De hårdare kraven på sänkta svavelhalter i fartygsbränsle, som infördes för nästan tre år sedan, är en framgång, enligt en ny mätning från Chalmers.
Runt 90 procent av fartygen följer reglerna.
– Det har blivit en fantastisk miljöförbättring och man kan se det i olika miljöstationer vid fartygsleder att svavelutsläppen har minskat kraftigt, säger Johan Mellqvist, som är biträdande professor på Chalmers Tekniska högskola, till Sveriges Radio.
Utsläppen av svaveloxider bidrar till försurningen av hav och skogar. Den 1 januari 2015 skärptes således reglerna avsevärt för svavelhalterna i marina bränslen för fartyg i både Nordsjön och Östersjön. Det är från en tillåten nivå på 1 procent till nära 0 procent.
2015 var de totala utsläppen av svaveldioxid cirka 34 000 ton. Ungefär 98 procent av utsläppen från internationella transporter kommer från sjöfarten och resterande två procent från flyget.
Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet