Rika etablissemangsmedier får hundratals extra skattemiljoner i mediestöd

Statliga mediestödet

publicerad 10 december 2020
- av Markus Andersson
Vänsterpopulistiska skvallertidningen Aftonbladet får nära 12 miljoner i redaktionsstöd.

Igår offentliggjorde Myndigheten för press, radio och tv det fördelningen av det nyinrättade redaktionsstödet. Mediestödsnämnden tilldelar som väntat mångmiljonbelopp till stora etablissemangsmedier som de vänsterpopulistiska skvallertidningarna Aftonbladet och Expressen och pseudokonservativa Svenska Dagbladet. Även Nya Dagbladet uppfyller de formella kraven – men nekas samtidigt stöd med motiveringen att redaktionen delvis drivs tack vare ideella insatser och anses därför ”inte ha behov av något ekonomiskt stöd”.

Skvallertidningen Aftonbladet – som gjorde en vinst på 14 miljoner kronor 2019 och redan omsätter nära 1,6 miljarder kronor – anser myndigheten dock ha behov av stöd och beviljas därför hela 11,9 miljoner kronor i redaktionsstöd av skattebetalarnas medel.

Schibstedägda Svenska Dagbladet är en annan aktör som gynnas kraftigt av det nya redaktionsstödet. Trots att man förra året fick hela 40 miljoner kronor i presstöd så beviljas man ändå maxstödet på knappt 12 miljoner kronor. Dessutom får man två miljoner extra för sin ungdomstidning SvD Junior.


Annonser:


Bonnierkoncernen har flera tidningar som nu får ta emot ett extra miljonregn – däribland Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och Expressen som alla får högsta möjliga stödbelopp.

Stampenägda Göteborgsposten, som tillsammans med Svenska Dagbladet redan tar emot mest presstöd i landet, har också beviljats ytterligare knappt 12 miljoner. Även Nerikes Allehanda får ta del av knappt 10 miljoner kronor extra- trots att de 2019 fick drygt 25 miljoner i presstöd.

Totalt sökte 217 olika medier och publicister redaktionsstödet och cirka 160 av dessa blev också beviljade detta, varav den övervägande majoriteten är lokaltidningar av olika slag.

Nya Dagbladet beviljades inte stödet med motiveringen att för mycket av tidningens arbete sker på ideell basis – en bedömningsgrund som saknar stöd i regelverket och som inte har motiverats närmare. NewsVoice fick också avslag med motivering om tidningens innehåll vilket inte heller har stöd i regelverket.

Noterbart är att regimkritiska Samhällsnytt, SwebbTV, Nya Tider och Exakt 24 beviljades redaktionsstöd på sammanlagt nästan fyra miljoner kronor. Även vänsterextrema tidningar som Offensiv och Flamman fick ta del av knappt 700 000 kronor tillsammans.

En komplett förteckning över vilka medier som beviljades det nyinrättade redaktionsstödet, samt hur mycket var och en av dessa fick ta del av, finns att ta del av här.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.