Tre utredningar kring Vilks död – varav en angående mord

Lars Vilks 1946–2021

publicerad 7 oktober 2021
- av Sofie Persson

Bilen som Lars Vilks och de två poliserna färdades i var nyligen kontrollerad och stark nog att klara av handgranater. Nu genomgår olyckan som orsakade deras död tre separata utredningar, varav en är rubricerad som mordutredning.

I söndags omkom konstnären Lars Vilks tillsammans med två poliser efter att ha kolliderat med en lastbil. Vilks var kanske mest känd för att ha avbildat muslimernas profet Muhammed som en rondellhund, vilket har gjort honom hatad bland muslimer världen över. Många firade när nyheten om hans död kommit och menade att det var ”Allahs” hämnd, något som Nya Dagbladet rapporterade om.

Polisen har gått ut med att det handlade om en trafikolycka, men trots det har det startats tre separata utredningar kring händelsen, rapporterar Schibsted-tidningen Aftonbladet. Trafikverket utreder om olyckan kan ha varit deras fel, det vill säga om exempelvis vägen eller mitträcket har påverkat olyckan. Vidare har polisen inlett två separata utredningar, den ena handlar om yttre omständigheter och den andra har rubricerats som mordutredning.

Det är två olika utredningar. Dels den som gäller själva trafikolyckan, och dels den som gäller misstanke om yttre påverkan och som utreds under ledning av Noa, säger Irene Sokolow, pressekreterare på Nationella operativa avdelningen.

Vidare kan man inte svara på fler frågor gällande utredningen eftersom förundersökningssekretess gäller.

Åklagarmyndigheten har också adresserat utredningen, även om den inte är åklagarledd.

Frågan om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan utreds inom Polismyndigheten, Nationella operativa avdelningen”, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Bilen som Lars Vilks och de två poliserna färdades i var en bepansrad Range Rover. Den var byggd för att klara av handgranatattacker, explosioner och beskjutningar, skriver Bonniertidningen Dagens Nyheter.

Bilen besiktigades endast några veckor innan olyckan och befanns då vara helt utan anmärkningar. Däremot är bilens vikt något som kommer att tas med i utredningarna. Den vägde fyra ton och där olyckan inträffade var vajerräcket byggt för personbilar på 1,5 ton.

Så sent som dagen innan olyckan testade Lars Vilks konståkverket Ride 1:6, vilket är en funktionell installation utförd som åkattraktion vid Konstakademin. Installationen är gjord av Karl-Erik Westlin och är inspirerad av actionkomedifilmen Smokey and the Bandits, 1977. I filmen krockar två polisbilar med en lastbil. Det bisarra sammanträffandet har fått vida uppmärksamhet och bidragit till spekulationerna om mord.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!