McDonald’s och Starbucks förlorar pengar på Gazakriget

Situationen vid Gazaremsan

publicerad 7 februari 2024
- av Jan Sundstedt
McDonalds och Starbucks går dåligt i muslimska länder och områden med stor muslimsk befolkning.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


19 730 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Två av USA:s mest välkända varumärken, McDonalds och Starbucks, brottas med utmanande försäljningssiffror och missade intäktsprognoser under det fjärde kvartalet 2023.

Kedjorna upplevs som starkt pro-israeliska under det pågående kriget i Gaza och bojkottas därför av många människor i muslimska länder och områden med stor muslimsk befolkning.

Snabbmatskedjan McDonalds redovisade på tisdagen sin första kvartalsvisa försäljningsmiss på nästan fyra år, rapporterar bland andra brittiska statskanalen BBC.

Orsaken är främst svag tillväxt i den internationella affärsdivisionen, i synnerhet i regioner med stor muslimsk population som i allt större uträckning bojkottar företaget.

Försäljningstillväxten i Mellanöstern, Kina och Indien hamnade långt under förväntningarna. Påverkan sträckte sig även till Malaysia, Indonesien och framförallt Frankrike, som har den största muslimska befolkningen i Västeuropa.

Företagets VD Chris Kempczinski anser att konflikten i Israel-Gaza och den efterföljande bojkotten är “nedslående och grundlös”.

Så länge detta krig pågår … förväntar vi oss inte att se någon betydande förbättring (på dessa marknader), säger McDonalds-chefen.

Amerikanska jätten och cafékedjan Starbucks har även de meddelat att man missat intäktsprognoser på grund av sjunkande försäljning. Även här anges den primära anledningen vara bojkotter kopplade till konflikten i Gaza.

Bojkotterna påverkar

Båda företagens försäljningssiffror tycks således ha påverkats av den svaga försäljningen i majoritetsmuslimska länder som till exempel Malaysia och Indonesien. Även i Frankrike, där den muslimska befolkningen är betydande, har försäljningen påverkats negativt av konflikten.

Chris Kempczinski betonade att företaget stödjer sina anställda och lokala samhällen. Starbucks har erkänt att bojkotterna inte bara har påverkat Mellanöstern utan även den amerikanska marknaden. Kriget i Gaza har kastat en skugga över företagens framgångar, där flera västerländska varumärken, inklusive Coca Cola, står inför bojkotter och protester relaterade till påstått stöd för Israel.

Kriget mellan Israel och Gaza har med andra ord en bred påverkan, inte bara på en mänsklig och geopolitisk nivå, utan också som ett allvarligt problem för några av världens mest framstående varumärken och dessas intäkter.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!