Kastades ut av banken efter 30 år – satte in ”för mycket” kontanter

Hotet från bankerna

publicerad 31 december 2023
- av Isac Boman
Christian Utbult anser att Länsförsäkringar Banks agerande är helt oacceptabelt.

Christian Utbult har varit trogen kund hos Länsförsäkringar Bank i mer än tre decennier. En dag fick han dock plötsligt beskedet att han inte längre var önskvärd – istället han fick han två veckor på sig att tömma sina bankkonton och hitta en ny bank.

Orsaken till att banken valde att kasta ut Christian var att han satte in kontanter på sitt konto.

– Man känner sig utpekad som kriminell när banken ägnar sig åt sådan här missriktad misstänksamhet, säger Christian Utbult till BT

Att han lämnade in all dokumentation som banken efterfrågade hjälpte inte – banken hävdade ändå att man ”inte fått underlag som ger tillräckliga svar på våra frågor” och lät meddela att man därför säger upp Christians engagemang i Länsförsäkringar Bank.

– Det kom som en fullständig chock. Jag har varit kund i Länet i över 30 år, har överhuvudtaget aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv och än mindre förekommit i belastningsregistret – och så målas man ut som en kriminell penningtvättare på det här viset.

“Bokfört enligt alla regler”

”De avvikande transaktionerna” handlar om insättningar, på mellan 10 och 30 000 per månad, som kom från butiken Horreds Lantmanna och som köpte företaget på avbetalning från Christian för drygt tre år sedan.

– En hel del av våra kunder i butiken betalar fortfarande med kontanter och av praktiska skäl använder vi i vår tur kontanterna till avbetalningen till Christian. Allt är såklart bokfört enligt konstens alla regler och godkänt av revisorn, säger den nye ägaren Niklas Johansson.

– Kontanter är ju fortfarande ett fullt legitimt betalningsmedel och det är långt ifrån alla som har vare sig betalkort eller Swish, framförallt inte bland den äldre befolkningen här ute på landsbygden, påpekar Christian.

Ingen förklaring

Han berättar vidare för tidningen att han har nio försäkringar på såväl fastigheter, företag och fordon hos Länsförsäkringar – men att han efter deras agerande väljer att lämna dem helt.

– Utan en enda förklaring till vad de anser vara fel så ges jag 14 dagar att tömma mina konton och skaffa en annan bank. Det finns ingen kontaktperson angiven, bara beskedet att det är ett ”centralt beslut” som inte går att överklaga på det lokala länsförsäkringsbolaget, alltså de som känner mig bäst.

Länsförsäkringar vill själva inte kommentera varför man kastar ut en trogen kund efter tre decennier, utan hävdar endast att det vid ”varje enskilt fall” sker en ”samlad bedömning”.

“Ekonomiska dödsdomar”

Advokaten Carl Ridderstråle som bistått ett 20-tal bankkunder i rättsliga tvister är dock mycket kritisk mot bankernas ageranden – han menar att dessa är fullt medvetna om att de bryter mot lagen.

– Bankerna bryter medvetet mot lagen för att bli av med olönsamma kunder, säger han till BT, och tillägger att det är synd att inget av dessa fall ännu gått upp till högre instanser som hovrätten eller Högsta domstolen.

– Hade bankerna förlorat där hade det blivit prejudikat och det vill de såklart inte. Nu låtsas de att det inte har hänt och fortsätter ägna sig åt det här massiva maktmissbruket och delar ut sociala anklagelser och ekonomiska dödsdomar som drabbar tusentals svenskar.

Vill ta strid

Christian Utbult menar vidare att det är viktigt att ta strid mot bankernas godtyckliga repression och markera att agerandet är fullkomligt oacceptabelt – inte bara för sin egen skull utan också för andra som drabbas på liknande sätt.

Jag uppmanar alla att ta sig en översyn och kanske se på Länsförsäkringar med nya ögon. Det här kontrollsamhället som svingar sin lie vilt och åt alla håll och inte har något förtroende för sina egna medborgare bör motarbetas och denna gång pissade de helt enkelt på fel myrstack”, skriver han på Facebook.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!