I samband med att Brittiska Filminstitutet (BFI) i år hyllar den Oscarsbelönade kompositören John Barry och dennes verk, stämplas ett antal av de filmer han gjort musik till – inklusive elva James Bond-filmer – med en varningstext. Anledningen uppger man vara att filmerna kan riskera att ”uppröra” och eventuellt ”kränka” enstaka individer.
Ett år efter att Ian Flemings böcker om Agent 007 granskades och reviderades för att utesluta ”stötande referenser”, kommer nu ytterligare varningar, denna gång från British Film Institute (BFI).
I samband med den retrospektiva festivalen ”John Barry: Soundtracking Bond and Beyond”, arrangerad av just BFI, och som uppmärksammar kompositören John Barrys arbete, kommer ett antal filmer i samband med visning att inledas med följande varningstext:
”Observera att många av dessa filmer innehåller språk, bilder eller annat innehåll som återspeglar åsikter som var rådande på sin tid, men som kommer att väcka anstöt idag (vilket de även gjorde då). Titlarna är inkluderade här av historiska, kulturella eller estetiska skäl och dessa åsikter stöds inte på något sätt av BFI eller dess partner”.
Förfarandet har fått mången James Bond-entusiast samt filmälskare att reagera, på något man menar är ännu ett steg mot allmän censur och kulturrevisionism.
Though its far less of a problem than the actual censoring that they did to the novels, I still think this constant catering to the ’sensitive’ is utterly ridiculous. The term ’trigger warning’ itself is a staple of the times we live in. As if people aren’t adults anymore… https://t.co/xo9eDHfhAr
— Jeroen (@DutchBondFan) January 6, 2024
”Goldfinger” får varningstext
De James Bond-filmer att initialt flaggas för kränkningsrisk är de som valts ut för den första halvan (februari) av evenemanget. Dessa är 1964 års Goldfinger samt Man Lever Bara Två Gånger (1967) – båda med Sean Connery i huvudrollen. Den sistnämnda med ytterligare varning som menar att filmen ”innehåller föråldrade rasistiska stereotyper”.
Motivet sägs vara att Man Lever Bara Två Gånger (inspelad på plats i Japan) påstås skildra japaner ofördelaktigt (stämmer ej), inklusive det faktum att Bond i filmen maskerar sig som Japan (med syfte att lättare smälta in i miljön och på så sätt komma åt filmens skurk Blofeld).
Enligt BFI:s logik gör agent 007 då någon form av karikatyr av japaner, utan att närmare förklara exakt hur.
Hyllade I Hennes Majestäts Hemliga Tjänst (1969), med George Lazenby som 007, visas senare i mars månad. I skrivande stund oklart huruvida denna riskerar att uppröra enstaka individ.

”Midnight Cowboy” i skottlinjen
Andra filmer som ingår i John Barry-programmet och som erhållit varningsflagg är bland annat 1969 års Oscarsbelönade (Bästa Film och Regi) Midnight Cowboy, som enligt BFI innehåller ”homofobiskt språk och sexuellt våld”. Något som delar av den brittiska publiken enligt BFI riskerar att må dåligt av.
BFI menar att filmerna återspeglar ”vissa föråldrade åsikter” men anser ändå att dessa innehållsvarningar är nödvändiga: ”De triggervarningar/innehållsvarningar som vi tillhandahåller i alla våra utställningslokaler och onlineplattformar fungerar som vägledning om att en film eller ett verk återspeglar åsikter från den tid då de skapades och som kan väcka anstöt”.
Som nämndes i början av artikeln omarbetades nyligen Ian Flemings ursprungliga James Bond-böcker av så kallade ”känslighetsexperter”, för att anpassas till 2000-talets känsliga läsare. Något som också drabbat Roald Dahl, en annan av Englands mest hyllade författare och som av en händelse manusförfattare till ovan nämnda Man Lever Bara Två Gånger.
Nu tycks benägenheten att, om inte rakt av censurera äldre filmer, så åtminstone skydda den känslige biobesökaren från eventuellt obehag med hjälp av varningstexter, ha kommit till filmindustrin.