Sverige byter till E10 – bensin och diesel blir dyrare

publicerad 26 april 2021
- av Sofie Persson
diesel bensin

Sverige kommer att byta till biodrivmedlet E10 den 1 augusti i år. Man beräknar att literpriset på både bensin och diesel kommer att öka. Dessutom klarar inte alla bilar att köras på E10.

I Sverige säljs all 95-oktanig bensin som E5, det vill säga 5 procent etanol och 95 procent bensin. Regeringen har sedan tidigare beslutat att öka kraven på inblandning av biobränsle för att minska utsläppen av så kallade växthusgaser. De nivåerna av biobränsle regleras idag av den så kallade reduktionsplikten som infördes 2018.

Nu är det bestämt att man ökar E10, det vill säga 10 procent etanol och 90 procent bensin kommer bli standardkvalitén för 95-oktanig bensin. Det rapporterar Dagens PS.




Det bedöms finnas tillräckligt med tid för berörda aktörer att förbereda sig för ändrade reduktionsnivåer för reduktionsplikten på bensin och diesel och ett införande av E10 på marknaden”, skriver regeringen i ett PM.

Bland annat innebär detta att 3000 bensinstationer och 15 000 pumpar behöver bytas ut runt om i landet.

Vi är glada över att beskeden äntligen kom på plats. Det är en stor förändring som alla drivmedelsbolag måste förbereda sig på, och alla måste enas och förbereda en tidpunkt för övergången. Om det blir redan i augusti eller lite senare är för tidigt att säga. Vi måste analysera detta mera, säger Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige, till PS Motor.

Det kommer även att bli dyrare att tanka, däremot menar regeringen att det är svårt att förutse exakta priser.

De närmaste åren uppskattas kostnaden utifrån tillgängliga uppgifter till mellan 8 och 12 öre per liter exklusive mervärdesskatt för varje procentenhet reduktionsnivån ökar”, skriver regeringen.

Bensinpriset kan alltså komma att öka med 35 öre per liter per år med moms. För diesel kan det röra sig om 50–75 öre per år.

Till 2030 kan bensinpriset alltså ha ökat med 3,60 kronor och dieselpriset med 6,75 kronor och då har inte skattehöjningarna inkluderats. En bensinbil kommer också att behöva fler tankstopp då etanol har lägre energiinnehåll och när halten ökar går förbrukningen upp.

Företag kommer att drabbas hårdast, menar regeringen. Speciellt de som är beroende av vägtransporter och framför allt mindre skogs- och jordbruksföretag. Däremot räknar regeringen med att de högre drivmedelskostnaderna kommer göra så att användningen kommer att minska och därmed blir kostnaderna lägre.

Äldre bilar kan få problem att använda E10 som drivmedel. Det kan exempelvis gälla bilar med tidiga direktinsprutade motorer från 1990-talet och början av 00-talet.

2011 tog branchorganisationen Bil Sweden fram en lista på alla bilar som klarar av E10. Om ens bil inte är med på listan kan det vara läge att börja tanka med 98 oktan.

Ett alternativ är att dagens 98-oktaniga bensin utgör ett alternativ för dessa fordon. Det kan även leda till förändringar på depånivå. Beroende på hur marknaden utvecklar sig kan det inte uteslutas att mindre tankstationer som väljer att inte saluföra E10 i sådana fall enbart kommer kunna saluföra en 98-oktanig bensinkvalitet”, skriver regeringen.



 


Liknande artiklar: