MORGONDAGENS DAGSTIDNING – torsdag 23 januari 2025

torsdag 23 januari 2025

Exorcisten firar 50 år

Tiofaldigt Oscarsnominerade "Exorcisten" såg dagens (nattens) ljus 1973. Kontroversiell för sin tid är det fortfarande en film som utöver given klassikerstatus ger den filosofiskt lagde gott om tankegods kring religion och tro.

publicerad 13 oktober 2023
– av Jan Sundstedt
Exorcisten The Exorcist
Femtioårsjubilerande "Exorcisten" fortsätter att fascinera och skrämma slag på sin publik.

Be silent! beordrar fader Merrin under pågående exorcism till demonbesatta Regan McNeil i legendariska Exorcisten. Några som inte var ”silent” var dåtidens biobesökare som flockades till biograferna världen över samt mången hyllande filmkritiker.

Filmen blev snabbt en publiksuccé och räknas som en tidig ”blockbuster”. Justerat för inflation har Exorcisten världen över spelat in omkring två miljarder dollar och är således filmbolaget Warner Bros. största succé någonsin.

Källan till filmen står att finna i 1971 års roman med samma namn av författaren William Peter Blatty. Som regissör valdes ingen mindre än William Friedkin, som bara några år tidigare gjort succé med kriminaldramat French Connection – Lagens Våldsamma Män, för vilken han belönades en Oscar för Bästa regi.

Friedkin erbjöds att regissera Exorcisten av Blatty personligen, efter att denne imponerats av just The French Connection. Filmbolaget uppmanade emellertid Blatty att anlita en annan regissör men han menade att filmatiseringen av hans roman skulle genomsyras av lika mycket intensitet och energi som Friedkin tillfört The French Connection.

Exorcisten The Exorcist
Friedkin och Blatty under inspelningen av ”Exorcisten”. Foto: Warner Bros.,Wikimedia Commons

Georgetown, 1973…

Den erfarne katolske prästen fader Merrin (Max von Sydow) arbetar med en arkeologisk utgrävning i Irak. I samband med utgrävningarna finner man en staty av en bisarr demonisk figur känd som Pazuzu. Merrin erfar samtidigt en rad märkliga fenomen kring platsen för utgrävningarna och får en föraning om att något illavarslande kommer att ske…

Samtidigt i USA, i Washington DC:s exklusiva Georgetown-kvarter, börjar en framgångsrik skådespelerska vid namn Chris MacNeil (Ellen Burstyn) sakteliga uppleva märkliga händelser i sitt hem, varav de flesta tycks kopplade till dottern Regan (Linda Blair).

Exorcisten The Exorcist
Mor och dotter McNeil innan helvetet bryter lös i ”Exorcisten”. Foto: Imdb, Warner Bros.

Situationen eskalerar – Regans säng skakar oförklarligt och från vinden hörs konstiga ljud. En Madonnastaty av Jungfru Maria vid en katolsk kyrka skändas grovt och regissören till Chris senaste film hittas död, misstänkt mördad. Efter hand börjar Regan bete sig mer och mer abnormalt och uppvisar beteendeförändringar som har drag av depression och ångest.

Regans tillstånd försämras alltmer och hennes mor försöker förtvivlat få hjälp men läkarkåren står handfallen. Som en sista desperat åtgärd kontaktar hon katolska kyrkan, då hon befarar att dottern kanske – hur otänkbart det än må verka – är besatt av en demon. Hon får hjälp av den grubblande prästen fader Karras (Jason Miller) som själv brottas med sin tro men beslutar sig att göra vad han kan för att försöka hjälpa flickan.

En felfri film

Exorcisten har kallats världens bästa skräckfilm av många och jag är benägen att bifalla i det påståendet. Det här med att välja ut den bästa ditten och datten är såklart svårt och i mångt och mycket subjektivt men här finns det fog för epitetet. Den som letar efter en i princip felfri film behöver inte leta längre.

Manuset av William Peter Blatty är ett skolboksexempel på hur man griper tag i åskådaren. Här har vi också ett smått unikt prov på när såväl manus som källroman bär identisk signatur. Blatty (tillika filmens producent) är omdömesgill nog att justera sin roman till mer filmlik prosa utan att förkasta alltför mycket av det som gör romanen läsvärd.

Regin av William Friedkin är fulländad. Blott ett fåtal filmer är perfekta i sin exekution och Exorcisten är en av dessa. Blatty önskade energi till filmatiseringen av sin roman och det fick han. Ordet energi ska här inte förväxlas med snabba klipp och hisnande action. Filmen tar sin tid, där tempot är närmast sökande och emellanåt får man känslan av såväl dokumentärfilm, drama som thriller.

Exorcisten Max von Sydow
Fader Merrin (Max von Sydow) har onda aningar i ”Exorcisten”. Foto: Imdb, Warner Bros.

Fotot i bildformatet 1.85:1 fångar var skådeplats på ett realistiskt sätt, oavsett det handlar om Iraks sandgnistrande ökenlandskap, Georgetowns höstlika och grådassiga gator eller stackars Regans alltmer skärseldslika rum.

Skådespelarinsatserna kan man sammanfatta som makalösa och klanderfria. Personligen vill jag flagga extra för Ellen Burstyn som mamman. Burstyns hjärtskärande porträtt av en kärleksfull mor som inte förstår vad som sker och som känner sig maktlös att hjälpa sin dotter, kan vara ett av de bästa personporträtt av en brydd förälder som skådats på film.

Musiken i filmen komponerades ursprungligen av Lalo Schifrin men förkastades omedelbums av William Friedkin. Legenden säger att han blev så besviken på vad Schifrin komponerat att han slängde kassetten i en soptunna på parkeringen. Det är bland annat av den anledningen Mike Oldfields melodislinga ”Tubular Bells” kommit att bli något av signaturmelodi för Exorcisten, trots att melodin inte hörs speciellt ofta i filmen.

Effekterna talar för sig själva och håller väl även till dags dato.

Tro, tvivel och Oscar

Att Exorcisten är en exceptionell film råder ringa tvivel. Tvivel, vad gäller exempelvis huruvida Gud och demoner existerar, finns det dock gott om i filmen. Vem och vad är Gud och existerar en andlig verklighet? Är Regans förmodade besatthet på ”riktigt” eller är det trots allt kanske ett extremt tillstånd av mental ohälsa?

Fader Karras tvivlar på sin tro och likaså Chris, trots att hon vänder sig till Katolska kyrkan. William Friedkin själv har uttryckt att han med filmen ville så tvivel i åskådarens huvud och inte specifikt ”bara göra en skräckfilm”.

Tro är ett mysterium. Bill (Blatty) identifierade ”Exorcisten” som ett verk om trons mysterium. Folk kallar det en skräckfilm. Blatty och jag talade aldrig om en skräckfilm. Vi gjorde en film om trons mysterium, vilket var hans koncept, hans idé, hans trossystem, är Friedkins egen är tagning av sitt mästerverk.

I samband med 1974 års Oscarsgala nominerades Exorcisten med hela tio (!) Oscar, unikt för en genrefilm. Filmen knep två statyer: Bästa manus baserat på annan förlaga samt Bästa ljud. William Friedkin nominerades till Bästa regissör och borde nog med facit i hand vunnit, hur mycket jag än älskar Blåsningen (The Sting) som vann det året.

 

Lagom till filmens 50-årsjubileum tycks filmbolaget Warner hört undertecknads böner och välsignat oss med en makalös klang- och jubel-utgåva på 4K UHD Blu-Ray. Den finns i diverse varianter varav jag själv satsade på den formidabla box-versionen.

Lägg om möjligt pengar på någon av dessa utgåvor och inte på den bedrövliga The Exorcist: Believer som nyligen haft premiär. Denna är en fullständigt meningslös och direkt vederstygglig film som lämpligen borde behandlats med andeutdrivning redan vid planeringsstadiet. Kristi kraft betvingar snarare våra läsare att istället stifta sevärd bekantskap med familjen Regan, prästerna Merrin/Karras samt en viss Captain Howdy…

 

Jan Sundstedt

Exorcisten The Exorcist
The Exorcist - 1973 US One Sheet.

Regi: William Friedkin
Manus: William Peter Blatty (efter dennes roman med samma namn)
Producenter: William Peter Blatty, Noel Marshall, David Salven
Musik: Jack Nitzsche, Mike Oldfield, med flera
Längd: 122 minuter.
Svensk premiär 29 juli 1974

I rollerna (urval).
Ellen Burstyn
Max von Sydow
Linda Blair
Jason Miller
Lee J. Cobb
Kitty Winn
Jack MacGowran

En hyllning till en av filmmusikens obestridliga giganter

Den utsökta dokumentären "Music by John Williams" är ett starkt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

publicerad 18 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Music by John Williams
Filmmusikens GOAT - John Williams

I dokumentären Music by John Williams, regisserad av Laurent Bouzereau, belyses en av den orkestrala filmmusikens mest obestridliga giganter, hans längre än 60-åriga karriär, och den personliga resan bakom hans tidlösa verk.

Detta är inte bara en film om en kompositör, utan ett djupt känslosamt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

John Williams var 45 år gammal när han gjorde musiken till den allra första Stjärnornas Krig-filmen. I en ålder då många tror att deras bästa tid är sedan länge förbi, var han bara på väg att bli varm i kläderna…

En resa genom musikhistorien

Music by John Williams är en hyllning till John Williams otroliga livsverk. Från hans första stapplande steg i musikens värld som jazzpianist i New York, till hans genombrott som filmkompositör i Hollywood, får vi följa en man vars passion för musik format hela filmindustrin.

Genom intervjuer med nära samarbetspartners som Steven Spielberg och George Lucas, får vi en inblick i hur hans melodiska geni förädlade verk som Stjärnornas Krig, Indiana Jones och Schindler’s List. Spielberg beskriver deras samarbete som ”Ett av mitt livs största privilegier”.

Det är fascinerande att upptäcka hur Williams ofta skapar teman som kopplas till specifika karaktärer, vilket låter publiken intuitivt associera en scen med en viss karaktär – ibland även när denne inte ens är närvarande i själva scenen.

Laurent Bouzereau tar oss även bortom filmduken och utforskar Williams karriär som orkesterdirigent och hans bidrag till den klassiska musikscenen. Vi får höra om hans kompositioner för olympiska spel och presidentskap, liksom hans insatser för att förnya intresset för symfonisk musik bland nya generationer.

Music by John Williams
Steven Spielberg och John Williams i djupa tankar. Foto: Imdb

Ödmjuk och anspråkslös

Trots sitt enorma arv framstår Williams som en ödmjuk och anspråkslös man, något som dokumentären skickligt fångar. Hans djupa kärlek till musiken lyser igenom i varje intervju och varje scen.

Bouzereau väver även in mindre kända aspekter av Williams liv, som förlusten av hans första hustru, Barbara Ruick, 1974. Denna tragiska händelse berörs kort men ärligt, utan att ta fokus från Williams kreativa drivkraft samt känsla för vad som passar en specifik films ton.

Det är tydligt att han har en djup intuitiv förståelse för musikens roll i berättandet, trots att han själv öppet medger att film som medium – hur lustigt och märkligt det än må låta –  aldrig riktigt fångat hans intresse.

Music by John Williams
John Williams i sitt bästa element – framför en välskolad orkester. Foto. Imdb

Mästerlig iscensättning

Dokumentärens estetik fångar John Williams anda på ett nästan magiskt sätt. Scener med orkestrar som spelar hans musik varvas med arkivmaterial och nyskapande animationer som visualiserar hans noter på ett unikt sätt.

Bouzereaus val att låta Williams själv berätta om sina kompositioner, kompletterat med intervjuer av musiker och filmproducenter, skapar en upplevelse som är lika informativ som emotionellt gripande.

Särskilt kom jag att uppskatta de inslag där mer personliga detaljer träder fram. Exempelvis anekdoten om hur Williams skrattade åt den tillfälliga filmmusiken (på engelska ”temp music”) i Hajen, innan han raskt ersatte den med sina egna ikoniska toner. Toner som det inte nog kan poängteras bidrog till filmens braksuccé, samt rejält förhöjde filmens äventyrliga stämning.

Music by John Williams är inte bara en film om en person, utan ett ode till en hel konstform. John Williams kompositioner har förmågan att förvandla rädslor till hopp, sorg till styrka och fantasi till verklighet.

Via dokumentären får vi inte bara en djupare uppskattning för hans konstnärliga skicklighet, utan också en påminnelse om musikens kraft att beröra och förändra oss.

En hyllning till ett tidlöst arv

På ett personligt plan kan jag inte med ord beskriva hur mycket denne fantastiska mans kompositioner betytt.

Från det att en som 10-åring, fastnaglad i en inte helt oöm biofåtölj på ett fullproppat Rigoletto, översköljdes av de inledande tonerna i ledmotivet till Stjärnornas Krig, var min fascination för allting film predestinerad. Fast i beundran för den magiska och förtrollande musik som i mångt och mycket format mitt filmälskande liv.

Detta är en film som bör ses av alla som någonsin har blivit rörda av tonerna från en orkester eller mäktiga melodier på bioduken. John Williams må vara snart 93 år (f. 8 feb. 1932), men hans arv kommer leva vidare i generationer.

Music by John Williams är ett måste för alla som älskar musik, film och mänsklig kreativitet i största allmänhet.

 

Jan Sundstedt

John Williams
Music by John Williams - 2024 Disney+ promo artwork

Regi: Laurent Bouzereau
Producenter: Sara Bernstein, Frank Marshall, Ron Howard, Brian Grazer, Steven Spielberg, med flera.
Musik: Ja, vem kan stå bakom den, månntro...

Music by John Williams finns för närvarande att beskåda via streamingtjänsten Disney+

The Matrix – 25 år senare

Legendariska och banbrytande "The Matrix" firar - tro't eller ej - i år 25 år på tronen som en de främsta actionladdade science-fiction-filmerna genom tiderna. Actionsekvenserna står sig skyhögt än idag och filmens många budskap kan (tyvärr) inte sägas vara mindre aktuella i vår nutid utan snarare tvärtom.

publicerad 25 december 2024
– av Jan Sundstedt
The Matrix
"Free your mind..." är ett av budskapen i 25-årsjubilerande "The Matrix".

Bröderna Larry och Andy (numera Lana och Lilly…) Wachowskis ikoniska kaninhåls-epos The Matrix firar 2024 hela 25 år. Dess tankeväckande och ögonöppnande manus, kombinerat med banbrytande actionsekvenser och revolutionerande specialeffekter, har säkerställt att filmen över tid erhållit en kultstatus modell episk.

Utöver att vara mumma rent visuellt och särdeles underhållande, förändrade The Matrix därtill actiongenren som sådan. Genom att kombinera kung fu-inspirerad koreografi och avancerad CGI, inklusive den vid tidpunkten revolutionerade ”bullet time”-effekten (som snabbt blev ikonisk och imiterats otaliga gånger), med filosofiskt tankegods, bröt filmen ny mark för en nutida generation.

Jean Baudrillards åskådliggörande verk ”Simulation and Simalacra” (1981) – som för övrigt var mer eller mindre obligatorisk läsning för såväl skådespelare som besättning bakom kameran – hade betydande styrning på brödernas manuskript. Japansk manga, inte minst Ghost in the Shell (1995), var ävenledes en viktig ingrediens på filmens utveckling. Inspiration togs även från författaren Philip K. Dicks tankegods, samt cyberpunkgenren som helhet – inklusive William Gibsons ”Neuromancer”.

The Matrix kan också ses som en hyllning till Lewis Carrolls ”Alice i Underlandet”, och faktum är att det likaså finns referenser till Karl Marx, Franz Kafka, Zen och Homeros ”Odyssén”. Detta breda spektrum av kulturella och filosofiska influenser gör filmen till en unik smältdegel av idéer, med en intellektuell tyngd som få actionfilmer kan mäta sig med, och som påverkat hur vi idag ser på och resonerar kring teknologi och kontroll.

The Matrix Wachowski
Bröderna Andy och Larry Wachowski – sedermera Lana och Lilly Wachowski. Foto: Imdb.

The Matrix…

Handlingen kretsar kring Thomas Anderson (Keanu Reeves), en till synes ordinär programmerare och hacker med aliaset ”Neo”. Hans liv tar en dramatisk vändning när han kontaktas av de mystiska Morpheus (Laurence Fishburne) och Trinity (Carrie-Anne Moss), som påstår att verkligheten han lever i är en illusion skapad av maskiner. Neo upptäcker snart att mänskligheten hålls fången i en simulering kallad The Matrix, och att han själv kan vara ”Den utvalde” med förmågan att förändra allt.

Neo ställs inför ett avgörande val mellan två vägar – en röd tablett, som avslöjar sanningen, och en blå, som låter honom fortsätta leva i okunnighet. Hans beslut att välja det röda pillret, för honom in i en adrenalinfylld kamp mot de mäktiga ”Agenterna”, inne i programvaran. I synnerhet Agent Smith (Hugo Weaving) – inklusive hans lika hotfulla kollegor – är fast beslutna att  försvara The Matrix med alla till buds stående medel och knep.

Samtidigt tränas Neo i alla upptänkliga varianter av stridskonst, kampsport och teknologi för att möta maskinerna i en revolutionär strid om mänsklighetens frihet. Handlingen fördjupas ytterligare när relationer och lojaliteter testas, och publiken dras djupare ner i ett intrikat narrativ fyllt av vändningar…

The Matrix
Röd eller blått piller? Neo (Keanu Reeves) måste välja…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Tankeväckande och intensiv

Banbrytande, är ett ord som kan sägas beskriva The Matrix på lämpligt vis. Wachowskis levererade inte bara en film utan en hel upplevelse. Det är svårt att överdriva syskonduons prestationer som regissörer och manusförfattare. Regin är enastående – tempot balanserar perfekt mellan intensiva actionscener och djupa filosofiska reflektioner. Manusets fokus på existentiella teman och den teknologiska övervakningens faror känns lika aktuellt i dag som 1999.

Actionscenerna, koreograferade av kampsportsexperten Woo-Ping Yuen, är inget annat än mästerliga. Det är tydligt att de fyra månaderna av intensiv träning för skådespelarna betalade sig – varje rörelse är både precist utförd och visuellt imponerande. Keanu Reeves briljerar med sin hängivenhet, Laurence Fishburne imponerar med sin pondus, Carrie-Anne Moss förkroppsligar styrka och grace, och Hugo Weaving skapar en minnesvärd antagonist med sin roll som Agent Smith.

Filmtekniskt är The Matrix ett underverk. De innovativa visuella effekterna, särskilt ”bullet time”-momentet – där kameran fryser tidens flöde och rör sig i slow motion – satte en ny standard för vad som är möjligt på vita duken. Detta grepp har sedan dess kopierats otaliga gånger men aldrig riktigt överträffats. Till detta adderas en genomtänkt användning av färgtoner: den grönaktiga tonen inne i The Matrix förstärker känslan av artificiell verklighet, medan den blåaktiga tonen i den ”verkliga” världen kontrasterar effektivt.

Skådespelarinsatserna är fantastiska. Keanu Reeves är perfekt som Neo – hans blandning av oskuldsfullhet och beslutsamhet gör karaktären trovärdig. Carrie-Anne Moss skapar med Trinity en ikonisk actionhjältinna, och Laurence Fishburne som Morpheus ger filmen en gravitas som lyfter varje dialog. Hugo Weaving som Agent Smith är en studie i kylig precision och blir en rejäl antagonist och nöt att knäcka för filmens protagonist Neo. Bonuspoäng till Joe Pantoliano i rollen som mullvaden och golaren Cypher.

Musiken, med inslag av både techno och orkestrala element, skapar en atmosfär som är lika futuristisk som den är spännande. Don Davis soundtrack fångar perfekt filmens dualitet mellan människa och maskin, mellan frihet och kontroll.

The Matrix
Neo (Keanu Reeves) börjar tro…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Från motstånd till succé

Filmen mötte initialt med viss skepticism från filmbolagen – inte minst då Wachowskis (utöver 1996 års finfina thriller Bound) var relativt oprövade som regissörer. Få kunde ana att filmhistoria var på väg att skapas. Dessutom var Brandon Lee (1965-1993), deras förstahandsval som Neo, tragiskt nog redan bortgången. Andra tänkbara namn som Will Smith, Johnny Depp och Brad Pitt, tackade nej innan rollen (tack och lov) gick till Keanu Reeves.

The Matrix mottogs med öppna armar av både kritiker och publik när den hade premiär 1999. Filmen drog in över 460 miljoner dollar globalt och vann fyra Oscarstatyetter, inklusive bästa visuella effekter och bästa klippning. Dess inflytande sträcker sig långt bortom filmens värld – den har format diskussioner om teknologi, frihet och övervakning i decennier.

Med tiden har många av filmens teman blivit mer aktuella. Koncept som virtuell verklighet och artificiell intelligens, som då kändes som avlägsna sci-fi-idéer, är idag verklighet. Idén om att leva i en ”matris” har också blivit en metafor för sociala och politiska diskussioner, och filmen har blivit ett kulturellt fenomen som fortsätter att engagera och provocera.

Den enorma framgången för filmen ledde till tre uppföljare: The Matrix Reloaded och The Matrix Revolutions (båda släppta 2003) samt den mycket senare The Matrix Resurrections (2021). De två första utökade berättelsen med spektakulära actionscener och filosofiska fördjupningar, medan den senaste filmen mer fungerade som en nostalgisk återkomst till dess universum.

Uppföljarna mottogs med blandade reaktioner men bidrog till att cementera franchisens status som en av de mest inflytelserika inom science fiction.

Minst lika aktuell idag

The Matrix är inte bara en film – det är en filosofisk resa, en visuell fest och en adrenalinkick i ett. Dess varningar om teknologins möjliga kontroll över mänskligheten har fått ökad relevans i dagens samhälle, där AI, övervakning och informationskrig har blivit vardagsmat.

25 år senare är filmen lika sevärd som någonsin – och dess budskap lika viktigt att begrunda. Wachowskis skapade inte bara en film utan en värld som fortsatt fascinerar och inspirerar generation efter generation.

Valfri fysisk version av detta mästerliga opus finner en förslagsvis här och streamaren kan förslagsvis kika in på denna plats. Vilket av pillren väljer Du…

 

Jan Sundstedt

The Matrix
The Matrix - 1999 US One Sheet.

Regi och manus: The Wachowski Brothers
Producent: Joel Silver, The Wachowski Brothers, Dan Cracchiolo, Carol Hughes, Richard Mirisch, m.fl.
Musik: Don Davies
Längd: 136 minuter
Svensk premiär 14 juli 1999

I rollerna (urval).
Keanu Reeves
Laurence Fishburne
Carrie-Anne Moss
Hugo Weaving
Joe Pantoliano
Gloria Foster
Marcus Chong

Våtmarkens vara eller icke vara

Det är med ett lättförståeligt språk som författaren berättar om det viktiga ämnet våtmarker. I boken "Våtmark" samlas många infallsvinklar blandat med humor och allvar, tillsammans med fantastiska fotografier. Det skriver Mikael Rasmussen i sin recension.

publicerad 20 december 2024
Bunkeflo strandängar i Malmö.

Det kom en nyutgiven fin bok utgiven i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta. Det viktiga ämnet som avhandlas i årets bok är våtmarker. Det infinner sig en andaktsstund då jag öppnar den fina bokleveransen och med vetskap att det är en skicklig, mångprisad fotograf tagit många av de fotografier som förekommer i Våtmark – Roine Magnusson. Därav nerven och den gemensamma nämnaren av att vi har mötts en gång i tiden i trästaden Nora för 20 år sedan.

Mycket vatten lär ha flutit i floden sedan dess, men många våtmarker lär ha försvunnit då den biologiska mångfalden har urholkats rejält. Bokens författare biologen och journalisten Anna Froster belyser ämnet från många infallsvinklar där boken bottnar i fakta. Lyrik samt poesi lyfter bokens allvarlighet och bilderna som är tagna av fotograferna Patrik Larsson och Roine Magnusson förstärker och ger oss som läsare en större förståelse för vad en våtmark är. Både ur Naturskyddsföreningens betydelse men också ur verklighetens betingelser.

Det är dock en aning märkligt att med vetskap av hur viktiga våtmarker är samt att frågan har haft olika betydelsepunkter under många år så fortsätter ändå miljöförstöringen, och medvetenheten är lågprioriterad.

Låt oss nämna att för cirka 30 år sedan gick undertecknad en miljöpilotsutbildning under namnet Barnens Rätt och Agenda 21 där vi genomförde olika temaarbeten. Exempelvis arrangerades en inom- och utomhus rockkonsert med frågor som då var nya och helt främmande för gemene man, som exempelvis kretsloppstänkande och Svanenmärkning. Vi minns att det även skapades reklamjinglar med syfte att höja kunskapsnivån, men det landade i ganska pinsamma sammanhang där Lennart Svan och Gunde Svan fick göra Svanenmärkningen mer förståelig med en underton av humor, ironi och namnigenkänning.

Nu har det alltså gått 30 år sedan dess och Naturskyddsföreningen ser allvaret i att kunskapen gällande våtmarker har sjunkit till en så låg nivå att det dessutom är underlag för att skapa en bok med dess tema.

Det är med bra liknelser, god humor, välskrivet språk och välavvägt allvar uppbyggt av fakta, lärde män och kvinnor som vi så här i läsflitens lampa kan ta del av årets kanske viktigaste bok i ämnet våtmark.

Det är med ett lättförståeligt språk som Froster närmar sig oss läsare. Läsaren erbjuds även drama och poesi och allt detta ger mersmak där läsglädjen tillfredsställs. Men det är med vetskap av bildernas tillkomst som infallsvinklarna blir extra kryddade. För oss som minns Nils Holgerssons Underbara Resa i nytappning av den fantastiske fotografen Roine Magnusson som även i denna bok fångar, fördjupar och därmed förmedlar samt förstärker bildspråkets verkshöjd det Frosters textbudskap vill lära oss.

Det handlar om våtmarkens vara eller icke vara i existerande och fungerande funktion att binda koldioxid, vara en samlingsplats för naturens hemligheter, att rena och leda vatten till havet och på sikt skapa torv. Utdrag ur boken Våtmark sid. 147:

Det var en apokalyptisk känsla att stå där, ett plant jätteområde utan ett grässtrå, genomskuret av djupa diken. Kors och tvärs åkte grävmaskiner som jätteinsekter och bröt upp torv. Det är så oförståeligt, att man i modern tid dikar ut…

Nina Siemiatkowski, grundare av hållbarhetsplattformen Milkywire, uttrycker att havet, floder och sjöar har stor potential för koldioxidborttagning men är underutforskad. Ja, det är på många sätt detta ämne går att reflektera över och känslan blev så stark så vi kände oss inspirerade att kontakta den ena av bokens fotografer, Roine Magnusson. Trots att det är 20 år sedan vi möttes, samtalade och möttes i fina ordväxlingar så minns vi varandra som att det vore igår. Magnusson uttalade en reflektion av hur allt utarmas, urholkas och säger att kanske är detta hans sista bok som är möjliggjord genom Bonnier Faktas förlag. Enligt Natursidan.se firade Roine i år 30 år som yrkesfotograf och 2024 blev ett av hans mest spännande fotoår hittills med prisutdelningar personliga projekt och besök vid platser som han drömt om sedan barnsben.

Ytterligare ett utdrag ur boken med begivet tillstånd av Naturskyddsföreningen sid. 223:

Varför är våtmarker så viktiga? Ibland kallas våtmarker för naturens njurar. Våtmarker stoppar upp vattenflöden och hjälper till att filtrera och rena vattnet. Men våtmarker bidrar också med många andra nyttor. De motverkar klimatförändringar genom att binda stora mängder kol, de ökar grundvattenbildningen, buffrar mot översvämningar och skyddar mot torka. Våtmarker är ovärderliga miljöer för att upprätthålla den biologiska mångfalden i Sverige. De är livsmiljö för minst 600 rödlistade arter och många av dessa är helt beroende av våtmarksmiljöer för sin överlevnad. Sist men inte minst – våtmarker bidrar med konkreta naturnyttor som gynnar oss alla – vem tycker inte om hjortron och tranbär?

Heliga förbund har brutits flera och många gånger om. Heliga förbund med moder natur till kontakten med skapelsen jorden, naturen med alla de beståndsdelar som är nödvändiga och uppkomsten till allt liv på jorden. Vi har stulit, plundrat och utarmat allt det som krävs för att vi ska kunna leva på denna planet.

Ja, det här med våtmark kan vi därmed konstatera vara värd sin vikt i guld och det kändes i all den stund som boken djupdök ner i Artist Razz brevlåda. Vi avslutar denna reflektion med orden; läs boken, njut av bilderna och landa i lärdomarna gällande våtmarkens vara eller icke vara – det är ett uträtat frågetecken!

 

Mikael Rasmussen alias Artist Razz

Våtmark

Författare: Anna Froster
Fotograf: Patrik Larsson Roine Magnusson

ISBN: 9789178876488

Förlag: Bonnier Fakta och Naturskyddsföreningen

Bokrecension: Den gyllene dalen – en tidlös konstsaga om kraften i drömmar

Har du varit i dalen som glimmar, där småfolk och småkryp i bäckarna simmar? Det är en magisk dal, där du kan göra allt du drömt om och som är perfekt bara genom att finnas till. Kulturredaktionen har läst och sammanställt recensioner av Malin Sellergrens nya allåldersbok.

publicerad 13 december 2024
– av Redaktionen
Illustration: Malin Sellergren