Miljöpremien kan ha ökat koldioxidutsläppen

publicerad 6 december 2019
- av Markus Andersson

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Miljöpremien infördes för att minska utsläppen av koldioxid, i verkligheten kan det ha blivit precis tvärtom. Anledningen är att laddbara bilar köps i Sverige och sedan exporteras till andra länder efter att bonusen har betalats ut, samtidigt importeras bilar med höga koldioxidutsläpp.

Det är Handelsplatsen Wayke, branschorganisationen MRF och statistikföretaget Vroom som gjort en omfattande analys över hur genomsnittsutsläppet från svenska bilar har förändrats under de senaste åren, skriver e55.

– Det vi ser är att fler bilar med låga koldioxidutsläpp försvinner ut ur landet och att det i stället tas in bilar med höga koldioxidutsläpp. Det var kanske inte riktigt tanken med det nya skattesystemet bonus malus, men det är en effekt som har uppstått, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Bonus malus-systemet har funnits i 1,5 år och innebär att bilar och andra fordon som är miljöanpassade belönas med en bonus på uppemot 60 000 kronor till köparen av fordonet. Nu visar det sig dock att många av de bilar som är subventionerade sedan skeppas vidare utomlands och att bonusar på sammanlagt minst 300 miljoner kronor betalats ut för bilar som sedan inte körs i Sverige.

– Flera faktorer spelar in. Exporten av bilar som tidigare har varit registrerade i Sverige har ökat generellt under de senaste åren, mycket på grund av att valutan är så svag som den är. Du får bättre betalt i andra länder, jämfört med vad du får i Sverige, förklarar Bertil Abrahamsson, vd på Vroom för e55.

26 procent av alla laddhybrider och 20 procent av alla elbilar som var nyregistrerade 2016 återfinns idag i andra länder, det är betydligt högre än siffran angående exporterade bilar generellt som bara ligger på sex procent.

Samtidigt har snittutsläppet från svenska personbilar ökat under de senaste åren enligt analysen, från 137 till 145 gram koldioxid per kilometer sedan juni 2018. Nettoeffekten har alltså blir negativ.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!