MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 17 juni 2025

tisdag 17 juni 2025


Så har bankerna förstört livet för tusentals svenskar

Hotet från bankerna

publicerad 15 december 2022
– av Isac Boman
Svenskar i alla åldrar vittnar om hur bankerna godtyckligt stängt ner deras konton.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

64 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Med hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och förmenta misstankar om ”penningtvätt” eller ”finansiering av terrorism” stänger bankerna godtyckligt ner konton för ensamstående mödrar, pensionärer och småföretagare som varit kunder i banken i många år.

Här är de gripande berättelserna om det utbredda maktmissbruk som satts i system.

Kundkännedomsavdelningens befogenheter är det stora problemet. Samtidigt är personalen på dessa hemliga avdelningar hårt styrda från sina chefer. Det är klart att det finns ett stort ansvar även hos bankens ledning för hur man beter sig mot kunderna inom ramen för lagstiftningen som man är skyldig att följa.

Det säger en person till Nya Dagbladet med god insyn i bankernas ”säkerhetsavdelningar” eller ”kundkännedomsavdelningar” som de också benämns som. Dessa anonyma beslutsfattare har gjort tusentals svenska medborgares liv till ett praktiskt helvete när man med mycket kort varsel ryckt bort banktjänster varje människa behöver för att betala mat, räkningar och hyra.

Symptomatiskt är att bankens ledning och kundtjänstpersonal helt frånsäger sig ansvar från de allvarliga konsekvenser den anonyma avdelningarnas beslutsfattare systematiskt orsakar kunderna. Återkommande är ironiskt nog också att samma kundkännedomsavdelningar heller inte visar något uppriktigt intresse av att faktiskt lära känna sina kunder.

Nyligen kunde Nya Dagbladet rapportera om hur Länsförsäkringar Bank på godtycklig grund låst mediebolagets konto för utlandsbetalningar – samt även hotat att stänga ner tidningsledningens privata bankkonton redan från och med årsskiftet. Tillvägagångssättet är typiskt och problematiken är betydligt mer vittgående än dess påverkan på den fria journalistikens möjligheter att bedriva verksamhet i Sverige.

Kontanter, Makt & Vilseledande media är en grupp på Facebook med nästan 157 000 medlemmar. I tusentals inlägg och kommentarer vittnar användare om hur de med hänvisning till ”bristande kundkännedom” fått sina tillgångar frysta, sina konton nedstängda och hur de blivit av med bank-id och andra betalfunktioner. I många fall handlar det om kunder som varit kunder i banken i decennier.

Typexempel från Länsförsäkringar hur banken avslutar ”kundens engagemang”, med tillägget att beslutet inte går att överklaga. Foto: Facebook

”Sinnessjukt kontrollbehov”

En person delger ett typiskt vittnesmål om hur han fått ett hotfullt meddelande från banken där man deklarerar att de har rätt att frysa hans konto om ”kundkännedom” inte uppnås.

Jag lever ett 100 procent ärligt och laglydigt liv. Det enda ’konstiga’ är en hobbyverksamhet som inbringar lite extra kulor då och då (swish), men det skattar jag ju för. Måste jag veta ALLT om mina köpare eller vad menar dom? Sinnessjukt kontrollbehov. Är sjukt less på översitteri, kontrollbehov och detaljstyrning av enkla, laglydiga och hederliga människor. Vart fan är vi på väg egentligen?”, frågar han sig.

En annan berättar att banken hotar att frysa hans företags konto och ekonomiska resurser av samma skäl och beskriver agerandet som ”maffiametoder”.

Bankerna är för sorgliga. Nu skickar de ut och ber om kundkännedom för min mamma som dött nyligen. Innan bouppteckningen är klar så är kontot spärrat för utbetalningar”, vittnar en tredje.

Notoriskt återkommande är också att banken undviker att besvara frågor om processerna de ställer sina kunder inför. I bästa fall hänvisas till anonyma beslutsfattare inom organisationen, som såväl bankens ledning som kundtjänsten skjuter ifrån sig ansvaret till.

Desperata svenskar berättar om hur deras barns sparkonton blivit spärrade och hur avstängningarna riskerar att de vräks från sina hem på grund av rent praktiska svårigheter att betala räkningar. Även föräldrar med många barn att försörja och åldringar utan kunskaper om digital teknik eller förståelse för vad banken egentligen efterfrågar blir utkastade utan pardon.

Skulle logga in o betala räkningar…möts av att dom stängt av kontot.. fick ringa för att lyckas logga in…’kundkännedom’ när jag varit kund i 40 år”, skriver en kund.

Typiskt vittnesmål om en sexbarnsmamma som fått sitt konto nedstängt. Foto: faksimil/Facebook

En sexbarnsmamma får sitt konto och framtida konton avstängt, efter att ha svarat på deras patetiska brev om kundkännedom. Efter att ha varit superärlig om allt, och skrivit att det fanns transaktioner från mig till min exfru gällande barnbidrag som de hade funderingar över och inte en krona mer eller mindre, så valde de att stänga ner alla hennes basala tjänster och framtida nyöppnande av konton hos dem? Kan man anmäla banken?”, kommenterar en annan.

Svarar på bankens frågor – får ändå sina konton stängda

Talande är de återkommande vittnesmålen om hur människor lagt ner många dagars arbete på att svara på bankens förfrågningar i form av att leta upp kvitton och att i detalj försöka beskriva flera år gamla transaktioner. Ansträngningarna möts dock ofta av ett kompakt ointresse från bankens sida.

Då sa Länsförsäkringar upp mitt konto. Har svarat på tre utskick som dom undrar över men det är tydligen inte bra nog”, skriver en uppgiven kund hos Länsförsäkringar Bank.

I många fall handlar det om att banken anser att man inte i tillräcklig detalj kunnat redogöra även för små kontantuttag eller swish-överföringar. Har man frågor finns det heller ingen att prata med – man är helt utlämnad till den anonyma kundkännedomsavdelningens godtycke. Bevisbördan läggs konsekvent hos kunderna, som betraktas som skyldiga även i fall där motsatsen bevisas.

Såhär slutade min relation med Läns. Där har jag haft bl.a ett lån på en brf på en miljon och har fortfarande en pensionspar på 80k. Jag kunde inte redovisa alla swish och även ett kontantuttag 22/12 på 1.600kr! Två dagar före jul. Hur …vad jag gjort av pengarna!? Eh..ja, jag sa att jag vill prata med en ansvarig som beslutat i ärendet, det gick inte för sig.

Andra berättar om hur banken spärrat deras konton när de inte lyckats svara tillräckligt detaljerat på vad de ska köpa för sina pengar.

Jag kan alltså inte handla, tanka bilen, betala räkningar, köpa mat till mina djur, åka till veterinären med sjukt djur eftersom man får betala med en gång. Har Swedbank verkligen rätt att göra så här?” undrar en kund hos Länsförsäkringar Bank.

En annan kund hos samma bank berättar hur han plötsligt fick hem ett 50 sidor långt brev där han skulle redovisa varenda transaktion, insättning och överföring under det senaste året. Efter två dagars arbete skickades de efterfrågade uppgifterna in – varpå banken ändå beslöt att avsluta kontot utan vidare kommentarer.

Ingen på LF ville diskutera det ens”, konstaterar han.

Andra berättar om hur Länsförsäkringar plötsligt stängt av konton efter att de swishat sina partner småsummor och kvitton sedan inte kunnat presenteras.

De tolkar lagen om Kundkännedom mest nitiskt av alla banker jag vet i alla fall. De avslutade mitt konto trots att de fått precis alla underlag de begärde och det var småsummor vi snackar om. Och det fanns ingen att prata med när man ringde för den avdelningen som har hand om sånt går inte att prata med sa dom och beslutet gick inte att överklaga”, skriver en upprörd man som varit kund i banken.

Utbredd känsla av rättslöshet

Genomgripande är den desperata känslan av rättslöshet som uttrycks från många svenskar gentemot det systematiska maktmissbruket. Som privatperson riskerar det att bli både dyrt och framförallt komplicerat att ens försöka sätta igång en juridisk process mot banken, och ytterst få vågar ta den risken.

På recensionsportaler där kunder kan lämna omdömen om bankerna kan man läsa ytterligare otaliga liknande vittnesmål om hur man hastigt kastats ut från banken med hänvisning till att kundkännedomen anses vara otillräcklig. Något genuint intresse av att lära känna kunden tycks dock inte finnas i dylika fall.

Jag fick frågan om kundkännedom (inga konstigheter) men även om mina transaktioner. Skickade allt jag har 2 ÅR bakåt i tiden från Skatteverket, annan bank, Försäkringskassan med mera, men det räckte tydligen inte”, skriver en kund i Länsförsäkringar bank.

Fick krav på bevis vars min lön kommer ifrån, mitt utökade bolån i annan bank och sparpengar, till och med små swishar? Fastän uppgifter är inskickade så fryser de kontot. När man uppsöker kontor eller ringer dit finns det ingen som har behörighet. Så nu står man med en låst lön, utan att kunna betala räkningar eller köpa mat”, skriver en annan.

Efter att ha varit trogen kund i över 20 år, så stänger dom ner mitt bankkonto med motiveringen att de inte har någon bra kundöversyn med hänvisning av penningtvättlagen. Spelar ingen roll att man skickat in utdrag över alla insättningar och uttag under aktuell period”, skriver en tredje kund.

I Falu-Kuriren undrar bland annat den pensionerade polisen Tore Strand vad Länsförsäkringar egentligen håller på med – och konstaterar att de konsekvent vägrar föra dialog med kunder vars konton de ofta på förhand verkar ha bestämt sig för att stänga ner.

Försökte under tre dagar att via telefon komma i kontakt med den person som är chef på Länsförsäkringar bank utan att lyckas. Meddelanden lämnades vid varje tillfälle. Ringde sedan till telefonbanken för att försöka komma i kontakt med författaren till brevet. Den jag talade med vägrade uppge namnet på denne”.

Han frågar sig vidare varför banken inte gör en riktig polisanmälan om de tror att kunden ägnar sig åt olagligheter och menar det ”tyder på en häpnadsväckande inkompetens” att bankernas utredningar bedrivs med anonyma brev utan att faktiskt prata med kunderna.

När sedan en person som chef och arbetsledare vägrar att svara på meddelanden så är måttet rågat. Hur kan man bedriva en verksamhet på det här viset? Borde inte kunden stå i fokus?” frågar han sig.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Svensk journalist polisanmäler storbank för stöld

Hotet från bankerna

publicerad 27 maj 2025
– av Redaktionen
Mattias Albinsson tror inte att han kommer att få tillbaka sina banktjänster - men ser gärna att banken ger tillbaka pengarna de tagit.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

64 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Samnytts reporter Mattias Albinsson har anmält den Wallenbergägda banken SEB för stöld efter att banken inte bara stängt ner hans konto och spärrat hans Bank-ID – utan också på oklara grunder beslagtagit journalistens egna pengar.

Albinsson misstänker att han utsatts för bankens repression eftersom han arbetar för en tidning vars rapportering och inriktning ogillas av SEB:s ledning.

Nyligen uppmärksammade Nya Dagbladet läsarna om att Länsförsäkringar Banks beslut att stänga ner konton och banktjänster kopplade till tidningen, dess redaktionsledning och en stiftelse med ändamålet att främja oberoende journalistik, av allt att döma fattats på rent ideologiska och politiska grunder – och att ansvariga inte uppskattat tidningens rapportering i olika känsliga frågor.

– Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, konstaterade NyD:s chefredaktör Markus Andersson.

Bankens advokater försökte bland annat skärra tingsrättens politiskt tillsatta nämndemän genom att i en politisk attack utmåla Nya Dagbladet som en ”extrem tidskrift” – eftersom NyD uppmärksammat judiska lobbygruppers inflytande och lanserat en kampanj för att uppmärksamma FN-stadgans skydd mot folkmord som en replik på den pågående befolkningsutbytespolitiken i Väst.

”Hamnar nog i bankdirektörernas golfkassa”

Nya Dagbladet och dess ledning är inte de enda som drabbats av bankernas godtyckliga repression. De senaste åren har tidningen uppmärksammat en mycket oroväckande trend där personer med regimkritiska eller på andra sätt obekväma uppfattningar larmar om att de plötsligt och godtyckligt får sina konton nedstängda – något som tidigare denna månad också drabbade Samnytts journalist Mattias Albinsson.

Han upptäckte en dag att hans Bank-ID inte längre fungerade och att han inte kunde komma åt sina egna pengar på sitt bankkonto.

Enligt reportern ska en banktjänsteman ha bekräftat att banken flyttat hans tillgångar till ett av sina egna ”internkonton”.

Stulit helt enkelt, på ren svenska. Inga gigantiska summor pengar kan jag erkänna. Men de hade nog räckt till mat i en månad i alla fall. Nu hamnar de nog i bankdirektörernas golfkassa”, skriver han i en krönika.

”Ett svepskäl för att kunna stänga av mig”

Albinsson har varit kund hos SEB i 24 år men är sedan flera år tillbaka bosatt utomlands. Den gångna hösten har Wallenberg-banken hört av sig och bett honom fylla i ett formulär om ”kundkännedom” – vilket han också gjort, tillsammans med en kvinnlig banktjänsteman via telefon.

Journalisten förklarar för banken att det just är Bank-ID han är i behov av för att kunna ta del av myndighetspost och andra viktiga tjänster, och de kommer överens om att övriga ”riskabla banktjänster” som kort, Swish och utlandsbetalningar ska inaktiveras – just för att undvika problem med banken framöver.

Trots att en av bankens egna anställda hjälpt Albinsson att fylla i dokumentet nöjer sig banken inte där utan fortsätter snart att skicka ut ett nytt formulär om ”kundkännedom”, där man kräver att få svar på varför journalisten överhuvudtaget vill ha ett bankkonto i Sverige. Även detta fylls i – men nya formulär fortsätter att komma.

Kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom. Till slut kan jag rimligen inte svara mer på SEB:s propåer om “kundkännedom”. Jag har redan svarat flera gånger. Jag börjar ana vad de är ute efter. De vill ha ett svepskäl för att kunna stänga av mig”, konstaterar han.

”Känner nog att de har stöd från Rosenbad”

Farhågorna visade sig vara befogade, snart kastade SEB ut utlandssvensken – trots att han alltså redan besvarat deras frågor vid flera tillfällen.

Att få tillbaka sina egna pengar på ett smidigt sätt med hjälp av en anhörig som med fullmakt besökte ett av bankens kontor var heller ingenting som SEB tillät – istället krävde man att han själv skulle flyga till Sverige och personligen inställa sig för att få tillbaka sina beslagtagna tillgångar. En resa som sannolikt skulle bli dyrare än de pengar han blivit av med.

Själv bedömer han det som mycket sannolikt att en förklaring till att just han utsatts är att han arbetar för en tidning som SEB:s chefer ser ogillande på – och pekar på att man tidigare agerat på liknande sätt mot andra.

Situationen kompliceras av att Sverige, oavsett färg på regeringen, går i en allt mer totalitär riktning där pressfriheten steg för steg stryps. På mer än ett sätt. Det handlar inte endast om ’alternativa medier’. ’Lagen om utlandsspioneri’ till exempel, kan främst anses slå mot så kallat etablerade medier”, argumenterar han och fortsätter:

Så SEB känner nog att de har stöd från Rosenbad när de sätter åt utlandssvenska journalister. I synnerhet sådana som skriver om fel saker, misstänks hysa fel åsikter, eller vad de nu hänger upp sig på”.

För att markera mot bankens agerande har Albinsson valt att polisanmäla SEB för stöld, alternativt bedrägeri. Han tror själv inte att det kommer att leda någonvart – men ser det som ”ett sätt att visa att man inte tyst finner sig i stölden”.

För min del tror jag inte att jag får tillbaka mitt Bank-ID. Eller mitt bankkonto. Men jag vill mer än gärna ha tillbaka de pengar som SEB stulit”, understryker han.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

35 250 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Bankdiktaturen måste raseras

Länsförsäkringar-affären

Med ditt stöd kan Nya Dagbladets rättskamp bli startskottet för en ny folkrörelse.

publicerad 23 maj 2025
– av Isac Boman
Det första av en serie planerade rättsfall mot Länsförsäkringar Bank behandlas i tingsrätten i början av september.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

64 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En gång i tiden betraktade många svenskar bankerna som en grundläggande funktion i samhället som faktiskt underlättade medborgarnas vardag. Idag är situationen den motsatta, där bankerna istället agerar som en maktfullkomlig statsmakt med närmast totalitär kontroll över vårt ekonomiska liv och våra medborgerliga friheter.

Att från en dag till en annan upptäcka att man inte längre kan använda sitt bank-id, komma åt sitt bankkonto, betala räkningar, köpa mat eller föra över pengar för hyran är ett stressmoment som heter duga. Plötsligt har du i praktiken blivit utestängd från samhället – utan att du har dömts i en domstol eller ens misstänks för något brott. Någon konkret brottsmisstanke finns nästan aldrig, och bankernas domar är i regel lika godtyckliga som de är fattade på diffusa grunder. Faktum är att det räcker med att bankerna anser att dina ekonomiska transaktioner ”avviker” eller att de ser en ”förhöjd risk” att någonting inte faller i bankens smak.

Bevisbördan ligger samtidigt på dina axlar. Du är skyldig till motsatsen bevisats – och du kan i praktiken inte räkna med något rättsskydd.

Det kan låta som en mardröm i en dystopiskt deckare, men det är den skrämmande verkligheten som en allt större del av Sveriges befolkning personligen också får uppleva på nära håll. Nyligen uppmärksammade Nya Dagbladet att så många som 160 000 konton stängts ner i Sverige – på bara tre år, och av allt att döma har nedstängningarna bara ökat sedan dess. Det är surrealistiska siffror som med all önskvärd tydlighet visar att huvudsyftet med nedstängningarna aldrig varit att försöka bekämpa ”terrorism”, organiserad brottslighet eller liknande floskler som endast används som förevändning för att införa och fördjupa den bankdiktatur vi nu de facto lever under.

Bevisbördan ligger samtidigt på dina axlar. Du är skyldig tills motsatsen bevisats – och du kan i praktiken inte räkna med något rättsskydd

Med andra ord har ungefär två procent av den vuxna befolkningen hittills drabbats av bankernas repression och fått sin tillvaro uppochnedvänd – och där möjligheterna att få rätt mot bankjättarna i regel är minimal. Otaliga svenskar vittnar om att frekventa insättningar eller uttag av kontanter eller återkommande swishbetalningar är sådant som fått bankernas lampor att lysa rött och att snabbt kasta ut kunder som varit trogna sedan decennier tillbaka. Andra får sina konton nedstängda för att de flyttar utomlands.

Den rådande situationen har undergrävt förtroendet inte bara för det finansiella systemet, utan för samhällskontraktet som sådant. Det är en bisarr situation när bankernas AI-algoritmer ska utgöra underlag för vem som får eller inte får betala sin hyra. Det är rättsväsendet, inte Länsförsäkringar, Nordea eller Swedbank, som ska bedöma om något brott faktiskt har begåtts.

Agerar domare och bödel

Än värre är att bankerna ofta tycks agera utifrån tydligt politiska motiv. Oberoende medier och aktörer lider särskilt hög risk att få sina konton nedstängda om de uppfattas som kontroversiella eller om deras åsikter avviker från de narrativ som makten för fram. I praktiken innebär detta en totalitär form av censur, där bankerna som institution med monopolliknande makt över ekonomiska flöden agerar både domare och bödel utan att behöva ta ansvar för konsekvenserna. Drabbade vittnar konsekvent om att det ofta inte ens är möjligt att få tala med ansvariga från banken.

Det är rättsväsendet, inte Länsförsäkringar, Nordea eller Swedbank, som ska bedöma om något brott faktiskt har begåtts

Det kommer kanske inte som en nyhet för den som följt omvärldsbevakningen att en liten grupp ekonomiskt inflytelserika aktörer de facto styr västvärlden och på många sätt är en drivande aktör inom storpolitiken. Bankerna har tillskansat sig en orättfärdig maktposition som i praktiken trumfar en statlig myndighets befogenheter, med makten att sanktionera och straffa enskilda medborgare efter eget godtycke.

Det hög tid att bygga en folkrörelse som en gång för alla gör slut på detta maktmissbruk. Så här kan det helt enkelt inte få fungera i ett samhälle som gör anspråk på att vara en demokrati. Nya Dagbladets pågående rättsfall mot Länsförsäkringar Bank, som avgörs i ett första skede i tingsrätten i början av september, ska därför ses som ett uttryck för något mer än upprättelsen för ett oberoende mediehus gentemot en storbanks godtyckliga förfaranden. Det större allvaret blir särskilt påtagligt när en storbank med ideologiska förtecken brännmärker tidningen som en ”extrem tidskrift”, och med detta i praktiken försöker rentvå sitt illa dolda övergrepp på det demokratiska fundament pressfriheten utgör. Nya Dagbladet, ska det noga betonas och påminnas om, är långtifrån den enda oppositionella röst som utsatts för liknande övergrepp från bankdiktaturens långa arm.

Vem är det egentligen förutom bankerna och deras lobby som anser att det är rimligt att privata institutioner ska ha en närmast total makt över vår ekonomiska frihet? En bank som missbrukar sin ställning, och exempelvis stänger ner en persons konto eftersom denna skrivit misshagliga saker på sociala medier, borde förlora sitt tillstånd att bedriva bankverksamhet överhuvudtaget. I nuläget är det många inom banksektorn som borde avtjäna långa fängelsestraff för det systematiska maktmissbruk man gjort sig skyldiga till under lång tid, som inte bara har orsakat stora mänskliga lidanden utan dessutom åsamkat det demokratiska samhällsskicket allvarliga skador.

Finansinspektionen och regeringen har riktat försiktig kritik mot bankrepressionen och med mjuk röst efterlyst att fler måste tillåtas att ha grundläggande betaltjänster. Det är ett positivt steg i rätt riktning, men ett litet sådant, och i den större bilden ett otroligt svagt gensvar i en situation som fullständigt har urartat.

En fråga om demokratiska fundamenta

Vi står vid ett vägskäl där ett folkligt gensvar nu är lika berättigat som det är nödvändigt. Om inget görs, riskerar bankernas makt att cementeras och expandera ytterligare tills dess att medborgarnas ekonomiska liv punktmarkeras och detaljstyrs in i minsta detalj, där minsta ”tveksamma” transaktion riskerar att få absurda konsekvenser.

Det är naivt att tro att Nya Dagbladets rättskamp ensamt kan ändra på själva systemet som sådant, men det har satt storbanken Länsförsäkringars moraliska trovärdighet i gungning inför en öppen offentlighet. Ytterst måste detta dock leda längre, där stränga grundlagsskydd tydligt begränsar bankernas rätt att stänga konton utan rättssäkra förfaranden. Det är ingen liten fråga; det är en fråga om att återupprätta demokratin; medborgarnas grundläggande frihet och att säkra folkets rätt till deltagande i samhällslivet.

Bankdiktaturen måste raseras för att de demokratiska fundamenten ska kunna återbyggas. I förlängningen måste bankernas roll i samhället omvärderas i grunden, om Sverige ska ha ett legitimt anspråk på att vara en demokrati.

Det är en fråga om att återupprätta demokratin; medborgarnas grundläggande frihet och att säkra folkets rätt till deltagande i samhällslivet

Verkligheten är samtidigt att den politiska viljan i regnbågspartiernas riksdag saknas för att genomföra detta, och det krävs en omfattande folkrörelse för att meningsfulla reformer på sikt ska bli möjliga. Med ditt stöd har vi nu chansen att tillsammans sätta ett avtryck som går bortom tingsrättens dom i september.

 

Isac Boman

Så stödjer du Nya Dagbladet i rättskampen

Hjälp NyD att hålla ut i det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

35 250 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nya Dagbladets advokat står utan arvode efter bankens sabotage

Länsförsäkringar-affären

  • Nya Dagbladet har tvingat fram Länsförsäkringar Bank till rättsförhandlingar i Södertörns tingsrätt i september.
  • Banken försöker nu sabotera processen genom att vägra ombesörja stiftelsens advokatarvoden med medel man fryst inne på dess egna konto.
  • – Det blir särskilt anmärkningsvärt när det handlar om att försvara sig i en rättsprocess där banken själv är part i målet, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.
  • Chefredaktören Markus Andersson säger att man för att klara den kritiska situationen och kunna driva rättsfallet i mål startar en ny insamlingskampanj för att finansiera advokatens avgörande arbete i processen.
uppdaterad Idag 15:34 publicerad 22 maj 2025
– av Jan Sundstedt
– Arbetet med processen har blivit omfattande och stiftelsen har rätt att betala advokatfakturor med sina egna pengar. Jag har aldrig varit med om att en bank på det här sättet förvägrar en kund att använda sina egna medel, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

64 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det pågående rättsfallet mellan Länsförsäkringar Bank och NyD är det första i en serie planerade stämningar och handlar om ett bankkonto för den stiftelse för oberoende medier som i praktiken kidnappats av banken. Bankkontot har man fryst under två och ett halvt års tid, inklusive stiftelsens kapital på 100 000 kronor som Länsförsäkringar Bank fortfarande håller inne, vilket saboterat stiftelsens arbete och möjlighet att verka.

Frysningen var startskottet på en serie attacker mot tidningen och dess mediehus, som slutade med att man även stängde ned redaktionsledningens privata bankkonton. Nedstängningarna skedde så snabbt att man till och med bröt mot den lagstadgade minimala tidsfrist som banken måste upprätthålla mot privatpersoner även i de fall man har godtagbara skäl att stänga ett bankkonto.

Bankens tvära kast skedde i slutet av 2022, efter att man initialt meddelat att man välkomnar den blivande stiftelsen som kund i banken med genomförd kundkännedom, samt godkänt att stiftelsen kan mottaga donationer på det bankkonto där stiftelsen sedan satte in sitt stiftelsekapital för att kunna inleda sin verksamhet.

När stiftelsen fått sitt organisationsnummer och återkom till banken för att slutligen få disponera sitt bankkonto, meddelande man dock plötsligt att någon tillgång inte kommer att ges och att dispositionen över kontot inte kommer att överlämnas till stiftelsen, trots att det öppnats i stiftelsens namn och innehåller stiftelsens enda och egenmäktiga kapital. Till dags dato upprätthåller man därtill blockaden av den oberoende mediestiftelsens bankkonto där de stiftade medlen fortfarande ligger.

Nya Dagbladet inledde efter detta en rättsprocess mot storbanken, med det första målet att slå fast att banken har agerat lagvidrigt i sin blockad av mediestiftelsens bankkonto.

Advokaten står utan ersättning efter nytt sabotage

Under den pågående rättsprocessen, där Nya Dagbladet fått ansamlade kostnader för advokatens arbete med att driva rättsfallet, har situationen blivit mer akut då banken vägrat att ombesörja fakturor för stiftelsens advokatarvoden med medlen man håller inne på. Banken vägrar alltså inte bara att ge stiftelsen möjlighet att själv disponera pengarna på sitt bankkonto, man saboterar dessutom rättsprocessen genom att stiftelsen inte kan försvara sig med sina egna medel, vilket försatt mediehuset och advokaten i en ekonomisk knipa.

”Den info jag fått till mig är att eftersom det pågår en domstolsprocess i det här ärendet så måste ni ta eran begäran vidare via erat juridiska ombud”, skriver stiftelsens handläggare på banken, som vägrat att ombesörja stiftelsens rättskostnader med stiftelsens egna medel som låsts inne på banken.

– Jag har aldrig varit med om att en bank på det här sättet förvägrar en kund att använda sina egna medel. Det blir särskilt anmärkningsvärt när det handlar om att försvara sig i en rättsprocess där banken själv är part i målet, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.

– Arbetet med processen har blivit omfattande och stiftelsen har rätt att betala advokatfakturor med sina egna pengar. Att det råder tvist om rätten till konto har inte med saken att göra, fortsätter advokaten.

Insamling ska hålla advokaten igång

Chefredaktören Markus Andersson säger att man för att klara den kritiska situationen och kunna driva rättsfallet i mål nu startar en insamlingskampanj för att finansiera advokatens helt avgörande arbete i processen.

Efter att Länsförsäkringar tydligt eskalerat fallet med sina nya attacker har vi bara att välja på att kasta in handduken eller att försöka samla in ytterligare medel för att fortsätta strida i målet, säger Andersson.

Rättsförhandlingarna är fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september och målet är att hålla advokaten flytande till hösten, förklarar chefredaktören.

Vi och vår sida är säkra på att vi har rättvisan på vår sida, men verkligheten är också att vår verksamhet inte är anpassad för denna typ av tunga rättsfall, medger Andersson som betonar att man inte kommer att ge sig och ber om läsarnas stöd i den nya fasen av rättsfallet.

Det handlar i praktiken om några hundra tusen som vi behöver för att klara att driva detta i mål i höst. Så länge vi fortsätter ha allmänhetens stöd kommer vi att dra detta så långt som det krävs för att rättvisa ska skipas, inte bara för vår egen upprättelse utan som en revansch för alla tusentals oskyldiga människor som fått sina liv och verksamheter förstörda av bankerna på samma sätt, säger Andersson som påminner om den potentiellt vidare betydelsen av rättsfallet.

Detta måste nog ses som ett betydande vägskäl för pressfriheten och för Sverige som demokratisk rättsstat. Bankdiktaturen kan inte få ta sig sådana här friheter och vi vill att det här rättsfallet ska bli början till en förändring som verkligen betyder något, avslutar chefredaktören.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

35 250 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Rättegången närmar sig: Nu går Länsförsäkringar Bank till politisk attack mot Nya Dagbladet

Länsförsäkringar-affären

  • Rättsförhandlingarna mellan Nya Dagbladet och Länsförsäkringar Bank är nu fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september, då det ska avgöras i ett första skede om banken gjort sig skyldig till lagbrott när man blockerat en stiftelse för oberoende medier.
  • Inför rättsförhandlingarna går banken nu till ny attack mot Nya Dagbladet, där man menar att övergreppet på tidningen och redaktionsledningens privata bankkonton ska motiveras på ideologiska och politiska grunder.
  • – Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.
publicerad 21 maj 2025
– av Jan Sundstedt
– Det är tydligt att taktiken har varit att knäcka oss med det över 30 sidor långa svaromålet till tingsrätten med syftet också att vi inte ska ha råd att finansiera en advokat hela vägen i mål, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

64 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Under många år har Nya Dagbladet uppmärksammat missförhållanden och korruption både hemma i Sverige och i omvärlden. Inte minst har tidningen rapporterat om ett exceptionellt omfattande maktmissbruk hos storbankerna där många tusentals människor nu stängts ute ur samhällslivet och fått sina liv förstörda genom att de nekats bankkonton, eller låsts ute från grundläggande banktjänster som utgör basen för att vara en del av det moderna samhället överhuvudtaget.

Även NyD och tidningens medarbetare har i allra högsta grad mött denna form av repression i samband med att tidningens bolagskonton och även redaktionsledningens privata konton under dramatiska omständigheter stängdes ned av Länsförsäkringar Bank i slutet av 2022, som i så många andra fall med hänvisning till ”bristande kundkännedom” – det svepskäl som systematiskt används som förevändning för att låsa tiotusentals hederliga människor och verksamheter ute från sina egna pengar.

Storbanken har sedan dess ihärdigt fortsatt att blockera tillgången till bankkontot för en stiftelse med ändamålet att främja oberoende journalistik. Även trots att det befintliga skyddet gentemot bankerna är svagt verkar det tämligen klart att bankens agerande varit rättsvidrigt, varpå NyD valt att dra Länsförsäkringar Bank till domstol. Detta enligt tidningsledningen inte endast för att ge mediehuset upprättelse efter övergreppet utan framförallt för att statuera exempel och markera att bankernas godtyckliga nedstängning inte är förenlig med en modern demokratisk rättsstat med syftet att åstadkomma ett prejudikat för att få ett slut på bankernas farliga beteende med att stänga ned bankkonton.

– Det är tydligt att taktiken har varit att knäcka oss med det över 30 sidor långa svaromålet till tingsrätten som är fullt med ideologiska och politiska angrepp som helt saknar relevans i rättsfallet kring den oberoende mediestiftelse vars bankkonto med tillgångar man fryst med syftet också att vi inte ska ha råd att finansiera en advokat hela vägen i mål, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Istället för att bemöta sakfrågan eller kompromissa i den pågående rättsprocessen, som alltså handlar om att man bör öppna den stiftelse man stängt ned, har banken i ett nytt skede av rättsprocessen istället gått till öppet angrepp på redaktionsledningen och tidningens verksamhet – med starkt politiska och ideologiska förtecken.

Bankens ställningstagande: NyD en ”extrem” publikation

Redan i ett tidigt stadium har det funnits en misstanke om att mediehuset och stiftelsen angripits av politiska skäl – och att operationen från Länsförsäkringar Bank tydligt framstått som att den motiverats av fientlighet mot tidningens journalistik. I ett yttrande till Södertörns tingsrätt bekräftar nu också banken genom sina advokater dessa farhågor, där man lägger stort fokus på att ideologisera NyD, tidningens redaktion och även den separata stiftelse vars konto man valt att frysa.

I detta tar banken stöd av smutskastning från den obskyra vänsterextrema underrättelsegruppen kring Stiftelsen Expo, ett projekt som har sina historiska rötter i den våldsbejakande så kallade autonoma miljön och i nuläget är nära förbunden med den internationella judisk makt-rörelsen, framförallt med den högerextrema amerikanska lobbygruppen ADL som är en uttalad systerorganisation.

Tre av Nya Dagbladet avslöjande LF-chefer som arbetade med centrala funktioner på bankens anonyma avdelning där man verkade för nedlåsning av stiftelsens och redaktionsledningens privata bankkonton. Till vänster Susann Fredriksson, centralt funktionsansvarig för penningtvättsfrågor. Mitten: Christian von Ahlefeld, compliance-chef. Till höger Ellinor Örtegren-Johansson, chef för ”Financial Crime Prevention”. Montage. Foto: Privat/Facebook/LinkedIn

Banken motiverar sitt tilltag mot den oberoende stiftelsen, som alltså utgör en helt separat juridisk person gentemot tidningen Nya Dagbladet, med ett ideologiskt resonemang där man skandaliserar att NyD uppmärksammat dylika judiska maktlobbygrupper och att tidningen i ett annat tidigare sammanhang även lanserat en kampanj för att uppmärksamma FN-stadgans skydd mot folkmord som en replik på den pågående befolkningsutbytespolitiken i Väst, sakfrågor och projekt som banken menar bevisar att NyD är en ”extrem tidskrift”.

Man försöker därtill också misstänkliggöra NyD genom en mer än 10 år gammal annons av tusentals på tidningen för en firma som säljer bildelar från Tyskland där företagaren haft ukrainskt etniskt påbrå, något som bankens advokater menar ska vara till ytterligare belastning för tidningen.

Fortsätter undvika sakfrågan

Utspelen från banken fortsätter i det hela 33 sidor långa svaromålet. Liksom tidigare undviks själva sakfrågan i princip fullständigt gällande att banken brutit mot befintlig lagstiftning när man blockerat stiftelsen från att mottaga finansiering och bedriva sin verksamhet. Ansvariga för Länsförsäkringar Bank förklarar inte heller närmare vad syftet är med de starkt laddade politiska och ideologiska ställningstaganden man väljer att göra i rättsfallet, men Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson menar att mycket tyder på att det i brist på alternativ handlar om en strategi att försöka skärra tingsrättens så kallade nämndemän, som är tillsatta av riksdagspartier.

– Länsförsäkringar fortsätter gång på gång att visa att man inte har några som helst moraliska betänkligheter i denna affär, kommenterar Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.

– Man verkar självmedvetna nog att inse att man agerat fel i sak, men det kan man förstås inte erkänna utåt. Det alternativ som då återstår i det svenska rättssystemet är att satsa de resurser man har på att försöka skjuta budbäraren istället, genom att försöka skrämma de politiska nämndemännen i tingsrätten. De verkar helt enkelt hoppas på att sakfrågan över bankens agerande kanske skyms om man lyckas få dem att tänka att vi är riktigt hemska personer, fortsätter chefredaktören.

Skandaliserar kontantuttag

Vid sidan av den politiskt formulerade attacken argumenterar bankens advokater för att det är suspekt att Nya Dagbladet accepterar donationer av sina läsare i form av kontanter. Även det faktum att tidningen välkomnar kryptovalutadonationer utmålas som skandalöst. Det faktum att människor kan skänka pengar till tidningen anonymt och utan risk för att bli spårade är något som banken uppger att man tar mycket allvarligt på, där advokaterna genom skärmdumpar på Nya Dagbladets hemsida vidare ”bevisar” och skandaliserar att NyD möjliggör för integritetsvänliga donationer.

Man har också synpunkter på att personerna bakom Nya Dagbladet gjort privata uttag av kontanter, under den aktuella perioden omfattande i snitt drygt 1800 till 3000 kronor i månaden. Detta menar man sammantaget motiverar bankens beslut att sabotera stiftelsens journalistiska verksamhet och fortsätta hålla den blockerad.

Uttag av kontanter i den storleksordningen är, i dagens kontantlösa samhälle, anmärkningsvärda”, menar man bland annat.

Redaktörerna om Länsförsäkringar: ”Totalitära attityder”

NyD:s nyhetschef, Isac Boman, kommenterar bankens beteende som ”bisarrt men inte förvånande” att Länsförsäkringar åter visar tydliga tecken på en djupt antidemokratisk internkultur.

– Banker finns egentligen till för att tjäna och spara hederliga medborgarnas pengar, på våra villkor. De totalitära attityder som Länsförsäkringar Bank uppvisar är givetvis lika motbjudande som de är demokratiskt problematiska, men likväl tror vi att de fortsätter att tjäna väl som ett pedagogiskt exempel på graden av moralisk förruttnelse som i nuläget präglar branschens internkultur, menar Boman.

– Det är därför en självklar, enkel och viktig demokratisk protesthandling mot deras maktanspråk och det kontantlösa samhället de tvingar på oss att ta ut så mycket kontanter vi bara kan om vi vill att det ska finnas kontanter även i framtiden. Det gör jag såklart personligen också, så mycket jag bara kan, tillägger han.

Sammantaget menar banken att man, med utgångspunkt från sina ideologiska utgångspunkter, inte ska dömas av tingsrätten för brott för att ha fryst och blockerat de betydande donationer och medel som kan kopplas till den journalistiska stiftelsen.

– Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Rättsförhandlingarna är fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september, då det alltså kommer att avgöras i ett första skede om banken gjort sig skyldig till lagbrott när man blockerat stiftelsen för oberoende medier.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

35 250 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.