Så blev ansiktsmaskerna en “trendig accessoar”

Publicerad 16 maj 2021
    I takt med att coronarepresseionen håller sig fast och till och med hårdnar i stora delar av världen har maskbärandet blivit obligatoriskt på många håll och till och med kommit att marknadsföras som ”trendiga accessoarer” på samma sätt som handväskor eller klockor, till synes i ett försök att normalisera maskeringen och dessutom tjäna stora pengar på detta. I stora modetidningar både i Sverige och utomlands får läsarna tips om ”trendiga munskydd” som de kan köpa och exempelvis Damernas värld gör en hel artikel med rubriken ”12 snygga munskydd i tyg – från budget till lyx” där läsarna uppmanas köpa ansiktsmasker från designers som Emilio Pucci eller Tommy Hillfiger. I en artikel i Eskilstuna-Kuriren konstaterar man att det har gått mycket snabbt att kommersialisera och göra ”mode” av maskerna och att företagen inte är sena att hoppa på tåget. – Man kan spegla sin personlighet på ett annat sätt med en personlig mask, det har blivit en accessoar precis som man bär en halsduk eller scarf. Det är kanske inte så utbrett i Sverige ännu men det har blivit det i USA, hävdar modejournalisten Nina Campioni. Tidningen skriver vidare att nästan alla stora modehus tidigt började lansera egendesignade och ofta mycket dyra ansiktsmasker, en utveckling som förväntas nå Sverige mycket snart. ”Om man backar tillbaka ett år till april 2020, var munskyddsläget i Sverige ett helt annat. Inte ens inom äldreomsorgen var det en självklarhet att det skulle ingå som en del i personalens skyddsutrustning”, konstaterar tidningen. Sedan dess har rekommendationer och tvingande åtgärder gjort att ansiktsmasker bärs i betydligt högre utsträckning än då – och även allmänhetens inställning till ansiktsmasker ska enligt tidningen ha förändrats under året som gått. Propagandan och normaliseringen av ansiktsmasker i medier och på internet tycks ha gett resultat. I november sa 3 procent av svenskarna att de alltid eller ofta hade ansiktsmasker – i mars var siffran istället 22 procent. 68 procent av svenskarna uppger nu att de ibland eller sällan använder maskerna.
    Foto: faksimil/Youtube
    I takt med att de kontroversiella maskerna normaliserats har alltså även modeaktörer blivit mer aktiva på marknaden och försöker tjäna pengar på maskerna. En sådan svensk aktör är Linda Lindgren som hävdar att hon ville ta fram ett munskydd ”som var snyggt, kunde återanvändas och som satt ordentligt på ansiktet”. Det är högst oklart om hennes skydd har någon form av medicinsk effekt, men hon säljer dem ändå. Och fler aktörer lär snart komma in på marknaden för ”modemässiga” ansiktsmasker även i Sverige på samma sätt som skett i USA. Redan idag kan svenskarna från många stora modebutiker köpa ansiktsmasker som beskrivs som ”trendiga” eller i liknande ordalag. Kritiker oroar sig för att hela är en del i en normaliseringskampanj där bärandet av ansiktsmask kan komma att bli ”det nya normala” även långt efter att coronaviruset är borta och att det i många fall kan komma att bli krav att ständigt bära maskerna.


     


    Liknande artiklar:

    Eftersom du läser det här…

    Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

    Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

    Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

    Tack för ditt stöd!