James Bond-filmer stämplas med varningstext

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 8 januari 2024
- av Jan Sundstedt
Sean Connery James Bond
James Bond (Sean Connery) något tvivelaktigt maskerad som japan, vilket enligt BFI riskerar att uppröra känsliga tittare.

I samband med att det Brittiska Filminstitutet (BFI) i år hyllar den Oscarsbelönade kompositören John Barry och dennes verk, stämplas ett antal av de filmer han gjort musik till – inklusive klassiska James Bond-filmer – med en varningstext. Anledningen uppger man vara att filmerna kan riskera att “uppröra” och eventuellt “kränka” enstaka individer.

Ett år efter att Ian Flemings böcker om Agent 007 granskades och reviderades för att utesluta “stötande referenser”, kommer nu ytterligare varningar – denna gång från British Film Institute (BFI).

I samband med den retrospektiva festivalen “John Barry: Soundtracking Bond and Beyond“, arrangerad av just BFI och som uppmärksammar kompositören John Barrys arbete, kommer ett antal filmer i samband med visning att inledas med denna varningstext:

“Observera att många av dessa filmer innehåller språk, bilder eller annat innehåll som återspeglar åsikter som var rådande på sin tid, men som kommer att väcka anstöt idag (vilket de även gjorde då). Titlarna är inkluderade här av historiska, kulturella eller estetiska skäl och dessa åsikter stöds inte på något sätt av BFI eller dess partner”.

Förfarandet har fått mången James Bond-entusiast samt filmälskare att reagera, på något man menar är ännu ett steg mot allmän censur och kulturrevisionism.

“Goldfinger” får varningstext

De första Bond-filmer att flaggas för kränkningsrisk är de som valts ut för den första halvan (februari) av evenemanget; 1964 års Goldfinger samt Man Lever Bara Två Gånger (1967) – båda med Sean Connery i huvudrollen. Den sistnämnde med ytterligare varning som menar att filmen “innehåller föråldrade rasistiska stereotyper”.

Motivet sägs vara att Man Lever Bara Två Gånger (inspelad på plats i Japan) på något sätt skildrar japaner ofördelaktigt (stämmer ej), samt det faktum att i filmen maskerar sig herr Bond som Japan – med syfte att lättare smälta in i miljön och på så sätt komma åt filmens skurk Blofeld (Donald Pleasence). Enligt BFI:s logik gör 007 då någon form av karikatyr av japaner, utan att närmare förklara exakt hur.

Hyllade I Hennes Majestäts Hemliga Tjänst, från 1969, och med George Lazenby som 007, visas senare i mars. I skrivande stund oklart huruvida denna riskerar att uppröra någon.

James Bond Sean Connery
1964 års “Goldfinger”. Foto: Imdb, MGM.

“Midnight Cowboy” i skottlinjen

Andra filmer som ingår i John Barry-programmet och som erhållit varningsflagg är bland annat 1969 års Oscarsbelönade (Bästa Film och Regi) Midnight Cowboy, som enligt BFI innehåller “homofobiskt språk och sexuellt våld”. Något som delar av den brittiska publiken enligt BFI således riskerar att må dåligt utav.

BFI menar att filmerna återspeglar “vissa föråldrade åsikter” men anser ändå att dessa innehållsvarningar är nödvändiga: “De triggervarningar/innehållsvarningar som vi tillhandahåller i alla våra utställningslokaler och onlineplattformar fungerar som vägledning om att en film eller ett verk återspeglar åsikter från den tid då de skapades och som kan väcka anstöt”.

Som nämndes i början av denna artikel omarbetades nyligen Ian Flemings ursprungliga James Bond-böcker av så kallade “känslighetsexperter”, för att anpassas till 2000-talets känsliga läsare. Något som också drabbat Roald Dahl, en annan av Englands mest hyllade författare och som av en händelse manusförfattare till ovan nämnda Man Lever Bara Två Gånger.

Nu tycks benägenheten att, om inte rakt av censurera äldre filmer, så åtminstone skydda den känslige biobesökaren från eventuellt obehag med hjälp av varningstexter, ha kommit till filmindustrin.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!