Finansinspektionen: “Varje dag kontaktas vi av personer som får sina bankkonton nedstängda”

Hotet från bankerna

publicerad 6 mars 2023
- av Sofie Persson
Finansinspektionen kontaktas dagligen av förbannade medborgare.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


4360 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Varje dag kontaktas Finansinspektionen av svenskar som blivit av med sina bankkonton eller nekats öppna konton hos svenska banker. Att bli utan bankkonto kan få förödande konsekvenser i dagens samhälle, men bankerna håller hårt i sina så kallade misstankar om penningtvätt och terrorism trots att det förstör människors liv.

Ett allt vanligare fenomen idag är att banker systematiskt stänger ner sina kunders bankkonton eller nekar människor att öppna ett nytt konto, ofta med hänvisning till “bristande kundkännedom” som man menar bidragit till misstankar om “terrorism” och “penningtvätt”. Bankerna kan dock sällan uppvisa några belägg för detta, utan lägger stor betoning i just misstankar där man efter eget godtycke saboterar för sina kunder, något som Nya Dagbladet har rapporterat vittnesmål från.

Finansinspektionen (FI) har även uppmärksammat detta och menade redan förra året att det är ett “växande problem” då ett större antal konsumenter i Sverige skickat in klagomål om nedstängda bankkonton och nekade ansökningar. På ett möte med ett antal banker i Sverige konstaterade FI att det är svårt för konsumenter att verka i dagens samhälle utan bankkonto och menade att bankerna bör prioritera frågan samt föra bättre statistik.

Någon förändring har däremot inte skett i frågan och FI har tillsammans med andra myndigheter fortsatt noterat att fler och fler i Sverige tvingas stå utan bankkonto, något som Schibstedtidningen Aftonbladet skrivit om.

Varje dag får vi information om personer eller företag som inte får öppna konton eller får dem avslutade, säger Lars Malmström chef för konsumentavdelningen på Finansinspektionen.

Under 2021 handlade 14 procent av klagomålen till stiftelsen Konsumenternas bank- och finansbyrå om uppsagda eller nekade bankkonton, vilket är det vanligaste klagomålet idag. Om man nekats bankkonto kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp, men av de 170 ärenden som kom in under förra året var det bara två klaganden som fick rätt.

Bankerna menar att man blivit hårdare på grund av att kraven att agera mot penningtvätt och terrorism blivit hårdare, men det kan dock ses som tydligt att det används som en orimlig anledning till att stänga ute personer man inte vill ha som kund.

Ett tydligt exempel är hur Länsförsäkringar Bank stängde ner bankkontot för medieföretaget bakom Nya Dagbladet, tillsammans med de privata konton som ansvarige utgivaren Markus Andersson och nyhetschefen Isac Boman hade vid samma bank, utan någon rimlig förklaring. Nya Dagbladets tidningsledning meddelade nyligen att man beslutat stämma banken på grund av tydliga lagöverträdelser samt även avser att fortsätta strida för pressfriheten och allas rätt till ett bankkonto.

Nya Dagbladet stämmer Länsförsäkringar Bank – Stöd arbetet för allas rätt till bankkonto

Stöd Nya Dagbladets kamp mot banken via Swish 123 611 30 21 eller via bankgiro 5601-6462. Det går också att donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via denna länk, alternativt vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media AB.

Donationerna går inte längre till ett konto hos Länsförsäkringar Bank utan hanteras av en tryggare leverantör.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

Vi accepterar också donationer via Bitcoin till: 37jwA6hJyYx3y9PmyDdZT6cYxLXZL9PMHQ (läs mer här) samt via Ethereum till: 0x437494eB1F26d63E501a6A80039d44be6A60b5c2 (läs mer här).

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!