Inrikes

Branschtidningen Journalisten föreslår att Nya Dagbladet censureras i centrala “mediefilter”

Mediebevakningsföretaget Retriever får stark kritik av branschtidningen Journalisten som är upprörda för att Retriever inte gör skillnad på Nya Dagbladet och mainstream-tidningar i sin bevakningstjänst och för att de låter sina kunder få ta del utav olika källor och perspektiv. Borde det inte finnas ett “seriösa medier”-filter som kan sålla bort medier som Nya Dagbladet undrar Hanna Lundquist på Journalisten.se.

I Journalistens artikel uttalar sig en Johan Brisvall som är upprörd över att Retriever inte tar politisk ställning eller censurerar sökresultat från tidningar och nyhetstjänster som han inte håller med politiskt. När han snubblade över en sådan text från Nya Dagbladet som han ogillade så kontaktade Brisvall företaget som svarade att vid önskemål från kunden så kan avsändare spärras. Brisvall menar dock att Retrievers kunder är oförmögna och inkapabla att avgöra vilket material de själva vill ta del utav, och att Retriever på förhand borde blockera tidningar som han ogillar.

– Standard borde ju vara att Retriever lägger på filtret ”seriösa medier”. I stället blir det kundernas uppgift att källkritiskt granska det innehåll man får från en seriös aktör, säger Johan Brisvall till Journalisten.

Vem som ska avgöra vilka medier som är seriösa och hur denna gallring ska ske framgår inte. Nya Dagbladet anklagas också i Journalisten för att sprida falska nyheter, men några konkreta exempel på detta ges dock inte och Nya Dagbladet har heller inte fått möjlighet att bemöta anklagelserna.

Hur många av kunderna vill ha fake news? Vi vill i varje fall inte behöva fundera, vi vill ha träffar från etablerade medier. – Johan Briswall, managementkonsult

Niklas Thelning som är Sverigechef på Retriever konstaterar helt korrekt att Nya Dagbladet precis som övriga seriösa medier har en ansvarig utgivare och följer lagen. Han påpekar också det olämpliga i att deras bevakningstjänst tar politisk ställning och att vilka medier som uppfattas som seriösa och inte ofta beror på läsarens enskilda uppfattning i ämnet som rapporteras kring.

Journalistens reporter Hanna Lundquist försöker flera gånger få Retrievers Sverigechef att markera mot vad hon kallar för “hatsajter” och “extrema åsikter” samt ifrågasätter huruvida Nya Dagbladet är en lika seriös tidning som exempelvis Dagens Nyheter, men Retriever står på sig och menar att de flesta kunder vill ta del utav många olika källor från flera olika perspektiv och därigenom få en bättre överblick.

– Vår uppfattning är att de flesta kunder önskar en så bred överblick som möjligt, oavsett om man sympatiserar med källan. Mediebevakning handlar om att få insikt i hur mediebilden ser ut i en viss fråga eller sökord. Speciellt om mediebilden är negativ är det en viktig punkt för många kunder.

 


Per Nordin
per.nordin@nyadagbladet.se