Coronapolitiken leder till usla betyg för elever

Coronapolitikens skadeverkningar

publicerad 21 april 2021

På den svenska regimens rekommendation har en majoritet av gymnasieskolorna övergått till distansundervisning. Nu visar det sig att konsekvenserna är katastrofala och att en majoritet av landets kommuner ser att distansundervisningen kommer att leda till att fler elever går ut gymnasiet utan fullständiga betyg.

Att fler elever på grund av den förda coronapolitiken går ut gymnasiet utan fullständiga slutbetyg innebär också att de inte kommer att sakna behörighet till högre studier på exempelvis högskola eller universitet och hela deras framtid riskerar att påverkas negativt.

Enligt en enkät som TV4Nyheterna har gjort så uppger hela 57 procent av kommunerna att fler elever än vanligt riskerar att gå ut skolan med ofullständiga betyg 2021.




I ett försök att motverka en total katastrof så har många skolor istället valt att förlänga vårterminen och ”erbjuda stöd” även på loven till elever som halkat efter på grund av den påtvingade distansundervisningen.

– Vi kommer prioritera årskurs tre, säger Markus Eek, verksamhetschef i Ängelholm och berättar vidare att man valt att förlänga terminen med två veckor.

Nya Dagbladet har tidigare skrivit om hur elever som tvingats till distansundervisning känner att de lär sig betydligt mindre än vanligt och hur man heller inte får den hjälp man behöver för att klara studierna.

– Man har inte lika bra kontakt med lärarna. Man kan inte heller få samma hjälp av kompisarna, säger Suha Abbood, 19, elev på teknikprogrammet vid Ulvigymnasiet i Köping.

En tredjedel av eleverna som då tillfrågades uppgav också att de trodde att den kritiserade undervisningsformen skulle leda till att de fick sämre betyg.


 


Liknande artiklar: