Kanariefågelns immunförsvar kickar igång – när den ser sjuka fåglar

publicerad 26 juni 2021
Kanariefågelns immunförsvar överraskar forskare.

För kanariefågeln räcker det att se en annan sjuk fågel för att immunförsvaret ska reagera och förbereda sig för att hantera potentiella virus och bakterier – och detta redan innan fågeln har hunnit smittas.

Den häpnadsväckande upptäckten gjordes när friska fåglar sattes i burar i närheten av sjuka kanariefåglar och forskarna konstaterar att det räckte för de friska fåglarna att se sina artfränder bli sjuka för att deras eget immunförsvar skulle trigga igång.

– Det är fascinerande att någon form av visuell signal kan förändra immunfunktionen, konstaterar ekologen Ashley Love vid Connecticuts universitet.

Däremot är det oklart exakt hur mycket förändringarna i immunsystemet faktiskt skyddar fåglarna mot sjukdomarna. Love beskriver immunsystemen som ”vakter” som patrullerar kroppen och kallar in förstärkningar när man upptäcker fientliga inkräktare. Traditionellt har man trott att patogenen måste in i kroppen för att trigga denna typ av respons.

Vissa forskare har dock även tidigare misstänkt att upplevda hot i sig själva kan trigga igång cellerna i immunsystemet och experiment där…