Coop vill bli grönare

publicerad 4 juni 2015
Pressfoto: Maj-Britt Rehnström
Pressfoto: Maj-Britt Rehnström

Coop vill inte längre brottas med ett otydligt varumärke. En starkare ekologisk profil ska bidra till att Coop blir Sveriges mest ekologiska dagligvarukedja, skriver Dagens Industri.

Vårt arbete med hållbarhet är långsiktigt. Det är viktigt för våra medlemmar, därför även för oss, säger Coops hållbarhetschef Louis König till DI.

– Hållbarhet och medlemsägande är tydliga kärnvärden, menar Coops nuvarande marknadsdirektör Bodil Jönsson Lindgren.

Enligt henne har Coop skapat sig en bättre ekonomisk grund att stå på, ett eget bolag har bildats, Coop Sverige AB, som bland annat ska ansvara för varumärkesstrategi och marknadskommunikation för både Coop och KF gemensamt.

I dag har företaget 450 ekologiska varor i sitt sortiment (Ängla­mark). Dessutom är ett växande antal från externa leverantörer på väg.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.



Stöd kriget mot bankerna – bidra till stämningen mot Länsförsäkringar


119 100 kronor av 150 000 kronor insamlade! Läs mer här eller swisha direkt till: 123 611 30 21.


Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.