Google döms igen – får betala 16 miljarder kronor för konkurrensbrott

publicerad 20 mars 2019

Google fortsätter att missbruka sin ställning. Nu döms IT-jätten för att ha brutit konkurrenslagarna i EU, den här gången för annonstjänsten Adsense. Boten för detta landar på nära 16 miljarder kronor.

Det är inte första gången som Google granskas för att bryta mot konkurrenslagar. För två år sedan anklagades man för att ha manipulerat resultaten i sin sökmotor för att ge sina egna produkter fördelar.

Samtidigt har företaget utretts för att ha hindrat webbplatser från att göra reklam för företagets sökmotorkonkurrenter. Utredningen påbörjades under 2016 och har nu resulterat i en dom från EU där Google döms till 1,5 miljarder euro, motsvarande nära 16 miljarder kronor, i böter för brott mot konkurrenslagarna.

I ett pressmeddelande ifrån EU-kommissionen skriver kommissionären Margrethe Vestager att Google har ”olagligt missbrukat sin dominerande ställning på marknaden för förmedling av sökannonser online”.

Hon fortsätter:

– Missbruket varade över 10 år och nekade andra företag möjligheten att konkurrera på meriter och att uppfinna – och konsumenterna fördelarna med konkurrensen.

Genom att ha utnyttjat den starka position de har på marknaden med sitt Adsense-program, genom vilket de erbjuder reklam i sökresultat, har de därmed begått ett brott. Reklamen som visas är endast från Googles egen sökmotor och alternativ som Microsofts Bing och Yahoo utesluts, vilket EU menar direkt hämmar konkurrensen på marknaden.

Nya Dagbladet har också tidigare rapporterat om Google i fjol fick böter på 4,3 miljarder euro, motsvarande nästan 45 miljarder kronor efter att EU-kommissionen ansåg att Google utnyttjade sin särställning på mobilmarknaden genom operativsystemet Android.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!