“Det finns starka skäl att agera”

Under senare år har olyckor med vattenskoter ökat och allt fler upplever störningar från oseriösa förare. Förslaget om förarkort för vattenskoter är därför inte en felprioritering - tvärtom finns starka skäl för att agera. Det skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en replik till Boo Nilsson.

publicerad 13 augusti 2020
Förarbevis och utbildning kan kraftigt minska antalet olyckor, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Boo Nilsson kritiserar i en insändare regeringens förslag om förarbevis för vattenskoter. Jag har svårt att förstå kritiken.

Under senare år har olyckor med vattenskoter ökat och allt fler upplever oro och störningar när oseriösa förare respektlöst kör nära badande eller kanotister. Det finns därför starka skäl för att agera. Redan för ett år sedan införde regeringen en åldersgräns med den tydliga signalen till föräldrar att inte låta barn köra vattenskotrar. Nu går vi vidare och vill se ett förarbevis och krav på utbildning för att få framföra vattenskoter. Vi vill också att uthyrare ska kunna kräva förarbevis och intyg på utbildning för att kunna hyra ut vattenskoter. På så sätt ökat kraven på den som kör fordonet, och möjligheten att också återkalla förarbeviset om en kör vårdslöst.

Redan för ett år sedan införde regeringen en åldersgräns med den tydliga signalen till föräldrar att inte låta barn köra vattenskotrar.

Låt mig också påminna om att när körkort infördes för moped klass I resulterade det i att antalet dödade mopedförare i åldern 15-17 år minskade med hela två tredjedelar samtidigt som antalet skadade mopedförare nästintill halverades jämfört med perioden innan körkortet infördes. Det visar att förarbevis och utbildning kraftigt kan minska antalet olyckor.

Därutöver har självklart Länsstyrelser och kommuner ett ansvar i att reglera var det ska vara tillåtet att köra vattenskotrar. Och sjöpolisen, som har förstärkt bevakningen i sommar, ett ansvar att bevaka att reglerna följs.

Mitt budskap är tydligt! Jag vill se ordning och reda på sjön. Kör gärna vattenskoter, men säkert, och med rätt kunskap och respekt för andra.

 

Tomas Eneroth, infrastrukturminister (S)

Tomas Eneroth (S) är Sveriges infrastrukturminister sedan 2017 och ledamot av Sveriges riksdag sedan 1994.

Han är till yrket metallarbetare och har även bedrivit studier vid högskolan i Växjö inom statsvetenskap och sociologi.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!