Vi måste förbereda oss för krig sade överbefälhavare med instämmande av politikerna i Sälen. Nu skriver DN att vi skall låna flera hundra miljarder för att kunna rusta tillräckligt fort. Försvarsanslagen skall fördubblas till två procent av BNP.
Samtidigt är järnvägsinvesteringarna 0,6 procent av BNP. Det behövde fördubblas för att i någon mån klara den ökande trafiken och minska underhållsskulden. Det är järnvägen som behövde låna de flera hundra miljarderna för att vi inte skall drabbas av järnvägskollaps. Det är lönsamma investeringar som pengarna och ger välstånd. Utan dem riskera vi att industrin lämnar landet av transportproblem.
Ryssland är en skapad fiende av USA i stället för att inringa landet för världsherraväldet skull. Ryssland blev lovad vid Warszawapaktens upphörande att inga baser skulle läggas öster om det återförenade Tyskland. Nu är Östeuropa fullt av amerikanska baser. Genom CIA:s stöd till fascistiska grupper i Ukraina lyckades man avsätta en alltför ryssvänlig president genom Maidanrevolten. Jacques Baud har beskrivit detta i sin bok Operation Z.
Alla fredsöverenskommelser mellan Ryssland och Ukraina har stoppats av USA och Storbritannien. Ryssland ville från början att Ukraina skulle förbli neutralt och att förföljelsen av de rysktalande i Donbass skulle upphöra.
Stridslinjerna skärps med bojkotten mot Ryssland och försämrar Europas ekonomi. Genom bojkotter mot Ryssland har vi skapat problem för Europas ekonomi och motstånd från övriga världen utanför Väst. Det kan sluta i att vi mister handel och råvaror därifrån.
Dollarn, som finansierat USA:s överdimensionerade krigsmakt och underfinansierade budget kan krascha. Europa borde gå sin egen väg i stället för att liera sig med ett land som orsakat flertalet av statskupperna och krigen. Sverige borde låna till järnväg i stället för krig. Det gagnar freden bäst.
Hans Sternlycke
Hans Sternlycke är tidigare ledarskribent i Miljömagasinet och ordförande i Föreningen Centrum för Ekologisk Teknik.
Sternlycke har en tidigare bakgrund med studier i samhällsvetenskap och vid journalisthögskolan. Han är författare till boken Bättre med tåg (4) och Fred med Jorden (2022).