Många svenskar har svårt att låta bli att köpa sötsaker och snacks på extrapris, visar en undersökning från Cancerfonden. Vidare anser många att media, influensers och sociala medier har en mycket stor påverkan på vad de äter.
I undersökningen, som gjorts med hjälp av Novus, anger 41 procent att det är svårt att motstå att köpa snacks och sötsaker när de är på extrapris. Sex av tio menar också att pris, rabatter och erbjudanden är bland de faktorer som har störst påverkan på vad man köper inom familjen.
Sju av tio uppger att media, influensers och sociala medier har en markant påverkan på vad de köper och äter. Samtidigt menar en av fyra att deras ofta är det som påverkar dem till att äta onyttigt när de försöker vara hälsosamma.
Hälften av svenskarna är överviktiga
Enligt undersökningen har unga vuxna sämst matvanor, samtidigt som endast ett av tio barn äter enligt kostråden. Vidare menar man att matvanor är den näst största riskfaktorn för ohälsa i Sverige. Idag äter vuxna för mycket socker, mättat fett och salt – där nära hälften antingen lider av fetma eller övervikt.
”Faktorer i vår matmiljö driver oss mot ohälsosamma matvanor och ökar risken för flera sjukdomar, bland annat cancer”, skriver Cancerfonden.
Matmiljö innebär sociala, fysiska, ekonomiska och politiska faktorer påverkar individens matval. Det kan handla om priser och marknadsföring, men även kultur, sociala normer och ekonomi.
– Våra matvanor spelar roll för vår hälsa och det är hög tid att inse att vad vi väljer att äta påverkas av den miljö vi lever i. Idag är ohälsosam mat, läsk och godis både billigare, mer tillgängligt och kommer i ett större utbud än för bara några decennier sen. Och det i sin tur påverkar vilka val vi gör till exempel i matbutiken, säger Maiju Wetterhall, dietist och sakkunnig på Cancerfonden, i ett pressmeddelande.