MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 13 september 2025

lördag 13 september 2025

 

Sannolikt att Länsförsäkringar Bank begått flera olagligheter – nu väntar omfattande granskning

Hotet från bankerna

Under hösten och vintern har en serie händelser kopplade till medieföretaget bakom Nya Dagbladet ägt rum i relation till Länsförsäkringar Bank. Mycket tyder nu på att flera olagligheter kan ha begåtts från banken. Bland de allvarligare är att banksekretessen kan ha brutits. De ansvariga måste därför exponeras och ställas till svars, skriver Markus Andersson, ansvarig utgivare.

publicerad 20 januari 2023

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Efter en flera år lång och välfungerande relation med Länsförsäkringar Bank, där medieföretaget bakom Nya Dagbladet haft en god och regelbunden kontakt med det lokala bankkontoret, händer det plötsligt något.

Medieföretaget får i oktober en förfrågan om ”kundkännedom” rörande ett antal transaktioner. Förfrågan kommer från en hemlig avdelning inom banken på huvudkontoret i Stockholm och det insinueras att bolaget skulle ha ägnat sig åt organiserad penningtvätt. Det anmärkningsvärda ur penningtvättsperspektiv är att samtliga transaktioner rör överföringar på konton inom banken som dessutom helt och hållet ägs och kontrolleras av medieföretaget och dess ägare.

Några transaktioner utanför Länsförsäkringar Bank finns alltså inte ens listade i denna förfrågan. Någon penningtvätt kan per definition överhuvudtaget inte äga rum mellan konton på en och samma bank, med pengar som alltså inte ens lämnar banken och mellan konton som står under kontroll av samma personer.

Medieföretaget redovisar dock vad transaktionerna avser, fullständigt och i god tid. Banken kan inte återkomma med några anmärkningar.

I början på december låser banken plötsligt medieföretagets konto för utlandsbetalningar. Detta sker utan förvarning och vidare förklaring. Det är också nu ”dödsstöten” kommer.

Medieföretaget får ett nytt brev rörande hundratals alldagliga transaktioner. Samtidigt erhåller tidningsledningen motsvarande brev rörande sina privata bankkonton. Även här kräver banken svar på flera A4-sidor fyllda av transaktioner – som även dessa rör transaktioner inom Länsförsäkringar Bank, med undantag för enstaka mindre kontantuttag.

Underlaget man efterfrågar är så omfattande att det för ett företag i vår storlek innebär en mycket stor belastning och kostnad att framställa. Motsvarande utsätts också vi som tidningsägare för privat.

Advokaten som nu företräder medieföretaget bakom Nya Dagbladet, och som tidigare företrätt andra klienter då de drabbats av liknande missbruk från bankerna, säger att mönstret är typiskt. Avsikten med en så omfattande kundkännedomsförfrågan är inte att banken vill skaffa sig kundkännedom – utan att man vill göra sig av med kunden genom att helt enkelt knäcka dem genom förfrågningar och administration som blir övermäktig.

För att inte ge banken någon anledning att säga upp bankkontona, som man hotat med, väljer dock medieföretaget att ta hjälp av redovisningskonsulter för att producera det mycket omfattande underlaget som sedan lämnas in till banken.

När banken till slut fått materialet, komplett och inom angiven tid, meddelar man ändå att samtliga bankkonton kommer att stängas permanent. Man påstår inte ens i uppsägningsbrevet att man inte lyckats uppnå kundkännedom, utan väljer att avsluta kontot utan specifik motivering.

Detta ger ytterligare en anvisning om hur bedrägligt bankens beteende varit från början och att frågorna kring ”kundkännedom” varit ett svepskäl hela vägen.

Sannolikt att banksekretess brutits

Vad som blir uppenbart är alltså att avstängningen av medieföretaget, som driver den snabbt växande och profilerade dagstidningen Nya Dagbladet, inte överhuvudtaget är kopplad till några transaktioner, affärsverksamheten eller förändrade mönster på bankkontot.

Det finns inget som föranleder banken att plötsligt låsa konton, hota med avstängning och trots att grund saknas komma med en uppsägning av tidningens bankkonton efter en flera år lång fungerande relation där banken haft kännedom om medieföretagets affärsverksamhet.

Det blir därför uppenbart att uppsägningen är kopplad till den publicistiska verksamheten och att banken har kontaktats av en utomstående part. Banksekretessen, som är skyddad i vår lagstiftning, förbjuder banker att kommunicera med utomstående parter om sina kunder.

Detta är också ett slags skydd för banken eftersom utomstående inte skall kunna sätta press på banken, som helt enkelt är förbjuden att varken bekräfta eller dementera huruvida någon är kund i banken, privatpersoner likväl som företag.

Allt tyder dock på att banken, givet i hemlighet och med få inblandade, kommunicerat med utomstående om Nya Dagbladets engagemang i banken. Detta är den enda rimliga förklaringen till att banken plötsligt låser tidningens bankkonto och kort därefter, utan att ange några konkreta skäl, beslutat att permanent stänga ned samtliga konton.

Att bryta banksekretessen är mycket allvarligt och självfallet också straffbart. Det innebär att man brutit sin integritet gentemot kunden och, direkt eller indirekt, bekräftat till utomstående att tidningen är kund i banken och att själva agerandet i sig är olagligt – det vill säga att själva skälet till avstängningen handlar om innehållet i tidningens publicistiska verksamhet, inte bristande kundkännedom, vilket i normalfallet är det enda giltiga skäl under vilket banken har rätt att säga upp ett bankkonto.

Flera andra lagbrott

Utöver att Länsförsäkringar Bank i och med uppsägningen, som inte grundar sig i bristande kundkännedom, och därmed bryter mot lagen om insättningsgarantin (vilken ger både privatpersoner och företaget en lagstadgad rätt till bankkonto i valfri bank), gör de sig samtidigt skyldiga till ytterligare ett lagbrott i sin uppsägning.

Banken har nu dessutom sagt upp tidningsledningens privata bankkonton med 30 dagars uppsägningstid. Detta strider mot 4 a kap. 9 § betaltjänstlagen tredje stycket, som föreskriver att uppsägning endast kan ske med iakttagande av två månaders uppsägningstid alternativt, i vissa särskilt angivna fall, med omedelbar verkan.

Något särskilt skäl har banken dock inte uppgivit, utan meddelar istället att kontona kommer att stängas tidigare än vad betaltjänstlagen medger. Detta lagstridiga agerande ifrån Länsförsäkringar Bank är förstås stämningsgrundande och något som banken måste ställas till svars för i en domstol.

Banksekretessen som av allt att döma också brutits är dock svårare att bevisa i detta skede, men de indikationer som i nuläget påvisar att så har skett är graverande.

Den djupa staten

Begreppet den djupa staten syftar på försänkningar inom statsapparaten med kopplingar till näringslivet i vilken en makt utövas som är osynlig för det allmänna och ligger bortom beslutsfattandet i regering och riksdag.

Det handlar i praktiken ofta om tjänstemän inom myndigheter som i vissa fall varit verksamma i årtionden inom statligt kopplade verksamheter, bland annat säkerhetstjänsten och polisen, men även inom försvarsindustrin, bank- och finanssfären och inte minst inom mediesfären.

Denna typ av maktutövning bygger på hemliga kontakter och andra informella kanaler mellan tjänstemän på de olika myndigheterna och inom delar av näringslivet.

Det är en sfär som säkerställer att det verkliga maktutövandet förblir relativt oberört av regeringsskiften och den vanliga ordning genom vilken maktutövningen normalt skall ske i ett fungerande samhälle.

När denna makt hotas aktiveras den för att försvara sig genom kontakter och försänkningar, som via sina informella band utkräver tjänster och gentjänster för att säkerställa att dess ställning inte rubbas.

Den upplevda diskrepansen mellan hur medborgarna förväntar sig att samhället skall fungera och dess dysfunktion, särskilt i vissa avseenden, visar sig härmed. Särskilt påverkar detta förtroendet för uppfattningen att vi verkligen lever i en demokrati där ”all makt utgår från folket”.

Vanliga medborgare upplever som följd en allt större vanmakt, där de formella rättigheterna i praktiken inte längre gäller och där stat, myndigheter och många privata företag kan utöva maktmissbruk i allt större omfattning.

Den djupa staten är därför det största hotet mot demokratin, alltså folkstyret och folkets möjlighet att utkräva sina rättigheter av de formellt folkvalda vilka i praktiken har en högst begränsad makt.

Det är genom den djupa staten som makten målmedvetet försvagar all verklig opposition till sin egen makt och säkerställer att de partier som gör anspråk på att kandidera i vår riksdag, när de till slut släpps in i värmen, är relativt tandlösa och inte utgör något verkligt hot mot makten.

Miljöpartiet och Sverigedemokraterna är exempel på två partier där det bland gräsrötterna funnits många som varit högst medvetna om den typ av korruption som möjliggör djupstatligt inflytande, men som själva nu urholkats och försvagats så till den grad att de inte längre utgör något hot mot denna subtila makt. Talande är deras tystnad inför bankernas grova maktmissbruk.

En del av denna maktutövning sker i praktiken inom det så kallade frimureriets nätverk. De förment oskyldiga herrklubbarna utgör ett forum för medlemmar av den djupa staten att knyta och underhålla sin informella kontakter och bygga sina osynliga band.

Gällande just banksfären har dylika nätverk av allt att döma en mycket betydande roll när det kommer till att begränsa all typ av verklig opposition i landet. Att låsa eller helt stänga ned en verksamhet från ett fungerande bankkonto är ett mycket effektivt sätt att handikappa aktörer som kan hota den djupa statens ställning.

Därför måste de ansvariga exponeras

Nya Dagbladet är en legitim och etablerad aktör med en tioårig publicistik verksamhet i ryggen. Att utöva denna typ av missbruk, och dessutom genom att begå lagbrott mot tidningen, är något banken denna gång inte kommer att tillåtas komma undan med.

Utöver att tidningen står redo för långtgående juridiska processer mot banken inför öppen ridå, avser tidningen också att exponera individer som är ansvariga för maktmissbruket, oavsett om dessa är kopplade direkt till Länsförsäkringar Bank eller om det rör sig om utomstående aktörer.

Den hemliga grupp inom banken som kallar sig för ”KYC”, ”compliance” eller bara ”kundkännedomsavdelningen” är ett talande exempel på en instans som bäddar för djupstatligt inflytande. Denna sitter på en farlig makt att godtyckligt trycka på en knapp för att stänga ned och förstöra verksamheter som tagit mycket lång tid att bygga upp.

Man utsätter även privatpersoner för personliga tragedier och svåra situationer när de inte längre har ett konto att betala räkningar med, vilket varit fallet för många svenskar där någon verklig grund för anklagelse om penningtvätt aldrig funnits eller varit högst tveksam.

Det är hög tid att allmänheten får vetskap om dessa hemliga makthavare och deras osynliga maktmissbruk.

 

Markus Andersson,
chefredaktör och ansvarig utgivare

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Här flyr bankens advokater från Nya Dagbladets reporter

Länsförsäkringar-affären

  • Rättsprocessen mot Länsförsäkringar Bank och storbankens uppmärksammade agerande gentemot Nya Dagbladet är nu igång på allvar.
  • Under måndagen inleddes rättsfallet mot banken i Södertörns tingsrätt och huvudförhandlingen är nu fastslagen till den 10 och 11 december.
  • Bankens advokater visade fortsatt ingen vilja till förlikning, och undvek att svara på frågor från tidningens reporter efter förhandlingen - trots muntligt löfte om motsatsen.
publicerad 6 september 2025
– av Jan Sundstedt
Länsförsäkringar Banks advokater Filip Rydin och Alexander Raaum (t. v.) ville inte svara på frågor från tidningens utsände. Ansvarige utgivare Markus Andersson och nyhetschef Isac Boman på plats under den så kallade muntliga förberedelsen vid Södertörns tingsrätt, förvissade om en seger mot banken.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den 1 september tog rättsfallet mellan Nya Dagbladet och Länsförsäkringar Bank slutligen sin början på plats i rättssalen efter en anmärkningsvärt lång tid av fördröjningar och förhalningar från bankens sida. Fallet har kommit att bli mycket uppmärksammat och har engagerat inte bara läsare utan även många medborgare och företag som tidigare drabbats av bankövergrepp i liknande situationer.

Nya Dagbladet har tidigare kunnat rapportera om hur banken under affärens gång inte bara fryste stiftelsens medel och låste mediehusets konton, utan även angrep chefredaktören Markus Anderssons och nyhetschefen Isac Bomans privata bankkonton i samband med sin omfattande attack mot mediehusets verksamhet.

Det som kan betecknas som dag ett av rättsprocessen vid Södertörns tingsrätt i Huddinge, strax söder om Stockholm, beskrivs bäst som en muntlig redogörelse från respektive parts juridiska ombud. Det är första gången som båda parter nu på allvar möts inför rätten.

Närvarande i förberedelserum 21 var, utöver rådmannen Beatrice Blylod, LFB:s advokater Filip Rydin och Alexander Raaum, samt Nya Dagbladets reporter. Via videolänk deltog även advokat Carl Ridderstråle som företräder Stiftelsen och Nya Dagbladet.

Södertörns tingsrätt i Huddinge, Stockholm. Foto: Nya Dagbladet

Det känns otroligt bra att vi äntligen är här. Det var ett omfattande och grovt övergrepp från bankens sida, men istället för att lyckas förstöra vår verksamhet får de nu på allvar börja svara för vad de gjort inför allmänheten, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson på plats vid Södertörns tingsrätt.

Parterna långt ifrån varandra

Efter förhandlingen stod det klart att parterna fortfarande befinner sig mycket långt ifrån varandra. Länsförsäkringar Bank ihärdar i sin linje där man frusit inne mediehusets stiftade medel och inte har för avsikt varken att öppna upp kontot eller mötas i någon som helst förlikning.

Nya Dagbladet, och specifikt i detta rättsfall den av mediehuset grundade Stiftelsen Nya Dagbladet, har under lång tid hävdat att bankens agerande saknar laglig grund och i praktiken handlat om ett försök att strypa en oberoende medieaktör ekonomiskt. Nya Dagbladets advokat Carl Ridderstråle menar också att rättsfallet bör ha en solklar utgång.

Det kan rimligen inte finnas något som helst juridiskt utrymme för bankens agerande, här har man verkligen trampat i klaveret, betonar advokaten.

Länsförsäkringar Bank har å sin sida samtidigt konsekvent vägrat att redogöra för på vilka faktiska grunder man valt att stänga bankkontona, och har i flera skeden istället försökt flytta fokus till irrelevanta omständigheter.

Nya Dagbladets reporter kunde konstatera att bankens juridiska ombud håller sig till en motsvarande linje, utan att gå in i detalj om de frågor som ligger till grund för stämningen. Detaljer som dock torde utkristallisera sig vid den kommande huvudförhandlingen, den slutliga delen av rättsprocessen i Södertörns tingsrätt i december.

Rättsprocessen mot Länsförsäkringar Bank är nu igång. Foto: Nya Dagbladet

Förhandlingen, som varade i cirka en halvtimme, gav snarare en känsla av att bankens strategi även fortsättningsvis är att via advokatjargong förhala samt prata i svävande termer om eventuella ”risker för penningtvätt och finansiering av terrorism”. Exakt vilken ”terrorism” eller ”penningtvättsoperationer” som man menar att stiftelsen och tidningen avsett att driva kan man dock inte redogöra för.

”Ingen kommentar”

Efter att förhandlingen avslutades ställde Nya Dagbladets reporter frågor direkt till bankens advokater Filip Rydin och Alexander Raaum som båda dock valde att snabbt avlägsna sig från platsen, trots att de tidigare under dagen muntligen lovat att ge kommentarer efter förhandlingen.

På frågan varför Länsförsäkringar Bank vägrar att låta stiftelsen ha ett bankkonto blev svaret att ”Vi hänvisar till det vi har sagt i den skriftliga växlingen. Den har ju ni läst.” På övriga frågor lämnades inga kommentarer.

Advokaterna Alexander Raaum och Filip Rydin tillsammans med Nya Dagbladets reporter efter den inledande muntliga förhandlingen vid Södertörns tingsrätt. Foto: Nya Dagbladet

Lyssna på frågorna som ställdes till bankens advokater:

 

Bankens advokater Filip Rydin och Alexander Raum avlägsnar sig med raska steg från tingsrätten. Foto: Nya Dagbladet

Principiellt avgörande fråga för det oberoende medielandskapet

Rättegången som helhet är nu slutligen planerad till två dagar den 10–11 december i Södertörns tingsrätt. Då väntas en mer utförlig genomgång av sakfrågorna, bevismaterial samt förhör av vittnen.

Fortsättningen i rättsprocessen uppfattas av många kunna bli avgörande inte bara för stiftelsen Nya Dagbladet, utan för den demokratiskt laddade frågan om bankers godtyckliga möjlighet att stänga ned oberoende medieaktörers tillgång till grundläggande finansiella tjänster.

— Jag tror inte att Länsförsäkringar Bank hade räknat med att bli utmanade på det här sättet och att det här rättsfallet blivit allt mer genant för dem, säger nyhetschefen Isac Boman.

Bankernas anspråk på att agera som domare enligt eget godtycke ovanför rättsstaten har fått hålla på alldeles för länge, det kan inte upprepas för många gånger, avslutar han.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Mer än halva insamlingsmålet avklarat – i september möter vi banken i rätten!

Länsförsäkringar-affären

publicerad 8 augusti 2025
– av Jan Sundstedt

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den 1 september är nu fastslaget för det första sammanträdet i Södertörns tingsrätt mellan Nya Dagbladet och Länsförsäkringar Bank, som berör den inledande fasen av storbankens uppmärksammade attack mot tidningen och dess journalister i slutet av 2022.

Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson uttrycker ett särskilt tack till alla som hittills bidragit till insamlingskampanjen under sommaren. Stödet i insamlingskampanjen, betonar han, har varit helt avgörande för att upprätthålla den redaktionella verksamheten parallellt med att driva rättsprocessen i mål.

Våra donatorer kan verkligen känna sig delaktiga i att vi tagit oss hela vägen hit. För en oberoende medieaktör som rör sig med väldigt begränsade resurser, innebär varje krona ett styrkeprov på läsarnas stöd i striden för rättigheter som är helt grundläggande för all privat- och näringsverksamhet i samhället, säger Andersson.

Advokat Carl Riddarstråle bedömer förutsättningarna som goda för att vinna rättskampen som specifikt rör nedlåsningen av den stiftelse för oberoende medier vars medel Länsförsäkringar Bank fryst inne.

Banken har även vägrat stiftelsen att nyttja sina tillgångar för att bekosta Nya Dagbladets juridiska omkostnader i processen mot banken, vilket har gjort läsarnas stöd särskilt kritiskt för att kunna fortsätta processa. Tidningen har i skrivande stund redan emottaget över 130 000 kronor i insamlingskampanjen och varje krona som kommer in i slutspurten fram till september bidrar till rättsprocessen, betonar Andersson.

På pappret känner vi oss trygga i att rättvisan står tydligt på vår sida, samtidigt som vi inte kan ta någonting för givet i denna process, tillägger han.

Sammanträdet i Södertörns tingsrätt i september kommer följas upp av en slutlig förhandling i slutet av året varefter tingsrättens dom väntas falla.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

131 750 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Så har bankerna förstört livet för tusentals svenskar

Hotet från bankerna

publicerad 28 juni 2025
– av Isac Boman
Svenskar i alla åldrar vittnar om hur bankerna godtyckligt stängt ner deras konton.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Med hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och förmenta misstankar om ”penningtvätt” eller ”finansiering av terrorism” stänger bankerna godtyckligt ner konton för ensamstående mödrar, pensionärer och småföretagare som varit kunder i banken i många år.

Här är de gripande berättelserna om det utbredda maktmissbruk som satts i system.

Kundkännedomsavdelningens befogenheter är det stora problemet. Samtidigt är personalen på dessa hemliga avdelningar hårt styrda från sina chefer. Det är klart att det finns ett stort ansvar även hos bankens ledning för hur man beter sig mot kunderna inom ramen för lagstiftningen som man är skyldig att följa.

Det säger en person till Nya Dagbladet med god insyn i bankernas ”säkerhetsavdelningar” eller ”kundkännedomsavdelningar” som de också benämns som. Dessa anonyma beslutsfattare har gjort tusentals svenska medborgares liv till ett praktiskt helvete när man med mycket kort varsel ryckt bort banktjänster varje människa behöver för att betala mat, räkningar och hyra.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 15 december 2022.


Symptomatiskt är att bankens ledning och kundtjänstpersonal helt frånsäger sig ansvar från de allvarliga konsekvenser den anonyma avdelningarnas beslutsfattare systematiskt orsakar kunderna. Återkommande är ironiskt nog också att samma kundkännedomsavdelningar heller inte visar något uppriktigt intresse av att faktiskt lära känna sina kunder.

Nyligen kunde Nya Dagbladet rapportera om hur Länsförsäkringar Bank på godtycklig grund låst mediebolagets konto för utlandsbetalningar – samt även hotat att stänga ner tidningsledningens privata bankkonton redan från och med årsskiftet. Tillvägagångssättet är typiskt och problematiken är betydligt mer vittgående än dess påverkan på den fria journalistikens möjligheter att bedriva verksamhet i Sverige.

Kontanter, Makt & Vilseledande media är en grupp på Facebook med nästan 157 000 medlemmar. I tusentals inlägg och kommentarer vittnar användare om hur de med hänvisning till ”bristande kundkännedom” fått sina tillgångar frysta, sina konton nedstängda och hur de blivit av med bank-id och andra betalfunktioner. I många fall handlar det om kunder som varit kunder i banken i decennier.

Typexempel från Länsförsäkringar hur banken avslutar ”kundens engagemang”, med tillägget att beslutet inte går att överklaga. Foto: Facebook

”Sinnessjukt kontrollbehov”

En person delger ett typiskt vittnesmål om hur han fått ett hotfullt meddelande från banken där man deklarerar att de har rätt att frysa hans konto om ”kundkännedom” inte uppnås.

Jag lever ett 100 procent ärligt och laglydigt liv. Det enda ’konstiga’ är en hobbyverksamhet som inbringar lite extra kulor då och då (swish), men det skattar jag ju för. Måste jag veta ALLT om mina köpare eller vad menar dom? Sinnessjukt kontrollbehov. Är sjukt less på översitteri, kontrollbehov och detaljstyrning av enkla, laglydiga och hederliga människor. Vart fan är vi på väg egentligen?”, frågar han sig.

En annan berättar att banken hotar att frysa hans företags konto och ekonomiska resurser av samma skäl och beskriver agerandet som ”maffiametoder”.

Bankerna är för sorgliga. Nu skickar de ut och ber om kundkännedom för min mamma som dött nyligen. Innan bouppteckningen är klar så är kontot spärrat för utbetalningar”, vittnar en tredje.

Notoriskt återkommande är också att banken undviker att besvara frågor om processerna de ställer sina kunder inför. I bästa fall hänvisas till anonyma beslutsfattare inom organisationen, som såväl bankens ledning som kundtjänsten skjuter ifrån sig ansvaret till.

Desperata svenskar berättar om hur deras barns sparkonton blivit spärrade och hur avstängningarna riskerar att de vräks från sina hem på grund av rent praktiska svårigheter att betala räkningar. Även föräldrar med många barn att försörja och åldringar utan kunskaper om digital teknik eller förståelse för vad banken egentligen efterfrågar blir utkastade utan pardon.

Skulle logga in o betala räkningar…möts av att dom stängt av kontot.. fick ringa för att lyckas logga in…’kundkännedom’ när jag varit kund i 40 år”, skriver en kund.

Typiskt vittnesmål om en sexbarnsmamma som fått sitt konto nedstängt. Foto: faksimil/Facebook

En sexbarnsmamma får sitt konto och framtida konton avstängt, efter att ha svarat på deras patetiska brev om kundkännedom. Efter att ha varit superärlig om allt, och skrivit att det fanns transaktioner från mig till min exfru gällande barnbidrag som de hade funderingar över och inte en krona mer eller mindre, så valde de att stänga ner alla hennes basala tjänster och framtida nyöppnande av konton hos dem? Kan man anmäla banken?”, kommenterar en annan.

Svarar på bankens frågor – får ändå sina konton stängda

Talande är de återkommande vittnesmålen om hur människor lagt ner många dagars arbete på att svara på bankens förfrågningar i form av att leta upp kvitton och att i detalj försöka beskriva flera år gamla transaktioner. Ansträngningarna möts dock ofta av ett kompakt ointresse från bankens sida.

Då sa Länsförsäkringar upp mitt konto. Har svarat på tre utskick som dom undrar över men det är tydligen inte bra nog”, skriver en uppgiven kund hos Länsförsäkringar Bank.

I många fall handlar det om att banken anser att man inte i tillräcklig detalj kunnat redogöra även för små kontantuttag eller swish-överföringar. Har man frågor finns det heller ingen att prata med – man är helt utlämnad till den anonyma kundkännedomsavdelningens godtycke. Bevisbördan läggs konsekvent hos kunderna, som betraktas som skyldiga även i fall där motsatsen bevisas.

Såhär slutade min relation med Läns. Där har jag haft bl.a ett lån på en brf på en miljon och har fortfarande en pensionspar på 80k. Jag kunde inte redovisa alla swish och även ett kontantuttag 22/12 på 1.600kr! Två dagar före jul. Hur …vad jag gjort av pengarna!? Eh..ja, jag sa att jag vill prata med en ansvarig som beslutat i ärendet, det gick inte för sig.

Andra berättar om hur banken spärrat deras konton när de inte lyckats svara tillräckligt detaljerat på vad de ska köpa för sina pengar.

Jag kan alltså inte handla, tanka bilen, betala räkningar, köpa mat till mina djur, åka till veterinären med sjukt djur eftersom man får betala med en gång. Har Swedbank verkligen rätt att göra så här?” undrar en kund hos Länsförsäkringar Bank.

En annan kund hos samma bank berättar hur han plötsligt fick hem ett 50 sidor långt brev där han skulle redovisa varenda transaktion, insättning och överföring under det senaste året. Efter två dagars arbete skickades de efterfrågade uppgifterna in – varpå banken ändå beslöt att avsluta kontot utan vidare kommentarer.

Ingen på LF ville diskutera det ens”, konstaterar han.

Andra berättar om hur Länsförsäkringar plötsligt stängt av konton efter att de swishat sina partner småsummor och kvitton sedan inte kunnat presenteras.

De tolkar lagen om Kundkännedom mest nitiskt av alla banker jag vet i alla fall. De avslutade mitt konto trots att de fått precis alla underlag de begärde och det var småsummor vi snackar om. Och det fanns ingen att prata med när man ringde för den avdelningen som har hand om sånt går inte att prata med sa dom och beslutet gick inte att överklaga”, skriver en upprörd man som varit kund i banken.

Utbredd känsla av rättslöshet

Genomgripande är den desperata känslan av rättslöshet som uttrycks från många svenskar gentemot det systematiska maktmissbruket. Som privatperson riskerar det att bli både dyrt och framförallt komplicerat att ens försöka sätta igång en juridisk process mot banken, och ytterst få vågar ta den risken.

På recensionsportaler där kunder kan lämna omdömen om bankerna kan man läsa ytterligare otaliga liknande vittnesmål om hur man hastigt kastats ut från banken med hänvisning till att kundkännedomen anses vara otillräcklig. Något genuint intresse av att lära känna kunden tycks dock inte finnas i dylika fall.

Jag fick frågan om kundkännedom (inga konstigheter) men även om mina transaktioner. Skickade allt jag har 2 ÅR bakåt i tiden från Skatteverket, annan bank, Försäkringskassan med mera, men det räckte tydligen inte”, skriver en kund i Länsförsäkringar bank.

Fick krav på bevis vars min lön kommer ifrån, mitt utökade bolån i annan bank och sparpengar, till och med små swishar? Fastän uppgifter är inskickade så fryser de kontot. När man uppsöker kontor eller ringer dit finns det ingen som har behörighet. Så nu står man med en låst lön, utan att kunna betala räkningar eller köpa mat”, skriver en annan.

Efter att ha varit trogen kund i över 20 år, så stänger dom ner mitt bankkonto med motiveringen att de inte har någon bra kundöversyn med hänvisning av penningtvättlagen. Spelar ingen roll att man skickat in utdrag över alla insättningar och uttag under aktuell period”, skriver en tredje kund.

I Falu-Kuriren undrar bland annat den pensionerade polisen Tore Strand vad Länsförsäkringar egentligen håller på med – och konstaterar att de konsekvent vägrar föra dialog med kunder vars konton de ofta på förhand verkar ha bestämt sig för att stänga ner.

Försökte under tre dagar att via telefon komma i kontakt med den person som är chef på Länsförsäkringar bank utan att lyckas. Meddelanden lämnades vid varje tillfälle. Ringde sedan till telefonbanken för att försöka komma i kontakt med författaren till brevet. Den jag talade med vägrade uppge namnet på denne”.

Han frågar sig vidare varför banken inte gör en riktig polisanmälan om de tror att kunden ägnar sig åt olagligheter och menar det ”tyder på en häpnadsväckande inkompetens” att bankernas utredningar bedrivs med anonyma brev utan att faktiskt prata med kunderna.

När sedan en person som chef och arbetsledare vägrar att svara på meddelanden så är måttet rågat. Hur kan man bedriva en verksamhet på det här viset? Borde inte kunden stå i fokus?” frågar han sig.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Svensk journalist polisanmäler storbank för stöld

Hotet från bankerna

publicerad 27 maj 2025
– av Redaktionen
Mattias Albinsson tror inte att han kommer att få tillbaka sina banktjänster - men ser gärna att banken ger tillbaka pengarna de tagit.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Samnytts reporter Mattias Albinsson har anmält den Wallenbergägda banken SEB för stöld efter att banken inte bara stängt ner hans konto och spärrat hans Bank-ID – utan också på oklara grunder beslagtagit journalistens egna pengar.

Albinsson misstänker att han utsatts för bankens repression eftersom han arbetar för en tidning vars rapportering och inriktning ogillas av SEB:s ledning.

Nyligen uppmärksammade Nya Dagbladet läsarna om att Länsförsäkringar Banks beslut att stänga ner konton och banktjänster kopplade till tidningen, dess redaktionsledning och en stiftelse med ändamålet att främja oberoende journalistik, av allt att döma fattats på rent ideologiska och politiska grunder – och att ansvariga inte uppskattat tidningens rapportering i olika känsliga frågor.

– Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, konstaterade NyD:s chefredaktör Markus Andersson.

Bankens advokater försökte bland annat skärra tingsrättens politiskt tillsatta nämndemän genom att i en politisk attack utmåla Nya Dagbladet som en ”extrem tidskrift” – eftersom NyD uppmärksammat judiska lobbygruppers inflytande och lanserat en kampanj för att uppmärksamma FN-stadgans skydd mot folkmord som en replik på den pågående befolkningsutbytespolitiken i Väst.

”Hamnar nog i bankdirektörernas golfkassa”

Nya Dagbladet och dess ledning är inte de enda som drabbats av bankernas godtyckliga repression. De senaste åren har tidningen uppmärksammat en mycket oroväckande trend där personer med regimkritiska eller på andra sätt obekväma uppfattningar larmar om att de plötsligt och godtyckligt får sina konton nedstängda – något som tidigare denna månad också drabbade Samnytts journalist Mattias Albinsson.

Han upptäckte en dag att hans Bank-ID inte längre fungerade och att han inte kunde komma åt sina egna pengar på sitt bankkonto.

Enligt reportern ska en banktjänsteman ha bekräftat att banken flyttat hans tillgångar till ett av sina egna ”internkonton”.

Stulit helt enkelt, på ren svenska. Inga gigantiska summor pengar kan jag erkänna. Men de hade nog räckt till mat i en månad i alla fall. Nu hamnar de nog i bankdirektörernas golfkassa”, skriver han i en krönika.

”Ett svepskäl för att kunna stänga av mig”

Albinsson har varit kund hos SEB i 24 år men är sedan flera år tillbaka bosatt utomlands. Den gångna hösten har Wallenberg-banken hört av sig och bett honom fylla i ett formulär om ”kundkännedom” – vilket han också gjort, tillsammans med en kvinnlig banktjänsteman via telefon.

Journalisten förklarar för banken att det just är Bank-ID han är i behov av för att kunna ta del av myndighetspost och andra viktiga tjänster, och de kommer överens om att övriga ”riskabla banktjänster” som kort, Swish och utlandsbetalningar ska inaktiveras – just för att undvika problem med banken framöver.

Trots att en av bankens egna anställda hjälpt Albinsson att fylla i dokumentet nöjer sig banken inte där utan fortsätter snart att skicka ut ett nytt formulär om ”kundkännedom”, där man kräver att få svar på varför journalisten överhuvudtaget vill ha ett bankkonto i Sverige. Även detta fylls i – men nya formulär fortsätter att komma.

Kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom. Till slut kan jag rimligen inte svara mer på SEB:s propåer om “kundkännedom”. Jag har redan svarat flera gånger. Jag börjar ana vad de är ute efter. De vill ha ett svepskäl för att kunna stänga av mig”, konstaterar han.

”Känner nog att de har stöd från Rosenbad”

Farhågorna visade sig vara befogade, snart kastade SEB ut utlandssvensken – trots att han alltså redan besvarat deras frågor vid flera tillfällen.

Att få tillbaka sina egna pengar på ett smidigt sätt med hjälp av en anhörig som med fullmakt besökte ett av bankens kontor var heller ingenting som SEB tillät – istället krävde man att han själv skulle flyga till Sverige och personligen inställa sig för att få tillbaka sina beslagtagna tillgångar. En resa som sannolikt skulle bli dyrare än de pengar han blivit av med.

Själv bedömer han det som mycket sannolikt att en förklaring till att just han utsatts är att han arbetar för en tidning som SEB:s chefer ser ogillande på – och pekar på att man tidigare agerat på liknande sätt mot andra.

Situationen kompliceras av att Sverige, oavsett färg på regeringen, går i en allt mer totalitär riktning där pressfriheten steg för steg stryps. På mer än ett sätt. Det handlar inte endast om ’alternativa medier’. ’Lagen om utlandsspioneri’ till exempel, kan främst anses slå mot så kallat etablerade medier”, argumenterar han och fortsätter:

Så SEB känner nog att de har stöd från Rosenbad när de sätter åt utlandssvenska journalister. I synnerhet sådana som skriver om fel saker, misstänks hysa fel åsikter, eller vad de nu hänger upp sig på”.

För att markera mot bankens agerande har Albinsson valt att polisanmäla SEB för stöld, alternativt bedrägeri. Han tror själv inte att det kommer att leda någonvart – men ser det som ”ett sätt att visa att man inte tyst finner sig i stölden”.

För min del tror jag inte att jag får tillbaka mitt Bank-ID. Eller mitt bankkonto. Men jag vill mer än gärna ha tillbaka de pengar som SEB stulit”, understryker han.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

35 250 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.