MORGONDAGENS DAGSTIDNING – onsdag 16 april 2025

onsdag 16 april 2025


Skärmtid för ettåringar ökar risken för utvecklingsförseningar

Digitaliseringen

publicerad 17 september 2023
– av Sofie Persson

Ettåringar som tillbringar mer tid framför skärmen löper ökad risk för utvecklingsförseningar av bland annat finmotorik, kommunikation och sociala färdigheter vid två års ålder, visar en ny japansk studie.

Hos fyraåringar är hög skärmtid också förknippad med utvecklingsförseningar för problemlösning och kommunikation.

Forskare vid Tohoku University och Hamamatsu University School of Medicine i Japan undersökte 7097 mor och barn-par som deltog i studieprojekten Tohoku Medical Megabank Project Birth och Three-Generation Cohort Study. Genom frågeformulär tittade man på barnens skärmtid med tv, videospel, mobiltelefoner, plattor samt andra eventuella skärmar.

Av barnen bestod 51,8 procent av pojkar och 48,2 procent av flickor. Forskarna tittade sedan på samband mellan exponering av skärmar för barn i ettårsåldern och fem olika områden av så kallade utvecklingsförseningar vid två och fyra års ålder.

Man tittade bland annat på huruvida exponering av skärmar för ettåringar kunde leda till olika utvecklingsförseningar vid två och fyra års ålder, vad gäller sådana områden som kommunikation, grovmotorik, finmotorik, problemlösning samt personliga och sociala färdigheter. Barnen delades in i kategorier för de som tillbringade mindre än en timme per dag (48,5 procent), en till två timmar om dagen (29,5 procent), två till fyra timmar (17,9 procent) samt fyra eller fler timmar (4,1 procent).

I studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften JAMA Pediatrics, såg man att barn i tvåårsåldern, som hade en högre skärmtid i ettårsåldern, var förknippad med utvecklingsförseningar inom alla områden förutom grovmotorik. Vid fyra års ålder var mer omfattande skärmtid förknippad med utvecklingsförseningar inom kommunikation och problemlösning.

Studien påvisar att de varierande nivåerna av utvecklingsförseningar inom olika områden, samt det faktum att det inom vissa av dessa områden inte upptäcktes någon försening i någon av de granskade livsstadierna, tyder på att dessa områden bör betraktas separat i framtida diskussioner om samband mellan skärmtid och barns utveckling.

I en amerikansk studie, som publicerades tidigare i år, har forskare även kommit till slutsatsen att ökad skärmtid för barn är associerad med självmordstankar. Studien visade att varje extra timme barnen tillbringade vid en skärm var associerad med en 9-procentig ökning av självmordsbenägenhet två år senare.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Historiska fästningen i Bohus fick digital tvilling

Digitaliseringen

publicerad 12 april 2025
– av Redaktionen

Med hjälp av drönare och laserskanning har en detaljerad digital kopia av Bohus fästning skapats. Syftet är att underlätta underhåll, öka tillgängligheten – och bevara en exakt avbild för framtida generationer.

Bohus fästning grundades 1308 vid Göta älv och har genom historien belägrats av norrmän, danskar och svenskar – men aldrig blivit erövrad i strid. I dag är den en ruin och utsett till ett av Västra Götalands sju underverk samt ett statligt byggnadsminne, vilket innebär att staten ansvarar för dess bevarande.

För att förbättra underhåll och tillgänglighet har slottsarkitekten Allan Ahlman anlitats. Uppdraget visade sig dock vara utmanande, med över 26 000 kvadratmeter stenytor och murar som sträcker sig 22 meter upp i luften.

Arbetet var ganska besvärligt och tidsineffektivt, samtidigt som det var svårt att få en uppfattning om underhållsbehovet på längre sikt. Till viss del tvingades vi reagera på saker snarare än att förebygga dem. Om något rasade eller gick sönder behövde jag gå igenom mina album och leta bland bilder för att kunna restaurera, säger han i ett pressmeddelande.

Lösningen blev att samarbeta med företaget Swescan och skapa en digital tvilling av fästningen. År 2022 genomfördes en omfattande laserskanning med hjälp av drönare och bärbar teknik. Resultatet blev en interaktiv modell i en digital portal, där användare kan utforska fästningen i detalj – från översiktskartor till högupplösta bilder, höjddata och mått.

Digital kopia ska underlätta inspektion

Portalen ger inte bara en exakt bild av nuläget utan gör det möjligt att planera underhåll, ta fram ritningar och inspektera svåråtkomliga delar, som den gamla fängelsehålan.

Fästningen blir väldigt lättillgänglig på det här sättet. Alla med användaruppgifter kan använda portalen för att gå runt i området och studera miljön, även på svåråtkomliga platser som i den gamla fängelsehålan. I framtiden skulle det kunna bli en del av turistupplevelsen. Det finns många fördelar, och vi har upptäckt fler användningsområden än vad vi först förväntade oss.

Den digitala kopian finns också kvar som en minnesbild för eftervärlden om fästningen skulle drabbas av större skador. När exempelvis Notre-Dame brann ner kunde man återställa den franska katedralen med hjälp av den laserskanning som skett 2010.

Det är en trygghet och en anledning till att skanna fler kulturminnen. En dag kanske det kan bli det största värdet av den digitala kopian, men fram till dess kan vi använda den till mycket annat, säger Ahlman.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Italien förbjuder mobiltelefoner i skolor

Digitaliseringen

publicerad 19 juli 2024
– av Jan Sundstedt
Barn med mobiltelefoner - skolan
Italien går i bräschen mot skolvärldens skenande digitalisering och förbjuder nu mobiler i grundskolan (arkivbild).

Italien planerar att förbjuda användningen av mobiltelefoner i skolor från och med nästa läsår – även för utbildningsändamål. Beslutet, som meddelades av utbildningsminister Giuseppe Valditara i förra veckan, kommer att gälla från grundskolan upp till högstadiet.

Som en del av de nya åtgärderna tillkännagav Giusppe Valditara en återgång till den pappersbaserade dagboken eller läxboken. Eleverna kommer från och med september att skriva ner sina uppgifter med penna, rapporterar bland annat wantedinrome.

Föräldrar kan fortfarande kontrollera sina barns läxor i det digitala registret, men Valditara betonade att ”Vi måste få våra barn att vänja sig vid att skriva igen, att ha en relation med pennan och med papper”.

Förbudet omfattar inte användning av surfplattor eller datorer, ”som måste användas under lärarens vägledning”, förklarade Valditara. Han uttryckte och förtydligade även sina personliga tvivel om att mobiltelefoner skulle kunna bidra till god undervisning fram till högstadiet (scuola media).

Jag tror inte att bra undervisning kan bedrivas med en mobiltelefon fram till högstadiet, sade Valditara vid en utbildningskonferens i Rom. Han beskrev inskränkningen av telefoner som ”ett viktigt steg framåt” för att återställa auktoriteten hos lärare och bekämpa mobbning och våld.

(”Två skrivelser med viktiga nyheter undertecknades idag:
– mobiltelefonanvändning är förbjuden i skolan – även i undervisningssyfte – till och med åttonde klass;
– pappersdagboken för elever är tillbaka, medan föräldrar kommer att fortsätta att använda det elektroniska registret.”)

”Positivt steg”

Initiativet har fått stöd av Antonio Affinita, chef för den italienska föräldrarörelsen Moige, som beskrev det som ett ”positivt steg mot det felaktiga användandet av teknik, särskilt inom skolans värld”.

Man välkomnar åtgärden och argumenterade för att: ”barn idag förlorar förmågan att skriva, vilket är ett sätt att arbeta och tänka som genererar en viktig utveckling av barnets intellektuella områden”.

Debatten om mobiltelefoner i skolan har pågått i nästan 20 år i Italien. Redan 2007 införde landet ett förbud mot användning av telefoner under lektioner, under riktlinjer utfärdade av dåvarande minister Giuseppe Fioroni, som beskrev telefoner som ett ”distraherande element” och en ”allvarlig brist på respekt för läraren”.

Kort efter att han tillträdde i slutet av 2022 bekräftade utbildningsminister Valditara förbudet mot användning av mobiltelefoner i klassrummet, och tillät endast deras användning för utbildnings- och träningsändamål. Det nya beslutet kan ses som ytterligare ett steg i kampen mot digitaliseringen i skolvärlden.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Färre amerikaner kan skriva med papper och penna

Digitaliseringen

publicerad 24 april 2024
– av Jan Sundstedt
Handskrift kan kopplas till ökad kognitiv hjärnfunktion och minne.

En alarmerande trend sveper sedan ett antal år över USA där allt färre amerikaner klarar av att skriva för hand, läsa skrivstil eller hantera vardagliga pappersuppgifter. I skuggan av digitaliseringens framfart växer nu oron för att dessa tidigare så grundläggande färdigheter är på väg att gå förlorade.

I en tid när digital teknik tar allt större plats i skolorna återinförs nu handskrift i flera amerikanska delstater. Lärare och experter varnar för att digitaliseringen kan leda till sjunkande IQ och en allt större klyfta mellan elever med och utan tillgång till teknik.

En undersökning från 2021, som genomfördes av OnePoll på uppdrag av Bic USA Inc. visade att 45 procent amerikaner har svårt att läsa sin egen handstil medan chockerande 70 procent rapporterade att de har svårt att läsa anteckningar eller rapporter från sina kollegor.

I USA har digitaliseringen av skolorna lett till att många elever knappt kan hålla en penna, men dock kan hantera digitala enheter med lätthet. Detta oroar lärare som Tracy Bendish, som uttrycker att handskrift riskerar att bli lika ovanlig som den fasta telefonen.

Jag önskar att (eleverna) skulle lära sig att skriva kursivt. Men det är som telefonen på väggen. Den används mindre och mindre och sedan finns den inte där längre, kommenterade Bendish.

IQ-nivån sjunker

Forskning vid University of Oregon och Northwestern har visat att IQ-poäng sjunkit på grund av teknikens inverkan på uppmärksamhetsspannet och förmågan till djupt tänkande. Ett tecken som, enligt digitaliseringens kritiker, pekar på en oroande trend där teknikens framsteg inte bara förändrar människors sätt att lära utan även vår kognitiva kapacitet.

Förra året rapporterade forskare vid ett flertal universitet att IQ-värdena i landet försämrats mycket på grund av att den digitala tekniken ”förkortar uppmärksamhetstiden och minskar behovet av att tänka på djupet”.

Experter har uppmanat regeringar och skoladministratörer att återinföra handskrift i skolorna, med hänvisning till att sjätteklassare har svårt att hålla i en penna men kan använda digitala enheter med lätthet.

Den digitala klyftan blir i USA samt andra delar av västvärlden alltmer påtaglig. Elever med tillgång till teknik har bättre utbildningsresultat än de utan. Detta ställer särskilt låginkomstgrupper och underpresterande elever i en svårare position, vilket påpekas av American University.

Flera amerikanska delstater, som exempelvis Kalifornien och New York, har valt att återinföra undervisning i handstil för att motverka den negativa utvecklingen. Detta trots att handstil togs bort från den gemensamma kärnplanen i USA 2010, med argumentet att den var ”för tidskrävande”.

Historiska dokument går förlorade

Enligt Audrey van der Meer, neuropsykologi professor vid Norwegian University of Science and Technology, är handskrift kopplad till ökad kognitiv hjärnfunktion och minne. Hon betonar vikten av att aktivera stora delar av hjärnan vid handskrift.

Det är viktigt att inse att hjärnan följer principen ’use it or lose it’. När man skriver för hand är större delen av hjärnan aktiv. Detta kräver att hjärnan kommunicerar mellan sina aktiva delar, vilket i sin tur försätter hjärnan i ett tillstånd som hjälper både barn och vuxna att lära sig mer och minnas bättre, säger van der Meer.

Precis som för att lära sig skriva kräver läsande övning för att ”fastna”.  Foto: Andrea Piacquadio/Pexels

Det finns också en rädsla för att om handskriften skulle försvinna helt kan även en bit av USA:a historia och kultur gå förlorad, menar utvecklingens starkaste kritiker. Historiska dokument som dagböcker och skrifter, inklusive den amerikanska konstitutionen, riskerar att bli oåtkomliga för framtida generationer, varnar ett flertal samstämmiga lärare, rektorer och professorer i USA.

Även i Sverige har diskussionen om digitaliseringens påverkan på utbildningen tagit fart. Medan digitala verktyg kan erbjuda vissa fördelar, såsom interaktivitet och tillgänglighet, har det på senare tid skett en ökad medvetenhet om att balans mellan digitala och analoga lärometoder kan vara avgörande för elevernas framgång.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.