MORGONDAGENS DAGSTIDNING – söndag 19 januari 2025

söndag 19 januari 2025

Kontroversiellt solexperiment genomförs i Kiruna

publicerad 20 februari 2021
– av Isac Boman
Snötäckta berg i Lappland.

En grupp forskare från Harvards universitet ska testflyga en ballong från lappländska Kiruna för att se om denna klarar av att transportera utrustning till ett experiment kring strålningsreflekterande partiklar i jordens atmosfär. Miljöorganisationer är dock starkt kritiska och menar att testflygningen kan vara första steget mot en teknologi som kan vara ytterst svår att hantera.

Organisationer som Greenpeace och Naturskyddsföreningen misstänker nämligen att experimentet kan leda till att man börjar använda solenergiteknologi för att ”kyla ner” jorden – något organisationerna menar är mycket farligt, kan skada ozonlagret och förstöra naturens ekosystem, skriver The Guardian.

I protesten som undertecknats av diverse miljöorganisationer skriver man att även om denna testflygning inte innefattar utsläpp av partiklar så kan det mycket väl möjliggöra för framtida utsläpp och att en teknologi tas i bruk som är såväl ”farlig” som ”oförutsägbar” och ”ohanterbar”.

Att på artificiell väg dämpa solens strålning genom att släppa ut partiklar i atmosfären har på senare tid lyfts fram som ett alternativ för att ”kontrollera” jordens temperatur och motverka påstådda klimatförändringar.

Förespråkare hävdar att metoden är billig och relativt säker, medan motståndare argumenterar för att man ännu inte förstår de långsiktiga konsekvenserna och att skadorna kan bli mycket omfattande och allvarliga, värma upp stratosfären och störa ekosystemen.

Frank Keutsch leder forskargruppen och hävdar att experimenten måste tillåtas för att vi bättre ska förstå hur tekniken fungerar och vilka effekter den kan ha.

– Riskerna av att inte forska på det här överväger riskerna av att genomföra forskningen. Jag är väldigt orolig för den värld vi är på väg mot. För mig är det en anledning att forska på hantering av solstrålning, hävdar han och förklarar vidare att man måste testa ”alla alternativ” för att få bukt med klimatförändringarna.

Svenska rymdaktiebolaget SSC har godkänt testflygningen som planeras genomföras i juni. Om experimentet bedöms som lyckat så kommer fler testflygningar genomföras under 2021 eller 2022. Noteras kan att den ökände ultraglobalisten Bill Gates även är involverad i projektet som finansiär och partner med Harvard University.

Plattjordanhängarna efter expeditionen till Antarktis: ”Jorden är rund”

publicerad 16 januari 2025
– av Jan Sundstedt
The Final Experiment kan ha blivit det slutgiltiga slaget mellan plattjordare och rundjordare...

En grupp plattjordanhängare reste nyligen till Antarktis för att bevittna midnattssolen och utmana den moderna plattjordrörelsens teorier. Efter att ha sett solen cirkulera oavbrutet under 24 timmar tillstår flera av dem nu att man får omvärdera tesen att jorden är platt.

Expeditionen, ledd av pastor Will Duffy från Colorado, samlade fyra plattjordanhängare och fyra som tror på en sfärisk (rund) jord med det gemensamma målet att en gång för alla avgöra debatten om jordens form. Resan, kallad ”The Final Experiment”, ägde rum den 14 december och kostade varje deltagare cirka 35 000 dollar.

Jeran Campanella, känd för sin YouTube-kanal ”Jeranism” och tidigare förespråkare för plattjordteorin, deltog i expeditionen. Under en direktsändning från Union Glacier Camp i Antarktis medgav han:

– Ibland har man fel i livet. Jag trodde inte på en 24-timmars sol, men jag hade fel.

Plattjordanhängare har bland annat hävdat tesen att Antarktis i själva verket är en isvägg som omger världen och förhindrar att haven rinner över kanten.

De menar att om jorden vore platt skulle solen inte kunna vara synlig 24 timmar om dygnet på denna kontinent. Observationen av midnattssolen på Antarktis utmanar därför denna uppfattning och stödjer samtidigt teorin om en sfärisk jord.

Jorden Earth sfärisk
Foto: NASA’s Marshall Space Flight Center/CC BY-NC 2.0

Viss skepsis återstår

Trots de övertygande bevisen kvarstår dock fortfarande vissa tvivel bland plattjordanhängare. Austin Whitsitt, en annan deltagare i expeditionen, uttryckte skepsis och menade att observationen inte nödvändigtvis bevisar jordens rundhet och betonade behovet av fortsatt undersökning och öppenhet för nya data.

Den något humoristiskt betonade expeditionen har väckt uppmärksamhet och debatt inom både vetenskapliga och allmänna kretsar. Från en mer allvarlig synvinkel ser många den som ett exempel på vikten av empiriska observationer och öppenhet för att ompröva sina övertygelser i ljuset av nya bevis.

För dem som är intresserade av att se mer om expeditionen och dess resultat finns det ett rikligt videomaterial tillgängligt på kanalen The Final Experiment.

Forskare: Extremt klimatfenomen har funnits i 250 miljoner år

publicerad 16 januari 2025
– av Redaktionen
El Niño kan orsaka såväl översvämningar som extrem torka.

El Niño orsakar såväl extrem torka som översvämningar och skogsbränder på många platser runtom i världen. Forskare kan dock visa att det handlar inte om någon ny företeelse – utan att klimatfenomenet fanns redan för 250 miljoner år sedan.

Idag är det populärt att koppla ihop nästan alla typer av märkbara väder- och klimatmässiga avvikelser med mänsklig påverkan – och såväl politiker som massmedia påstår ofta att det är människan som bär skulden för naturkatastrofer av olika slag.

Exakta orsaker till olika väderrelaterade fenomen är ofta svåra att få klarhet i. Redan när kontinenterna satt ihop och bildade superkontinenten Pangea förekom dock olika former av ”extremväder”, och forskare har upptäckt att just El Niño är betydligt äldre än vad som tidigare varit känt.

Havsfenomenet återkommer tillsammans med atmosfärfenomenet Southern Oscillation i de östra delarna av Stilla Havet mellan ungefär vartannat till vart sjunde år. De båda företeelserna är kopplade till varandra med den gemensamma benämningen ENSO (El Niño – Southern Oscillation) och pågår vanligtvis i nio till tolv månader.

Fenomenet påverkar temperaturen, hastigheten och styrkan hos havsströmmarna och leder till extremväder i form av torka, översvämningar och skogsbränder som påverkar miljontals människor i bland annat Sydamerika och Australien.

”Långt före mänsklighetens historia”

Det har hittills varit oklart hur långt tillbaka i tiden klimatfenomenet sträcker sig. Men i en ny studie, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS, kan ett internationellt forskarlag slå fast att El Niño och Southern Oscillation har en historia på minst 250 miljoner år.

– Genom klimatsimuleringar fann vi att ENSO har varit ett ledande klimatfenomen långt före mänsklighetens historia. Det var en stor upptäckt för oss, säger Zhengyao Lu, naturgeografiforskare vid Lunds universitet som medverkat i studien.

Forskarlaget har använt en global klimatmodell och beräkningar av atmosfäriska och oceaniska processer för att kartlägga ENSO:s historia intervallet om tio miljoner år. Man kunde också se att väderfenomenet varit betydligt starkare under flera tidigare historiska perioder än idag.

– En bättre förståelse för ENSO:s historia kan ge oss nya insikter om hur fenomenet kan komma att förändras i framtiden. Resultaten antyder att ENSO kommer att fortsätta vara den mest betydande källan till årliga variationer i klimatet globalt, förklarar Lu.

Kan skapa bättre prognoser

Den nya studien uppges hjälpa forskare att framöver utveckla mer realistiska klimatmodeller när det kommer till topografi, växthusgasnivåer, solstrålning och batymetri. Zhengyao Lu berättar att forskningen kommer att kunna ge viktiga upplysningar till framtida klimatprognoser.

– De senaste och kommande extrema El Niño-händelser kan i första hand drivas av antropogena klimatförändringar. Men på en tidsskala på 250 miljoner år har naturlig variation och andra faktorer lett till större förändringar. Det är hursomhelst av yttersta vikt att vi kan förstå hur det här klimatfenomenet beter sig i en allt varmare värld, avslutar han.

Hjärncellsmassornas huvudbry: Hur det mänskliga medvetandet gäckar hjärnforskarna

Människan och medvetandet

Tesen om att människans medvetande utgår från hjärncellsmassan är inte så självklar som den breda strömmens forskningsfält idag vill göra gällande. Det skriver Cecilia Gustafsson som ser närmare på några av de frågor som den fysikaliska vetenskapen lämnat obesvarade.

publicerad 4 januari 2025

Hjärnforskning har under årtionden bedrivits, och under denna tid har inhämtats mycken kunskap om hjärnans funktioner och reaktioner, elektrokemiska såväl som biokemiska. En hjärncells uppbyggnad och struktur kan idag detaljrikt förklaras och åskådliggöras, och därtill har man klarlagt dess funktion. Hjärnan som organ har fastställts vara nervsystemets överordnande del vilken förmedlar impulser till övriga nervsystemet, möjliggörande bland annat motoriska rörelser. Mycket har därmed mänskligheten vunnit kunskap om gällande hjärnan, liksom om andra fysiska organ, vilket är till gagn vid dysfunktioner, skador, behandling och kirurgi.

Vad man däremot inte kunnat vare sig kartlägga, bevisa eller förklara är själva människan och det mänskliga medvetandet. Ändock vill naturvetenskapen, implicit stora delar av hjärnforskningen, envist hävda att människan är hjärnan och att hjärnan styr hela människans medvetande, det vill säga allt som människan tänker, känner, säger, minns, kan och gör. Hjärnan får alltså inte bara funktionen av att vara den övergripande delen av nervsystemet, utan tillskrivs den övergripande, eller ledande, ställningen över själva människan. Hur ett sådant resonemang kan få föras i vetenskapens namn, och därmed nästintill ”vunnit laga kraft” inom den offentliggjorda delen av naturvetenskapen, torde vara absurt för en självständigt tänkande människa.

Vad man däremot inte kunnat vare sig kartlägga, bevisa eller förklara är själva människan och det mänskliga medvetandet.

Om hjärnforskningen och därmed den fysikaliska vetenskapen inte kan, med vetenskapliga metoder och bevis, påvisa hur och på vilket sätt hjärnan utgör producenten av allt som människan gör, tänker, känner och säger, hur kan den då så bestämt hävda något dylikt och dessutom låta detta hävdande utgöra underlag för de offentliga framställningar som görs om hjärnan? På webbsidor och i tv-program samt via institutioner inom vård och utbildning blir vi ständigt delgivna denna ”kunskap” om hjärnans enorma inflytande över oss. Inget av det som där sägs om hjärnans ”frambringande” av det mänskliga medvetandet och minnet är dock vetenskapligt bevisat.

Inte bara det att förklaringarna i sig ofta är motsägelsefulla (de framställer hjärnan och människan som två olika aktörer), de blir förnuftsvidriga i bemärkelsen att själva människan som ett levande väsen med drömmar, önskningar, vilja, reflektioner, intelligens, handlingsförmåga etcetera reduceras till en passiv slav, underordnad ett veckat grovfysiskt organs elektrokemiska signaler.

Några citat med anmärkningar, för att åskådliggöra de motsägelsefulla argumenten samt hur du som människa presenteras, tagna från bland andra en nationell och välkänd vårdsida på internet:

Storhjärnans yttre lager kallas hjärnbarken eller cortex. Den består av grå hjärnsubstans som innehåller nervceller. Hjärnbarken ansvarar för vårt medvetande av olika sinnesintryck. I hjärnbarken skapas våra tankar, känslor och minnen.

Hjärnan är inblandad i det mesta vi gör, känner och upplever. Det är den som ger oss vår personlighet och våra känslor. Det är hjärnan som gör att vi har ett medvetande, att vi kan tänka och att vi kan minnas.

Hjärnan använder väldigt få hjärnceller för att komma ihåg saker som den ser.

Forskning hävdar att neuroner agerar som tankeceller, kapabla att specialisera sig på vissa minnen som hjärnan tidigare valt ut.

Observera hur hjärnbarken beskrivs som en grå substans innehållandes nervceller, och hur denna grå substans är ansvarig för medvetandegörandet av sinnesintrycken – den ”ser”, ”den kommer ihåg”. Vidare hur hjärnan tillskrivs egenskaper som gör att du kan tänka och minnas och att den dessutom ”väljer ut” minnen utifrån ”vad den ser”. Du har i dessa framställningar ingen talan, du får förlita dig på att ”hjärnan ser rätt”, att nervcellerna ”kommer ihåg det hjärnan ser”. Du är med andra ord helt underordnad och vem du är eller vad hjärnan ska med dig till framgår inte. Hur hjärnan med dess nervceller ”väljer”, ”ser” och ”kommer ihåg” kan den fysikalistiska forskningen inte förklara, men är för den skull inte beredd att ompröva sina påståenden.

Tillåt mig att, utifrån detta reduktionistiska synsätt på människan och medvetandet, göra ett något humoristiskt nedslag i ”hjärncellsmassan Edgars liv”:

Hjärncellsmassan Edgar skapades samtidigt som den fysiska kropp vari hjärncellsmassan Edgar är lokaliserad högst upp i. De båda kom liksom i ”samma paket” via en annan hjärncellsmassas kropp, som resultat av att denna andra hjärncellsmassa, kallad mor, tillsammans med en tredje hjärncellsmassa, kallad far, tidigare gemensamt beslutat sig för att avla en ny hjärncellsmassa.

Hjärncellsmassan Edgar är nu vuxen och bor i en egen lägenhet. Inte långt från hjärncellsmassan Edgar bor bästa kompisen, en annan hjärncellsmassa vid namn Agaton. De båda umgås flitigt med varandra och det är lätt att ta dem för tvillingar. De båda är nämligen oerhört lika varandra. Båda har de en rosa-grå nyans med veckat utseende, de väger ungefär lika mycket, är lika formade och indelade i lika många lober och ventriklar vardera. Båda har identiska lillhjärnor och hjärnstammar, och hjärnbalken hos de båda hjärncellsmassorna, vilken förenar de två uppdelade halvorna, är förvillande lika. Även thalamus, hypotalamus och limbiska systemet hos de två ser likadana ut och är placerade på samma ställen. Kort sagt deras struktur, uppbyggnad och funktion skiljer sig inte alls åt och det är mycket lätt att vid blotta anblicken ta fel på de båda.

Sin otroliga likhet till trots så finns en väsentlig skillnad dem emellan. Hjärncellsmassan Agaton har nämligen sedan sin begynnelse varit mycket skicklig på att frambringa vackra tongångar på diverse instrument. Hjärncellsmassan Edgar däremot, är trots många och tappra försök helt oläraktig när det kommer till musicerande, och därtill alldeles tondöv. De båda har vid ett flertal tillfällen ställt sig frågan hur det kan komma sig. De båda hjärncellsmassorna är ju så lika och äger ju båda samma funktioner i sina respektive delar. Hjärncellsmassan Edgar frågade en gång hjärncellsmassan Agaton hur det kommer sig att denne är så musikaliskt skicklig. Spelade hjärncellsmassan Agatons hjärncellsmassor till föräldrar mycket? Hjärncellsmassan Agaton letade febrilt i sig själv, både på den plats hos sig själv benämnd hjärnbarken och i den grå substansen där de så kallade ”korttidsminnena” och ”långtidsminnena” sägs finnas, men utan resultat. Hjärncellsmassan Agaton kunde inte, i sig själv, hitta varifrån intresset för musik uppkommit, när det uppkom eller hur skickligheten att hantera olika instrument uppstått. Under uppväxtåren fanns ingen annan musicerande hjärncellsmassa i den omedelbara närheten.

Några av cellerna i hjärnbarken hos hjärncellsmassan Edgar fann detta mycket frustrerande och blev ledsna av detta, skapade således en nedstämdhet – hur kan två, i uppbyggnad; struktur och hjärncellsinnehåll, så lika hjärncellsmassor vara så olika i läraktighet och utövande? Några andra hjärnceller i hjärncellsmassan Edgar ansåg det orättvist. De båda hjärncellsmassorna samtalade mycket om detta, genom att, via det största hålet i huvudet, växelvis utstöta olika ljudpuffar.

En dylik framställning av människan skapar mängder av frågor varav endast ett fåtal tas upp i denna text. Den tänkande läsaren, med intelligent förmåga och med uppfattningen om sig själv som besittare av självaktiverad tankeverksamhet kan säkerligen göra sig fler frågeställningar.

Vilka celler saknar hjärncellsmassan Edgar, som inte kan lära sig musicera, och som hjärncellsmassan Agaton verkar ha haft sedan sin skapelse? Vilka hjärnceller bestämmer vad som ska väljas ut, vad som ska kunna läras in, var det inlärda skall lagras och hur bestämmer cellerna var inlagringen sker? Varför sådana individuella skillnader mellan hjärncellsmassor trots samma idoga träning, liknande uppväxtvillkor, samma förutsättningar, ja ibland till och med samma föräldrar (om syskon avses)? Om hjärncellsmassan skapar tankarna och känslorna, vilket de båda hjärncellsmassorna fått lära sig av andra hjärncellsmassor, som sysslar med hjärnforskning och utbildning, vilka hjärnceller är det som blir upprörda och ledsna, som i hjärncellsmassan Edgars fall ovan, och hur skapar hjärncellen dessa känslor? Om nu hjärncellerna har samma funktion hos alla friska hjärncellsmassor, vad är det då som gör att säg en och samma företeelse gör hjärncellerna i hjärnbarken upprörda och ledsna hos vissa hjärncellsmassor, men inte hos andra? Hur bestäms det och av vad?

Vidare, om man exempelvis inte minns något vid ett visst tillfälle, men som man sedan glasklart kommer ihåg vid ett senare tillfälle, är det då så att de hjärnceller som lagrat just det specifika minnet man ville åt var upptagna med annat eller hade ledigt vid det första tillfället, för att sedan vara ”åter är i tjänst” vid det senare, och då kan plocka fram minnet? Hur plockar de ”minnesbärande” hjärncellerna fram själva minnesbilden? Och hur blir det en bild för ens inre? Hur går sammansättningen, av det över flera nervceller utspridda minnet, till? Och ”man” förresten, är det man själv som vill minnas något eller är det hjärnan? För om det är ”man själv” som vill minnas och ser minnesbilden för ”sitt inre”, så måste ju detta ”man själv” vara något annat än själva hjärnan. Hur står då dessa två aktörer i förhållande till varandra?

Sådana frågor, och fler därtill, kan den fysikaliska vetenskapen inte besvara, avfärdar dem som irrelevanta. Men om vetenskapen skall vara vägledande i kunskapshänseende så bör den följa vetenskaplig praxis och därmed hålla sig till vad den vet respektive inte vet, vad som är konstaterbart och vad som icke är det, således inte skapa gissningar och teorier för att fylla kunskapsluckorna. Vetenskapen vet att hjärnan är ett organ som, likt andra organ, tillhör den grovfysiska organismen.

Sådana frågor, och fler därtill, kan den fysikaliska vetenskapen inte besvara, avfärdar dem som irrelevanta.

Vetenskapen vet hur nervceller fungerar och vilka elektrokemiska och biokemiska impulser de förmedlar sinsemellan. Vetenskapen vet att dessa signaler förmedlar och sätter igång andra signaler och aktiviteter i andra organ i organismen. Dock varken vet eller kan dagens vetenskap förklara vad medvetande är. Och på grund av sin okunskap om det sistnämnda förminskar man levande människor till intelligensbefriade och viljelösa grå substanser. Pressar in icke passande pusselbitar i ett redan fastlagt pussel och avfärdar samtidigt pusselbitar man inte kan inpassa.

Fysikaliska forskare försvarar ofta detta med att mycket av det som rör hjärnan fortfarande är ett mysterium och att detta till stor del beror på att det är svårt att forska på hjärnan. Man får väl ödmjukt utgå från att det egentligen inte är själva hjärnan som fysiskt organ som är det stora mysteriet, utan att det i själva verket är det levande väsendet människan med sitt medvetande som utgör det för forskarna oförklarliga. För att något skingra den huvudbry som därför råder om detta ”hjärnans mysterium”, så kan det för fortsatt utveckling inom området underlätta, om de som utför forskningen inte så dogmatiskt hävdade att det mänskliga minnet och medvetandet skapas i och av en organisk grå massa av hjärnceller; är enbart det sekundära resultatet av hjärncellsimpulser.

 

Cecilia Gustafsson

 


Källor och referenser:

1177 – Så fungerar hjärnan

Utforska sinnet – Vårt minne: hur fungerar det egentligen?

Storläsare har annorlunda hjärnor

publicerad 1 januari 2025
– av Isac Boman
Det är aldrig för sent att träna upp sin hjärna för den som önskar.

Goda läsare har ”distinkta drag i hjärnans anatomi” som övriga saknar. Det menar fonetikern Mikael Roll som också uppmanar svenskarna att träna upp sina hjärnor genom att läsa fler böcker.

– Bättre läsförmåga är kopplad till en större främre del av tinningloben i vänster hjärnhalva jämfört med höger, vilket gör det lättare att förstå ord och därmed att läsa, förklarar han.

Data från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att antalet svenskar som ägnar sig åt nöjesläsning minskar stadigt förra året uppgav varannan man att de inte läser några böcker alls på fritiden. År 2008 till 2009 uppgav 40 procent av befolkningen över 16 år att de läste böcker varje vecka – en andel som 2021 sjunkit till 31 procent.

Mikael Roll forskar i neurolingvistik på Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet och har analyserat data från drygt 1000 deltagare. Han pekar på att det i vänster hjärnhalva finns två områden som är helt avgörande för de språkliga förmågorna och att strukturen i dessa var annorlunda hos de svenskar som var duktiga på att läsa böcker.

Den ena regionen är den främre delen av tinningloben som hjälper till att associera och kategorisera olika typer av meningsfull information.

– För att förstå innebörden av ett ord som “ben” kopplar denna hjärnregion samman visuell, sensorisk och motorisk information, förklarar han.

Måste förstå språkljuden

Den andra regionen heter Heschls gyrus och är ett veck i den övre tinningloben där hörselbarken finns.

– Bättre läsförmåga är kopplad till en större främre del av tinningloben i vänster hjärnhalva jämfört med höger, vilket gör det lättare att förstå ord och därmed att läsa.

– Läsning är inte bara en visuell färdighet. För att kunna para ihop bokstäver med språkljud måste vi först vara medvetna om språkljuden, vilket är känt sedan länge i forskning om barns läsutveckling, fortsätter Roll.

Hjärnan är formbar

En tunnare vänster Herschls gyrus har tidigare kopplats ihop med dyslexi, men Roll gjorde också andra fynd.

– Min forskning visar att denna variation i hjärnbarkens tjocklek inte bara är en skillnad mellan personer med eller utan dyslexi. Den spänner över den större populationen, där en tjockare hörselbark korrelerar med mer skicklig läsning.

Lyckligtvis är hjärnan formbar. Foto: iStock/Halfpoint

Han tror att en underliggande mekanism kan vara förekomsten av fler överlappande, interagerande nervceller som bearbetar information på ett mer sammanhängande sätt men betonar att fonologi är en komplex färdighet.

– Det är uppenbart att hjärnans struktur kan säga oss mycket om läsförmågan. Det är dock viktigt att notera att hjärnan är formbar – den förändras när vi lär oss en ny färdighet eller övar på en redan förvärvad, påpekar han.

”Plocka upp en bra bok”

Andra forskare vid Lunds universitet har tidigare observerat att tjockleken på hjärnbarken i språkområden faktiskt ökade hos unga vuxna som studerade språk intensivt, och på samma sätt kommer läsning sannolikt att forma strukturen i vänster Heschls gyrus och tinningloben.

– Så om du vill hålla din Heschls tjock och välmående, plocka upp en bra bok och börja läsa, uppmanar Mikael Roll som är orolig för vad som händer om läsningen blir allt mindre prioriterad.

– Vår förmåga att tolka världen omkring oss och förstå andras tankar skulle säkerligen minska. Med andra ord är den där mysiga stunden i soffan med en bok inte bara bra för dig – utan för mänskligheten, avslutar han.