Vittne till mord – en thrillerpärla i amishmiljö

Peter Weir är som regissör kanske främst känd för "smalare" filmer men med 1985 års dramathriller "Witness" tog han sig an den publikvänliga och populära thrillergenren. Filmen utspelas primärt i ett amishsamhälle på landsbygden utanför Pennsylvania, vilket ger filmen en originell grund och intressant miljö att stå på, utöver dess familjära genredrag.

publicerad 17 februari 2024
Witness (Vittne Till Mord)
Samuel Lapp (Lukas Haas) blir vittne till mord i "Witness".

Peter Weirs thrillerpärla Vittne Till Mord (Witness) är en av dessa filmer som då och då poppar upp och de facto gör något annorlunda av det vanliga. Här i referens till den klassiska och ständigt återkommande genren som stavas polisthriller.

Mest känd för filmer som exempelvis Moskitkusten (även den med Harrison Ford i huvudrollen), 1986; Döda Poeters Sällskap, 1989 och Truman Show, 1998, visar den lågmälde regissören med bravur att han också kan hantera mer lättillgängliga genrer.

Dock inte utan den sedvanliga Weirska fingertoppskänslan för å ena sidan individer som antingen är i en extremt utsatt situation, eller å andra sidan en grupp människor som lever ett liv som anses som udda, och för den gängse omvärlden ansedda som endera tokstollar eller till och med bakom flötet. I Vittne Till Mord är det Harrison Fords karaktär som får representera det förstnämnda och amishkulturen det sistnämnda.

Witness (Vittne Till Mord) Harrison Ford
Harrison Ford som amishmedlem i “Vittne Till Mord”. Foto: Imdb, Paramount Pictures

Vittne till mord…

Året är 1984, och i det fridfulla amishsamhället utanför Lancaster, Pennsylvania, begravs Jacob Lapp. Han lämnar efter sig sin unga änka Rachel (Kelly McGillis) och åttaårige son Samuel (Lukas Haas). Rachel beslutar sig för att resa till Philadelphia för att besöka sin syster. Resan förvandlas emellertid snabbt till en mardröm, när Samuel inne på stationens toalett blir vittne till ett brutalt mord på en under täckmantel arbetande narkotikapolis.

Polisdetektiv John Book (Harrison Ford) är kollega till den mördade och blir den som tar sig an fallet. Tidigt i utredningen upptäcker han en mörk sida av korruption, svek och droghandel inom delar av poliskåren, även bland hans närmaste kollegor. Det dröjer inte länge innan Book utsätts för mordförsök, och han ser ingen annan utväg än att fly staden och gömma sig i det amishsamhälle varifrån Rachel och Samuel kommer.

Där, omgiven av en enkel livsstil och amishtraditioner, blomstrar en oväntad romans mellan Book och Rachel. Rachels svärfar Eli (Jan Rubes) går motvilligt med på att ge honom husrum, trots att han är misstänksam mot den utomstående “engelsmannen”. Samtidigt hotas deras attraktion till varandra av dels amishsamhällets regler, som inte tillåter förhållanden med folk utifrån, och dels av dem som är på jakt efter honom…

Witness (Vittne Till Mord)
Förbjuden kärlek i amishmiljö i “Vittne Till Mord”. Foto: Imdb, Paramount Pictures

Realism, korruption och spänning

Vittne Till Mord är till att börja med en ypperlig thriller. Här finns alla de självklara ingredienserna; ond bråd död, utsatta vittnen, en eller ett par rättskaffens lagens män mitt ibland korrupta kollegor samt scener med pulshöjande anspänning. Addera till det en kärlekshistoria som känns både naturlig och äkta. Det som emellertid gör filmen mest intressant för mig är miljöerna och då i synnerhet scenerna i och bland amishsamhället.

Jag är allt annat än expert på amishkulturen, men i min mening lyckas Peter Weir och manuset fånga livsstilen, kulturen och människorna som lever i denna värld på ett respektfullt och autentiskt sätt. Filmen producerades med vägledning av experter på amishfolket och deras livsstil, men det fanns medlemmar av samhället som var kritiska och menade att skildringen inte var helt korrekt. Känslan är hur som haver autentisk.

Regin av Peter Weir är hans vana trogen lugn och tålmodig. Här stressas ingenting fram, vilket kanske kan avskräcka den som förväntar sig en väl tilltagen actionstänkare men som med stor sannolikhet höjer humöret hos entusiaster av filmer med mer lågmäld karaktär. Fotot är i industristaden Pennsylvania trångt, stressigt och för en stillsam amishfamilj skrämmande. I skarp kontrast är fotot på landsbygden öppet, inbjudande och fridfullt. Jag kom på mig själv att bli en smula avundsjuk på amishfolkets en-dag-i-taget-mentalitet. Inte en telefon så långt ögat når (lyckostar).

Skådespelarna är lysande med Harrison Ford och Kelly McGillis i toppform. Ford blev för övrigt Oscarsnominerad för sin roll som John Book (hans hittills enda nominering, märkligt nog). Lukas Haas gör en formidabel prestation som vittnet Samuel. Trots unga år, ringa erfarenhet och en svår roll finns här inga tveksamheter. Övriga roller även dessa klockrent tillsatta. Håll utkik efter såväl Danny Glover som slemhögspolis samt Viggo “Aragorn” Mortensen i en liten biroll som amishmedlem.

John Book (Harrison Ford) i knipa i “Vittne Till Mord”. Foto: Imdb, Paramount Pictures

Gripande vacker

Vittne till mord är en gripande film som utforskar teman såsom mod, kärlek och den komplexa balansen mellan rättvisa och korruption. Genom intriger, komplexa val och en gripande kamp för överlevnad erbjuder filmen en spännande resa in i en värld där sanningen är lika farlig som den är befriande.

Att den kultur där amishfolk lever – som förmodligen för en majoritet av oss som lever i västvärldens alltmer hysteriska ekorrhjul vid en första anblick ter sig något udda – porträtteras på ett försiktigt positivt, mänskligt och varmt sätt är det som jag personligen främst uppskattar med Vittne Till Mord. Till skillnad från en vissa andra religioner får jag bilden av att amish inte strävar efter att påtvinga andra sitt sätt att leva. Eller för den delen ta över hela eller delar av världen. Ett tankesätt jag kan respektera.

Filmen finns för närvarande att beskåda via denna streamingtjänst, och den som likt mig föredrar fysisk media kan med omsorg välja sin version här.

Anhängare av såväl thrillers som drama får med Vittne Till Mord ett par timmars förnämlig underhållning. Om inte annat så för rollprestationerna, den suggestiva musiken av Maurice Jarre och spänning av yttersta märke. Min absoluta rekommendation.

Witness (1985)
Witness - 1985 US One Sheet.

Regi: Peter Weir