Techjättarna riskerar höga böter – om de inte följer EU:s censurregler

Nätcensuren

publicerad 29 mars 2024
- av Markus Andersson
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och kommissionens högkvarter i Bryssel.

EU-kommissionen har infört nya riktlinjer i syfte att få X, TikTok, Facebook och andra stora plattformar på internet att bekämpa desinformation, vilseledande politisk reklam, AI-förfalskningar och andra påstådda hot mot den europeiska demokratin. Gör plattformarna inte tillräckligt kan de straffas med skyhöga böter.

Under tisdagen antog makthavarna i Bryssel en rad nya riktlinjer för onlineplattformar med över 45 miljoner aktiva användare inom EU och därför klassas som ”mycket stora onlineplattformar och sökmotorer” enligt EU-lagen Digital Services Act (DSA). Plattformarna uppmanas bland annat att bekämpa och motverka påstådda hot mot de europeiska valen, ”skadligt” AI-innehåll och vilseledande politisk reklam.

Det innehåller särskilda regler inför EU-valet i juni, där kommissionens företrädare anser att det är stor risk för ”ökad skadlig inblandning och en flod av felaktig information på nätet”, skriver Euro News.

Riktlinjerna är inte rättsligt bindande – men kommissionen kan ändå inleda egna processer mot de plattformar som man anser avviker från DSA:s bestämmelser – och straffa dessa med böter på uppemot sex procent av den globala omsättningen.

Åtgärden är en del av en samordnad insats från Bryssel för att stävja branschens förkärlek för självreglering, som ofta har kritiserats som självbelåten och otillräcklig, och tvinga Big Tech att göra mer för att upprätthålla demokratiska värden”, skriver sajten.

Techjättarna fogar sig

Det är särskilt förfalskade video- och ljudklipp (deepfakes) som man är oroliga för, enligt en högre EU-tjänsteman. Förra hösten spreds en sådan som förställde en kandidat i det slovakiska valet och som påstod att han riggat omröstningen – klippet var dock fabricerat.

Enligt det nya ramverket kommer plattformarna att vara skyldiga att snabbt flagga denna typ av klipp och dessutom samarbeta med myndigheter inom EU och deras medlemsländer vid dessa incidenter. Plattformarna måste också få bort ”splittrande, skadligt eller vilseledande innehåll med viral potential” och utforma sina system så att användarna ges ”meningsfulla valmöjligheter och kontroll över sina flöden”.

Flera stora företag, som Google, Meta och TikTok, säger sig redan ha infört de rekommenderade ”valskyddsåtgärderna” och har inrättat särskilda ”valcenter” i uttalat syfte att på olika sätt förse användarna med vad man beskriver som ”pålitlig och auktoritativ information”.

I juni går cirka 370 miljoner européer till valurnorna och EU-kommissionen lovar vidare att man kommer att kontrollera så att plattformarna verkligen implementerar de nya riktlinjerna.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!