Prova att kallbada i vinter – kan förbättra din hälsa

publicerad 28 december 2021
- av Sofie Persson

Vinterdopp är för de flesta gynnsamt för hälsan visar flera studier. Regelbundna kallbad kan bland annat ge bättre sömn, mer energi och lindra smärta.

Trenden att vinterbada är i sig ingenting nytt – redan på 1800-talet öppnade Sverige sitt första kallbadhus – men på senare tid har det blivit alltmer populärt bland svenskarna att slinka ner i en isvak. Många menar att det är väldigt hälsosamt att ägna sig åt denna kyliga hobby och det kan i flera fall stämma, enligt forskning.

När vi utsätts för en stressig situation utlöses kroppens egna morfin, endorfin, som är hormoner kopplade till vårt belöningssystem och som bland annat har en smärtstillande effekt. Karl Hultén, författare och magister i biomedicin vid Linköpings universitet, menar i en intervju med Må Bra att om man utsätter sig för ett kallbad stressar det kroppen, som då utsöndrar både stresshormoner och lyckohormoner. För friska personer är denna stress positiv.

Den håller i sig mellan två till fyra timmar och på så sätt kan kallbaden ha en positiv effekt på flera smärtsamma åkommor, menar han.

Enligt en undersökning som publicerades i tidskriften International Journal of Circumpolar Health 2002 fick finska vintersimmare svara på frågor angående kallbadande. Där upplevde många som deltog i undersökningen att de mådde bättre fysiskt men också fick ett förbättrat psykiskt välmående.

När flykt- eller kampresponsen kickar in frigörs också stresshormonet noradrenalin, vilket kan ge ökad koncentrationsförmåga.

Regelbundna kallbad kan även hjälpa oss att bättre hantera andra typer av stress, eftersom kroppen så småningom lär sig reglera stresshormonerna”, skriver Kry.

Eftersom kroppen signalerar till hjärtat att slå snabbare och snabba upp andningen för att värma upp kroppen, kan det i sin tur hjälpa mot trötthet vilket gör att man känner sig piggare.

En finsk studie har undersökt hälsofördelarna med kallbad under fyra månader. Där såg man att blodcirkulationen ökade, blodtrycket sänktes och att det kunde förbättra humöret och självförtroendet. Även de som led av reumatism, fibromyalgi och astma upplevde att de fick minskad smärta efter att ha kallbadat.

Däremot bör man rådgöra med sin läkare innan kallbad om man har högt blodtryck eller någon hjärtsjukdom då det inte finns särskilt mycket forskning kring det, men personer som till exempel har kärlkramp eller har haft hjärtinfarkt bör troligen undvika iskalla bad.

Tips för kallbad

Säkerheten är viktig vid kallbad eftersom det är lätt att en olycka sker. Det är viktigt att aldrig simma ensam och att hålla koll på varandra. Undvik också vatten med starka strömmar. Se alltid till att veta hur du kommer upp innan du tar dig i. Drick absolut inte alkohol innan du ska bada. Fler säkerhetstips och andra tips kan man hitta på kallbad.nu.

När man har koll på säkerheten är det dags för själva badet. Många kan uppleva det som utmanade att kliva i ett iskallt vatten. Psykologen Helena Kubicek Boye har skrivit boken Wild Swimming och kommer med tips för att klara av de iskalla baden, som Feminina skriver om.

  • Börja med kallduschar. Börja med korta iskalla duschar hemma. Första gången räcker tio sekunder, fortsätt sedan med 20 sekunder och så vidare. När du klarar två minuter är du redo för ett riktigt vinterbad.
  • Bada utomhus på sensommaren/hösten. Då hinner kroppen vänja sig vid att vattnet blir kallare.
  • Stanna upp innan du kliver i. Samla dig, andas lugnt in och ut. Känn hur varje andetag fyller dig med värme och lugn.
  • Andas lugnt. Du kommer troligen få en impuls att hålla andan, men försök att andas djupt.

 


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.
Visa kommentarer (0)