Över 100 lokförare som arbetar på Stockholms pendeltåg har stämts av arbetsgivarorganisationen Tågföretagen/Almega för att ha strejkat i mitten av april.
Lokförarna får dock ingen rättshjälp från sina fackförbund som låter meddela att strejken var att betrakta som en ”olovlig stridsåtgärd” som stred mot förbundets stadgar.
Det var den 17 till 19 april som en så kallad ”vild strejk” pågick bland lokförare på Stockholms pendeltåg där bakgrunden var att arbetsgivaren MTR beslutat att avskaffa tågvärdarna och ersätta dem med kameror.
En ”vild strejk” innebär att strejken genomförs samtidigt som parterna har kollektivavtal och ett fackförbund enligt stadgarna inte kan strejka. Arbetsgivarorganisationen har bland annat med hänvisning till detta dragit 110 lokförare inför arbetsdomstolen där man yrkar på skadestånd på 6000 kronor från var och en av dem för sitt agerande.
Lokförare som är medlemmar i fackförbunden ST och SEKO har vänt sig till dessa för att få rättshjälp – men nekas detta eftersom strejken betraktas som ”otillåten stridsåtgärd”.
”Vi gick ut med information redan innan strejken bröt ut att vi inte skulle stödja aktionen och att medlemmarna riskerade att behöva betala såväl böter som rättegångskostnader om de ändå deltog. Då vi inte stödjer otillåtna stridsåtgärder och har meddelat medlemmarna detta sedan innan strejken bröt ut så beviljar vi dem inte heller rättshjälp”, skriver ST:s pressansvarige, Anders Maxson, till Arbetsvärlden.
Fackförbundet Seko är av samma uppfattning och menar att man ”från början varit tydliga med att deltagande i en olovlig stridsåtgärd strider mot förbundets uppfattning och att de medlemmar som deltagit i stridsåtgärden brutit mot förbundets stadgar”.
– Det är deras uppgift att stötta oss i det här läget. Vi är medlemmar och vår stridsåtgärd riktade sig mot arbetsgivaren. Men de är rädda att det ska se ut som att de stöttade den vilda strejken om de hjälper oss nu, säger en besviken anonym lokförare.
Han känner vidare att han inte riktigt kan lita på sitt fackförbund fortsättningsvis och att man ”får sköta sig själv” om det händer något.
– Många av oss lokförare funderar på om det verkligen är värt att fortsätta vara medlemmar.