Längre godståg klarar klimatet

publicerad 4 september 2013

Professor Thomas B Johansson utreder ifall regeringens mål om fossilfri trafik till 2030 kan uppfyllas, berättar NyTeknik och redogör för tre expertrapporter.

Arne Karyd meddelar att flyget inte kan bli fossilfritt vare sig 2030 eller 2050. Pål Börjesson vid Linköpings tekniska högskola skriver att biobränsleproduktionen kan tiofaldigas till 30 Twh och ersätta en tredjedel av fordonsbränslet.

Oskar Fröidh vid KTH i Stockholm vill ha två kilometer långa godståg bestående av två hopkopplade tåg på 1000 meter, där det bakre loket radiostyrs från det främre, för att få plats på spåren för fler tågvagnar. I dag är maxlängden 630 meter. Det skulle kräva en investering på 54 miljarder kronor, men skulle fördubbla kapaciteten för godstrafik.


Annonser:


Det skulle kräva en del tekniska investeringar. Exempelvis skulle signalsystemet behöva göras om för längre tåg.

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.