MORGONDAGENS DAGSTIDNING – måndag 13 januari 2025

måndag 13 januari 2025

Finansinspektionen: ”Varje dag kontaktas vi av personer som får sina bankkonton nedstängda”

Hotet från bankerna

publicerad 6 mars 2023
– av Sofie Persson
Finansinspektionen kontaktas dagligen av förbannade medborgare.

Varje dag kontaktas Finansinspektionen av svenskar som blivit av med sina bankkonton eller nekats öppna konton hos svenska banker. Att bli utan bankkonto kan få förödande konsekvenser i dagens samhälle, men bankerna håller hårt i sina så kallade misstankar om penningtvätt och terrorism trots att det förstör människors liv.

Ett allt vanligare fenomen idag är att banker systematiskt stänger ner sina kunders bankkonton eller nekar människor att öppna ett nytt konto, ofta med hänvisning till ”bristande kundkännedom” som man menar bidragit till misstankar om ”terrorism” och ”penningtvätt”. Bankerna kan dock sällan uppvisa några belägg för detta, utan lägger stor betoning i just misstankar där man efter eget godtycke saboterar för sina kunder, något som Nya Dagbladet har rapporterat vittnesmål från.

Finansinspektionen (FI) har även uppmärksammat detta och menade redan förra året att det är ett ”växande problem” då ett större antal konsumenter i Sverige skickat in klagomål om nedstängda bankkonton och nekade ansökningar. På ett möte med ett antal banker i Sverige konstaterade FI att det är svårt för konsumenter att verka i dagens samhälle utan bankkonto och menade att bankerna bör prioritera frågan samt föra bättre statistik.

Någon förändring har däremot inte skett i frågan och FI har tillsammans med andra myndigheter fortsatt noterat att fler och fler i Sverige tvingas stå utan bankkonto, något som Schibstedtidningen Aftonbladet skrivit om.

Varje dag får vi information om personer eller företag som inte får öppna konton eller får dem avslutade, säger Lars Malmström chef för konsumentavdelningen på Finansinspektionen.

Under 2021 handlade 14 procent av klagomålen till stiftelsen Konsumenternas bank- och finansbyrå om uppsagda eller nekade bankkonton, vilket är det vanligaste klagomålet idag. Om man nekats bankkonto kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp, men av de 170 ärenden som kom in under förra året var det bara två klaganden som fick rätt.

Bankerna menar att man blivit hårdare på grund av att kraven att agera mot penningtvätt och terrorism blivit hårdare, men det kan dock ses som tydligt att det används som en orimlig anledning till att stänga ute personer man inte vill ha som kund.

Ett tydligt exempel är hur Länsförsäkringar Bank stängde ner bankkontot för medieföretaget bakom Nya Dagbladet, tillsammans med de privata konton som ansvarige utgivaren Markus Andersson och nyhetschefen Isac Boman hade vid samma bank, utan någon rimlig förklaring. Nya Dagbladets tidningsledning meddelade nyligen att man beslutat stämma banken på grund av tydliga lagöverträdelser samt även avser att fortsätta strida för pressfriheten och allas rätt till ett bankkonto.

Nya Dagbladet stämmer Länsförsäkringar Bank – Stöd arbetet för allas rätt till bankkonto

Stöd Nya Dagbladets kamp mot banken via Swish 123 611 30 21 eller via bankgiro 5601-6462. Det går också att donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via denna länk, alternativt vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media AB.

Donationerna går inte längre till ett konto hos Länsförsäkringar Bank utan hanteras av en tryggare leverantör.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

Vi accepterar också donationer via Bitcoin till: 37jwA6hJyYx3y9PmyDdZT6cYxLXZL9PMHQ (läs mer här) samt via Ethereum till: 0x437494eB1F26d63E501a6A80039d44be6A60b5c2 (läs mer här).

SEB-anställd åtalas – stal 30 miljoner från kunderna

Hotet från bankerna

publicerad 20 december 2024
– av Jan Sundstedt
S-E-Banken
SEB:s ledning "ser oerhört allvarligt på det inträffade".

En tidigare kapitalförvaltare på SEB åtalas för att ha genomfört över 250 olovliga transaktioner till ett värde av närmare 30 miljoner kronor. Mannens sambo åtalas samtidigt för grovt penningtvättsbrott.

Mannen, som är i 55-årsåldern ansvarade för att förvalta bankkundernas pengar, uppger Schibstedägda Aftonbladet.

Enligt åtalet stal han pengarna från sina kunder under perioden 2015–2023 och förde över summorna till sin sambo eller andra konton. Åklagaren uppger att det mer ingående kommer att belysas under rättegången hur brotten kunnat pågå under så lång tid.

Kammaråklagare Susanne Öhbom är dock förtegen: – Jag kan inte gå in på hur det har gått till. Det kommer att tas upp under förhandlingen.

Erkänner brott

Mannen har i förhör erkänt brott, men bestrider antalet transaktioner och den totala summan. SEB har ersatt de drabbade kunderna och är därför målsägande i fallet. Man hävdar att man inte tar lätt på kapitalförvaltarens agerande.

Vi ser oerhört allvarligt på det inträffade. Det som skett är djupt beklagligt, framför allt för de kunder som drabbats men också för de medarbetare som jobbat tillsammans med den anställde och för oss som bank, skriver Jonas Söderberg, chef för division Företag & Privatkunder på SEB, i ett mejl till tabloiden Aftonbladet.

Enligt Söderberg har banken genomfört en internutredning, vidtagit åtgärder och bistått polisen under utredningen.

Mannens sambo, som nu åtalas för grovt penningtvättsbrott, förnekar brott och hävdar att hon givit mannen fullmakt att hantera hennes konton. Rättegången kommer att äga rum den 30 och 31 januari 2025.

Krögaren Linda stängdes av från SEB efter tio år – gavs ingen förklaring

Hotet från bankerna

publicerad 29 november 2024
– av Sofie Persson
"Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige", säger Linda till Nya Dagbladet.

Efter att ha varit kund hos SEB i närmare tio år stängde banken plötsligt ner Lindas tre företagskonton. Trots åtskilliga mejl och försök till telefonkontakt har Linda inte fått någon förklaring från banken om varför man valt att stänga av henne.

Det var 2014 som Linda köpte Titans Sportbar i Norrköping tillsammans med sin före detta man. Köpet gjordes genom deras gemensamma holdingbolag, som startades strax innan köpet.

Företagskontot för sportbaren fanns i banken, SEB, och Linda behövde därför gå dit och ordna med avtal samt diverse annat som krävs vid ett företagsköp.

SEB meddelade att det krävdes att Linda skapade ett privatkonto hos dem för att allt skulle gå igenom. Hon hade både huslån och Holdingbolaget i en annan storbank, men hon skapade ändå ett privatkonto hos SEB.

Kundkännedom

Under 2015 köpte de nattklubben Stopet. Denna gång behövde Linda och hennes före detta man skapa ett nytt företagskonto för nattklubben, och hon frågade därför SEB om det gick bra att öppna ytterligare ett företagskonto hos dem. Det gick bra och sedan dess har företagen flutit på utan problematik. Linda har skickat in alla kundkännedomsfrågor i tid och aldrig haft något lån eller krediter i SEB-banken. Hon har heller inte tagit emot eller skickat pengar utomlands, något som svenska banker blivit alltmer motvilliga att tillåta.

Förra året hittade Linda och hennes nuvarande man en ny lokal i Norrköping som de fattade tycke för och valde att starta ett tredje företag, Lindas kula. Även då ansökte Linda om ett företagskonto i SEB och fick i maj 2024 godkänt. I samma veva beslöt hon att flytta över Holdingbolaget till SEB, så att det mesta skulle vara samlat på samma bank, och i somras slog de upp dörrarna till Lindas Kula.

Allt rullade på för Linda och de tre krogarna i Norrköping. Under hösten fick hon nya frågor om kundkännedom, där hon som företagare också ska skicka in bland annat kontotransaktioner, årsredovisningar och frågor om kontantuttag. Allt skickades in i vanlig ordning, det enda som inte gick att skicka in var en årsredovisning för Lindas Kula, som endast varit öppen några månader.

I september i år fick Linda ett meddelande från SEB om att man inte ”förstod” de inkomna svaren och att man därför skulle avsluta alla engagemang, det vill säga alla företagskonton och även holdingbolaget. Hon ombads att omedelbart föra över innestående medel till konto utanför SEB. Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget. Linda var förvirrad över beskedet och svarade direkt.

Jag har ju mailat in underlag på det ni efterfrågat? Eller är det något ni saknar?” skrev hon som svar på meddelandet.

Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget

Inget svar kom in från banken. Linda försökte ringa och mejlade igen, men ingen svarade.

Rätt att veta varför

Linda fick kontakt med den lokala kontorschefen för SEB i Norrköping, som faktiskt svarade henne. Kontorschefen skrev att Linda givetvis hade rätt att veta varför hennes företagskonton plötsligt skulle bli uppsagda efter nästan tio år som kund, och chefen skulle ta kontakt med den ansvariga avdelningen. Kontorschefen ska dock inte ha fått tag på någon ansvarig trots åtskilliga samtal. Eftersom lokala bankkontor inte äger dessa frågor fick hon veta att det var svårt för kontorschefen att göra mer.

Linda lyckades också få mejlkontakt med en anstäld på det lokala SEB-kontoret, som arbetade specifikt med företagsfrågor, men hon var inte lika hjälpsam som kontorschefen utan hänvisade endast till den centrala supporten. När Linda ringde telefonnumret hon fått kom hon till fel avdelning.

Banken ska skicka ut brev

Chefen meddelade också Linda att vid avstängning av konton ska SEB skicka ut tre brev med post innan kontona stängs, men Linda har inte fått ett enda brev hem. Banken ska också ta kontakt med kunden om de inte får in rätt svar, vilket inte heller har skett.

Trots upprepade försök har Linda ännu inte fått något svar och hennes konton stängdes ner utan återkoppling från banken. Eftersom företagskontona stängdes ner kunde Linda inte längre ta emot kortbetalningar på sina krogar, utan kunde endast ta emot kontanter.

Jag har förlorat mycket pengar på de här veckorna, utan någon som helst anledning, berättar Linda för Nya Dagbladet. Foto: Privat

Trots att det i regel är extremt svårt för företagare att hitta en ny bank efter att ha gått igenom det Linda varit med om, har hon mot alla odds lyckats hitta en ny bank och räddat sina företag, men hon väntar fortfarande på en förklaring från SEB. En anmälan är gjord till Finansinspektionen och konsumentverket.

Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige, avslutar Linda.

Hotet från bankerna

Lindas upplevelse är långt ifrån unik och har snarare kommit att bli symptomatisk för hur svenska banker behandlar sina kunder, med svävande hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och genom att gömma sig bakom sin ”kundkännedomsavdelning” utan att någon i praktiken kan ställas till svars. I artikelserien Hotet från bankerna har Nya Dagbladet bland annat tittat närmare på några av de upprörande vittnesmål från tusentals svenskar om hur bankerna på liknande sätt förstört deras företagsverksamheter och även satt dem i hopplösa privatekonomiska situationer.

Nya Dagbladet vinner delseger mot Länsförsäkringar Bank

Hotet från bankerna

  • Den inledande stämningen mot Länsförsäkringar Bank har kommit att bli en utdragen rättsprocess efter att banken vägrat svara på stämningsansökan och lagt stora resurser på att hitta kryphål i domstolsväsendet.
  • Processen har nått hela vägen till Högsta domstolen, som nu nekat Länsförsäkringar prövningstillstånd för sin förevändning.
  • - Det är genant att en av landets största banker ägnar sig åt denna typ av barnsligheter för att försöka undgå rättvisa för det juridiska och ekonomiska övergrepp man uppenbart gjort sig skyldig till, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.
publicerad 15 oktober 2024
– av Jan Sundstedt
Länsförsäkringar Bank som företräds av Kriström Advokatbyrå.

Stämningsprocessen som nu kan inledas på allvar rör specifikt bankens inledande agerande i slutet av 2022, då de blockerade tillgången till bankkontot för den stiftelse som bildades av Nya Dagbladet samma år med ändamålet att främja oberoende journalistik.

Troligen hade man hoppats på att vi skulle gå i konkurs under resans gång, men tack vare våra läsares ekonomiska stöd står vi fortfarande upp och vi kommer att slåss hela vägen, betonar Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.

Övergreppet från banken innebar att stiftelsens bildande saboterades och att möjligheten att ta emot donationer förhindrades. Stiftelsekapitalet på 100 000 kronor som avsatts för grundandet frystes av banken, och ligger fortfarande kvar på det nedlåsta bankkontot på Länsförsäkringar Bank som banken fortfarande två år senare vägrar stiftelsen tillgång till.

Letade kryphål i domstolsväsendet

Kryphålet som banken försökt fabricera bygger på att man vägrat att överhuvudtaget svara på stämningsansökan med hänvisning till att den aktuella tingsrätten dit stämningsansökan är inlämnad är ”fel forum” baserat på advokatbyråns lirkande med domstolsväsendets gamla postnummersystem.

Påståendet ogillades av tingsrätten vilket Nya Dagbladet rapporterade om redan i november förra året. Banken överklagade sedan frågan till Svea hovrätt som även den ogillade bankens hänvisning, men man lyckades vidare förhala processen hela vägen till Högsta domstolen, som nu alltså konstaterat att det inte är en fråga som ska beviljas prövningstillstånd.

Stämningsansökan kan därmed anses ha lämnats in till behörig tingsrätt och banken blir nu skyldig att svara på frågorna till tingsrätten samt att stå för de mödosamma arbetstimmarna kring att argumentera kring postnummer och advokatarvodet på 123 000 kronor.

”Prövning av demokratiska spelregler”

Chefredaktören konstaterar att det nekade prövningstillståndet från Högsta domstolen är en tydlig delseger. Mycket står samtidigt fortfarande på spel, betonar Andersson.

I praktiken är det en prövning av huruvida bankerna kan tvingas att acceptera pressfrihet och demokratiska spelregler i Sverige. Om vi vinner kan det tvinga fram ett första prejudicerande utfall som gör att banker inte kan bete sig på samma sätt i framtiden.

Nya Dagbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Markus Andersson.

Markus Andersson betonar att han trots delsegern inte hyser några illusioner om att det ska bli en bekväm resa där han pekar på att banken har en mångmiljardbudget och ”sedan länge bevisat” att man inte skyr några medel i den pågående processen.

Det är starka intressen vi står emot, men vi har rättvisan och läsarnas stöd på vår sida och det är vi förvissade om till slut kommer att fälla avgörandet, avslutar Nya Dagbladet chefredaktör.

Den återstående rättsprocessen i första instansen kring stiftelsen förväntas pågå upp till ett år. Stämningsprocessen som pågår i Södertörns tingsrätt är den första av flera i en rad planerade processer riktade mot Länsförsäkringar Bank.

Hjälp Nya Dagbladet hålla ut hela vägen i rättskampen!

Du kan stödja NyD via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

 

BankID-expansionen väcker allvarliga frågor om demokratins framtid

Hotet från bankerna

Miljoner svenskar använder BankID varje dag för överföringar, legitimering och kontakt med myndigheter – snart kanske även för att rösta eller för att använda sociala medier. Samtidigt finns en mycket allvarlig problematik inbyggd i det faktum att tjänsten ägs av privata banker som efter eget godtycke kan stänga ute medborgare de ogillar eller inte vill förknippas med.

publicerad 13 september 2024
– av Isac Boman
Montage: NyD-NewsVoice/Sebastian Arrhenius
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Som de allra flesta svenskar känner till är BankID en vida använd e-legitimation. Den finns i tre varianter; antingen som fil i datorn, på kort eller som app i mobiltelefonen. Handlingen är personlig och kräver att användaren installerar ett säkerhetsprogram eller en applikation för att användas. E-legitimationen kan användas på de flesta ställen där användaren måste identifiera sig – inklusive när denne söker kontakt med myndigheter som Försäkringskassan, CSN eller inom vården.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 22 januari 2022.


BankID har idag över åtta miljoner användare och är det i särklass största e-legitimationssystemet med sex miljarder identifikationer och underskrifter bara under 2021. Systemet får allt större plats i svenskarnas vardag och 96 procent uppger att de har högt förtroende för tjänsten. Varje år implementeras det som standardlösning hos allt fler aktörer och att kunna delta i samhällslivet utan att använda BankID blir alltmer komplicerat.

Det är knappast någon slump att BankID är så populärt då det är mycket praktiskt. Samtidigt finns även en mycket allvarlig problematik inbyggd i systemet som det ser ut idag. Det faktum att e-legitimationen har säkerhetsbrister och kan kapas, samt att det finns gott om exempel på hur svenskar blivit bestulna på sina digitala identiteter och fått sina konton länsade är något som många känner till, men det är inte här som den verkliga faran i systemet ligger.

Trots sin monopolliknande ställning så ägs och kontrolleras inte BankID på ett sätt som garanterar grundläggande medborgerliga rättigheter. Istället är det privata banker: Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank som äger tjänsten – banker som själva kan bestämma vem som får vara kund hos dem och använda deras tjänster.

Ett exempel på hur bankerna efter eget godtycke mycket snabbt och lätt kan ta bort medborgarnas möjlighet att använda den samhällsviktiga tjänsten inträffade i januari förra året då Daniel Friberg, bokförläggare på Arktos som profilerat sig framförallt med systemkritisk och modern nationalistiskt inriktad litteratur, plötsligt och utan förvarning fick sina bankkonton och sitt BankID avstängt.

Ett par veckor senare fick han ett brev där Swedbank hävdade att man inte ”erhållit tillfredsställande svar på våra frågor om kundkännedom” och att kontot och tillhörande tjänster stängts med hänvisning till lagen om åtgärder mot penningtvätt och terrorism.

När Friberg kontaktade banken för att faktiskt få klarhet i vilka frågor han måste besvara vägrade banken att ge besked om detta – istället meddelades han om att hans konton och banktjänster skulle förbli avstängda.

– De vägrade berätta vilka frågorna var. Istället fick jag veta att uppsägningen kvarstod, med den ihopljugna förklaringen att de skulle ha skickat ett brev till mig med sina frågor, men inte fått svar, säger han till webbtidningen Fria Tider.

Bankens behandling av Friberg är beklagligen långtifrån unik. Samma luddiga motiveringar och procedurer har använts mot flera andra aktörer som rört sig utanför konventionens gränser, bland andra just Fria Tiders chefredaktör Widar Nord.

Tillvägagångssättet är detsamma: Banken påstår sig ha otillräcklig information för att uppfylla kravet på kundkännedom – och vägrar sedan låta kunden lämna den information som krävs”, konstaterar Fria Tider.

Daniel Friberg berättar att bankens beslut att godtyckligt kasta ut honom föga överraskande har gjort hans vardag betydligt mer besvärlig och att han bland annat inte längre kan betala räkningar via bankgiro eller legitimera sig med BankID.

Trots att bankerna alltså redan idag har makten att svartlista svenska medborgare som de av rent godtyckliga skäl inte vill ha som kunder så fortsätter lobbyarbetet med att göra BankID till ett krav för att i praktiken få tillgång till allt fler samhällsviktiga funktioner.

Redan i september 2021 utannonserade man exempelvis att den som har ett mobilt BankID numera kan få sitt vaccinpass rakt in i sin digitala brevlåda. Den storbanksägda tjänsten föreslås av lobbyister även användas som ”lösning” för att bekämpa näthatet och bli ett krav för att få tillgång till sociala medier.

Vårt förslag är att alla personer ska identifiera sig via BankID i sociala medier. Då visar man vem man är, och får stå för det man skriver. Om någon som är inloggad inte sköter sig, exempelvis om personen uttryckt hat eller hot mot någon, så är det tydligt vem som har gjort detta och kontot och personen blir mer hanterbara”, hävdar exempelvis Biskopsgårdens S-kvinnor i en debattartikel.

– Att man inte behöver registrera sig med BankID innan man skriker ur sig hat på sociala medier … jag blir vansinnig. STÅ för era inlägg då, beklagar sig Peter Wettergren, Sveriges assisterande förbundskapten i fotboll under en intervju.

I skrivande stund lobbar bland andra riksdagspartiet Moderaterna och webbföretaget Flighton för att BankID även ska kunna användas för att rösta i kommande riksdagsval.

Inte bara utlandssvenskar drar fördel av möjligheten att kunna rösta med BankID. För andra som är bosatta i Sverige, innehavande svenskt medborgarskap innebär röstning med BankID även en mindre inverkan på miljön. Inga onödiga valblanketter skulle tryckas upp, vilket skulle spara på miljöns tillgångar och resurser. Inte heller skulle folk behöva sätta sig för att åka bil till vallokalen som ibland ligger flera mil bort om man är bosatt på landsbygden”, hävdar man bland annat.

Inom en snar framtid kan det alltså vara storbankerna som bestämmer inte bara om du får komma in på krogen eller använda sociala medier – utan även om du får rösta digitalt på valdagen eller inte.

Digital identifikation måste inte vara av ondo, men underställd bankernas godtycke blir medborgerliga rättigheter lika godtyckliga när denna typ av infrastruktur blir ett genomgående inslag i samhällslivet.

En cyniker skulle kunna tänka sig att BankID som innovation även skulle kunna smälta samman med covidpasset som medborgarnas livsavgörande nyckel till ett teknokratiskt samhälle, som vuxit fram i snabbare takt än många kunnat förutspå.

I nuläget krävs att man omfamnar läkemedelsjättarnas injektioner för att i praktiken inte tvingas bort från en rad samhällsfunktioner. Frågan är vilka krav bankerna kan komplettera detta med i framtiden. Att döma av tidigare fall finns risken att det i praktiken kan komma att handla om krav med politiska förtecken.

För att påtala det uppenbara är det fullständigt orimligt att överlåta denna typ av makt till bankjättar som gång efter annan visat att de saknar värdighet och inte tar någon som helst hänsyn till demokratins tidigare så självklara spelregler.

 

Isac Boman