Den kände brittiske politiske kommentatorn Iain Dale ägnade nyligen 11 timmar åt att köra 66 mil med sin nyförvärvade, batteridrivna Audi e-tron GT för att hålla ett föredrag i en mindre stad i Yorkshire.
Bilens officiella räckvidd är 48 mil men blir i verkligheten cirka 30 mil. Dale körde från London 30 mil till resmålet och tillbaka till hemmet 6 mil sydost om London, totalt runt 66 mil.
Alltså måste han ladda på vägen, men det var lättare sagt än gjort. Laddstolpar längs vägen var ofta upptagna, blockerade, ur funktion eller långsamma. Och dyra, uppåt 10 kronor per kWh.
Resan upp gick hyggligt med ett 40 minuters stopp för laddning. Dale höll sitt föredrag och sov över på hotell. Men hemresan blev knepigare. Med nästan tomt batteri fann han bara en ledig och fungerande laddstolpe i närheten – och denna var alldeles för långsam.
Han klarade sig fram till en annan långsam stolpe några mil längre fram. Där laddade han i en och en halv timme. Det räckte till en pub med laddstolpe längs vägen. Där laddade han ytterligare en timme under tiden som han åt.
Då kunde han fortsätta till en större servicestation med snabb laddning. Efter ytterligare 45 minuters laddning där räckte det till att komma hem igen.
Totalt tog denna 66 mils resa 11 timmar med alla stopp på vägen. Nu varnar Iain Dale andra elbilssägare för långfärder utan noggrann planering i förväg. Det är ont om lediga och fungerande laddstolpar längs vägarna i England – liksom i Sverige.
En Audi e-tron GT väger 2,35 ton, har ett 700 kilo tungt batteri, gör meningslösa sprinten 0-100 km/h på 4 sekunder och toppar akademiska 245 km/h. Uppgiven förbrukning är 2 kWh per mil men blir 2,5 eller mer om man inte kör påtagligt defensivt. Vad är då meningen med dess prestanda? Pris: 1,2 miljoner kronor!
Tege Tornvall