Annons:

EU visar vägen mot den digitala diktaturen

Totalitära samhällsutvecklingen

EU:s lagförslag Chat Control 2.0 kan definitivt omskapa Europa till en totalitär övervakningsstat, med kampen mot barnpornografi som förevändning.

Publicerad februari 18, 2024 – av Dan Ahlmark
Foto: European Union 2019 – Source: EP/CC-BY-4.0

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

201 950 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Nedräknare
0 Dagar
0 Timmar
0 Minuter

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

EU föreslår att en nybildad enhet ska undersöka alla samtal inom eller till Europa via telefoner, chattar etcetera samt all privat internettrafik (mejl, bilder och så vidare). Syftet, uppger man, är att med hjälp av AI leta efter barnpornografi och hitta sexuella övergrepp på barn. En sådan lag skulle medföra att digital kommunikation i Europa i sin helhet kommer att kontrolleras genom och av EU. Kryptering sker idag på webben för att skydda användarna mot det avancerade spioneri och de informationsstölder som förekommer där. Men även de mest avancerade krypteringssystemen ska nu öppnas och främst på så sätt att EU får en bakdörr in i aktuella system och kan tolka/läsa kommunicerat material eller tal.

I höstas avslog EU-parlamentet detta lagförslag medan ministerrådet internt ännu inte är överens. Och ännu finns inte en säker majoritet där för att stoppa förslaget. Om detta går igenom i ministerrådet ska det och parlamentet komma överens om lagen. Det finns alltså möjligheter antingen till att förslaget avslås eller att det genomgår sannolikt nämnvärda förändringar. Kommissionen kan också dra tillbaka förslaget.

När massövervakningen medför att brottsligt material (all kommunikation eller text av sexuell natur gällande minderåriga; naken- eller i övrigt sexuella bilder etcetera av unga) hittas, går detta efter någon granskning i den centrala EU-instansen till polisiära organisationer i aktuella EU-länder. Det suspekta materialet undersöks där genom att anställda eller underleverantörer lyssnar eller tittar på kanske högst privata muntliga eller skriftliga kommunikationer. Med tanke på all variation och ordval, som förekommer i sexuell kommunikation mellan människor, finns stora risker att felflaggat material ofta förekommer och undersöks.

Ett annat inslag i förslaget är att åldersbekräftelse krävs för all aktivitet på webben. Men detta omöjliggör sekretess där. Att chatta eller sända/motta skriftligt material anonymt är då inte längre säkert. Det innebär risker i ett antal situationer såsom journalisters kontakter med hemliga källor, för visselblåsare, kommunikation inom politiska motståndsrörelser baserade i Europa och så vidare.

Kontrollen sker 24/7/30, det vill säga ständigt och utan undantag. Naturligtvis ges inga tillstånd av domstol, vilket skulle innebära krav på någon form av misstanke mot någon. De aktuella AI-verktygen är ännu inte utvecklade och det är uppenbart att företag arbetar för att erhålla utvecklingskontrakt från EU, vilka sedan naturligt medför att dessa erhåller vissa delar av de stora kontrakt för systemen som byggs. Nivån på utvecklingen är inte trivial; hittillsvarande teknologi har till exempel haft svårt att skilja barns/ungdomars ålder på basis av fotografier. Åldersgränsen för skyddet av unga går vid 18 år. Betydande sådana svårigheter finns gällande fall avseende – säg – kategorin barn/ungdomar 15 – 23 år gamla. Detta har medfört att de tidigare försök som gjorts beträffande sådan åldersbestämning lett till misstag i en oacceptabelt hög frekvens.

Förslaget Chat Control 2.0 innebär alltså att man i syfte att finna, hindra och kunna straffa förövare av allvarliga brott mot barn ska kontrollera all digital kommunikation i Europa - ett oerhört ambitiöst och långtgående, ja, extremt förslag. Det utgör därför ett hot mot européers integritet och privatliv.

1. Men brottet är ju så hemskt!

Förslagsställaren, den svenska kommissionären Ylva Johansson, försvarar sitt förslag genom argumentation baserad på att brott mot barn är så hemska. Men det finns andra svåra brott som utnyttjar nätet vilka i allvar kan jämföras med dessa, men där ingen seriöst velat föreslå, att man inleder massövervakning. Denna kommer ju i sin föreslagna form djupt ingripa i mänskliga rättigheter, i detta fall bland annat människors integritet. Det gäller främst rätten till privatliv och rätten till skyddad korrespondens/kommunikation inklusive skyddet av personliga data. Att på basis av ett sådant skäl bryta mot våra rättigheter skulle i framtiden medföra flera liknande undantag. Att metodiken och sökningarna efter barnbrott troligen även med ny teknologi leder till fel med hög frekvens stärker inte förslaget.

Individuella rättigheter har formulerats med full vetskap om att mängder av svåra brott begås mot människor. Utifrån den kunskapen har man formulerat människans rätt i olika avseenden inklusive den integritet som alla människor bör och ska ha i samhället. Detta avvisas nu av en dogmatisk socialdemokratisk kommissionär. Hon anser att just dessa barnbrott är så hemska att tidigare grupper och kommissioner som arbetat med och fått sina rättighetsförslag offentligt accepterade av mängder av parlament, inklusive internationella sammanslutningar som till exempel FN hade fel, och att vissa mänskliga rättigheter kan och bör brytas.

Kommissionären Ylva Johansson säger att man under processen att undersöka informationsflöden inte granskar konversationer eller öppnar dokument såvida det inte finns något eventuellt brottsligt i dem. Hon använder bland annat argumentet att systemets kontroll inte läser av kommunikationer utan bara glider förbi dem som en knarkhund gör beträffande bagage som undersöks. De två fallens olika förutsättningar skiljer sig dock helt och liknelsen är fel även beträffande förbiglidningen eftersom den nämnvärda och växande andelen meddelanden, som är krypterade end-to-end, måste öppnas för att avläsas. Argumentet berör heller inte de huvudsakliga skälen mot förslaget.

Barnbrott är inte av den karaktären, att man inte effektivt kan motverka dem genom accepterade polisiära åtgärder. Men istället för att utforma en sådan ansats och utforma ett effektivt förslag med syftet att prioritera dessa brott och hantera och hindra dem inom ramen för modern och effektiv nationell och särskilt internationell polisverksamhet, valdes en inriktning, som medför att samhällets viktigaste regler bryts. EU parlamentet, som avvisade EU-förslaget av integritetsskäl, skissade därför på ett alternativt mera konventionellt och kreativt förslag.

2. Men det gäller ju bara detta område

Argumentet att lagförslaget bara avser ett visst begränsat område bortser helt från spridningseffekten av ett förslag som bryter mot grundläggande legala principer. Individuella rättigheter, såsom rätten till integritet, avskys av många kollektivistiska politiska rörelser eftersom de skyddar mänsklig frihet i så många avseenden. Ett av EU accepterat brott mot en sådan viktig rättighet kommer snart att locka andra att utnyttja samma läcka i den damm som håller tillbaka den mängd av frihetsfientliga och auktoritära försök att fortsätta att transformera det fortfarande delvis fria samhället i Europa. Även EU skulle troligen använda den förändrade principen för andra syften och områden. Varje läcka och varje utvidgning av intrången för oss närmare en hemsk auktoritär värld, där frågan om barnbrott bara blir en bagatell. Det gäller alltså inte bara detta område.

3. Hur reagerar brottslingarna?

Få polisåtgärder vidtas utan att de orsakar förändringar i det brottsliga beteendet. Efter införandet av ett effektivt övervakningssystem kommer de allvarliga brottslingarna att övergå till Darknet, såvida de inte redan är där. Dessutom bör man inte underskatta människans tekniska utvecklingsförmåga. Intensiv offentlig övervakning av nätet kommer troligen att leda till en sådan teknisk utveckling, att i alla fall människor med resurser kan åtminstone delvis undvika övervakningen. Distributionsvägarna för material kommer antagligen att ändras avsevärt, så att exempelvis elektroniskt brottsligt material förs fysiskt på ett bärbart sätt över gränser eller inom länder. Postsystemen kan också användas. Barnbrott förekom ju långt före webben och dessa tidigare mer svårkontrollerbara kanaler kan troligen lätt aktiveras.

Detta blir naturligtvis mera tidskrävande och avsevärt besvärligare för aktörerna och konsumenterna, men så länge aktiviteten är lönsam genom att en efterfrågan existerar stoppas inte distributionen av material om eller övergreppen mot barn. Den efterfrågan som faller kraftigast är troligen efterfrågan på bilder och filmer från privatpersoner för vilka dessa inte är av betydande vikt. Personer, för vilka barnpornografi är mycket viktig, har troligen tiden och viljan att ta reda på de alternativa distributionsvägarna. Efter att övervakningssystemet startats kommer detta troligen efter några år ge mycket färre utslag genom att aktiviteterna gällande barnbrott och handeln med pornografi flyttat bort från webben i Europa. En kvarstående del, som utnyttjar webben för kommunikation om övergrepp av vissa slag, använder sannolikt kodord och omskrivningar, som uppfattas som ordinära av systemet. De allvarliga brotten avseende grooming och fysisk barnhandel etcetera involverar också ofta aktörer med kunnande och resurser att utnyttja nya tekniker och alternativa kommunikationssätt.

4. Varför har förslaget utformats på detta sätt?

Det har förvånat många att EU istället för att formulera ett lagförslag som vilar på polisiära åtgärder av olika slag i Europas länder samt nyskapande men acceptabel internationell samverkan med olika kommunikationsplattformar, istället valt en åtgärd som kränker alla i Europa som utnyttjar digital kommunikation. Man betraktar alla utan undantag som möjliga brottslingar och ska kontrollera alla utan att misstanke mot dem finns, eller att ha fått tillåtelse av domstol. Det är svårt att tro att inte domstolar, och möjligen även EU:s högsta, så småningom ingriper. Det är alltså ett närmast unikt lagförslag som Ylva Johansson har lagt fram. Hon har inte prövat möjligheten att med legala medel försöka åtgärda det aktuella problemet, utan försöker istället bygga upp ett sannolikt mycket dyrt system som djupt kränker mänskliga rättigheter. Varför gör hon det?

Ett skäl kan vara elektronikföretagens intresse av att få finansiering av teknisk utveckling, som bolagen ser som möjlig. Många elektronikföretag idag syns inte styras av någon moral utan är förblindade av, i detta fall de tekniska möjligheterna att kontrollera information över webben. Att deras ekonomiska motiv medför att man bryter mot mänskliga rättigheter hejdar dem inte. Det gäller således organisationer jag kallar IG Farben-företag.1 Det har av EU-parlamentariker just hävdats, att Ylva Johansson intensivt bearbetats av sådana företag, vilket hon förnekar.

I stort sett alla människorättsorganisationer tar avstånd från förslaget om Chat Control 2.0 liksom FN:s människorättskommissionär. Det gäller också rättsorganen knutna till EU:s ministerråd och till kommissionen, och vilka understryker, att förslaget är i strid med de mänskliga rättigheterna och därmed EU:s egen grundlag och Europakonventionen. Det är också åsikten hos EU:s dataskyddsmyndighet. Forskarsamhället inom datavetenskap syns generellt vara av samma mening, liksom mängder av organisationer inom EU-länderna. Själva EU-kommissionen har ingen avvikande åsikt om att brott sker mot de mänskliga rättigheterna men vill ändå att förslaget går igenom. Man tar därmed en betydande politisk risk och dessutom just inför ett viktigt val till Europaparlamentet. Kan någon tro att skälet för det är att stoppa barnpornografi och övergrepp mot barn ?

Ylva Johansson har också vägrat att gå med på ändringar av förslaget och på ett sätt som skiljer sig från kommissionärers vanliga beteende när deras förslag möter starkt motstånd. Fortsatta kontakter, samtal, successiva kompromisser och så vidare är ju den vanliga gången, men vår svenska Ylva står fast vid sin Chat Control. Förslaget är också tekniskt omfattande och kräver sannolikt betydande utvecklings- och startkostnader av olika slag liksom investeringar i hårdvara. Samtidigt kan man prognostisera att frekvensen av upptäckta riktiga brott faller efter några år.

Övergrepp mot barn är av flera slag. Barnpornografi torde bedömas vara av mindre vikt än fysiska sexuella övergrepp och fysisk handel med barn, andra typer ej nämnda. Möjligheterna att undvika övervakningen torde dock vara större beträffande de allvarligare typerna av övergrepp, vilket minskar förslagets inverkan och betydelse. Ska alltså ett sådant stort och dyrt system, som planeras, byggas bara för allehanda övergrepp mot barn och barnpornografi när man samtidigt nog kan förutse att nyttan av systemet sjunker rätt snabbt?

Det är alltså en så pass märklig åtgärd av en kommissionär och EU-kommissionen att man måste fundera på om inte huvudsyftet egentligen är något annat. Man ska då komma ihåg att man i det aktuella systemet kan, om så beslutas, utforma styrparametrarna, så att detta letar efter precis vad som helst. I framtiden kommer en rad svåra problem att växa fram för EU:s styrande organ: Vilka är de aktivaste motståndarna mot EU som organisation och vilka vill bryta medlemskapet, och vad gör de? Vilken samverkan sker mellan olika sådana nätverk? Vilka EU-medborgare stödjer aktivt alternativa media eller frihetliga partier? Vilken samverkan sker mellan frihetliga organisationer och partier i olika länder? Vilka oppositionella nätverk växer upp i opposition mot åtgärder beslutade vid en ny pandemi, och vilka är deras ledningar och aktiva medlemmar? Möjligheterna att på nationell och EU-nivå skaffa mycket viktig information för de styrande kan således bli vidsträckta genom övervakningssystemet, och troligen förutser man, att framtida EU-regeringar vill utnyttja metoden.

Hypotesen är då att det system som förslaget Chat Control 2.0 leder till egentligen är avsett för framtida massövervakning, när EU antingen blivit en federal stat eller styrs under kommande ändrade villkor avseende majoritetsbeslut i unionen. Förutsättningen är inledningsvis att kriser utnyttjas för att få länder att bortse från sina grundlagar i likhet med läget under covid-19. Krav på ändring av dem kan också bli en konsekvens. Senare har det styrande organet sannolikt fått makt att under vissa förutsättningar (dock lätt uppfyllda) vidta tidigare förbjudna åtgärder mot befolkningarna. Sådana lagar skapar behov av ett massövervakningsinstrument för, möjligen, den federala regeringen och kompletterar de andra medlen som en auktoritär stat kan missbruka. Det gäller kunskap om utvalda EU-medborgares åsikter enligt sociala media; deras finansiella ställning, utgifter och investeringar; all tillgänglig information om dem i alla offentliga system och så vidare.

Eftersom man i detta fall genom ett frigjort Chat Control nu dessutom vet betydligt mera om varje misstänkt individs bakomliggande åsikter och hans nätverk av vänner och personer han samarbetar med, får stöd av eller stöttar, har man en nästan komplett bild av denna person. Det öppnar möjligheter i ett senare skede, när ny lagstiftning om brott mot staten finns, att få kontroll över hans aktiviteter.

5. Vilket är det främsta felet med Chat Control?

Vi har ovan talat om mänskliga rättigheter och i första hand rätten till privatliv, rätten till skyddad korrespondens/kommunikation inklusive skydd för personliga data. Massövervakningen äventyrar även i många fall yttrande- och informationsfriheten. Det senare inkluderar de mängder av felflaggningar systemet gör, vilka då undersöks av polisiär eller civil personal. Avsiktliga ”felflaggningar ” gällande personer av intresse för EU kommer kanske senare.

Vad omfattar då människans integritet? Ja, det är först en känsla, ett område, en skyddad sfär, som varje människa äger och som hon inte tillåter andra att beträda eller beröra. Bara hon själv eller de hon gett rätten har den möjligheten. Detta gäller en rad inslag i den enskildes liv, så privata, att ingen utomstående har rätt att få veta något om dem, känna till och/eller kunna diskutera dem eller informera andra om dessa. De gäller hennes verkliga jag, hon själv på djupet. Och staten har överhuvudtaget inte rätten att utan misstanke på något sätt övervaka en medborgares privatliv, däribland dennes kommunikation.

Integritetsintrång berör alltså individens starkaste och djupaste värderingar och därmed känslor, sådana som delvis styr och kanske dominerar henne, ifall de kränks. Det gäller exempelvis hennes fundamentala åsikter om sig själv, livet inklusive sexuella aspekter, familjen, religiösa tankar, frihet och så vidare. Och vem man kommunicerar med, har ingen statsmakt något alls att göra med. Vissa medborgare tar sådana intrång som attacker på dem själva och finner kanske skäl att reagera. Staten bör helt undvika detta bara för ett syfte som att lösa ett även allvarligt brottsproblem. Det finns andra alternativ. Och de övriga typerna av kränkningar är också oacceptabla.

 

Dan Ahlmark

 


 

Källor och referenser:

(1) Nya Dagbladet - Företagsjättarna som möjliggör en totalitär samhällsutveckling

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

GrapheneOS drar sig ur Frankrike efter hot och smutskastning från myndigheterna

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad november 25, 2025 – av Jan Sundstedt
GrapheneOS betraktas som världens säkraste mobila operativsystem samtidigt som det är närmast identiskt med Android vilket gör det mycket lättanvänt och populärt.

Den kanadensiska organisationen inriktad på öppen källkod bakom det säkerhetsfokuserade mobilsystemet GrapheneOS meddelar att de avslutar all verksamhet i Frankrike.

Bakgrunden är en eskalerande konflikt med franska myndigheter, som enligt GrapheneOS-teamet sprider falska anklagelser i media och hotar med arresteringar och serverbeslag.

GrapheneOS, ett icke-vinstdrivande projekt som utvecklar ett operativsystem för Android-telefoner med extra fokus på integritet och säkerhet, har de senaste dagarna publicerat en rad inlägg på plattformen X om vad de beskriver som en koordinerad kampanj från franska polisen. Enligt teamet har myndigheterna skickat ut interna meddelanden till landets poliskårer där alla Google Pixel-telefoner med GrapheneOS stämplas som misstänkta. Detta har lett till en våg av artiklar i franska medier, där påståenden om att systemet används för kriminella ändamål upprepas utan faktakontroll eller möjlighet för GrapheneOS att bemöta dem.

"Frankrikes polis sprider upprörande falska och obevisade påståenden om GrapheneOS, som trycks i både statlig och företagsmedia som fakta trots att de inte är det", skriver GrapheneOS i ett inlägg på X den 23 november. Teamet betonar att de inte fick någon chans att granska eller svara på anklagelserna innan publicering. Istället har de tvingats in i en defensiv position, där de nu planerar att utöva sin rätt till svar i franska medier.

Hot om ingripanden och krav på eftergifter

Konflikten har eskalerat till direkta hot, enligt GrapheneOS. I kontakter med franska myndigheter har teamet uppmanats att assistera vid dekryptering av enheter, något som de tekniskt inte kan eller vill göra på grund av systemets design.

"De har ställt flera ganska direkta hot om arresteringar och beslag av servrar, precis som de gjorde med SkyECC och Encrochat", framhåller GrapheneOS i en uppdatering den 25 november. Referensen syftar på tidigare fall där franska myndigheter gripit in mot krypterade kommunikationsnätverk.

Myndigheterna kräver i praktiken att GrapheneOS slutar distribuera fungerande disk-kryptering, annars riskerar projektet rättsliga åtgärder. Detta liknas vid den kända tvisten mellan Apple och FBI i USA, men med en twist: Googles hårdvara i Pixel-telefoner är utformad för att motstå sådana krav, och GrapheneOS bygger vidare på den säkerheten. "De kräver inte samma sak av Google för standard-Pixel trots nästan identisk kryptering, eftersom de är mycket mindre säkra och kan utnyttjas i förväg", förklarar teamet.

GrapheneOS understryker att deras arbete är lagligt i länder som Kanada, Tyskland, USA och Nederländerna. Frankrike driver dock på för lagar som tvingar fram bakdörrar i kryptering, en politik som ännu inte är implementerad men som polisen agerar som om den redan gäller.

Avveckling av infrastruktur och framtida planer

Som svar på hoten har GrapheneOS inlett en snabb avveckling av sin närvaro i Frankrike. De lämnar serverleverantören OVH, ett franskt bolag, och migrerar sina 15 servrar – spridda över Kanada, Singapore, Tyskland och USA – till alternativa platser.

"Vi lämnar Frankrike som serverplats och OVH som leverantör innan de gör något", meddelar de i ett inlägg på tisdagen. Redan nu har tio servrar bytts ut, inklusive de som används för standarduppdateringar. De återstående fem, som hanterar e-post, forum och andra tjänster i Beauharnois, Kanada, planeras flyttas till colocation-servrar i Toronto.

För europeiska användare lovar GrapheneOS bibehållen prestanda genom servrar i Schweiz, Luxemburg och Nederländerna – länder som inte stödjer EU:s kontroversiella "Chat Control"-förslag om massövervakning. "Vi kan erbjuda låg latens och hög genomströmning till användare i Frankrike utan servrar där", försäkrar teamet. De avser även undvika resor till Frankrike, inklusive konferenser, och avråder från att anställda arbetar från landet.

Händelsen väcker frågor om EU:s framtid för open source-projekt inom integritet. GrapheneOS, som finansieras genom donationer och sponsorer, har byggt sitt rykte på öppen källkod och robusta skyddsåtgärder mot exploits (säkerhetsbrister som kan utnyttjas). Nu ser de Frankrike som en "osäker plats för open source-integritetsprojekt".

En talesperson för franska inrikesdepartementet har inte kommenterat anklagelserna, men tidigare uttalanden från regeringen pekar på en hårdare linje mot kryptering i kampen mot organiserad brottslighet.

Svenskt företag fortsätter satsa på GrapheneOS trots konflikten

Mitt i den pågående konflikten visar det svenska teknikföretaget Teuton Systems fortsatt förtroende för GrapheneOS. Företaget arbetar uteslutande med systemet i sin integritetssäkra mobil, Matrix-mobilen, som är en av de första sådana produkterna på den nordiska marknaden. Teuton Systems betonar att installationen av GrapheneOS sker enbart via den officiella källan och med öppna källkodsverktyg som Aurora Store och F-Droid, för att säkerställa transparens och maximal integritet utan beroende av Google-tjänster.

Matrix-mobilen, baserad på Google Pixel-telefonernas hårdvara, levereras med GrapheneOS förinstallerat och förberedda säkra appar för vardagliga uppgifter, inklusive stöd för BankID och de flesta svenska bankappar. Produkten erbjuder avancerade funktioner som granulär kontroll över appbehörigheter, sensorblockering och automatiska säkerhetsuppdateringar. "GrapheneOS ger användarna full kontroll över sin data i en tid av ökande övervakning, utan att kompromissa med användarvänligheten", framhåller Teuton Systems på sin webbplats.

Företaget, som fokuserar på nordiska användare, understryker systemets oberoende granskning och frånvaro av bakdörrar, vilket gör det till ett pålitligt val för integritetsmedvetna användare.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Swebbtv tillbaka på YouTube efter flera års avstängning

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad november 13, 2025 – av Jan Sundstedt
Efter fem års avstängning är Swebbtv tillbaka på YouTube.

Den oberoende kanalen Swebbtv har efter fem år återaktiverats på YouTube, efter att kontot 2020 stängdes ner för återkommande kritik mot coronahanteringen och användande av så kallad "hatretorik".

YouTube stängde av Swebbtv:s konto permanent i december 2020 och raderade hundratals uppladdade videor. Kanalen hade då omkring 65 000 följare och miljontals visningar per månad.

Nedstängningen skedde dagen före julafton och väckte starka reaktioner bland alternativa medier i Sverige.

Flera sajter höll under en dag sina sidor stängda i protest, och istället visades en svart skärm med text som kritiserade regeringens agerande. Även Sverigedemokraterna uttryckte kritik mot censuren.

Coronakritik bakom avstängningen

Google, som äger YouTube, hänvisade till att Swebbtv uttryckt misstro mot den officiella beskrivningen av coronasituationen. I ett av programmen kallade en inringare pandemin för en "plandemi" och menade att den utnyttjades för att förändra det ekonomiska systemet i främst västvärlden.

Dessutom pekade Google på att kanalen brutit mot reglerna om "hatretorik" när asylsökande afghaner benämndes "ljugande skäggbarn".

Censuren kopplas även till politiskt tryck: under valrörelsen 2018 ska justitieminister Morgan Johansson (S) ha uppmanat Google och Facebook till "frivillig censur" på statens vägnar, med medverkan av bland annat Expressens dåvarande chefredaktör Thomas Mattsson.

Beslutet att återaktivera kontot kommer efter att amerikanska kongressen tvingade Google att erkänna politisk censur på plattformen.

YouTube meddelade strax därefter att vissa tidigare avstängda användare får återvända, däribland Swebbtv, som sedan 2020 drivit en egen videoplattform.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Så ska ny underrättelsetjänst stärka von der Leyens makt

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad november 11, 2025 – av Markus Andersson
Ursula von der Leyen fortsätter stärka sin makt över medlemsländerna i form av en ny underrättelsetjänst.

EU-kommissionen planerar en gemensam underrättelseenhet, motiverad av kriget i Ukraina och Trumps varningar – men förslaget möter motstånd inom EU.

Den nya enheten ska etableras inom kommissionens generalsekretariat och planerar att anställa tjänstemän från underrättelsetjänster i hela EU. Målet är att samla och samordna underrättelsematerial för gemensamma ändamål, enligt fyra personer som är insatta i planerna.

Det pågående Ukrainakriget och president Donald Trumps upprepade varningar om att minska USA:s säkerhetsstöd till Europa är den påstådda motivationen bakom förslaget. Unionen har inlett sin största upprustning sedan det kalla kriget.

Medlemsländernas underrättelsetjänster vet mycket. Kommissionen vet mycket. Vi behöver ett bättre sätt att sätta ihop allt detta och vara effektiva och användbara för våra partners. Inom underrättelsevärlden måste man ge något för att få något, säger en av de insatta personerna.

Intern EU-konflikt

Förslaget möts av motstånd från höga tjänstemän vid EU:s diplomatiska tjänst, som ansvarar för unionens underrättelse- och lägescentrum Intcen. De befarar att den nya enheten kommer att duplicera Intcens roll och hota dess framtid.

En talesperson för kommissionen bekräftar att man "undersöker hur vi kan stärka våra säkerhets- och underrättelseförmågor" och att inrättandet av en dedikerad cell inom generalsekretariatet övervägs. Konceptet håller på att utvecklas men ingen specifik tidsplan har satts.

Känslig fråga för medlemsländerna

Underrättelsedelning har länge varit en känslig fråga för EU:s medlemsländer. Större länder som Frankrike har varit försiktiga med att dela känslig information med partners, och framväxten av självgående regeringar i länder som Ungern har ytterligare komplicerat samarbetet.

EU:s huvudstäder väntas göra motstånd mot kommissionens försök att utöka Bryssels underrättelsebefogenheter. Samtidigt uttrycks oro över Intcens förmåga att hantera dagens allt mer komplexa hotbild.

Kommissionen kommer inte att börja skicka ut agenter i fält, säger en annan källa.

Den nya enheten följer på von der Leyens beslut att inrätta ett särskilt "säkerhetskollegium" där kommissionärerna ska informeras om säkerhets- och underrättelsefrågor. Hon har också börjat finansiera vapeninköp till Ukraina och lanserat satellitprojektet Iris².

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Italiensk politisk konsult blev offer för spionprogram

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad november 11, 2025 – av Isac Boman
Francesco Nicodemo.

En italiensk politisk rådgivare som arbetat för centervänstern har gått ut offentligt med att han hackats via ett avancerat Israel-utvecklat spionprogram. Francesco Nicodemo är den senaste i en växande rad offer i en spionprogramsskandal som skakar Italien och väcker frågor om hur underrättelsetjänster använder övervakningsteknologi.

Francesco Nicodemo, som arbetar som konsult åt vänsterorienterade politiker i Italien, har väntat i tio månader med att offentliggöra att han blivit måltavla för spionprogrammet Paragon. I torsdags valde han att bryta tystnaden i ett inlägg på Facebook.

Nicodemo förklarade att han tidigare inte velat publicera sitt fall eftersom han "inte ville bli använd för politisk propaganda", men att "tiden nu har kommit".

"Det är dags att ställa en mycket enkel fråga: Varför? Varför jag? Hur är det möjligt att ett så sofistikerat och komplext verktyg användes för att spionera på en privat medborgare, som om han vore en narkotikahandlare eller ett subversivt hot mot landet?", skrev Nicodemo. "Jag har inget mer att säga. Fler måste tala ut. Andra måste förklara vad som hände."

Omfattande skandal växer

Nicodemos avslöjande utökar återigen omfattningen av den pågående spionprogramsskandalen i Italien. Bland de drabbade finns flera journalister, migrationsaktivister, framstående företagsledare och nu alltså en politisk konsult med en historia av att arbeta för det centervänsterorienterade partiet Partito Democratico och dess politiker.

Onlinetidningen Fanpage rapporterade först att Nicodemo var bland de personer som fick en notifikation från WhatsApp i januari om att de hade blivit måltavla för spionprogrammet.

Frågor om användningen

Regeringar och spionprogramstillverkare har länge hävdat att deras övervakningsprodukter används mot allvarliga brottslingar och terrorister, men de senaste fallen visar att så inte alltid är fallet.

— Den italienska regeringen har gett vissa spionprogramsoffer klarhet och förklarat fallen. Men andra förblir oroande oklara, säger John Scott-Railton, en senior forskare vid The Citizen Lab som i åratal undersökt spionprogramsföretag och deras övergrepp.

Inget av detta ser bra ut för Paragon, eller för Italien. Därför är klarhet från den italienska regeringen så väsentlig. Jag tror att om de ville, skulle Paragon kunna ge alla mycket mer klarhet om vad som pågår. Tills de gör det kommer dessa fall att förbli en tyngd på deras axlar, tillägger Scott-Railton, som bekräftade att Nicodemo fick notifikationen från WhatsApp.

Underrättelsetjänsters inblandning

Det är ännu oklart vilken av Paragons kunder som hackade Nicodemo, men en italiensk parlamentskommitté bekräftade i juni att vissa av offren i Italien hackades av italienska underrättelsetjänster, som lyder under premiärminister Giorgia Melonis regering.

I februari, efter avslöjandena om de första offren i Italien, bröt Paragon sina band med sina regeringskunder i landet, specifikt underrättelsetjänsterna AISE och AISI.

Parlamentskommittén COPASIR kom senare i juni fram till att vissa av de offentligt identifierade Paragon-offren, nämligen migrationsaktivisterna, hade hackats lagligt av italienska underrättelsetjänster. Däremot fann kommittén inga bevis för att Francesco Cancellato, chef för nyhetssajten Fanpage.it som granskat ungdomsförbundet i Melonis regeringsparti, hade hackats av underrättelsetjänsterna.

Paragon, som har ett aktivt kontrakt med den amerikanska myndigheten Immigration and Customs Enforcement, uppger att den amerikanska regeringen är en av dess kunder.

FAKTA: Paragon

Paragon Solutions är ett israeliskt cybersäkerhetsföretag som utvecklar avancerad spionprogramvara för underrättelsetjänster och brottsbekämpande myndigheter. Programvaran kan användas för att övervaka smartphones och andra digitala enheter.

Företaget förvärvades av den amerikanska private equity-jätten AE Industrial och har sedermera fusionerats med cybersäkerhetsföretaget REDLattice. Bland Paragons kunder finns den amerikanska regeringen, inklusive myndigheten Immigration and Customs Enforcement (ICE).

I februari 2024 bröt Paragon sina avtal med de italienska underrättelsetjänsterna AISE och AISI efter att flera italienska medborgare, däribland journalister och aktivister, identifierats som offer för företagets spionprogram.

Paragon marknadsförs som ett verktyg mot allvarlig brottslighet och terrorism, men användningen i Italien har väckt frågor om huruvida spionprogrammet också används mot politiska motståndare och journalister.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.