Idag sammanstrålar det svenska medieetablissemanget

publicerad 19 mars 2024
- av Isac Boman
Peter Wolodarski (DN), Hanna Stjärne (SVT), Thomas Mattsson och Anders Eriksson (båda Bonnier News).

Under tisdagen anordnas Media Summit 2024 – en konferens där makthavare inom konventionell svensk massmedia samlas för att nätverka och diskutera strategier.

I år ligger fokus bland annat på artificiell intelligens, ”talang och mångfald” och på hur såväl tittare som annonsörer flyr de traditionella tv-kanalerna.

På Media Summit möts de ledande beslutsfattarna i mediebranschen – från stora och små mediehus, public service, mediebyråer och nya aktörer i gränslandet mellan media och tech. Vi samlar hela kedjan av aktörer för diskussion, inspiration, ny kunskap, fördjupning och nätverkande”, skriver man själva på sin hemsida.

Det är Dagens Industri och Dagens Media som står som arrangörer och man påstår sig ha ambitionen att ”lyfta fram de bästa förebilderna från de etablerade aktörerna och de nya utmanarna i branschen” och dela med sig av ”de mest framgångsrika företagens strategier”.

Årets konferens har fyra huvudteman där det första rör AI och medier.

Hur och var går det att tjäna pengar på AI? De svenska mediehusen tar sina första stapplande steg – hur fort går utvecklingen?” frågar man sig.

“Talang och mångfald”

Punkt nummer två handlar om ”ljudmarknaden” och fokuserar på ”radio, poddar och ljud- affärsmodeller, trender och innovationer”.

Den tredje punkten handlar om rörlig media och hur ”streaming och tv-marknaden befinner sig i gungning” eftersom ”publiken och annonsörerna sviker de traditionella kanalerna”.

Var finns framtiden för rörligt?”, undrar arrangörerna.

Den sista punkten heter ”Talang och mångfald” och man ska diskutera var man ”hittar framtidens talanger och målgrupper” och diskutera huruvida ”mediebranschen lider av talangbrist”.

Lobbygrupp medverkar

På plats för att tala återfinns flera av de allra mäktigaste svenska medieaktörerna – bland andra Peter Wolodarski (Dagens Nyheter), Hanna Stjärne (SVT), Thomas Mattsson och Anders Eriksson (Bonnier News) och Cilla Benkö (SR).

Youtubes Sverigechef Michelle Kadir är också på plats, och det är även lobbyorganisationen Timbros vd PM Nilsson, företrädare för LO Mediehus och Sveriges kulturminister Parisa Liljestrand (M).

– De mediepolitiska frågorna är av grundläggande betydelse för ett välmående demokratiskt samhälle. Våra medier är en förutsättning för fri åsiktsbildning, yttrandefrihet och granskning av den politiska och ekonomiska makten – vilket varje dag möjliggörs av medieaktörer runtom i landet, bedyrar kulturministern.

I linje med det så kallade mångfaldstemat har även Julia Agha, vd för arabiskspråkiga ”Alkompis” bjudits in för att tala. Företrädare för några systemkritiska medier tycks däremot inte medverka som talare på eventet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!