Kampen mot vitt socker

Strödadlar – bra alternativ till strösocker

Publicerad 13 december 2014
Uppdaterad 3 juli 2017

I kampen mot det skadliga vita sockrets utbredda konsumtion kommer fler alternativ. Ett av dem är finhackade dadlar som är ett naturligt och nyttigt sötningsalternativ och passar att enkelt strö på t.ex. fil, yoghurt och glass.

Torkad frukt är i alla avseenden ett förträffligt alternativ till godis, choklad eller andra sötsaker. Utöver den naturligt söta smaken bidrar den torkade frukten med värdefulla vitaminer och mineraler och ofta även en lång rad mikroskopiska växtämnen som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen att hålla vinterns förkylningar borta.

Ett nytt exempel är Persgårdens Ekologiska strödadlar. Mellan 25-30 ton dadlar importeras totalt varje år. De som används i Pergårdens strödadlar är ekologiska och kommer ifrån ekologiska odlingar i Pakistan.

Även om kilopriset är förhållandevis dyrt så går inte åt några mängder eftersom de är så söta i smaken att det inte behövs så mycket.

Fakta dadlar:

Den exotiska frukten dadel växer på dadelpalmen i torra subtropiska klimat. Palmerna blir upp till 20 m höga och blommor och frukter utvecklas högst upp i bladkronan. Dadelpalmen bär frukt året om och frukterna är oftast ljusbruna eller svarta. Dadeln är avlång och blir ungefär 4 cm lång och har ett blankt sprött skal. Frukten innehåller en hård kärna och själva fruktköttet är gulbrunt och smälter i munnen och avger en aromatisk och söt smak. Torkade dadlar är sötare än färska och är därför populärt som naturgodis.

Nikotinsyran i dadlarna kan hjälpa mot tarmbesvär och regelbundet intag av frukten kontrollerar tillväxten av patologiska organismer och bidrar till tillväxten av de nyttiga bakterierna som behövs för en välfungerande tarm. Dadlar är även rika på fibrer och har en milt laxerande effekt och kan hjälpa den som lider av förstoppning. Studier har även visat att dadlar effektivt kan förhindra cancer i magen.

Dadlar innehåller rikligt med näringsämnen, inklusive sju olika vitaminer och tio mineraler såsom till exempel C-vitamin, A-vitamin, flera B-vitaminer, kalcium och järn. De är även rika på kalium och niacin. Till exempel järn nödvändigt för produktionen av röda blodkroppar som transporterar alla näringsämnen till cellerna. Magnesium är viktigt för utvecklingen av friska ben och för energiomsättning. Dadlar är dessutom kolesterolfria och innehåller lite fett.

Källa: dietguiden.org



  • Ämnen:
  • socker
  • dadlar