Coop vill bli grönare

publicerad 4 juni 2015

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


4360 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Pressfoto: Maj-Britt Rehnström
Pressfoto: Maj-Britt Rehnström

Coop vill inte längre brottas med ett otydligt varumärke. En starkare ekologisk profil ska bidra till att Coop blir Sveriges mest ekologiska dagligvarukedja, skriver Dagens Industri.

Vårt arbete med hållbarhet är långsiktigt. Det är viktigt för våra medlemmar, därför även för oss, säger Coops hållbarhetschef Louis König till DI.

– Hållbarhet och medlemsägande är tydliga kärnvärden, menar Coops nuvarande marknadsdirektör Bodil Jönsson Lindgren.

Enligt henne har Coop skapat sig en bättre ekonomisk grund att stå på, ett eget bolag har bildats, Coop Sverige AB, som bland annat ska ansvara för varumärkesstrategi och marknadskommunikation för både Coop och KF gemensamt.

I dag har företaget 450 ekologiska varor i sitt sortiment (Ängla­mark). Dessutom är ett växande antal från externa leverantörer på väg.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!