Instagram eldar på narcissism

publicerad 11 oktober 2022
- av Sofie Persson
Narcissister gillar att lägga upp selfies på sig själva.

Tidigare studier har bekräftat att Instagram lockar till sig narcissister, men nu visar en svensk studie att Instagram faktiskt också kan spä på vår narcissism. Speciellt inom fitnesskulturen på sociala medier är det viktigare att visa upp en manipulerad bild på en vältränad kropp än exempelvis den praktiska nyttan av en stark kropp.

”Fitspiration” fångar kärnan i det som är mindre bra med sociala medier, säger forskaren Aurélien Daudi.

Instagram ligger sedan länge i topp när det handlar om sociala medier. Med sina ungefär 1,4 miljarder användare slår man inte Meta-modern Facebook, men ligger heller inte långt efter. På Instagram har man som användare möjlighet att dela sitt liv, eller vad man önskar, i bilder och möjligen är det därför inte föga förvånande att det drar till sig en hel del narcissister.

Flera tidigare studier visar att narcissister ofta är aktiva på sociala medier och främst de som inkluderar fotodelning. I en studie från Korea 2016 visas att narcissisten ofta, kanske inte överraskande, gillar att lägga ut selfies och byter gärna profilbild oftare än en icke narcissistisk person. Selfie-användning på sociala medier har också länkats samman till att kunna förutspå narcissism.

I en annan studie från 2016 visas att narcissister generellt använder Instagram eftersom man kan manipulera bilder och även hur ens liv framställs, vilket enligt studiens författare lockar personer med narcissistiska drag. I samma studie kom man även fram till att narcissister ofta lägger ut bilder som framhäver deras fysiska drag och speciellt inom fitness och hälsa.

I en ny svensk studie från Malmö universitet har man genom en filosofisk och psykoanalytisk analys kommit fram till att den så kallade fitnesskulturen på sociala medier faktiskt kan elda på vår narcissism. På Instagram använder man ofta hashtaggar som exempelvis ”fitspiration” och är möjligen tänkt från början att inspirera till träning, men bilderna innehåller inte alltid träning.

Bilderna på sociala medier visar oftast inte själva träningen även om bildtexterna många gånger innehåller tydliga referenser till träning. Bilderna visar i stället snygga poseringar och framhäver utvalda kroppsdelar, säger forskaren Aurélien Daudi. ”Fitspiration” fångar kärnan i det som är mindre bra med sociala medier.

Precis som tidigare studier konstaterat har även Daudi kommit fram till att man, speciellt på bildbaserade sociala medier som Instagram, manipulerar och visar upp det man vill, vilket inom ”fitspiration” kan innebära en snygg och vältränad kropp.

Bakom en publicerad bild finns oftast väldigt många fler varianter av bilden och den bästa, mest perfekta bilden publiceras. Den status som bilden visar upp blir viktigare än att visa att man faktiskt har praktisk nytta av en stark kropp, säger Daudi.

Bilderna på sociala medier visar ofta inte själva träningen. Foto: Pexels

Daudi menar att när man lägger ut sådana bilder blir det snarare ett budskap om ett ”jag”, än om ett budskap om inspiration till träning. Detta innebär att Instagram bjuder in den som publicerar bilder att anta sin egen narcissism, vilket inte är bra. Alla har någon form av narcissism inom sig och detta kan elda på den.

Narcissism används ofta som ett skällsord, men inom psykoanalys beskriver begreppet också en drivkraft, att vilja och begära något för egen del. Det finns anledning att kontrollera narcissismen, och i sociala sammanhang hålls den normalt i schack. På Instagram späs den i stället på, säger Daudi.

När man ständigt exponeras för bilder på personer som visar skönmålade bilder av sig själv skapar det en känslomässig disharmoni inombords som kan göra att man känner sig otillräcklig. Då kanske man lägger ut fler upphöjda bilder på sig själv på jakt efter positiv respons för att döva den känslan, vilket i sin tur ger upphov för ännu mer narcissism. Det blir en enda stor ond cirkel, vilket kan sluta med psykisk ohälsa.

Sociala medier och hashtaggar som ”fitspiration” kan dock fungera som motivation till träning, vilket är bra, men då ska man också publicera i det syftet.

Sociala medier-bilden kan motivera till träning, men om motivationen kommer utifrån – att man tränar för att behaga andra snarare än av inre motivation – så följer också risken för fler negativa effekter, menar Daudi.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!