Efter Israels bombningar – influencers konverterar till islam

publicerad 19 december 2023
- av Jan Sundstedt
Det är mycket trendigt bland unga kvinnliga influencers att konvertera till islam.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


1760 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Unga västerländska kvinnliga influencers har börjat konvertera till islam på Tiktok och Youtube. Trenden uppstod i samband med Israels bombningar och invasion av Gaza och nu försöker de unga konvertiterna få sina miljontals följare att anamma den muslimska tron.

Analyser visar att hashtaggen #Islam sedan den 7 oktober använts i videoklipp på Tiktok som setts över 35 miljarder gånger runt om i världen – och över en miljard gånger i USA. Det är framför allt unga mellan 18 och 24 som tittat på dessa klipp.

Till statliga SVT berättar den 25-åriga amerikanskan Abbey Hafez att hon började intressera sig för islam i samband med de israeliska bombkampanjerna och det oerhörda lidande hon kunde bevittna via nyhetssändningar och filmklipp på sociala medier.

– Det var när jag såg det palestinska folkets lidande som jag började läsa koranen för första gången, vilket förändrade allt för mig, säger hon.

Kristen uppväxt

Hon är själv uppvuxen som kristen med kristna föräldrar, gick som barn på bibelskola och besökte kyrkan varje söndag. Hennes man är dock muslim och det var genom honom hon först kom i kontakt med islam.

För en dryg månad sedan konverterade hon till islam och ser sig själv numera som en aktivist i en ”global rörelse”.

– Jag började lägga upp klipp på Tiktok. Jag har fått en del hat, men också mycket kärlek, säger hon.

@abbeyhafez I became muslim today alhamdulillah for everything. Thank you Allah for guiding me back to you ❤️ #muslimrevert #muslim #islam #quran #christianreadsquran ♬ original sound – Abbey Hafez

Feministisk islam

Simon Sorgenfrei som är professor i religionsvetenskap, säger till statskanalen att det inte är någon ny trend att konvertera i sociala medier eller att uppmana sina följare att också ansluta sig till tron.

– Sociala medier får en allt större betydelse religiöst. Vi såg det under epoken med Islamiska staten. Många radikaliserades via sociala medier snarare än i moskémiljöer.

Professorn noterar också att många av de unga kvinnorna utgör en slags ”motkultur” mot etablissemanget, eftersom man delar vissa ”progressiva värderingar”, och bland annat säljer in denna som en feministisk och individualistisk religion till sina följare.

– I förlängningen har man läst in en motståndsideologi och knutit en rad frågor till islam. Vissa ser det som en feministisk religion, en som fokuserar på jämlikhet i samhället eller en religion som kan mobilisera inför det stora klimathot vi står inför.

 

– Det är ett slags individualistisk islam som tar sig uttryck i den här trenden. Där personer hittar sina egna mest brinnande frågor.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!