Svensk hemtjänst räddas av epa-åkande ungdomar

Välfärdskollapsen

publicerad 18 juli 2023
- av Jan Sundstedt
A-traktor EPA-traktor
Räddare i nöden för den svenska hemtjänsten?

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


4360 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En hemtjänst i kris behöver ta till alltmer uppfinningsrika knep ur verktygslådan för att bukt med personalbristen. På senare tid har man i ett flertal kommuner vänt sig till bilburna ungdomar.

Hemtjänsten i ett antal svenska kommuner tampas med den sedvanliga bemannings- och personalbristen under sommaren. När politiker inte tycks vilja lyssna får man istället söka hjälp av svenska ungdomar.

På flera håll har nämligen räddningen under sommaren kommit i form av tonåringar med A-traktor. Tonåringar som bland annat hjälper till att köra ut mat till äldre. 15-årige Edvin Hallin är en de entusiastiska ungdomarna.

Det har varit väldigt kul, jag tycker om äldre. Jag tycker om att lyssna på dem och prata med dem, kommenterar unge herr Hallin sitt uppdrag till Sveriges Radio.

Edvin kör ut mat i den lappländska kommunen Vilhelmina, där hemtjänstchef Birgitta Ohlsson säger att det dryga dussin “epa-ungdomar” som anställts över sommaren varit helt avgörande för att få ihop pusslet.

Vi satt ju verkligen på pottkanten. Vi såg inte att vi skulle kunna täcka personalbehovet i sommar och vi var tvungna att prova allt, säger Birgitta Ohlsson uppskattande.

Idén att ta hjälp av epa-ungdomar testades första gången i Malung-Sälen i Dalarna, år 2018. Sedan dess har flera kommuner tagit efter och ännu fler ligger i startgroparna.

A-traktor

En modifierad bil som registrerats som traktor efter att växlarna spärrats och maxhastigheten begränsats. Den principiella skillnaden mellan EPA-traktorn och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet på 30 km/h +/- 10 procent, medan EPA-traktorn skall vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1).

Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godstransport. Ett säte för en eller två passagerare bredvid föraren får dock finnas. Bilens ursprungliga kupé och karosseri ska behållas, men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsätena inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.

I augusti 1978 infördes en frivillig varningsskylt för Långsamt gående fordon (LGF) för A-traktorer, men från och med 1 januari 1982 är det krav att ha en sådan skylt baktill på fordonet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!