“Svenska höghastighetståg lönar sig aldrig”

publicerad 21 juli 2014
- av Tege Tornvall

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


19 462 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Dyra höghastighetståg skulle ge ett fåtal resenärer en marginell tidsvinst till en oförsvarbart hög kostnad jämfört med andra färdsätt och andra, mer angelägna behov i samhället. Det skriver Tege Tornvall, fackjournalist ifrån Leksand.

Nu ivrar nästan alla partier för nya höghastighetståg med farter över 300 km/h. Men dessa kräver helt nya spår och anläggningar, mycket dyra att bygga. För Stockholm-Malmö nämns 140 och för Stockholm-Göteborg 100 miljarder = totalt 240 miljarder kronor.

Enligt tidigare ekonomiska kalkyler blir kostnaderna för kapital, avskrivning, underhåll och drift flera gånger högre än intäkterna. Det gäller fortfarande. Enskilda poster kan förstås diskuteras, men helhetsbilden är klar. Det är bara att räkna.

Nya spår

Investering:240 miljarder.
Avskrivning: 50 år = 4,8 miljarder per år
Kapitalkostnad 4 %: 9,6 miljarder
Drift och underhåll 5 %: 12 miljarder
Summa årliga kostnader: 26,4 miljarder.

Nya tåg

40 tågsätt
Antal passagerare: 250 per tåg
Investering: 40 x 150 Mkr = 6 miljarder
Avskrivning: 20 år = 300 Mkr per år
Kapitalkostnad 4 %: 240 Mkr per år
Drift och underhåll 5 %: 300 Mkr per år
Summa årliga kostnader: 840 Mkr

Hela systemet:

Totala årliga kostnader: drygt 27 miljarder kr.

Intäkter hela systemet:

Dagliga resor ToR: 60 st.
Passagerare per tåg/dag: 250/15.000
Passagerare per år: 5,5 miljoner
Biljettpris enkel resa: 1.000 kr
Max årlig intäkt: 5,5 miljarder kr.

Slutsatser:

1. 30-35 gånger högre kostnader för spåren än för själva tågen.
2. Fem gånger högre totala årliga kostnader än intäkter.

Främsta konkurrenten är inte flyg, buss eller bil utan befintliga spår, som kan upprustas till att medge uppåt 180 km/h effektiv snittfart. Då tar Sthlm-Gbg 2 tim 40 min och Sthlm-Malmö 3 tim 25 min. Om dagens X2000 håller tidtabellen är dess snittfart ca 140 km/h, men i praktiken ca 125 km/h beroende på alla störningar.

Dyra höghastighetståg skulle ge ett fåtal resenärer en marginell tidsvinst till en oförsvarbart hög kostnad jämfört med andra färdsätt och andra, mer angelägna behov i samhället.

 

Tege Tornvall
Fackjournalist
Leksand

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!