Nyligen kunde Nya Dagbladet berätta om hur Länsförsäkringar Bank kastade ut privatkunden Christian Utbult efter 30 år som lojal kund – eftersom han satte in ”för mycket” kontanter.
Christian är dock långt ifrån den ende som fått sina konton nedstängda av LF under hänsynslösa former, där många vittnar om att agerandet är omfattande och satt i system.
– Jag läste artikeln i BT och jag kände igen mig precis! Jag har varit kund hos Länsförsäkringar bank i 15 år, har både sparande och huslån hos dem men fick plötsligt bara 14 dagar på mig att ta ut alla sparpengar från kontona och hitta en ny bank, berättar Antonio Djudjaku i tidningen BT som först uppmärksammade Länsförsäkringars behandling av Christian Utbult.
– Först blev jag utslängd som privatkund från Länsförsäkringar bank för att jag fått swishbetalning för en begagnad grej jag sålde till grannen, och i förra veckan blev mitt företag utslängt från Swedbank för att jag tagit ut kontanter, vittnar en annan person i samma tidning.
Även på recensionssidor vittnas om bankens kalla förfaranden gentemot sina kunder.
”Min fru fick för några veckor sedan en transaktionsförfrågan. Inga problem med det. Jag tycker det är bra att bankerna arbetar mot penningtvätt. Vi besvarade den så gott vi kunde inom 14 dagar med de underlag för transaktionerna vi hade. Tänkte att de skulle höra av sig om det behövdes mer info. Men nej, efter några dagar kom ett brev om att hennes konto kommer att avslutas. Har försökt att ringa till kundtjänst och skickat mail men det tycks ignoreras totalt. Inte ett enda svar på nästan 14 dagar. Fruktansvärt dåligt hanterat av Länsförsäkringar. Så behandlar man inte sina kunder”, skriver en före detta kund uppgivet på Trustpilot.
”Undvik till varje pris”
En annan före detta kund kallar Länsförsäkringars beteende för ”paranoidt” och berättar att han först tog sig tiden att sammanställa och skicka in alla efterfrågade dokument – men att han överhuvudtaget inte fick någon respons på detta mer än ett kort meddelande om att banken beslutat sig för att stänga ner kontot på grund av bristande kundkännedom. Att faktiskt försöka förbättra kundkännedomen visade man dock inget intresse för från bankens sida.
Ytterligare en person berättar om hur Länsförsäkringar låste hans konto efter att han ville höja sin Swishgräns och därefter fick problem att betala räkningar i flera månader efteråt. Plötsligt fick han därefter också en så kallad ”transaktionsförfrågan” där han skulle redogöra för hur han spenderat pengar han tagit ut i kontanter – samt pengar som morföräldrarna skickat till barnbarnens födelsedagar.
”Uppenbarligen är detta ingen som varken krävs enligt, eller är intentionen bakom, lag 2017:630 och Länsförsäkringar har uppenbarligen den sämsta complianceavdelningen av alla banker och rekommenderar alla att undvika dem till varje pris om du vill ha ett konto som kan hantera normala transaktioner”, varnar han.

”Gjorde sig oanträffbara”
En kund berättar att Länsförsäkringar krävde in kundkännedom brevledes och också fick svar inom ett par dagar, men att detta hjälpte föga eftersom banken sedan gjorde sig oanträffbar för kontakt med kunden.
”Då gjorde de sig oanträffbara fram till deadline varpå de sade upp engagemanget. De var aldrig intresserade av svaren utan hade bestämt sig innan. Hört att många drabbats av samma sak. De har sämsta kundbemötandet som jag någonsin stött på och otroligt dålig kundtjänst”.
”Som många andra beskriver så kräver dom en på kundkännedom om penningtvätt vid minsta avvikande inkomst förutom din lön som t.ex. vid försäljning av lösören. Varpå de säger upp ditt ”engagemang” på stående fot oavsett hur mycket pappersarbete du bifogat. Slösa inte er tid på denna bank, de vill inte ha er som kunder ändå”, varnar en annan av Länsförsäkringars utkastade kunder.
Vittnesmålen är endast ett litet axplock från det gångna året. Otaliga andra svenskar vittnar om hur Länsförsäkringar, i många fall helt utan rimliga skäl eller på mycket vaga grunder, sagt upp människors konton och försatt dem i en mycket svår ekonomisk situation där de i vissa fall inte längre kan betala räkningar, hyra eller mat eller där företag inte längre kan betala ut löner till sina anställda.
I de återkommande förfaranden de drabbade berättar vittnas om hur banken fryser ute kunder som utsätts för nedstängningsprocesser och istället skickar ett standardmeddelande om ”bristande kundkännedom” – och att man sedan stänger ned kontona utan att bry sig om vad kunderna svarar eller om de konsekvenser man med detta orsakar.
Så hjälper du till att ställa Länsförsäkringar till svars
Trots att det omfattande maktmissbruket från Länsförsäkringar och andra bankers sida vid det här laget är väldokumenterat finns det i nuläget inget riksdagsparti som försöker stoppa detta.
Bland de många som drabbats återfinns också Nya Dagbladet, som tidigare under året inledde en unik rättsprocess mot Länsförsäkringar Bank efter att banken på sitt numera ökända manér godtyckligt stängt ned bankkontot för tidningen liksom även redaktionsledningens privata konton. Du kan läsa mer om den pågående rättsprocessen här eller stödja den med en gåva på Swishnumret 123 611 30 21 (gåvomottagare: Aeon Media AB) eller via bankgiro 5601-6462. Det går också att donera kontant. Skicka isåfall sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.
Sedan tidigare har NyD också grävt fram kontaktuppgifterna till de ansvariga personerna för Länsförsäkringar Bank och dess så kallade kundkännedomsavdelning, som du kan finna här.