Så undviker du att överkonsumera salt

publicerad 3 april 2019
- av Sofie Persson

Svenskarna äter nästan dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas, enligt Livsmedelsverket. Vi äter i genomsnitt ca 11 gram salt per dag och de flesta vet inte om att de överkonsumerar saltet, utan tror att de äter det som rekommenderas. Men sanningen är att de flesta av oss äter alldeles för mycket och det kan orsaka hälsoproblem.

Det mesta av saltet kommer inte från när vi saltar hemma, utan från produkterna vi köper i affären. De livsmedel som normalt sett innehåller mest salt är hel- och halvfabrikat som exempelvis korv, hamburgare, såser och färdigrätter. Även på restauranger kan saltmängden vara mer ohälsosam.

Överkonsumtion av salt kan leda till högt blodtryck som i sin tur leder till hjärt-kärlsjukdomar. I Sverige finns ingen risk för saltbrist, även om du drar ner på saltet behöver du inte vara orolig att få för lite – det räcker med 1,5 gram för att kroppen skall kunna tillgodose behovet.

Livsmedelsverket uppmanar att ”syna saltet” och ger tre tips till konsumenter:

  • Att minska på saltet vid matlagning, pröva att använda andra smaksättningar och när du ska använda salt så köp jodberikat salt eftersom kroppen också behöver jod. Men jod finns även i fisk, skaldjur samt mejeriprodukter.
  • När du köper produkter så jämför med andra och välj det med minst salt.
  • Titta efter Nyckelhålet, nyckelhålsmärkta produkter har mindre salt.


Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.