Dieselutsläpp kan minskas

publicerad 11 oktober 2015
Foto: Ruben de Rijcke/CC BY-SA 3.0
Foto: Ruben de Rijcke/CC BY-SA 3.0

Ett bättre efterbehandlingssystem i katalysatorn skulle kunna minska kväveoxidutsläppen från dieselmotorer, enligt en avhandling vid Uppsala universitet.

– Resultatet indikerar att det är möjligt att utveckla bra styrsystem för kvävoxidreduktion i dessa efterbehandlingssystem med relativt låga kostnader, säger Soma Tayaman som står bakom avhandlingen.

Kväveoxid bidrar till försurning och är skadligt för andningsorganen. I katalysatorn sprutas ammoniak in för att reagera med kväveoxiden. Slutresultatet är vatten, men även överbliven ammoniak och/eller kväveoxid.


Annonser:


Överbliven ammoniak reduceras genom oxidering, vilket skapar lustgas, som är en stark växthusgas. Men utsläppen kan minskas genom optimering av insprutad ammoniak, och en höjning av avgasens temperatur, enligt avhandlingen.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.