Träning mer effektiv än mediciner vid depression

publicerad 12 mars 2023
- av Sofie Persson
All form av träning har positiv effekt på psykisk ohälsa.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


8570 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


I en större studie har forskare undersökt vilka effekter träning har på mental hälsa. De kunde se att all form av träning är fördelaktig vid psykiska problem samt att träning även är 1,5 gånger mer effektivt än terapi och mediciner. Forskarna hoppas nu att detta kommer att understryka behovet av att införa fysisk aktivitet som huvudmetod för behandling av bland annat depression.

En ny studie vid University of South Australia, som publicerats i British Journal of Sports Medicine, har granskat tidigare data gällande effekten av fysisk aktivitet för att motverka symptom på bland annat depression och ångest hos vuxna. I granskningen har man tittat på sammanlagt 1039 studier där 128 119 personer deltagit.

Personerna som deltog i studien innefattar individer med psykiska besvär, kroniska sjukdomar samt även fullt hälsosamma människor.

Sammanfattningsvis kunde man se att fysisk aktivitet är väldigt fördelaktig för att förbättra symptom rörande både depression och ångest. Det visade sig till och med vara 1,5 gånger mer effektivt med träning än terapi och mediciner.

Fysisk aktivitet är känd för att bidra till att förbättra den mentala hälsan. Men trots bevisen har den inte antagits i stor utsträckning som ett förstahandsval för behandling, säger forskaren Dr Ben Singh.

Störst effekt sågs hos personer som led av depression, gravida och kvinnor med postpartum-depression, personer diagnostiserade med HIV eller njursjukdomar, samt även hos friska personer.

Vi konstaterade också att alla typer av fysisk aktivitet och träning var fördelaktiga, inklusive promenader, styrketräning, pilates och yoga, säger han. Det som är viktigt är att forskningen visar att det inte krävs särskilt mycket för att träning ske ge en positiv förändring av din mentala hälsa.

Professor Carol Maher, ledande forskare i studien, säger att granskningen är den första i sitt slag som utvärderar effekterna av alla typer av fysisk aktivitet mot depression, ångest och andra psykologiska problem i alla vuxna populationer.

Vi hoppas att den här granskningen kommer att understryka behovet av fysisk aktivitet, inklusive strukturerade träningsinterventioner, som en huvudmetod för att hantera depression och ångest, säger hon.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!