MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 6 maj 2025

tisdag 6 maj 2025


Richard Day: Mullvad eller profet?

publicerad 18 april 2022
– av Isac Boman
Dr Richard Day arbetade med det Rockefeller-kopplade projektet Planned Parenthood.

Redan år 1969 förutspådde läkaren Richard Day i mycket detaljerade ordalag ett kontantlöst storebrorssamhälle med digitala ID-implantat, kombinerat med en hypersexualiserad och dekadent kultur.

Hans bakgrund inom det Rockefeller-kopplade projektet Planned Parenthood har lett till spekulationer kring att Days profetiska utsagor var möjliga helt enkelt genom en verklig insyn i den västerländska maktoligarkins ambitioner för mänskligheten.

Dr Richard Lawrence Day (1905-1989) föddes i New York och växte upp i Summit, New Jersey. Efter gymnasiet studerade Day vid Harvard University och senare vidare vid Harvard Medical School. 1933 vidareutbildade han sig vid The Babies Hospital i New York City och tillbringade även mycket tid vid en mottagning i New Jersey med inriktning främst inom barn- och spädbarnssjukdomar. Days arbete vid mottagningen ledde senare till en heltidstjänt vid The Babies Hospital.

Day forskade vidare kring spädbarnssjukdomar och hans projekt omfattade bland annat vikt, sömnmönster, kroppstemperatur och förbränning. Han upptäckte bland annat att spädbarn som sov i ett svalt utrymme behöll normal kroppstemperatur genom hela sömnförloppet. Days upptäckter var okonventionella för sin tid, där myndigheterna avfärdade hans arbete i 15 års tid, innan man i mitten av 1950-talet kunde konstatera att Days forskning kring spädbarn var väsentlig för deras välmående. Hans arbete kring termoreglering och kroppstemperatur ledde till att han under andra världskriget arbetade med att hjälpa soldater att klara av så kalla förhållanden som möjligt.

Efter kriget återvände Day till The Babies Hospital och utvecklade nya rutiner för att ta hand om för tidigt födda spädbarn. Från 1953 och 12 år framåt satt läkaren sedan som ordförande för de pediatriska avdelningarna på Medical Center i Brooklyn, New York. Under dessa år fokuserade han främst på att förbättra utbildningarna för läkarstudenter och praktikanter i evidensbaserad medicin.

1965 tog dock Days arbete en helt annan riktning när han började som medicinsk chef för Planned Parenthood International, vars främsta område är rådgivning och verksamhet för preventivmedel och abort. Hans egen drivkraft bakom detta var en övertygelse om att överbefolkningen var det största problemet som världen stod inför. 1968 återvände Day till pediatriken vid nya Mount Sinai School of Medicine och blev en av de populäraste lärarna i skolan.

1988 publicerade läkaren Lawrence Dunegan sammanställda anteckningar från ett möte han deltagit i nästan 20 år tidigare, den 20 mars 1969. Mötet arrangerades av Richard Day för bland annat läkarstudenter och experter från hälso- och sjukvård som förväntades bli framstående ledare. Innan Day började tala bad han alla i rummet att stänga av eventuella inspelningsapparater och lägga bort anteckningsblock eftersom det han hade att säga var så kallat ”off the record”. Dunegan anade mot den bakgrunden samtidigt att det Day skulle framföra antagligen var alldeles för intressant för att inte skrivas ner, så han smög åt sig en penna och gjorde anteckningar, så långt han kunde, om talet på bordsservetter. Efter mötet samlade han ihop alla servetter och sammanställde ett mer välskrivet dokument kring Days utläggningar om vilka politiska målsättningar som fanns för mänskligheten hos det djupare maktetablissemanget.

Nedan följer ett axplock av de påståenden som Day enligt Dunagen framförde i sitt tal 1969:

Statlig övervakning med hjälp av teknik

Framtidens TV-apparater, menade Day, skulle fungera så att den som har tillgång till tekniken kan se tillbaka på tittaren, likt en övervakningskamera. En annan funktion som skulle användas var att övervaka vad människorna tittar på. När människorna blev varse om den dolda övervakningen skulle beroendet av tekniken redan vara så stort att det i praktiken inte skulle gå att göra sig av med den. Day menade vidare att dessa apparater skulle användas till inköp av olika produkter och att framtidens människor därför inte skulle behöva lämna sina hem särskilt ofta.

Sjukdomar, musik och film, sexualitet

Day påstod i sitt tal att nya sjukdomar skulle dyka upp som var särskilt svåra att diagnosticera och ta tid för att hitta behandlingar till. Han menade även att det i framtiden kommer att finnas botemedel tillgängliga för nästan alla cancerformer på institutioner som Rockefeller Institute, men att dessa inte skulle användas i läkande syfte för den bredare allmänheten som man istället skulle erbjuda blott smärtlindrande behandling.

Musiken kommer att bli ”värre och värre”, menade Day, där han förutspådde att låttexter skulle bli allt mer sexuella. Även filmbranschen skulle sexualiseras, där man i biosalonger skulle visa nästintill pornografiskt innehåll. Vidare talade han även om att pornografi senare skulle införskaffas i hemmet i form av kassetter eller liknande nya tekniker, med konstant eskalation i grovheten för pornografin. Day menade att det inte enbart skulle komma att bli acceptabelt att visa mycket hud, utan även att klädernas passform kommer att vara gjorda på ett förförande och promiskuöst sätt. Homosexualitet skulle komma att uppmuntras och bli en del av kulturen, fortsatte Day, som menade att gränserna kring hur och vem människor har sex efterhand skulle komma att suddas ut. med

Preventivmedel, familj, utbildning

Som ett led i att kontrollera befolkningsmängden skulle acceptansen kring preventivmedel öka. Preventivmedel skulle kopplas så starkt till sexuellt umgänge att människor inte längre skulle vara intima med varandra utan dessa. Dessa produkter skulle bli lättillgängliga för gemene man och finnas i både mataffärer och apotek, menade Day. Aborter skulle komma att legaliseras över hela världen och bli socialt accepterat, med offentlig ekonomisk hjälp för dem som inte har råd att bekosta aborterna själva.

Storleken på familjer skulle kontrolleras och skilsmässor bli enklare att genomföra. Kvinnor skulle i allt högre grad arbeta utanför hemmet och männens arbeten kräva att man reser ofta och längre bort. Syftet med detta, enligt Day, är att försvåra för kärnfamiljen att hålla ihop som en enhet och till slut komma att splittras. 

Barn skulle som en följd tillbringa allt mer tid i skolan, men trots detta lära sig mindre än vad de tidigare gjort. Skolgången skulle dessutom komma att förlängas.

ID-kort, digitala pengar, kontroll av livsmedelsproduktion

Day talade även om att man i framtiden skulle kräva ID-kort och tillstånd för att resa. ID-handlingar skulle utvecklas till att gå mot någon form av implantat under huden för att eliminera förfalskningar. 

I framtiden kommer pengar inte längre att finnas i fysisk form, förutsade Day. Alla transaktioner skulle ske digitalt med ett system som är uppkopplat till en form av registrering där summan av det man köper dras från ett saldo. Ingen kommer att behöva bära med sig kontanta pengar. Day hävdade även att alla världens pengar och transaktioner ytterst skulle kontrolleras av en enda superbank. Utåt sett skulle det dock upplevas som många olika banker, påpekade Day.

Genom kontroll av livsmedelsproduktionen skulle det bli möjligt att antingen skapa överflöd eller brist på livsmedel som ett medel att ytterligare kontrollera befolkningsmängden, menade han.

Dödshjälp, religioner, terrorism

Människors känsla av att vara ”förbrukade” med hög ålder skulle komma att öka När människor känner att de inte längre är en tillgång för systemet kommer de att gå till accepterade dödshjälpskliniker, förutspådde Day.

Religioner skulle även justeras och skrivas om för anpassa människornas attityd gentemot det nya systemet. Terrorism skulle komma att användas i de delar av världen där man såg ett behov av att påskynda ”utvecklingen”.

Day menade vidare att förändringar skulle bli så vanliga och omfattande i framtidens samhälle att människor till slut kommer att förvänta sig att ingenting kommer att vara bestående – en nödvändig attityd som människor skulle behöva anamma för att gå igenom de förändringar som man ville genomföra från högre ort.

Lawrence Dunegan lät publicera sina anteckningar 1988, som även spelades in av Randy Engel, journalist och grundare till US Coalition for Life. Inspelningen är uppdelad i tre delar och i den sista delen intervjuas Dunegan av Engel där Dunegan berättar mer detaljerat om de källor Richard Day refererar till i talet från 1969. Sammanställningen av det hemliga talet och den senare intervjun med Dunegan av Engel, finns att lyssna på Internet Archive här.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

DNA-analys bekräftar norsk kungasaga

publicerad Idag 8:50
– av Sofie Persson
Så kan Sverreborg ha sett ut. Skelettet hittades i en brunn intill slottet.

En DNA-analys av ett skelett som hittades i en brunn vid ruinerna av Sverresborg har bekräftat detaljer från den norska Sverres saga. Skelettet tros tillhöra en man som dödades under en belägring av Sverresborg år 1197, och som kastades i en brunn enligt den historiska berättelsen. Genom moderna analyser har forskare fastställt mannens ålder, utseende och var han kom ifrån, vilket ger nya insikter om den dramatiska händelsen.

Källorna bakom detta pekar på att analysen stödjer sanningshalten i de medeltida berättelserna och att fyndet är ett viktigt bevis på att episoden i sagan kan ha varit en verklig historisk händelse.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 28 oktober 2024.


Sverres saga berättar om kung Sverre Sigurdsson av Norge, som regerade mellan 1177 och 1202. Enligt kungasagan belägrades Sverreborg, som låg i Trondheim, och under en räd år 1197 kastades en av kungens män ner i en brunn, sannolikt i ett försök att förgifta dricksvattnet för birkebeinarna, en fraktion av bondekrigare som motsatte sig de elitstödda baglarna.

Baglarna tog allt gods som fanns i borgen och sedan brände de alla hus som fanns där. De tog en död man och kastade honom upp och ned i brunnen, bar stenar dit och gick tills den var full”, står det i sagan.

Hittades på 30-talet

År 1938 hittades ett skelett i den brunn som beskrivs i sagan, men kvarlevorna lämnades orörda. Först 2014 gjordes en konditionsbedömning som visade att skelettet tillhörde en man i 30-årsåldern. Två år senare, 2016, togs skelettet upp ur brunnen.

Nu har forskare genomfört en mer ingående analys av skelettet genom ett tvärvetenskapligt samarbete mellan bland annat Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) och NTNU Vitenskapsmuseet i Norge.

Resultaten, som publicerats i tidskriften iScience, visar att skelettet kan dateras till samma tidsperiod som händelserna i sagan.

Det är inte ofta man får möjlighet att jämföra fysiska lämningar från arkeologiska undersökningar med specifika karaktärer från sagoberättelser, säger Anna Petersén vid NIKU till forskning.no.

Från Sydnorge

När skelettet togs upp ur brunnen saknades vänsterarmen, och kraniet låg en bit från bålen. Den högra skon satt fortfarande på, vilket var det enda klädesplagg som återfanns. Vidare gav DNA-analyser ytterligare information om mannens utseende.

När han dog var han i slutet av 30-årsåldern och var troligen mellan 175 och 180 centimeter lång. Det var sannolikt en ansenlig längd på den tiden. Det kan tyda på att han hade en bra uppväxt, säger Hanne Ekstrøm Jordahl, osteoarkeolog och expert på mänskliga kvarlevor vid NIKU.

Mannen hade blå ögon, blont hår, en kraftig panna och en framträdande näsa. Han led av skelettsjukdomar och hade även tuberkulos. Forskarna blev dock förvånade över att han ursprungligen kom från Agder i Sydnorge, och inte från Trondheim. Detta väcker frågan om mannen verkligen var en birkebeinare eller om gruppen bestod av människor från flera olika geografiska områden. Forskarna menar dock att analyserna bekräftar att episoden i Sverres saga verkligen ägde rum.

Vår man är ett sällsynt sammanträffande mellan verklighet och en historisk beskrivning av en händelse. Men om han tillhörde Birkebeinerne eller Baglerne, eller var ett slumpmässigt offer, är fortfarande okänt, säger Petersén.

Birkebeinerna bildades 1174 och bestod mestadels av fattiga upprorsmän som stödde Sverre Sigurdssons anspråk på den norska tronen. De kallades "birkebeiner" (”björkben”) som en nedsättande benämning, då de sades bära björknäver som skor. Gruppen blev senare en stark militär makt och försvarade Sverre mot rivaler.

Baglerna grundades cirka 1196 och stöddes av kyrkan och aristokratin, som ville avsätta Sverre. Namnet "Bagler" kommer från ordet "bagall" (staven eller biskopsstaven) och representerade gruppens nära band till kyrkan. De samlade mestadels elitstyrkor från södra Norge.

Birkebeinerne och Baglerna var i upprepade konflikter, som präglades av djupa politiska och religiösa motsättningar. Striderna mellan dem formade norsk politik i decennier, där varje fraktion representerade olika sociala och geografiska grupper fram till det slutliga enandet av Norge under Håkon Håkonsson.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Dissektion av Jordan Petersons förkastande av identitetspolitik

Dr. Ricardo Duchesne dissekerar i denna artikel Jordan Petersons förkastande av identitetspolitik, vilken enligt Duchesne möjliggör ett utplånande av västerländsk etnicitet och kultur.

publicerad Igår 19:01
Jordan Peterson, kanadensisk psykologiprofessor

Den kanadensiske professorn Jordan B Petersons avfärdande av identitetspolitik är fåfäng inför ett politiskt etablissemang som gemensamt beslutat påtvinga Europa massinvandring. Den europeiska minskande befolkningens kulturella identitet ifrågasätts medan utomeuropeiska folks kollektiva kultur uppmuntras.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 9 maj 2018.


Peterson bemöter ofta anklagelser om att vara högerextrem med att han är klassisk liberal eller libertarian, eftersom han motsätter sig det som kallas ”vitt privilegium”. Han är dock en ordinär konservativ som navigerar i ett akademiskt landskap där enbart vänsterorienterade är välkomna.

Mot bakgrund av denna vänsterdominans kan Peterson framstå som extremt höger, eftersom han kritiserar att våra universitets konsensus definieras av akademiker som offrar individuella identiteters särdrag genom att lovsjunga förmenta etniska minoriteter som muslimer och hbtq-rörelser.

Peterson hävdar att både vänstern och högern bedriver en identitetspolitik som prioriterar gruppskillnader framför individuella olikheter. Han värdesätter västerländska ideal där en persons rättigheter inte skall vara avhängig tillhörighet till ras eller sexuell identitet.

Vänsterns identitetspolitik grundar sig på att sexuell inriktning enbart är en social konstruktion samtidigt som den sexuella identiteten lättvindigt kan justeras genom tillfälliga nycker.

På massinvandringens och mångkulturens villkor är inhemsk individualistisk politik riskabel.

Denna attack på postmodernistisk identitetspolitik är måhända acceptabel. Problemet är att individualistisk politik i vår samtid, med kollektivt kulturella och multikulturella identiteter, är riskfylld.

Européer har varit självständigt ansvariga under en politik med individuella rättigheter. Detta libertarianska tänkesätt har fungerat väl innan europeiska nationer öppnade för miljontals immigranter från länder med nedärvd kollektivistisk kultur.

Européer var klassiskt liberala avhängigt antagandet att deras nationer faktiskt skapades och beboddes av ett folk med stark etnisk identitet, gemensamma traditioner och ursprung.

Ingen nation har någonsin skapats av främmande individer utan på etnonationalistisk identitet och en tydlig känsla för vem som är vän och vem som är fiende.

Västerländska nationer har, vilket var tydligt innan 60-talet, på ett unikt och framgångsrikt sätt kombinerat individuella rättigheter med en stark etnisk identitet. Minoriteters rättigheter är förenliga med denna liberala etniska nationalism.

Vad som inte är förenligt med dessa liberala rättigheter är mandatet att tvinga Västeuropas länder att bevilja medborgarskap till miljontals främmande immigranter.

Den libertarianism som Peterson försvarar är knappast den klassiska utan snarare en kulturmarxistisk variant, konstruerad av samma akademiska vänster han föraktar. Han menar att han är emot särbehandling för någon specifik grupp och att han inte ägnar sig åt identitetspolitik, medan mänskligheten sedan urminnes tider tenderat att bilda grupper efter social, kulturell, sexuell, ekonomisk etc. tillhörighet.

Peterson utkämpar därmed en fåfäng och ensidigt avväpnande strid för en individualism som kollektivt angrips av feminismen och etablissemangets mångfaldspraktikanter.

Vänsterns identitetspolitik kan bara utmanas av en identitetspolitik som erkänner naturens biologiska realiteter och nationell gemenskap.

Dr. Ricardo Duchesne

 

Detta är en något förkortad och bearbetad version av den längre engelska originalartikeln som tidigare publicerats av Council of European Canadians.

Översättning: Per Johansson

Om skribenten

Foto: Arktos

Ricardo Duchesne är en kanadensisk historisk sociolog och professor vid University of New Brunswick.

Hans primära forskningsområden är den västerländska civilisationen, Västvärldens uppgång och mångfald som ideologi.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Trenden vänder – unga svenskar tar bort tatueringar

publicerad 4 maj 2025
– av Redaktionen
Tidigare betraktades tatueringar som någonting som skulle vara hela livet - men så är det inte längre.

De senaste decennierna har tatueringar gått från subkultur till vardagsfenomen – och även om exakta siffror saknas uppskattas omkring var femte svensk idag ha minst en tatuering.

Denna trend kan dock vara på väg att vända – och i Malmö ser man tydligt hur alltfler unga svenskar väljer att ta bort sina tatueringar med laserbehandlingar – och istället eftersträvar ett mer ”naturligt” ideal.

I statstelevisionen, SVT, berättar laserterapeuten Nellie Bark att man på bara några månader sett en drygt 30-procentig ökning av antalet laserbehandlingar – och att det framför allt är unga kvinnor som vill ta bort sina tatueringar.

– En vanlig kund är mellan 28 och 35, berättar hon och tror att många som tatuerar sig i väldigt ung ålder inte riktigt tänkt igenom beslutet och huruvida de verkligen vill bära just denna tatuering resten av livet.

– Jag tror det är svårt att greppa hur en tatuering kommer att åldras med en. Man gör den väldigt fort, man kanske har väntat tills man blivit 18 och då sätter man tänderna i det direkt.

”Ska se naturlig ut”

Emma Severinsson är lektor i Modevetenskap vid Lunds universitet, och hon betonar att förändrade trender och skönhetsideal haft stor betydelse.

– Att unga tar bort tatueringar eller kanske inte gör tatueringar på grund av det här naturliga idealet som har växt fram under 2010-talet och framför allt i början av 2020-talet, spekulerar hon och fortsätter:

– Man ska se naturlig ut, man ska vara hälsosam, enkel sminkning som inte syns så mycket, eller ska se ut som att man inte sminkar sig alls.

På sociala medier syns nu också en trend där kvinnliga influerare lägger upp filmklipp som visar när de tar bort sina tatueringar – ofta tillsammans med texter i stil med realityprofilen Kim Kardashians citat ”Älskling, skulle du sätta ett klistermärke på en Bentley?

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

GW belyste samband mellan etniska faktorer och brottslighet – nu läggs programmet ner

Organiserade brottsligheten

publicerad 2 maj 2025
– av Redaktionen
Leif GW Persson i en diskussion med Liberalernas Johan Pehrson.

Nyligen konstaterade kriminologen Leif GW Persson att det finns ett mycket tydligt samband mellan genetik, etniska faktorer och brottslighet – ett samband som forskare och myndigheter medvetet har tystat ner.

Nu tvingas han plötsligt lämna statstelevisionens program Veckan – som också läggs ner helt och hållet utan vidare förklaring.

I ett avsnitt av SVT:s Veckan med Camilla och Leif GW för en dryg månad sedan väckte Persson viss uppståndelse när han presenterade en inte helt politiskt korrekt förklaringsmodell till den skenande brottsligheten i Sverige – faktorer som myndigheterna helt väljer att bortse från.

– Det finns en som man har undvikit kraftigt eller två snarare. Det ena är det genetiska sambandet som är starkare än de sociala sambanden faktiskt. Alltså hur är det ställt med genetiken om man spårar den här unga brottslingen bakåt och hans släkt.

– Det är det ena. Det andra är den här etniska faktorn. De har man undvikit, fortsatte han och beskrev sambandet mellan etnicitet och kriminalitet som ”mycket starkt när det kommer till den grova organiserade brottsligheten i marginaliserade förorter”.

Enligt Persson är dessa förklaringsmodeller någonting ”man ogärna pratar om” – och han argumenterade för att forskarna är mycket väl medvetna om genetikens och etnicitetens betydelse, men att de av rent politiska skäl har undvikit att fokusera på dessa.

– Den kriminologiska forskningen kan med visst fog beskyllas för att de inte riktigt har siktat mot målet. Anledningen till att man gjort det är ju inte för att man varit omedvetna utan att man vill undvika sådant som kan vålla problem för en.

”Till varje pris skulle jag hit”

Kriminologen uttryckte också mycket hård kritik mot politiker och andra makthavare – och menade att dessa bland annat har misslyckats totalt med att bygga upp en fungerande polisorganisation.

Tv-profilens utspel fick vänsteraktivister och liberaler att rasa på sociala medier – och nu har han också fått sparken från den skattefinansierade kanalen.

– Det kom som en överraskning när SVT ringde och sade att de lägger ner programmet. Jag har en bestämd uppfattning om vad det beror på, berättar han för Bonnierägda Amelia.

– Jag blev lite förvånad faktiskt för att de var väldigt angelägna om att få hit mig, och det var bara för något år sedan. – Till varje pris skulle jag hit. Sedan visade det sig att det var i stort sett bara för att göra 20 program, fortsätter Persson.

Han vill just nu inte bekräfta att det var just kommentarerna om etnicitet, genetik och brottslighet som ledde till att han sparkades – men lovar att kommentera saken ytterligare vid ett senare tillfälle.

”Får SVT:s chefer svara på”

Persson pekar också på att programmet haft bra tittarsiffror, varit billigt att producera och att han fått god respons – men att SVT-cheferna ändå väljer att lägga ner det. Inte heller programledaren Camilla Kvartoft vill svara på varför programmet helt plötsligt skrotas.

– Det får SVT:s chefer svara på, men vi har ju haft två jättebra säsonger med jättemycket tittning och jag är stolt över våra program, säger hon.

Sofia Dahlström, som är ”tillförordnad beställare för samhälle, dokumentär och minoriteter” på SVT, uppger att det redan från start var bestämt att det bara skulle bli två säsonger – någonting Leif GW Persson dock inte känner igen sig i.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.