MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 17 januari 2025

fredag 17 januari 2025

Flykten från New York

John Carpenters cyniska syn på mänskligheten, i synnerhet på maktfullkomliga regimer, manifesteras ypperligt i 1981 års actionthriller "Flykten från New York". En högoktanig actionstänkare av guds nåde med Kurt Russel i högform och den måhända coolaste polisstat som skådats på vita duken.

publicerad 2 mars 2024
– av Jan Sundstedt
Poster för filmen.

John Carpenter formade kärnan av Flykten från New York i skuggan av Nixons Watergate-skandalen 1976. Det var en tid präglad av nationell cynism och Carpenter, som är en utpräglad cyniker, kände vindarna starkt. Han fick således uppslaget till filmen tidigt i sin karriär men inget filmbolag var vid den tidpunkten villigt att satsa på manuset. Enligt Carpenter tyckte studiorna att idén var ”för våldsam, för skrämmande och/eller för udda”. Det var ett manus som under en längre period satt fast i limbo, men Carpenter ville inte släppa projektet utan bidade sin tid.

En gnista tändes av Charles Bronsons tankeväckande vigilante-epos Death Wish (1974). Filmens filosofi resonerade inte nämnvärt med Carpenter, men däremot New Yorks djungelliknande känsla. Han ville försöka skapa en science-fiction film som kunde fånga den atmosfären. Efter braksuccén Halloween (1978) hade han tillräckligt med auktoritet för att dra igång produktionen. Filmningen skedde huvudsakligen i St. Louis, Missouri, med en budget på uppskattningsvis 6 miljoner dollar.

Filmens miljö var en utmaning för Carpenter, som behövde skapa en förfallen version av New York City med en begränsad budget. Man övervägde att filma på plats i New York, men istället föll valet på East St. Louis, Illinois, känd för sina brända kvarter efter en stadsbrand 1976. Ett par scener är dock filmade i det riktiga New York. John Carpenter lyckades övertala federala tjänstemän att bevilja filmteamet tillträde till Liberty Island.

Vi var det första filmföretaget i historien som fick filma på Liberty Island vid Frihetsgudinnan på natten. De lät oss ha hela ön för oss själva. Vi hade tur. Det var inte lätt att få den första tillståndet. Det hade varit en bombning tre månader tidigare, och de var oroliga för problem.

Flykten från New York John Carpenter
John Carpenter på jobbet (sittande med arm i luften) – Flykten från New York. Foto. Imdb

”Presidentens plan har störtat”

I ett alternativt 1997 (16 år efter filmens ursprungliga premiär, förf. anm.) har stadsdelen Manhattan i New York förvandlats till ett högsäkerhetsfängelse som svar på kraftigt eskalerande brottslighet. När Air Force One en dag kapas av ”The National Liberation Front of America” och avsiktligt störtas i hjärtat av fängelset, blir USA:s president tillfångatagen av The Duke of New York. I samma ögonblick är den tidigare specialstyrkesoldaten Snake Plissken (Kurt Russell) på väg att deporteras till fängelset, dömd för ett misslyckat rån mot Federal Reserve.

Polischefen Bob Hauk (Lee van Cleef) presenterar ett djärvt avtal för Snake: om han lyckas rädda presidenten i tid inför ett kommande toppmöte mellan USA, Sovjetunionen och Kina, garanterar Hauk att Snake blir benådad för alla sina brott. För att försäkra sig om Snakes lojalitet och samarbete injicerar Hauk emellertid, utan Snakes initiala vetskap, mikrosprängämnen i Snakes artärer. Något som inleder en dödlig tidsfrist som löper ut efter 23 timmar. Om Snake lyckas med uppdraget lovar Hauk att neutralisera sprängämnena. Klockan tickar därmed för Snake.

I en desperat jakt på presidenten navigerar Snake genom det förfallna New York. Intriger och faror bakom varje hörn vävs samman, och överlevnad blir en konstant balansakt i denna apokalyptiska värld.

Flykten från New York Kurt Russell Harry Dean Stanton
Snake möter sin gamle bekanting Brain i ”Flykten från New York”. Foto: Jan Sundstedt kollektion

Triumfatorisk cynism och andtruten

Filmen är inget mindre än ännu ett mästerstycke signerat John Carpenter. Under en period var det som att karln knappt kunde misslyckas med sina alster, beroende på hur man tolkar det begreppet. Flykten från New York är en Carpenter-seger på många plan och av bästa märke. Manuset är tight, utmejslat och fyllt till brädden av Carpenters kännetecken såsom stil, ton, action, spänning, dramaturgi och inte minst hans berömda cynism.

Regin är klanderfri och sejdeln svämmar över med välkända penseldrag som exempelvis subjektiva kameraåkningar och objektiva panoreringar. Fotot av Dean Cundey är felfritt och (dåtidens) framtid i New York/Manhattan känns otäckt, dystert och nattsvart – precis vad John Carpenter hade satt som mål med filmen. Specialeffekterna är hundra procent analoga och sett mot bakgrund av filmens budget häpnadsväckande och håller överlag än idag. Möjligtvis med något undantag för grafiken på polisens datorskärmar och andra små detaljer, men inget som stör helhetsintrycket.

Flykten från New York
Gammal hederlig flit och slit skapade effekterna i ”Flykten från New York”. Foto: Imdb

Rollistan är hundra procent magisk och sett till antalet namn är det snudd på en bravad att Carpenter fick de inblandade att krita på kontrakten. Det om något säger vilken dragningskraft hans produktioner på den tiden besatt, trots det förhållandevis måttliga antalet filmer (sex stycken varav två tv-filmer).

Filmens huvudfinansiär, AVCO Embassy Pictures, hade andra skådespelare i tankarna för rollen som Snake Plissken. Man föreslog bland andra Charles Bronson, Tommy Lee Jones och Chuck Norris. Charles Bronson var studions förstahandsval men Carpenter stod emot och argumenterade för att han var ”för gammal”. Han var också orolig för att regikontrollen skulle glida ur hans händer med en så pass erfaren skådespelare som Bronson.

Carpenter valde att gå emot strömmen och satsa på Kurt Russell för att ge liv åt Snake Plissken och på så sätt bryta med Russells ”lättviktiga” Disney-image. Det visade sig vara ett banbrytande val som formade en ikonisk karaktär och som än idag är ett av de mest minnesvärda ögonblicken i Kurts karriär. Plisskens ögonbindel för övrigt på Russells initiativ.

Övriga skådespelare är alltför många att avhandla här men särskilda hedersomnämnanden går till Lee van Cleefs polischef Bob Hauk – på många sätt Plisskens jämlike – samt Harry Dean Stanton, Adrienne Barbeau och r’n’b-ikonen Isaac Hayes som ”The Duke”.

Flykten från New York
Starkt och engagerande persongalleri i ”Flykten från New York”. Foto: Faksimil

Ett särskilt hedersomnämnande måste gå till filmens soundtrack. Sin vana trogen är det John Carpenter själv som komponerat de ljuva tonerna. Denna gång med då nyfunna parhästen Alan Howarth. Musiken till filmen höjer handlingen och stämningen dubbelt till skyarna och det kan inte nog poängteras hur viktig musiken är för en film. Detta är ett soundtrack jag gång på gång återkommer till och utan tvekan på min topp-tio lista över elektronisk filmmusik.

Lösningen på trångbodda fängelser?

Den 10 juli 1981 släpptes filmen i USA och möttes då av positiva recensioner och blev en mindre kommersiell framgång som inbringade över 25,2 miljoner dollar på biograferna. Den nominerades till fyra Saturn Awards, inklusive bästa sci-fi-film och bästa regi. Flykten från New York etablerade sig raskt som en kultklassiker och banade senare väg för uppföljaren Escape from L.A. (1996). Tyvärr lyckades inte uppföljaren återuppliva originalets elegans, känsla och klass. Varken manus, produktion eller specialeffekter kommer nära ”…New York”.

Flykten från New York ger utöver förstklassig action, nervdaller och superbt persongalleri intressant tankegods. Må vara att filmens dåtida framtidsvision låg en smula för nära i tid och rum (1988 och 1997 har båda kommit och gått), vilket kan få den enskilde betraktaren att vifta bort filmen som en smula föråldrad, men kanske är samtiden snart där? Det pågår för närvarande i vissa länder diskussioner om att göra vissa områden, och även landytor, till fängelser.

Kan det vara på tapeten i Sverige att – likt den store tänkaren Lars Ekborg en gång förkunnande – ”bunta ihop dom”? Varför inte Gamla Stan i Stockholm? Eller Lidingö? Strängnäs? Tanken svindlar…

 

Kan man dessutom på köpet få en polischef lika cool som Bob Hauk samt estetik likt filmen, är det en form av polisstat som blott mot den bakgrunden är värd att överväga… Låta buset leva sina liv som de önskar inneslutna i sina designerade områden och lämna oss vanliga trälar och valboskap i fred.

Utan tvekan kan jag på stående fot rekommendera Flykten från New York för spisning. Här får samtliga sitt lystmäte. Må det vara actiondiggaren, dystopikern, konspirationsteoretikern eller popcornätaren som blott önskar sig en högtid framför den på kredit införskaffade 65-tummaren. Streamingmissbrukaren kan kika här och fysisk mediakonservatorn rekommenderas att här botanisera efter lämplig version.

 

Jan Sundstedt

Flykten från New York
Escape from New York - 1981 US Advance Sheet.

Regi: John Carpenter
Manus: John Carpenter och Nick Castle
Producenter: Debra Hill och Larry Franco
Musik: John Carpenter i samarbete med Alan Howarth
Längd: 99 minuter
Svensk premiär 27 juli 1981

I rollerna (urval).
Kurt Russell
Lee Van Cleef
Ernest Borgnine
Donald Pleasence
Isaac Hayes
Harry Dean Stanton
Adrienne Barbeau

The Matrix – 25 år senare

Legendariska och banbrytande "The Matrix" firar - tro't eller ej - i år 25 år på tronen som en de främsta actionladdade science-fiction-filmerna genom tiderna. Actionsekvenserna står sig skyhögt än idag och filmens många budskap kan (tyvärr) inte sägas vara mindre aktuella i vår nutid utan snarare tvärtom.

publicerad 25 december 2024
– av Jan Sundstedt
The Matrix
"Free your mind..." är ett av budskapen i 25-årsjubilerande "The Matrix".

Bröderna Larry och Andy (numera Lana och Lilly…) Wachowskis ikoniska kaninhåls-epos The Matrix firar 2024 hela 25 år. Dess tankeväckande och ögonöppnande manus, kombinerat med banbrytande actionsekvenser och revolutionerande specialeffekter, har säkerställt att filmen över tid erhållit en kultstatus modell episk.

Utöver att vara mumma rent visuellt och särdeles underhållande, förändrade The Matrix därtill actiongenren som sådan. Genom att kombinera kung fu-inspirerad koreografi och avancerad CGI, inklusive den vid tidpunkten revolutionerade ”bullet time”-effekten (som snabbt blev ikonisk och imiterats otaliga gånger), med filosofiskt tankegods, bröt filmen ny mark för en nutida generation.

Jean Baudrillards åskådliggörande verk ”Simulation and Simalacra” (1981) – som för övrigt var mer eller mindre obligatorisk läsning för såväl skådespelare som besättning bakom kameran – hade betydande styrning på brödernas manuskript. Japansk manga, inte minst Ghost in the Shell (1995), var ävenledes en viktig ingrediens på filmens utveckling. Inspiration togs även från författaren Philip K. Dicks tankegods, samt cyberpunkgenren som helhet – inklusive William Gibsons ”Neuromancer”.

The Matrix kan också ses som en hyllning till Lewis Carrolls ”Alice i Underlandet”, och faktum är att det likaså finns referenser till Karl Marx, Franz Kafka, Zen och Homeros ”Odyssén”. Detta breda spektrum av kulturella och filosofiska influenser gör filmen till en unik smältdegel av idéer, med en intellektuell tyngd som få actionfilmer kan mäta sig med, och som påverkat hur vi idag ser på och resonerar kring teknologi och kontroll.

The Matrix Wachowski
Bröderna Andy och Larry Wachowski – sedermera Lana och Lilly Wachowski. Foto: Imdb.

The Matrix…

Handlingen kretsar kring Thomas Anderson (Keanu Reeves), en till synes ordinär programmerare och hacker med aliaset ”Neo”. Hans liv tar en dramatisk vändning när han kontaktas av de mystiska Morpheus (Laurence Fishburne) och Trinity (Carrie-Anne Moss), som påstår att verkligheten han lever i är en illusion skapad av maskiner. Neo upptäcker snart att mänskligheten hålls fången i en simulering kallad The Matrix, och att han själv kan vara ”Den utvalde” med förmågan att förändra allt.

Neo ställs inför ett avgörande val mellan två vägar – en röd tablett, som avslöjar sanningen, och en blå, som låter honom fortsätta leva i okunnighet. Hans beslut att välja det röda pillret, för honom in i en adrenalinfylld kamp mot de mäktiga ”Agenterna”, inne i programvaran. I synnerhet Agent Smith (Hugo Weaving) – inklusive hans lika hotfulla kollegor – är fast beslutna att  försvara The Matrix med alla till buds stående medel och knep.

Samtidigt tränas Neo i alla upptänkliga varianter av stridskonst, kampsport och teknologi för att möta maskinerna i en revolutionär strid om mänsklighetens frihet. Handlingen fördjupas ytterligare när relationer och lojaliteter testas, och publiken dras djupare ner i ett intrikat narrativ fyllt av vändningar…

The Matrix
Röd eller blått piller? Neo (Keanu Reeves) måste välja…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Tankeväckande och intensiv

Banbrytande, är ett ord som kan sägas beskriva The Matrix på lämpligt vis. Wachowskis levererade inte bara en film utan en hel upplevelse. Det är svårt att överdriva syskonduons prestationer som regissörer och manusförfattare. Regin är enastående – tempot balanserar perfekt mellan intensiva actionscener och djupa filosofiska reflektioner. Manusets fokus på existentiella teman och den teknologiska övervakningens faror känns lika aktuellt i dag som 1999.

Actionscenerna, koreograferade av kampsportsexperten Woo-Ping Yuen, är inget annat än mästerliga. Det är tydligt att de fyra månaderna av intensiv träning för skådespelarna betalade sig – varje rörelse är både precist utförd och visuellt imponerande. Keanu Reeves briljerar med sin hängivenhet, Laurence Fishburne imponerar med sin pondus, Carrie-Anne Moss förkroppsligar styrka och grace, och Hugo Weaving skapar en minnesvärd antagonist med sin roll som Agent Smith.

Filmtekniskt är The Matrix ett underverk. De innovativa visuella effekterna, särskilt ”bullet time”-momentet – där kameran fryser tidens flöde och rör sig i slow motion – satte en ny standard för vad som är möjligt på vita duken. Detta grepp har sedan dess kopierats otaliga gånger men aldrig riktigt överträffats. Till detta adderas en genomtänkt användning av färgtoner: den grönaktiga tonen inne i The Matrix förstärker känslan av artificiell verklighet, medan den blåaktiga tonen i den ”verkliga” världen kontrasterar effektivt.

Skådespelarinsatserna är fantastiska. Keanu Reeves är perfekt som Neo – hans blandning av oskuldsfullhet och beslutsamhet gör karaktären trovärdig. Carrie-Anne Moss skapar med Trinity en ikonisk actionhjältinna, och Laurence Fishburne som Morpheus ger filmen en gravitas som lyfter varje dialog. Hugo Weaving som Agent Smith är en studie i kylig precision och blir en rejäl antagonist och nöt att knäcka för filmens protagonist Neo. Bonuspoäng till Joe Pantoliano i rollen som mullvaden och golaren Cypher.

Musiken, med inslag av både techno och orkestrala element, skapar en atmosfär som är lika futuristisk som den är spännande. Don Davis soundtrack fångar perfekt filmens dualitet mellan människa och maskin, mellan frihet och kontroll.

The Matrix
Neo (Keanu Reeves) börjar tro…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Från motstånd till succé

Filmen mötte initialt med viss skepticism från filmbolagen – inte minst då Wachowskis (utöver 1996 års finfina thriller Bound) var relativt oprövade som regissörer. Få kunde ana att filmhistoria var på väg att skapas. Dessutom var Brandon Lee (1965-1993), deras förstahandsval som Neo, tragiskt nog redan bortgången. Andra tänkbara namn som Will Smith, Johnny Depp och Brad Pitt, tackade nej innan rollen (tack och lov) gick till Keanu Reeves.

The Matrix mottogs med öppna armar av både kritiker och publik när den hade premiär 1999. Filmen drog in över 460 miljoner dollar globalt och vann fyra Oscarstatyetter, inklusive bästa visuella effekter och bästa klippning. Dess inflytande sträcker sig långt bortom filmens värld – den har format diskussioner om teknologi, frihet och övervakning i decennier.

Med tiden har många av filmens teman blivit mer aktuella. Koncept som virtuell verklighet och artificiell intelligens, som då kändes som avlägsna sci-fi-idéer, är idag verklighet. Idén om att leva i en ”matris” har också blivit en metafor för sociala och politiska diskussioner, och filmen har blivit ett kulturellt fenomen som fortsätter att engagera och provocera.

Den enorma framgången för filmen ledde till tre uppföljare: The Matrix Reloaded och The Matrix Revolutions (båda släppta 2003) samt den mycket senare The Matrix Resurrections (2021). De två första utökade berättelsen med spektakulära actionscener och filosofiska fördjupningar, medan den senaste filmen mer fungerade som en nostalgisk återkomst till dess universum.

Uppföljarna mottogs med blandade reaktioner men bidrog till att cementera franchisens status som en av de mest inflytelserika inom science fiction.

Minst lika aktuell idag

The Matrix är inte bara en film – det är en filosofisk resa, en visuell fest och en adrenalinkick i ett. Dess varningar om teknologins möjliga kontroll över mänskligheten har fått ökad relevans i dagens samhälle, där AI, övervakning och informationskrig har blivit vardagsmat.

25 år senare är filmen lika sevärd som någonsin – och dess budskap lika viktigt att begrunda. Wachowskis skapade inte bara en film utan en värld som fortsatt fascinerar och inspirerar generation efter generation.

Valfri fysisk version av detta mästerliga opus finner en förslagsvis här och streamaren kan förslagsvis kika in på denna plats. Vilket av pillren väljer Du…

 

Jan Sundstedt

The Matrix
The Matrix - 1999 US One Sheet.

Regi och manus: The Wachowski Brothers
Producent: Joel Silver, The Wachowski Brothers, Dan Cracchiolo, Carol Hughes, Richard Mirisch, m.fl.
Musik: Don Davies
Längd: 136 minuter
Svensk premiär 14 juli 1999

I rollerna (urval).
Keanu Reeves
Laurence Fishburne
Carrie-Anne Moss
Hugo Weaving
Joe Pantoliano
Gloria Foster
Marcus Chong

Våtmarkens vara eller icke vara

Det är med ett lättförståeligt språk som författaren berättar om det viktiga ämnet våtmarker. I boken "Våtmark" samlas många infallsvinklar blandat med humor och allvar, tillsammans med fantastiska fotografier. Det skriver Mikael Rasmussen i sin recension.

publicerad 20 december 2024
Bunkeflo strandängar i Malmö.

Det kom en nyutgiven fin bok utgiven i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta. Det viktiga ämnet som avhandlas i årets bok är våtmarker. Det infinner sig en andaktsstund då jag öppnar den fina bokleveransen och med vetskap att det är en skicklig, mångprisad fotograf tagit många av de fotografier som förekommer i Våtmark – Roine Magnusson. Därav nerven och den gemensamma nämnaren av att vi har mötts en gång i tiden i trästaden Nora för 20 år sedan.

Mycket vatten lär ha flutit i floden sedan dess, men många våtmarker lär ha försvunnit då den biologiska mångfalden har urholkats rejält. Bokens författare biologen och journalisten Anna Froster belyser ämnet från många infallsvinklar där boken bottnar i fakta. Lyrik samt poesi lyfter bokens allvarlighet och bilderna som är tagna av fotograferna Patrik Larsson och Roine Magnusson förstärker och ger oss som läsare en större förståelse för vad en våtmark är. Både ur Naturskyddsföreningens betydelse men också ur verklighetens betingelser.

Det är dock en aning märkligt att med vetskap av hur viktiga våtmarker är samt att frågan har haft olika betydelsepunkter under många år så fortsätter ändå miljöförstöringen, och medvetenheten är lågprioriterad.

Låt oss nämna att för cirka 30 år sedan gick undertecknad en miljöpilotsutbildning under namnet Barnens Rätt och Agenda 21 där vi genomförde olika temaarbeten. Exempelvis arrangerades en inom- och utomhus rockkonsert med frågor som då var nya och helt främmande för gemene man, som exempelvis kretsloppstänkande och Svanenmärkning. Vi minns att det även skapades reklamjinglar med syfte att höja kunskapsnivån, men det landade i ganska pinsamma sammanhang där Lennart Svan och Gunde Svan fick göra Svanenmärkningen mer förståelig med en underton av humor, ironi och namnigenkänning.

Nu har det alltså gått 30 år sedan dess och Naturskyddsföreningen ser allvaret i att kunskapen gällande våtmarker har sjunkit till en så låg nivå att det dessutom är underlag för att skapa en bok med dess tema.

Det är med bra liknelser, god humor, välskrivet språk och välavvägt allvar uppbyggt av fakta, lärde män och kvinnor som vi så här i läsflitens lampa kan ta del av årets kanske viktigaste bok i ämnet våtmark.

Det är med ett lättförståeligt språk som Froster närmar sig oss läsare. Läsaren erbjuds även drama och poesi och allt detta ger mersmak där läsglädjen tillfredsställs. Men det är med vetskap av bildernas tillkomst som infallsvinklarna blir extra kryddade. För oss som minns Nils Holgerssons Underbara Resa i nytappning av den fantastiske fotografen Roine Magnusson som även i denna bok fångar, fördjupar och därmed förmedlar samt förstärker bildspråkets verkshöjd det Frosters textbudskap vill lära oss.

Det handlar om våtmarkens vara eller icke vara i existerande och fungerande funktion att binda koldioxid, vara en samlingsplats för naturens hemligheter, att rena och leda vatten till havet och på sikt skapa torv. Utdrag ur boken Våtmark sid. 147:

Det var en apokalyptisk känsla att stå där, ett plant jätteområde utan ett grässtrå, genomskuret av djupa diken. Kors och tvärs åkte grävmaskiner som jätteinsekter och bröt upp torv. Det är så oförståeligt, att man i modern tid dikar ut…

Nina Siemiatkowski, grundare av hållbarhetsplattformen Milkywire, uttrycker att havet, floder och sjöar har stor potential för koldioxidborttagning men är underutforskad. Ja, det är på många sätt detta ämne går att reflektera över och känslan blev så stark så vi kände oss inspirerade att kontakta den ena av bokens fotografer, Roine Magnusson. Trots att det är 20 år sedan vi möttes, samtalade och möttes i fina ordväxlingar så minns vi varandra som att det vore igår. Magnusson uttalade en reflektion av hur allt utarmas, urholkas och säger att kanske är detta hans sista bok som är möjliggjord genom Bonnier Faktas förlag. Enligt Natursidan.se firade Roine i år 30 år som yrkesfotograf och 2024 blev ett av hans mest spännande fotoår hittills med prisutdelningar personliga projekt och besök vid platser som han drömt om sedan barnsben.

Ytterligare ett utdrag ur boken med begivet tillstånd av Naturskyddsföreningen sid. 223:

Varför är våtmarker så viktiga? Ibland kallas våtmarker för naturens njurar. Våtmarker stoppar upp vattenflöden och hjälper till att filtrera och rena vattnet. Men våtmarker bidrar också med många andra nyttor. De motverkar klimatförändringar genom att binda stora mängder kol, de ökar grundvattenbildningen, buffrar mot översvämningar och skyddar mot torka. Våtmarker är ovärderliga miljöer för att upprätthålla den biologiska mångfalden i Sverige. De är livsmiljö för minst 600 rödlistade arter och många av dessa är helt beroende av våtmarksmiljöer för sin överlevnad. Sist men inte minst – våtmarker bidrar med konkreta naturnyttor som gynnar oss alla – vem tycker inte om hjortron och tranbär?

Heliga förbund har brutits flera och många gånger om. Heliga förbund med moder natur till kontakten med skapelsen jorden, naturen med alla de beståndsdelar som är nödvändiga och uppkomsten till allt liv på jorden. Vi har stulit, plundrat och utarmat allt det som krävs för att vi ska kunna leva på denna planet.

Ja, det här med våtmark kan vi därmed konstatera vara värd sin vikt i guld och det kändes i all den stund som boken djupdök ner i Artist Razz brevlåda. Vi avslutar denna reflektion med orden; läs boken, njut av bilderna och landa i lärdomarna gällande våtmarkens vara eller icke vara – det är ett uträtat frågetecken!

 

Mikael Rasmussen alias Artist Razz

Våtmark

Författare: Anna Froster
Fotograf: Patrik Larsson Roine Magnusson

ISBN: 9789178876488

Förlag: Bonnier Fakta och Naturskyddsföreningen

Bokrecension: Den gyllene dalen – en tidlös konstsaga om kraften i drömmar

Har du varit i dalen som glimmar, där småfolk och småkryp i bäckarna simmar? Det är en magisk dal, där du kan göra allt du drömt om och som är perfekt bara genom att finnas till. Kulturredaktionen har läst och sammanställt recensioner av Malin Sellergrens nya allåldersbok.

publicerad 13 december 2024
– av Redaktionen
Illustration: Malin Sellergren

Vi lever i en tid präglad av stark individualism, hård konkurrens, allmän prestationsångest, utbredd naturförstörelse, girighet och obalanser. Många mår dåligt och lider av psykisk ohälsa och olika stressymptom. Bilderboken Den gyllene dalen vill skänka hopp och tröst, och inspirera läsaren till att övervinna svårigheter och sorger. På så sätt kan fler hitta sin egen gyllene dal.

Utdrag från en av sångerna i boken:

När du vandrat i den mörkaste salen
finner du Den gyllene dalen.
Där livet är som allra bäst,
där råder alltid lek och fest!

För att vara en bilderbok är Den gyllene dalen ovanligt omfattande. Den innehåller 90 sidor och över 70 färgillustrationer, som sträcker sig över hela uppslag och över hela och halva sidor. Boken är skriven av Malin Sellergren, texten är uppdelad i sju kapitel och språket är lättläst samtidigt som berättelsen är mångbottnad och poetisk. Boken innehåller dessutom sex sånger på rim, till välkända melodier. Den huvudsakliga målgruppen är barn 6-12 år, men den är även skriven för äldre barn och vuxna som gillar mångbottnade sagor. Boken passar både som högläsningsbok, och som en bok att läsa själv.

Illustration: Malin Sellergren

Budskapet är ”du är bra som du är” och ”du är starkare än vad du kanske tror”. Sagan reflekterar också över meningen med livet, vad som gör livet meningsfullt och ger hopp om att det aldrig är för sent att förverkliga drömmar.


Artikeln publicerades ursprungligen 12 augusti 2023


Huvudpersonen är flickan Elara som bor på ett barnhem med sin lillebror Mattias. Hon längtar efter att hitta en plats där hon kan vara sig själv och slippa anpassa sig efter barnhemmets alla krav och regler. När hennes lillebror dör, blir hon så ledsen att hon börjar krympa. Hon inser att hon måste lämna barnhemmet och bestämmer sig för att ge sig ut på en resa för att finna sin bror. Hon lär känna den vandrande pinnen Charlie och tillsammans med honom ger hon sig ut på sitt livs äventyr.

 

Rebecka Sernfalk som driver instagramkontot @jagochminbok, skriver följande om boken:

”Förutom helt underbara illustrationer så får vi följa med barnhemsflickan Elara på resan till Den gyllene dalen, där alla drömmar kan bli verklighet. Boken känns som en bok som skulle kunna bli en klassiker, för likt Elsa Beskows verk så känns boken tidlös och vacker.

I boken får vi följa med på en resa där man bland annat blir vän med en nyckelpiga, träffar en dansande groda och får träffa den mystiske Näcken. Vi får följa med när man träffar elaka och läskiga typer, som man lurar med sin list.

Men temat rakt igenom är hopp och tröst och man känner att det är inte omöjligt att nå den gyllene dalen”.

 

Amanda Zackborg som driver instagramkontot @bokpaus, skriver:

”Först och främst så är illustrationerna fantastiska. Jag älskar färgerna, och det finns ett lugn som genomsyrar både illustrationerna och berättelsen som gör att jag får en väldigt fin och go’ känsla i magen. Det är verkligen lätt att förlora sig i den spännande berättelsen och som sagt även i illustrationerna. Jag tycker att de teman som tas upp i boken, bl.a. sorg, att våga vara sig själv, att fortsätta kämpa även när det är motigt – görs på ett så fint sätt. Om jag hade egna barn så skulle den här boken utan tvekan bli en som jag läste flera, flera gånger för dem.

Jag som är vuxen känner att jag kommer också att återvända till den här boken, just för att den fick mig att må så bra. Och min mamma ska läsa den efter mig, jag är säker på att hon kommer att älska den, precis som jag. Det här är boken som jag inte visste att jag behövde. Bör läsas av alla, stora som små. Jag tror verkligen att det finns något för alla i den här boken”.

Många av de ämnen som tas upp kan bidra till samtal och reflektion. Exempel på ämnen är mobbning, rädsla för att vara annorlunda, att våga stå upp för sig själv, och vad som kan få någon att känna att den är bra som den är. Andra teman som tas upp handlar om drömmar. Vilka drömmar har många gemensamt? Varför är det så svårt att uppfylla vissa drömmar? Varför är det viktigt med drömmar och vad skapar en känsla av meningsfullhet?

Illustration: Malin Sellergren

I berättelsen får Elara ofta hjälp från oväntat håll. Olika djur i skogen kommer till undsättning och hennes magiska önskekula vägleder henne när allt kört ihop sig. Den hjälper Elara att orka fortsätta kämpa när livet känns som allra mörkast, och får henne att hitta tillbaka till sin egen kraft och styrka. Mer än något annat längtar Elara efter att få träffa sin bror igen, och både hon och Charlie längtar efter att hitta till en plats där de kan känna sig sedda och älskade. De vill även lära sig spela fiol, lika fantastiskt och innerligt som Näcken i Näckrossjön.

Författarinnan Malin Sellergren menar att vi drömmer genom symboler, tänker genom bilder och förverkligar våra drömmar genom symboliska bilder från våra drömmar.

– Allt vackert och fantastiskt som människor skapat var först en tanke i någons huvud. Så om världen ska kunna bli lika vacker som i våra drömmar behöver vi först hitta vår inre styrka och vår egen drömvärld, skriver hon.

Symbolspråket är mänsklighetens äldsta språk och har använts sedan urminnes tider i sagor, sånger och berättelser. Det hjälper oss att bearbeta våra känslor och intryck och stärker självförtroendet och självkänslan. Genom symboliska sagor som Den gyllene dalen, kan man få nya perspektiv på livet. Sagorna kan skänka visdom, kunskap, tröst, hopp och läkning. På så sätt blir vi bättre rustade för att klara av livets kriser och svårigheter.

Illustration: Malin Sellergren

Sofie Sedin som driver instagramkontot @Min_bokvrå, skriver följande om boken:

”Det ligger som ett magiskt skimmer över den här vackra boken med dess ljuvliga illustrationer. Något lätt överjordiskt som gjorde mig lugn i sinnet. Boken beskrivs som en konstsaga och det är precis så den känns, som ett konstverk.

Berättelsen är både sorglig och hoppingivande och rymmer många fina budskap. Jag slogs av de djupare budskapen som tycks finnas inlindade i berättelsen och tycker om att man kan göra berättelsen högst personlig genom att tolka in olika saker i den”.

 

Malin Sellergren arbetar förutom som illustratör och författare, också som konstnär, dekorationsmålare och grafisk formgivare. Hon håller även i målarkurser för barn och vuxna och brinner för att inspirera andra med hjälp av färg, form, ord och hoppfullhet.

”Vi förtjänar alla att leva i en gyllene dal, där vi kan bli sedda och älskade för dem vi är och där våra djupaste drömmar kan bli verklighet”, skriver Malin.

 

Kulturredaktionen

Boken Den gyllene dalen finns att beställa personligt signerad via Malin Sellergrens hemsida PoeticArtstories.

Utgivningsdatum: 2023-01-27

Antal sidor: 90

Förlag: Divinamedia Publishing AB

ISBN: 9789198660302

Equilibrium – ett högaktuellt porträtt av totalitarismens väsen

"Equilibrium" från 2002 är en skakande och tankeväckande film som speglar en framtid som idag är mer aktuell än man hade önskat. Christian Bale ger här ännu ett lysande porträtt av en plågad själ.

publicerad 7 december 2024
– av Jan Sundstedt
Equilibrium
Till Storebror du lyss i dystopiska "Equilibrium".