, men decennier av experiment har inte lyckats fastslå någonting om huvudfrågan.

Share via
Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.

Send this to a friend