Godismärke kritiseras för hög sockerhalt

Kampen mot vitt socker

publicerad 22 augusti 2013

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Maria Sjarapova, världstvåan i damtennis, har sitt egna godismärke med namnet “Sugarpova”. Men kritiker tycker att det är oansvarigt att en idrottskvinna lanserar ett godis med så mycket socker som Sugarpova innehåller.

En påse med godiset väger 142 gram. Varje påse som kostar 5,99 dollar (motsvarande cirka 40 svenska kronor) och är fylld med cirka 480 kalorier och hela 80 gram socker, i vissa fall 84 gram, motsvarande 21 teskedar socker eller två burkar Coca-Cola, skriver Daily Mail.

Maria Sharapova. Foto: Flickr/Tommy Low/CC BY-NC 2.0
Maria Sjarapova. Foto: Flickr/Tommy Low/CC BY-NC 2.0

Robert Rubin, en av personerna bakom godismärket, anser att det inte är tillräckligt nyskapande att ta fram en hälsosam produkt.

– Vi ser olika idrottare vid varje utställning som säljer någonting organiskt, hälsosamt eller naturligt när vi alla vet att vi egentligen älskar sötsaker och syrligt godis, säger Rubin till The Candy Industri enligt News.com.au.

Barnpsykologen Justin Coulson anser att Sjarapovas godislansering är olämplig.

– Idrottsstjärnor har oproportionerligt stor inverkan på konsumenternas beteende. … Så att främja en ohälsosam vana som detta är helt olämpligt, säger han till News.com.au.

Sugarpova har inte börjat säljas i Sverige. Det har dock blivit en stor succé världen över och hjälpt Maria Sjarapova att stärka sitt varumärke.

 

Exempel på en av reklambilderna för Sugarpova där Maria medverkar:

Foto: sugarpova.com
Foto: sugarpova.com

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!