”Palla” tycker att alla äpplen borde komma till användning och går därför på jakt för att palla dem, på inbjudan av givmilda tomtägare. Som äppeldonator får man rabatt på äppelmusten.
Palla startade hösten 2015 efter att ha kommit i kontakt med de norska grundarna Epleslang. De tyckte att det var ett genialt koncept och fick bli franchisetagare. Tillsammans med pomologen Joseph Rowe kom de i gång. 2016 fick ta emot utmärkelsen Pour le Mérite Gastronomique, som varje år delas ut till producenter, leverantörer och andra som har bidragit till svensk gastronomi.
Förutom att ge en fin smakupplevelse bidrar Pallas äppel- och päronmust till ekologisk och social hållbarhet. Musten består av överflödig frukt som skänkts av tomatägare och sedan tillvaratagits av en pomolog i samarbete med unga vuxna som står utanför arbetsmarknaden och genom projektet erbjuds meningsfulla och hanterbara arbetsuppgifter oavsett funktionsskillnad.
– Ekologi är en självklarhet för oss, och vi jobbar nu med att väva ihop ekologi med socialt ansvarstagande som vi kallar ”omhändertänk”, säger Aino Gunnarsson, vd på Syftesfabriken.
Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet