MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 20 september 2025

lördag 20 september 2025

 

EU visar vägen mot den digitala diktaturen

Totalitära samhällsutvecklingen

EU:s lagförslag Chat Control 2.0 kan definitivt omskapa Europa till en totalitär övervakningsstat, med kampen mot barnpornografi som förevändning.

publicerad 18 februari 2024
– av Dan Ahlmark
Foto: European Union 2019 – Source: EP/CC-BY-4.0

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

EU föreslår att en nybildad enhet ska undersöka alla samtal inom eller till Europa via telefoner, chattar etcetera samt all privat internettrafik (mejl, bilder och så vidare). Syftet, uppger man, är att med hjälp av AI leta efter barnpornografi och hitta sexuella övergrepp på barn. En sådan lag skulle medföra att digital kommunikation i Europa i sin helhet kommer att kontrolleras genom och av EU. Kryptering sker idag på webben för att skydda användarna mot det avancerade spioneri och de informationsstölder som förekommer där. Men även de mest avancerade krypteringssystemen ska nu öppnas och främst på så sätt att EU får en bakdörr in i aktuella system och kan tolka/läsa kommunicerat material eller tal.

I höstas avslog EU-parlamentet detta lagförslag medan ministerrådet internt ännu inte är överens. Och ännu finns inte en säker majoritet där för att stoppa förslaget. Om detta går igenom i ministerrådet ska det och parlamentet komma överens om lagen. Det finns alltså möjligheter antingen till att förslaget avslås eller att det genomgår sannolikt nämnvärda förändringar. Kommissionen kan också dra tillbaka förslaget.

När massövervakningen medför att brottsligt material (all kommunikation eller text av sexuell natur gällande minderåriga; naken- eller i övrigt sexuella bilder etcetera av unga) hittas, går detta efter någon granskning i den centrala EU-instansen till polisiära organisationer i aktuella EU-länder. Det suspekta materialet undersöks där genom att anställda eller underleverantörer lyssnar eller tittar på kanske högst privata muntliga eller skriftliga kommunikationer. Med tanke på all variation och ordval, som förekommer i sexuell kommunikation mellan människor, finns stora risker att felflaggat material ofta förekommer och undersöks.

Ett annat inslag i förslaget är att åldersbekräftelse krävs för all aktivitet på webben. Men detta omöjliggör sekretess där. Att chatta eller sända/motta skriftligt material anonymt är då inte längre säkert. Det innebär risker i ett antal situationer såsom journalisters kontakter med hemliga källor, för visselblåsare, kommunikation inom politiska motståndsrörelser baserade i Europa och så vidare.

Kontrollen sker 24/7/30, det vill säga ständigt och utan undantag. Naturligtvis ges inga tillstånd av domstol, vilket skulle innebära krav på någon form av misstanke mot någon. De aktuella AI-verktygen är ännu inte utvecklade och det är uppenbart att företag arbetar för att erhålla utvecklingskontrakt från EU, vilka sedan naturligt medför att dessa erhåller vissa delar av de stora kontrakt för systemen som byggs. Nivån på utvecklingen är inte trivial; hittillsvarande teknologi har till exempel haft svårt att skilja barns/ungdomars ålder på basis av fotografier. Åldersgränsen för skyddet av unga går vid 18 år. Betydande sådana svårigheter finns gällande fall avseende – säg – kategorin barn/ungdomar 15 – 23 år gamla. Detta har medfört att de tidigare försök som gjorts beträffande sådan åldersbestämning lett till misstag i en oacceptabelt hög frekvens.

Förslaget Chat Control 2.0 innebär alltså att man i syfte att finna, hindra och kunna straffa förövare av allvarliga brott mot barn ska kontrollera all digital kommunikation i Europa – ett oerhört ambitiöst och långtgående, ja, extremt förslag. Det utgör därför ett hot mot européers integritet och privatliv.

1. Men brottet är ju så hemskt!

Förslagsställaren, den svenska kommissionären Ylva Johansson, försvarar sitt förslag genom argumentation baserad på att brott mot barn är så hemska. Men det finns andra svåra brott som utnyttjar nätet vilka i allvar kan jämföras med dessa, men där ingen seriöst velat föreslå, att man inleder massövervakning. Denna kommer ju i sin föreslagna form djupt ingripa i mänskliga rättigheter, i detta fall bland annat människors integritet. Det gäller främst rätten till privatliv och rätten till skyddad korrespondens/kommunikation inklusive skyddet av personliga data. Att på basis av ett sådant skäl bryta mot våra rättigheter skulle i framtiden medföra flera liknande undantag. Att metodiken och sökningarna efter barnbrott troligen även med ny teknologi leder till fel med hög frekvens stärker inte förslaget.

Individuella rättigheter har formulerats med full vetskap om att mängder av svåra brott begås mot människor. Utifrån den kunskapen har man formulerat människans rätt i olika avseenden inklusive den integritet som alla människor bör och ska ha i samhället. Detta avvisas nu av en dogmatisk socialdemokratisk kommissionär. Hon anser att just dessa barnbrott är så hemska att tidigare grupper och kommissioner som arbetat med och fått sina rättighetsförslag offentligt accepterade av mängder av parlament, inklusive internationella sammanslutningar som till exempel FN hade fel, och att vissa mänskliga rättigheter kan och bör brytas.

Kommissionären Ylva Johansson säger att man under processen att undersöka informationsflöden inte granskar konversationer eller öppnar dokument såvida det inte finns något eventuellt brottsligt i dem. Hon använder bland annat argumentet att systemets kontroll inte läser av kommunikationer utan bara glider förbi dem som en knarkhund gör beträffande bagage som undersöks. De två fallens olika förutsättningar skiljer sig dock helt och liknelsen är fel även beträffande förbiglidningen eftersom den nämnvärda och växande andelen meddelanden, som är krypterade end-to-end, måste öppnas för att avläsas. Argumentet berör heller inte de huvudsakliga skälen mot förslaget.

Barnbrott är inte av den karaktären, att man inte effektivt kan motverka dem genom accepterade polisiära åtgärder. Men istället för att utforma en sådan ansats och utforma ett effektivt förslag med syftet att prioritera dessa brott och hantera och hindra dem inom ramen för modern och effektiv nationell och särskilt internationell polisverksamhet, valdes en inriktning, som medför att samhällets viktigaste regler bryts. EU parlamentet, som avvisade EU-förslaget av integritetsskäl, skissade därför på ett alternativt mera konventionellt och kreativt förslag.

2. Men det gäller ju bara detta område

Argumentet att lagförslaget bara avser ett visst begränsat område bortser helt från spridningseffekten av ett förslag som bryter mot grundläggande legala principer. Individuella rättigheter, såsom rätten till integritet, avskys av många kollektivistiska politiska rörelser eftersom de skyddar mänsklig frihet i så många avseenden. Ett av EU accepterat brott mot en sådan viktig rättighet kommer snart att locka andra att utnyttja samma läcka i den damm som håller tillbaka den mängd av frihetsfientliga och auktoritära försök att fortsätta att transformera det fortfarande delvis fria samhället i Europa. Även EU skulle troligen använda den förändrade principen för andra syften och områden. Varje läcka och varje utvidgning av intrången för oss närmare en hemsk auktoritär värld, där frågan om barnbrott bara blir en bagatell. Det gäller alltså inte bara detta område.

3. Hur reagerar brottslingarna?

Få polisåtgärder vidtas utan att de orsakar förändringar i det brottsliga beteendet. Efter införandet av ett effektivt övervakningssystem kommer de allvarliga brottslingarna att övergå till Darknet, såvida de inte redan är där. Dessutom bör man inte underskatta människans tekniska utvecklingsförmåga. Intensiv offentlig övervakning av nätet kommer troligen att leda till en sådan teknisk utveckling, att i alla fall människor med resurser kan åtminstone delvis undvika övervakningen. Distributionsvägarna för material kommer antagligen att ändras avsevärt, så att exempelvis elektroniskt brottsligt material förs fysiskt på ett bärbart sätt över gränser eller inom länder. Postsystemen kan också användas. Barnbrott förekom ju långt före webben och dessa tidigare mer svårkontrollerbara kanaler kan troligen lätt aktiveras.

Detta blir naturligtvis mera tidskrävande och avsevärt besvärligare för aktörerna och konsumenterna, men så länge aktiviteten är lönsam genom att en efterfrågan existerar stoppas inte distributionen av material om eller övergreppen mot barn. Den efterfrågan som faller kraftigast är troligen efterfrågan på bilder och filmer från privatpersoner för vilka dessa inte är av betydande vikt. Personer, för vilka barnpornografi är mycket viktig, har troligen tiden och viljan att ta reda på de alternativa distributionsvägarna. Efter att övervakningssystemet startats kommer detta troligen efter några år ge mycket färre utslag genom att aktiviteterna gällande barnbrott och handeln med pornografi flyttat bort från webben i Europa. En kvarstående del, som utnyttjar webben för kommunikation om övergrepp av vissa slag, använder sannolikt kodord och omskrivningar, som uppfattas som ordinära av systemet. De allvarliga brotten avseende grooming och fysisk barnhandel etcetera involverar också ofta aktörer med kunnande och resurser att utnyttja nya tekniker och alternativa kommunikationssätt.

4. Varför har förslaget utformats på detta sätt?

Det har förvånat många att EU istället för att formulera ett lagförslag som vilar på polisiära åtgärder av olika slag i Europas länder samt nyskapande men acceptabel internationell samverkan med olika kommunikationsplattformar, istället valt en åtgärd som kränker alla i Europa som utnyttjar digital kommunikation. Man betraktar alla utan undantag som möjliga brottslingar och ska kontrollera alla utan att misstanke mot dem finns, eller att ha fått tillåtelse av domstol. Det är svårt att tro att inte domstolar, och möjligen även EU:s högsta, så småningom ingriper. Det är alltså ett närmast unikt lagförslag som Ylva Johansson har lagt fram. Hon har inte prövat möjligheten att med legala medel försöka åtgärda det aktuella problemet, utan försöker istället bygga upp ett sannolikt mycket dyrt system som djupt kränker mänskliga rättigheter. Varför gör hon det?

Ett skäl kan vara elektronikföretagens intresse av att få finansiering av teknisk utveckling, som bolagen ser som möjlig. Många elektronikföretag idag syns inte styras av någon moral utan är förblindade av, i detta fall de tekniska möjligheterna att kontrollera information över webben. Att deras ekonomiska motiv medför att man bryter mot mänskliga rättigheter hejdar dem inte. Det gäller således organisationer jag kallar IG Farben-företag.1 Det har av EU-parlamentariker just hävdats, att Ylva Johansson intensivt bearbetats av sådana företag, vilket hon förnekar.

I stort sett alla människorättsorganisationer tar avstånd från förslaget om Chat Control 2.0 liksom FN:s människorättskommissionär. Det gäller också rättsorganen knutna till EU:s ministerråd och till kommissionen, och vilka understryker, att förslaget är i strid med de mänskliga rättigheterna och därmed EU:s egen grundlag och Europakonventionen. Det är också åsikten hos EU:s dataskyddsmyndighet. Forskarsamhället inom datavetenskap syns generellt vara av samma mening, liksom mängder av organisationer inom EU-länderna. Själva EU-kommissionen har ingen avvikande åsikt om att brott sker mot de mänskliga rättigheterna men vill ändå att förslaget går igenom. Man tar därmed en betydande politisk risk och dessutom just inför ett viktigt val till Europaparlamentet. Kan någon tro att skälet för det är att stoppa barnpornografi och övergrepp mot barn ?

Ylva Johansson har också vägrat att gå med på ändringar av förslaget och på ett sätt som skiljer sig från kommissionärers vanliga beteende när deras förslag möter starkt motstånd. Fortsatta kontakter, samtal, successiva kompromisser och så vidare är ju den vanliga gången, men vår svenska Ylva står fast vid sin Chat Control. Förslaget är också tekniskt omfattande och kräver sannolikt betydande utvecklings- och startkostnader av olika slag liksom investeringar i hårdvara. Samtidigt kan man prognostisera att frekvensen av upptäckta riktiga brott faller efter några år.

Övergrepp mot barn är av flera slag. Barnpornografi torde bedömas vara av mindre vikt än fysiska sexuella övergrepp och fysisk handel med barn, andra typer ej nämnda. Möjligheterna att undvika övervakningen torde dock vara större beträffande de allvarligare typerna av övergrepp, vilket minskar förslagets inverkan och betydelse. Ska alltså ett sådant stort och dyrt system, som planeras, byggas bara för allehanda övergrepp mot barn och barnpornografi när man samtidigt nog kan förutse att nyttan av systemet sjunker rätt snabbt?

Det är alltså en så pass märklig åtgärd av en kommissionär och EU-kommissionen att man måste fundera på om inte huvudsyftet egentligen är något annat. Man ska då komma ihåg att man i det aktuella systemet kan, om så beslutas, utforma styrparametrarna, så att detta letar efter precis vad som helst. I framtiden kommer en rad svåra problem att växa fram för EU:s styrande organ: Vilka är de aktivaste motståndarna mot EU som organisation och vilka vill bryta medlemskapet, och vad gör de? Vilken samverkan sker mellan olika sådana nätverk? Vilka EU-medborgare stödjer aktivt alternativa media eller frihetliga partier? Vilken samverkan sker mellan frihetliga organisationer och partier i olika länder? Vilka oppositionella nätverk växer upp i opposition mot åtgärder beslutade vid en ny pandemi, och vilka är deras ledningar och aktiva medlemmar? Möjligheterna att på nationell och EU-nivå skaffa mycket viktig information för de styrande kan således bli vidsträckta genom övervakningssystemet, och troligen förutser man, att framtida EU-regeringar vill utnyttja metoden.

Hypotesen är då att det system som förslaget Chat Control 2.0 leder till egentligen är avsett för framtida massövervakning, när EU antingen blivit en federal stat eller styrs under kommande ändrade villkor avseende majoritetsbeslut i unionen. Förutsättningen är inledningsvis att kriser utnyttjas för att få länder att bortse från sina grundlagar i likhet med läget under covid-19. Krav på ändring av dem kan också bli en konsekvens. Senare har det styrande organet sannolikt fått makt att under vissa förutsättningar (dock lätt uppfyllda) vidta tidigare förbjudna åtgärder mot befolkningarna. Sådana lagar skapar behov av ett massövervakningsinstrument för, möjligen, den federala regeringen och kompletterar de andra medlen som en auktoritär stat kan missbruka. Det gäller kunskap om utvalda EU-medborgares åsikter enligt sociala media; deras finansiella ställning, utgifter och investeringar; all tillgänglig information om dem i alla offentliga system och så vidare.

Eftersom man i detta fall genom ett frigjort Chat Control nu dessutom vet betydligt mera om varje misstänkt individs bakomliggande åsikter och hans nätverk av vänner och personer han samarbetar med, får stöd av eller stöttar, har man en nästan komplett bild av denna person. Det öppnar möjligheter i ett senare skede, när ny lagstiftning om brott mot staten finns, att få kontroll över hans aktiviteter.

5. Vilket är det främsta felet med Chat Control?

Vi har ovan talat om mänskliga rättigheter och i första hand rätten till privatliv, rätten till skyddad korrespondens/kommunikation inklusive skydd för personliga data. Massövervakningen äventyrar även i många fall yttrande- och informationsfriheten. Det senare inkluderar de mängder av felflaggningar systemet gör, vilka då undersöks av polisiär eller civil personal. Avsiktliga ”felflaggningar ” gällande personer av intresse för EU kommer kanske senare.

Vad omfattar då människans integritet? Ja, det är först en känsla, ett område, en skyddad sfär, som varje människa äger och som hon inte tillåter andra att beträda eller beröra. Bara hon själv eller de hon gett rätten har den möjligheten. Detta gäller en rad inslag i den enskildes liv, så privata, att ingen utomstående har rätt att få veta något om dem, känna till och/eller kunna diskutera dem eller informera andra om dessa. De gäller hennes verkliga jag, hon själv på djupet. Och staten har överhuvudtaget inte rätten att utan misstanke på något sätt övervaka en medborgares privatliv, däribland dennes kommunikation.

Integritetsintrång berör alltså individens starkaste och djupaste värderingar och därmed känslor, sådana som delvis styr och kanske dominerar henne, ifall de kränks. Det gäller exempelvis hennes fundamentala åsikter om sig själv, livet inklusive sexuella aspekter, familjen, religiösa tankar, frihet och så vidare. Och vem man kommunicerar med, har ingen statsmakt något alls att göra med. Vissa medborgare tar sådana intrång som attacker på dem själva och finner kanske skäl att reagera. Staten bör helt undvika detta bara för ett syfte som att lösa ett även allvarligt brottsproblem. Det finns andra alternativ. Och de övriga typerna av kränkningar är också oacceptabla.

 

Dan Ahlmark

 


 

Källor och referenser:

(1) Nya Dagbladet – Företagsjättarna som möjliggör en totalitär samhällsutveckling

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

var embedConfig = { "hash": "6o58oq3", "width": 728, "height": 90, "t": "{CACHE_BUSTER}", "userId": 10364, "network": "STANDARD", "type": "html5", "gdpr": "${GDPR}", "gdpr_consent": "${GDPR_CONSENT_1311}" };

Bakom fasaden av ”15-minutersstaden”

Totalitära samhällsutvecklingen

Under coronarepressionens tidevarv lanserades slagordet "15-minutersstaden" på bred front - ett koncept som omhuldas av globalistiska krafter och framförallt utmålas som "hållbart" och "klimatsmart". Bakom de vackra ordens fasad finns samtidigt en stark dimension av totalitarism inbakad i konceptet.

publicerad Idag 17:20
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Artikeln publicerades ursprungligen den 25 augusti 2023.


”15-minutersstaden” eller ”Närastaden”, nära förknippad med ”den smarta staden”, utmålas allt mer frekvent som ett koncept för framtidens städer. Med detta lyfter man fram att städerna ska ha arbetsplatser, kultur, handel, vård, restauranger och nöjen inom gångavstånd för medborgarna.

Tanken om att alla människors behov kan fyllas inom blott några minuters radie har lyfts ända sedan 1950-talet och eventuellt ännu längre tillbaka än så. I samband med coronakrisen fick idéerna ett kraftigt uppsving – bland annat genom C40 Cities Climate Leadership Group. Denna företräder 96 av världens största städer och argumenterar för att man i framtiden bör använda 15-minutersprincipen för stadsplaneringen.

I en 15-minutersstad kan alla tillgodose de flesta, om inte alla, behov inom en kort promenad- eller cykeltur från sitt hem. Det är en stad som består av levande, människovänliga, kompletta och sammankopplade stadsdelar”, deklarerade man bland annat 2020.

En av de städer som kommit längst i denna transformation är Paris, där borgmästaren Anne Hidalgo svurit att omvandla huvudstaden till en cykelvänlig 15-minutersstad.

– Vi måste återuppfinna idén om närhet till staden. Vi vet att det är bättre för människor att arbeta nära där de bor, och om de kan shoppa i närheten och ha den fritid och de tjänster de behöver runt omkring sig också, gör det att de kan ha en lugnare tillvaro. Arbete är mer problematiskt eftersom människors jobb ofta ligger en bit från deras hem, men vi måste tänka om även här. Idag är vår inställning till arbete densamma som den har varit under de senaste 50 åren. Är det alltid nödvändigt att dyka upp någonstans, att vara fysiskt närvarande framför chefen? Det är möjligt att göra saker annorlunda, menar professor Carlos Moreno, som mer än någon annan populariserat konceptet med 15-minutersstäder i Frankrike och även inspirerat borgmästare Hidalgo.

De senare åren har ett flertal städer i Afrika, Asien och Europa hoppat på 15-minutersmodellen eller snarlika modeller – bland andra Singapore, Tel Aviv, Shanghai, Cagliari och Utrecht. Även i Sydamerika och Australien har ledare för städer deklarerat att man vill anamma konceptet.

Hyllas av World Economic Forum

En av de främsta förespråkarna för idén med 15-minutersstäder är den ökända ultraglobalistiska tankesmedjan och maktnätverket World Economic Forum (WEF) som på sin hemsida ofta propagerar för idéerna och presenterar dem som en grund för framtidens städer.

Lisa Chamberlain, som leder WEF-initiativet ”Centre for Urban Transformation”, pekar på att det var under coronapolitikens tidevarv som planerna på 15-minutersstäder verkligen slog igenom och gick från att vara någonting som lät trevligt till ”ett måste”.

Att tillgodose alla sina behov inom gång-, cykel- eller transportavstånd var plötsligt en fråga om liv och död”, skriver hon.

När klimatförändringar och globala konflikter orsakar chocker och påfrestningar med allt snabbare intervall och allt allvarligare konsekvenser kommer 15-minutersstaden att bli ännu viktigare”, fortsätter Chamberlain.

Klaus Schwabs World Economic Forum är en varm anhängare av 15-minutersstaden. Foto: World Economic Forum/CC BY-NC-SA 2.0

Även i Sverige har dessa idéer fått ett mycket starkt fotfäste. Företaget Sweco, som beskriver sig som ”Europas ledande konsultföretag inom arkitektur och teknik”, arbetar med att implementera konceptet i Sverige.

– Det som skiljer dagens förutsättningar från det tidigare ABC-konceptet är den starka kopplingen till vår tids digitalisering och klimatomställning, därför kan man förlänga det till ABCDE-staden där D står för Digitalisering och E för Environment/Ekosystem. Vi ser en stark efterfrågan på större livskvalitet och där vi kan leva hållbart, säger Ulla Bergström, chef för Sweco Architects.

Redan idag lever flera svenska mindre städer efter detta koncept. Men när gång och cykel får ta plats även i större städer, när arbetsplatsen finns där du bor, när vi kan ersätta gator och parkeringsytor med planterade träd och biologisk mångfald, då har vi skapat Närastaden”, lovar man också på sin hemsida.

Kritiker pekar på att 15-minutersstäderna, när de väl har implementerats på allvar, kan användas för att begränsa medborgarnas rörelsefrihet och övriga traditionellt vedertagna rättigheter.

Alla totalitära dystopier säljs självfallet in som humanistiska utopier.

Ett närtida exempel är coronapolitikens kontrollsamhälle, där människor med hänvisning till det stora pandemibedrägeriet tvingades hålla sig hemma eller i sina direkta närområden – en repression som saknar motstycke i Västerlandet i modern tid.

I dessa sammanhang påpekas att 15-minutersstäderna i praktiken kan användas av makthavarna för att ”låsa in” människor i särskilda zoner – som det behövs tillstånd att ta sig ut från och som man, beroende på maktens godtycke, kanske bara får lämna ett antal gånger årligen eller inte alls.

Kameraövervakning, ansiktsigenkänning och andra digitala och fysiska hinder spås användas för att säkerställa att medborgarna håller sig i sina tilldelade zoner, där den som bryter mot den totalitära kontrollen riskerar böter eller till och med fängelsestraff – på motsvarande sätt som ”coronaförbrytare” riskerade hårda straff i samband med coronarepressionen.

Covidpassen betraktas av många som en ren testballong för ”15-minuterssamhället”. Foto: Marco Verch/CC BY 2.0

Man kan fråga sig vad som händer vid nästa stora nödläge som utlyses från maktens sida. Efter covid-eran vet makten nu att majoriteten av medborgarna av allt att döma kommer att foga sig även efter godtycklig och ologisk repression.

Kommer människor kanske helt enkelt att låsas in i sina respektive zoner och fråntas alla möjligheter att ta sig därifrån med hänvisningar till allmänhetens säkerhet? Kommer zonerna vid en kommande ”pandemi” att kombineras med tidigare framtagen teknik och användas för att införa någon form av apartheidliknande samhälle, där exempelvis endast vaccinerade får tillåtelse att lämna zonen eller röra sig fritt?

Frågorna är i nuläget förstås hypotetiska och följaktligen svåra att svara på, men det är värt att påminna sig om att samma krafter som drev på de förödande coronanedstängningarna också är särskilt positivt inställda till den här typen av stadsplanering.

Drivs politiskt även i Sverige

Det kan också noteras att det i Sverige redan finns ett stort politiskt stöd för idéerna, där såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet propagerar öppet för 15-minutersstäderna – med hänvisning just till hållbarhet, klimatet och även ord som ”inkludering”.

Den som uttrycker kritik mot och skepsis kring implementeringen av 15-minutersstäderna, angrips av medströms makthavare och media med smutskastning och ad hominem enligt motsvarande dynamik som tillämpades mot dem som tidigt kritiserade massvaccinationsprogrammen, befolkningsutbytet, maktkoncentrationen hos storbankerna, EU, Nato eller valfri annan företeelse som makthavarna till varje pris vill införa, oavsett om de har den egentliga folkviljan på sin sida eller inte.

Historien, och i allt högre utsträckning även närhistorien, har visat att förlöjligade kritiker ofta får rätt med tiden – dessvärre dock ofta när det redan är för sent. Hur det blir på det här området återstår att se.

 

Markus Andersson

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Regeringen vill begränsa regimkritiska protester

Totalitära samhällsutvecklingen

publicerad 17 september 2025
– av Isac Boman
Gunnar Strömmer hävdar att åtgärderna syftar till att "värna vårt öppna och fria samhälle mot dess fiender".

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Justitieminister Gunnar Strömmer (M) vill inskränka den grundlagsskyddade demonstrationsrätten efter att politiker känt sig störda av protester utanför riksdagen och ge polisen utökade befogenheter att bestämma var och när medborgare får demonstrera.

Strömmer påpekar att åtgärderna inte bara riktar sig mot pro-palestinska demonstrationer. Det ”antisociala dominansbeteende” han vill stoppa förekommer enligt ministern hos allt från nationalister till radikala vänstergrupper.

”Ministrar har förföljts på väg hem från jobbet eller på väg till riksdagen. Riksdagsledamöter har blivit aggressivt konfronterade av demonstranter, och vittnat om hur fredliga medborgare av rädsla tvekar att besöka riksdagen”, skriver Strömmer i ett indignerat inlägg på sociala medier.

På torsdagen sammankallade justitieministern talmannen, riksdagens gruppledare samt företrädare för polisen och säkerhetspolisen till ett möte om ”problemen runt riksdagen”. Efter mötet presenterade Strömmer fem åtgärder som regeringen nu vidtar.

Polisen går in i ”särskild händelse” inför valåret 2026 och förstärker närvaron kring riksdagshuset samtidigt som regeringen inom kort kommer att besluta om ett särskilt uppdrag till polisen gällande allmänna sammankomster.

Dessutom utreder regeringen möjligheten att utvidga skyddsområdet runt riksdagen och Riksgatan. Man planerar också att lägga fram förslag om ändringar i ordningslagen som ger polisen större befogenheter att bestämma tid och plats för demonstrationer.

Slutligen vill regeringen skärpa straffen för bland annat ofredande och brott mot medborgerlig frihet i samband med vad Strömmer kallar ”antisocialt dominansbeteende”.

Ökade befogenheter att stoppa demonstrationer

På frågan vad ”antisocialt dominansbeteende” egentligen innebär svarar justitieministern att detta inte är något juridiskt begrepp utan handlar om ”ett sätt att beskriva aggressiva beteenden som går igen hos alltifrån vit makt-aktörer till autonom vänster-aktörer där man ger sig på enskilda människor med hot och hat i syfte att skrämma och tysta ned”.

”Sedan är det klart att brottsrubriceringarna är andra – olaga hot, ofredande, brott mot medborgerlig frihet etc”, fortsätter Strömmer och medger att allt detta förvisso redan är olagligt idag, ”men inte fullt så effektivt i praktiken som jag tror att verkligheten fordrar”.

Förslagen innebär potentiellt betydande inskränkningar i demonstrationsfriheten, som är grundlagsskyddad i Sverige. Polisen skulle enligt förslaget exempelvis få utökade möjligheter att bestämma var och när medborgare får demonstrera – och var de inte får göra det.

”Sverige har ett väldigt starkt grundlagsskydd för yttrandefriheten och demonstrationsfriheten. Det är och förblir en central del av vår demokrati”, hävdar ministern vidare.

Kan slå brett mot regimkritiska protester

Han påstår att åtgärderna är nödvändiga för att ”värna vårt öppna och fria samhälle mot dess fiender” och att ”trycka tillbaka krafter som har hat och hot som främsta redskap, som hindrar andra medborgare från att göra sina röster hörda och som underminerar den parlamentariska demokratin genom att angripa folkets valda representanter”.

Observatörer noterar att det ”antisociala dominansbeteende” som Strömmer nu med sådan brådska vill stoppa har varit vardag på svenska gator och torg i decennier utan att regeringen agerat, och att man bara tycks se detta som ett problem när de själva eller deras politik störs.

Andra pekar på att även om udden denna gång riktas mot israelkritiska demonstranter med mellanösternbakgrund är det mycket sannolikt att åtgärderna framöver också kommer att användas för att stoppa eller begränsa andra regimkritiska protester.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Von der Leyens medieplaner väcker ilska: ”Rena George Orwells 1984”

Totalitära samhällsutvecklingen

publicerad 12 september 2025
– av Markus Andersson
SD:s EU-parlamentariker Dick Erixon är inte imponerad över von der Leyens tal om att EU ska "skydda" etablissemangsmedierna.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Ursula von der Leyen presenterade i Europaparlamentet planer på ett nytt mediestödsprogram och ökade EU-bidrag till traditionella etablissemangsmedier.

Sverigedemokraternas EU-parlamentariker Dick Erixon kallar EU-kommissionens ordförandes tal för ”rena George Orwells 1984” och anklagar von der Leyen för att vilja strypa yttrandefriheten.

I sitt tal till Europaparlamentet beklagade sig EU-kommissionens hårt kritiserade ordförande över hur traditionella etablissemangsmedier kämpar för sin överlevnad och talade om landsbygdsområden där lokaltidningen blivit ”ett nostalgiskt minne” samtidigt som hon varnade för att detta skapat ”nyhetsöknar där desinformation frodas”.

Som lösning presenterade von der Leyen ett ”Media Resilience Programme” som ska aktivt stödja sådant som hon själv och andra EU-makthavare anser vara oberoende journalistik och mediekunskap.

Hon meddelade även att EU-kommissionen föreslår att ”avsevärt öka finansieringen för medier” i nästa EU-budget, men det är bara vissa medier som kommer kunna ta del av EU-medborgarnas skattepengar.

”Vill skydda gammelmedia”

Dick Erixon, Sverigedemokraternas representant i Europaparlamentet, är en av flera som dock riktar mycket hård kritik mot förslagen.

”Bedrövligt tal av Ursula von der Leyen: Vill att statsmakterna ska skydda gammelmedia från källkritik. Det var ett synnerligen splittrande tal vi fick höra i Europaparlamentet idag. Ursula talade om frihet men vill strypa yttrandefriheten”, konstaterar han.

Han är särskilt kritisk mot von der Leyens uttalande om att EU ska ”skydda” traditionella medier.

”EU ska i nytt medieprogram skydda (ja, ’skydda’) gammelmedia. Eftersom papperstidningar är ett minne blott skapas ’nyhetsöknar där desinformation frodas’. Därför behöver medborgarna journalism de kan ’lita på'”, skriver Erixon syrligt.

Varnade för autokrater

I sitt tal hävdade von der Leyen också att oberoende medier är under angrepp från ”autokrater” som vill ta kontroll över dessa.

”Det första steget i en autokrats handbok är alltid att ta kontroll över oberoende medier. För detta möjliggör att tillbakagång och korruption kan ske i mörkret”, förkunnade hon dramatiskt.

”En fri press är ryggraden i varje demokrati”, påstod hon sedan och lovade att EU ska ”stödja Europas press att förbli fri”.

Dick Erixon påpekar dock att von der Leyen och hennes gelikar knappast har något intresse av ett verkligt oberoende medielandskap och att hennes retorik snarare går ut på att medborgarna blint ska lita på vad etablissemangsmedierna säger och skriver – samtidigt som forum EU-topparna inte har kontroll över ska misstänkliggöras och censureras.

”För Ursula är källkritisk granskning av makthavare och etablissemang inget av värde. ’Lita på traditionella medier’, var hennes budskap, samtidigt som hon menar att sociala medier går mörkrets och korruptionens ärenden. Det är rena George Orwells 1984”, säger han.

Vill begränsa sociala medier för barn

Von der Leyen vill även införa begränsningar för barns användning av sociala medier. Hon anklagade plattformarna för att använda ”algoritmer som utnyttjar barns sårbarheter med det uttryckliga syftet att skapa beroende” och meddelade att en expertpanel ska ta fram förslag på EU-restriktioner före årets slut.

”Våra vänner i Australien banar väg för begränsningar av sociala medier. Jag följer noga implementeringen av deras policy för att se vilka nästa steg vi kan ta här i Europa”, sade von der Leyen.

Von der Leyen gav i sitt anförande inga närmare detaljer om hur mediestödsprogrammet ska fungera, vilka kriterier som ska användas för att fördela stöd eller hur stor budget som planeras för programmet. Hon specificerade heller inte vem som ska definiera vad som räknas som ”desinformation” eller ”oberoende medier”.

EU-kommissionen har också föreslagit att använda privat kapital för att stödja vissa medier, utan att närmare förklara hur detta ska gå till.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Totalförsvaret: Flashback är för fritt

Totalitära samhällsutvecklingen

publicerad 14 juli 2025
– av Markus Andersson
Flashbacks och Totalförsvarets logotyper.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den statliga förvaltningsmyndigheten FOI uttrycker nu i en rapport att man bekymras över den höga graden av yttrandefrihet på det populära nätforumet Flashback.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 14 november 2022.


I en rapport med titeln ”En studie i fördom – Om rasistiska stereotyper i digitala miljöer”, har Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) bland annat undersökt inlägg som omnämner folkgrupper på Reddit, Flashback, Familjeliv, Twitter samt även fem stora nyhetsmediers kommentarsfält på Facebook. Slutsatsen man drar är att en betydande del av dessa uttrycker vad som beskrivs som ”fördomar mot personer med utomeuropeisk bakgrund”.

Man hänvisar bland annat till inlägg som för fram att vissa grupper tenderar att ha odemokratiska värderingar, inte kan integreras eller väljer att försörja sig på bidrag och brottslighet. Nordafrikaner och människor från Mellanöstern ska vara de grupper som svenskarna oftast nämner i negativa ordalag och FOI nämneren kraftig ökning av islamofobiska uttryck” i samband med korankravallerna 2022. FOI nämner vidare att judar som folkgrupp också diskuteras i dessa forum.

var embedConfig = {"hash":"o21ymw2","width":630,"height":180,"t":"{CACHE_BUSTER}","userId":10364,"network":"STANDARD","type":"html5"};

En grupp som däremot är överrepresenterad i antal omnämnanden per uppskattad gruppstorlek är judar, i synnerhet på Flashback”, står det att läsa i rapporten.

FOI konstaterar attFlashback utmärker sig i denna undersökning” och spekulerar i om orsaken till att judar där ofta omnämns i negativa ordalag är att man har ”minimal moderering jämfört med de andra forumen”. FOI menar även att Flashback är ”känt för att ha vad som skulle kunna beskrivas som en rå samtalston med bland annat mycket svordomar, och hårt tilltal, inklusive nedsättande benämningar på etniska minoriteter” – något som ska ses som ”en lingvistisk norm” snarare än tecken på ”faktisk aggressivitet”.

Flashback har i skrivande stund 101 moderatorer och 6 administratörer och har i många år profilerat sig som ett diskussionsforum som värnar yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Överst i regelverket citeras den 19:e artikeln i de mänskliga rättigheterna.

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser”.

”Hets mot folkgrupp” är förbjudet enligt Flashbacks regelverk – precis som uppvigling och hot. Man har samtidigt hög tolerans gentemot inlägg och gör som regel en mer yttrandefrihetsvänlig tolkning än den betydligt mer snäva tolkning som förekommer på många andra forum och sociala medier.

Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen”, står bland annat att läsa i regelverket.

FOI kräver i rapporten inte uttryckligen mer censur på Flashback, men betonar att teknikbolagen fått ”ökat ansvar” för att bekämpa ”rasism” på sina plattformar och att det är av yttersta vikt att ”stereotypbildning i digitala miljöer” analyseras djupare.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.