MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 30 maj 2025

fredag 30 maj 2025


Den maskerade censuren

Macron har i Frankrike trots hård kritik lyckats genomdriva en lag mot fake news och manipulation av allmänna val. Problemet är icke ryska hackare eller högerextrema nätaktivister, utan mediernas avsaknad av självkontroll och deras propagandistiska sammansvärjning mot sanningen. Det skriver den tyske juristen dr Nicolaus Fest.

publicerad 3 december 2018

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


För några veckor sedan antog Frankrikes nationalförsamling en lag mot fake news och manipulation av allmänna val. Alla oppositionspartier förkastar denna lag, två gånger avvisades den i senaten. Nu har president Macron, stödd på sitt partis majoritet, likväl drivit lagen igenom.

Den nya lagen gäller under de tre månaderna närmast före ett allmänt val och ålägger leverantörer av sociala nätverk att medelst snabbförfarande utplåna falska uppgifter om kandidater. Vidare måste Facebook, Twitter, Google och andra öppet uppge vilka som betalat för publicerade annonser. Utländska tv-sändare, som sprider falska uppgifter, kan hållas avstängda ända fram till valet.

Urval betyder påverkan

Icke så få franska kommentatorer betraktar lagen som en skandal. Att bara utländska, men inte inhemska sändare kan sanktioneras för falska uppgifter, är faktiskt knappast begripligt. Lika ensidigt verkar åläggandet på nätverken att lämna uppgifter om sina finansiärer, eftersom det inte omfattar det egna landets press. Att arabiska prinsar, ryska underrättelsetjänsten eller vem man nu vill hävda påverka valen, skall sätta in annonser på Facebook eller Twitter i eget namn, synes lika verklighetsfrämmande.

Men detta är nog det minst betydande av den bristande verklighetskontakt som den nya lagen utstrålar. Ty själva det ädla målet är en dumhet: Den som vill avskaffa ”informationsmanipulation”, måste förbjuda alla massmedier.

Den som vill avskaffa ”informationsmanipulation”, måste förbjuda alla massmedier

Att göra urval innebär att påverka. Bilden av den drunknade lille pojken på stranden i Bodrum spreds över hela världen. Fotografier av barn som kördes över vid vid det islamiska attentatet i Nice 2016 visade knappt någon tidning. Offren för yxanfallet utanför Würzburg år 2016 fick i de tyska medierna inget ansikte, men de sociala nätverken visade dem och även deras gapande sår.

Våldtäkten och mordet på 19-åriga Maria Ladenburger i Freiburg 2016, vilka förövades av en flykting, som redan i Grekland dömts för mordförsök, betraktade Tagesschau såsom icke värda att rapportera. Däremot berättas regelbundet i huvudnyheterna om att vita poliser i Förenta staterna skjuter färgade kriminella eller att argentinska, mexikanska eller ryska reportrar mördas.

Förlagshus skall göras fogliga

I samband med övergreppen i Köln nyårsnatten 2015 svek hela den samlade etablerade pressen, hand i hand med politiken och säkerhetstjänsterna. Först de sociala medierna sörjde för att ”gästernas” sexuella massattacker över huvud taget blev kända för allmänheten. Detta är bara några få exempel bland hundratals. De är alla fjärran från den avsiktliga lögnen. Men de har utan tvivel potential till att påverka ett allmänt val i ena eller andra riktningen.

Gränsen mellan urval och manipulation är alltid tunn, och detta framför allt i tider då journalistiken innebär mindre rapportering än ”attityd” – och icke sällan hysteri. Detsamma gäller det vida området rapportering om misstänkta brott. Också där kan man fullfölja manipulativa mål, såsom till exempel det nyss aktuella titelreportaget i veckotidningen Spiegel, där utan ett enda bevis påstods att miljardären Finck finansierat partiet Alternative für Deutschland. Allt var bara ”lär” och ”kunde”, allt framställt bara som möjligt och antytt av ”insiders”. I Frankrike torde Spiegel att få problem, om den inför nästa presidentval publicerar dylikt förtal om någon av kandidaterna.

Faktiskt inriktar sig Macrons nya lag mindre på journalister. Den är, liksom den i Tyskland antagna lagen om tvångsåtgärder mot nätverk (Netzwerkdurchsetzungsgesetz), avsedd att tvinga förlagshusen till lydnad. Likadan är avsikten med de regelverk som planerats ingå i det globala migrationsfördraget (Global Compact for Migration) och som söker stoppa all kritik mot migration. För att slippa anklagelsen för censur opererar de alla med ekonomiska sanktioner mot förlagen.

Många journalister är manipulativt halsstarriga

Inget nytt här, inte. En liknade debatt fördes i åratal om tidningen Bild och dess – likaså ur vänsterperspektiv – alltför stora inflytande på väljarna. Också på den tiden krävde man gång på gång bojkottåtgärder. Nu, sedan detta massmedium minskat i upplaga och makt, gäller klagomålet de sociala nätverken. Ty där finns nu denna antipublicistisk av bloggare, specialister och uppgiftslämnare som motsäger de rödgröna medierna – och därmed undergräver de politiska eliternas legitimitet.

Att dessa mediers inflytande verkligen skulle vara så stort som påstås synes lika diskutabelt som tidigare. Gerhard Schröder valdes trots Bild, Helmut Kohl förblev vid makten emot all manipulativ nedvärdering av honom som ”päron” och ”lantis”.

Journalistisk rapportering löper alltid risken att missbrukas till fake news och manipulation

Journalistisk rapportering löper alltid risken att missbrukas till fake news och manipulation. Detta är inget nytt. Nytt är däremot något annat: Tidigare angreps fake news och ensidig rapportering genast av journalister från andra förlagshus. Numera, vilket fallet Chemnitz visar, håller de flesta medier fast vid regeringstrogna påståenden om ”hetsjakter”, också sedan de länge vederlagts.

Även det sedan en månad pågående regeringstrogna tigandet om den av FN framlagda globala migrationspakten är ett exempel på många journalisters ideologiska halsstarrighet. Problemet är icke ryska hackare eller högerextrema nätaktivister, utan mediernas avsaknad av självkontroll och deras propagandistiska sammansvärjning mot sanningen.

Mot detta hjälper inga lagar.

 

Nicolaus Fest

Publicerad i veckotidningen Junge Freiheit, nr 49/2018.


 

Redaktionens kommentar;

Tagesschau är tyska motsvarigheten till SVT:s Aktuellt

Med ”fallet Chemnitz” åsyftar dr Fest en offentlig skandal i nyhetsrapporteringen om de omfattande demonstrationer som följde på en invandrares mord på en ung tysk i staden Chemnitz. Skandalen bestod i att regimtrogna medier och även regeringens talesman Steffen Seibert påstod att det i samband med dessa demonstrationer förekommit att ”högerextremister” bedrivit ”hetsjakter” på främlingar. Dessa påståenden kunde emellertid inte styrkas, och själve chefen för tyska författningsskyddet Hans-Georg Maassen betecknade dem offentligt som falska uppgifter spridda i avsikten att avleda uppmärksamheten från själva mordet. Även delstaten Sachsens ministerpresident Michael Kretschmer bekräftade: ”Det fanns ingen mobb, det fanns ingen hetsjakt och det fanns ingen pogrom i denna stad.” Men då var ”hetsjakterna” i Chemnitz redan en officiellt fastställd, politiskt korrekt sanning, som kablats ut över världen. Maassen tvangs lämna sin tjänst och gå i förtida pension.

Dr Nicolaus Fest är jurist och publicist. Sedan 2001 arbetade han för förlagshuset Bild, åren 2013-14 som vice chefredaktör för tidningen Bild am Sonntag. Han lämnade år 2014 Bild och skriver numera i veckotidningen Junge Freiheit.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

WakeUpTV vill ”utmana SVT och TV4”

publicerad Igår 9:18
– av Redaktionen
Enligt Oddane kommer tv-husets fokus att ligga på nyhetsrelaterade och samhällsinriktade program samt granskande dokumentärer och intervjuer.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Skaparna bakom kanalen WakeUpGlobe, samt det nordiska nätverket WakeUpFriends och konferensen WakeUpConference, tillkännager att de planerar att bygga upp ett nytt nordiskt tv-hus med fokus på ”sanning och medvetenhet”.

Den uttalade målsättningen är ytterst ambitiös – man uppger att man på allvar vill utmana och erbjuda ett alternativ till de stora nordiska tv-bolagen med sina miljontals tittare.

Det är tid att bygga ett nytt nordiskt tv-hus under varumärket WakeUpTV som på allvar ska kunna utmana de stora nordiska kommersiella och statliga aktörerna, som exempelvis SVT, TV4, DR i Danmark och NRK i Norge”, kommenterar grundaren Michael Oddane i ett pressmeddelande.

Med WakeUpTV vill vi ta allt till en helt ny nivå, där vi i professionella tv-studios ska verka på lik linje med de stora tv-husen i en miljö som de stora massorna känner sig hemma i”, fortsätter han.

Enligt Oddane har hundratals miljoner människor runtom i världen tappat förtroendet för de narrativ som sänds ut från de traditionella kanalerna och söker sig istället efter nya alternativ.

Vi ska skapa sanningsfokuserad och livsbejakande tv som både blir en kraft för att skifta samhället till något mer positivt och samtidigt hjälper människor att utvecklas både personligen och spirituellt”, heter det.

”Traditionell media mörkar och förvanskar”

Planerna påbörjades redan för fem år sedan, och fastigheten där tv-huset ska byggas upp ligger på en naturskön plats utanför Lund. I denna fastighet ska två stora tv-studior, kontrollrum och kontor byggas upp.

Initialt är tanken att tv-huset ska ha fem fast anställda och att olika externa programledare kommer att tas in för olika projekt. Man kommer att lansera en egen play-tjänst men också sända ut mycket av innehållet via sociala medier för att få så stor spridning som möjligt.

Vårt fokus blir som alltid att vaska fram sanningen kring det som sker i världen samt att delge kunskap kring personlig och spirituell utveckling. Det är helt uppenbart att traditionell media både mörkar och förvanskar sanningen i motsats till det uppdrag de säger sig ha. De verkar i stort sett helt enligt maktens önskemål och har tappat sin funktion som den tredje statsmakten. Även det spirituella och den personliga utvecklingen verkar falla utanför ramarna för public service och kommersiell tv, vilket är högst anmärkningsvärt”, fortsätter Oddane.

Holistisk hälsa och alternativmedicin

WakeUpTV kommer också att fokusera på områden som holistisk hälsa, alternativmedicin och behandlingar – men däremot inte på sport eller renodlade underhållningsprogram.

Det blir nyhetsrelaterade och samhällsinriktade program, granskande dokumentärer och intervjuer. Det finns även planer för debattprogram och talkshows med livepublik och som sagt: en helt egen avdelning där vi förmedlar kunskap kring spirituell och personlig utveckling tillsammans med en stor mängd nordiska aktörer. Allt paketerat i högt produktionsvärde”.

Nu närmast försöker Oddane locka investerare – både mikroinvesterare och sådana som kan tänka sig att satsa större summor. När tv-huset faktiskt förväntas stå klart och börja sända ut program är dock oklart i dagsläget.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Organiserad kampanj misstänks ligga bakom Israels oväntade röstrekord i Eurovision

publicerad 19 maj 2025
– av Redaktionen
Yuval Raphael Israel Eurovision 2025
Israels representant Yuval Raphaels uppträdande under årets Eurovision.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Israels bidrag i Eurovision Song Contest 2025 har blivit särskilt uppmärksammat – inte bara för sitt framträdande, utan också för de rekordhöga röstsiffrorna från publiken. Nu växer misstankarna om att organiserade kampanjer kan ha påverkat resultatet.

Enligt Schibstedtidningen SvD har både experter och Eurovision-fans reagerat på att Israel fick så många röster från tv-tittarna. Israels representant, Yuval Raphael, vann publikomröstningen med stor marginal, men Österrike tog hem slutsegern tack vare högre poäng från jurygrupperna.

Israels bidrag har, precis som i Malmö förra året, varit omdiskuterat redan innan finalen, främst på grund av det pågående kriget i Gaza.

Det kan vara värt att notera att Yuval Raphael överlevde Hamas-attacken vid Nova musikfestival den 7 oktober 2023, och hon menar att upplevelsen har präglat henne och hennes bidrag New Day Will Rise – som hon menar bär ett starkt budskap om hopp och återuppbyggnad.

EBU säger sig granska

Enligt SvD finns det misstankar om bland annat koordinerade insatser på plattformar som Telegram, Facebook och X, där användare delat instruktioner om hur man röstar från olika länder och använder VPN-tjänster för att kringgå geografiska begränsningar.

Liknande mönster har setts tidigare år, men årets mobilisering beskrivs som ovanligt omfattande. Det har även rapporterats om automatiserade bottar och betalda annonser som riktats mot Eurovision-publiken.

Europeiska radio- och tv-unionen (EBU), som arrangerar tävlingen, har bekräftat att de följer uppgifterna och analyserar röstningsmönstren. I ett uttalande säger EBU att de har avancerade system för att upptäcka och stoppa fusk, men att de alltid ser över rutinerna efter tävlingen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Tom Cruise avslutar ”Mission: Impossible”

publicerad 16 maj 2025
– av Jan Sundstedt
Tom Cruise Mission-Impossible: The Final Reckoning - 2025
Ethan Hunt (Tom Cruise) utför ännu ett våghalsigt stunt i "Mission: Impossible - The Final Reckoning".

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Specialagent Ethan Hunt är tillbaka för sista gången. Den åttonde och avslutande delen i Mission: Impossible-serien, ”The Final Reckoning”, har världspremiär på filmfestivalen i Cannes den 21 maj, samma dag som filmen även går upp på svenska biografer.

Efter nästan tre decennier av globala konspirationer, halsbrytande action och miljarder inspelade dollar är det dags att ta farväl av Ethan Hunt – agenten som klättrat på klippor, hängt från flygplan och sprungit genom explosionsartade storstäder, alltid med Tom Cruise själv i centrum.

Tom Cruise, en erkänd adrenalin-fantom, gör i filmen i sedvanlig nästan samtliga våghalsiga stunts på egen hand, något som blivit hans signum och publikens stora dragplåster.

Finalen, med den dramatiska titeln Mission: Impossible – The Final Reckoning, sätter nu punkt för en av Hollywoods mest uthålliga actionserier.

Samtidigt är det en hyllning till ursprunget: precis som tidigare filmer bygger den på 1960-talets TV-serie Mission: Impossible, som i sin tur hämtade inspiration från Sean Connerys era av James Bond – där sofistikerad agentaction, tekniska prylar och skurkar med världsherravälde på agendan var självklara ingredienser.

Stående ovationer

Tom Cruise tog själv farväl av Ethan Hunt med besked under filmfestivalen i Cannes, där Mission: Impossible – The Final Reckoning möttes av fem minuters stående ovationer.

Publiken hyllade inte minst Cruises kompromisslösa insats för att föra halsbrytande, praktiska stunts till bioduken. Hans närvaro kan också sägas ha befäst Cruises roll som en av de sista riktigt stora filmstjärnorna.

Att vara här i Cannes och få uppleva de här ögonblicken – jag menar, när jag var liten och vi växte upp kunde jag inte ens drömma om att något sådant här skulle hända. Jag är bara väldigt tacksam för att jag under 30 år har kunnat underhålla er med den här serien, säger Cruise själv.

Cannes-festivalen har tidigare visat sin uppskattning för Cruises kompromisslösa arbetsmoral och passion för filmkonsten. När han senast besökte festivalen, 2022, möttes han av stående ovationer för Top Gun: Maverick och tilldelades en hederspalm för sitt livsverk.

Nu väntar alltså ännu en adrenalinfylld final, med flygscener, konspirationer och spektakulära uppgörelser. Mission: Impossible må ha nått sitt slut – men för Tom Cruise fortsätter jakten på nästa filmiska kraftprov.

Mission: Impossible – filmserien i kronologisk ordning

  • 1996 – Mission: Impossible
    Brian De Palma regisserade seriens första film där Ethan Hunt introduceras – en spionthriller med högt tempo och ikonisk kabelscen.
  • 2000 – Mission: Impossible 2
    Regisserad av John Woo, med mer action och stiliserade slow-motion-sekvenser – en tonal svängning från originalet.
  • 2006 – Mission: Impossible III
    J.J. Abrams regidebut på bio, med mer fokus på Hunt som person. Philip Seymour Hoffman hyllades som skurk.
  • 2011 – Mission: Impossible – Ghost Protocol
    Brad Bird tog över rodret. Filmen återupplivade serien kommersiellt, inte minst tack vare Burj Khalifa-sekvensen. Bortgångne Michael Nyqvist i en ledande roll.
  • 2015 – Mission: Impossible – Rogue Nation
    Christopher McQuarrie klev in som regissör – ett samarbete som skulle bli långvarigt. Serien hittade en ny, stabil ton.
  • 2018 – Mission: Impossible – Fallout
    Tom Cruise och Henry Cavill möttes i en adrenalinfylld uppföljare med rekordhögt betyg bland kritiker.
  • 2023 – Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    Den första delen av seriens avslutande kapitel. Spelades in under pandemin med omfattande produktionsförseningar.
  • 2025 – Mission: Impossible – The Final Reckoning
    Den åttonde och sista filmen i serien (som det ser ut). Premiär i Sverige den 21 maj 2025.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Journalisten ställde kritiska frågor om Israel – portas från Eurovision

Situationen vid Gazaremsan

publicerad 15 maj 2025
– av Jan Sundstedt
Szymon Stellmaszyk - Eurovision 2025 - Basel.
Den från Eurovison 2025 portade journalisten Szymon Stellmaszyk.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den polske journalisten Szymon Stellmaszyk nekas ackreditering till årets Eurovision i Basel. Själv menar han att det beror på en kritisk fråga han ställde till Israels artist Eden Golan förra året – något EBU förnekar.

Szymon Stellmaszyk har bevakat Eurovision Song Contest i 20 år och driver både Facebook-sidan ”Let’s talk about ESC” och branschsajten ”Radio Newsletter”. I år nekas han för första gången ackreditering för att bevaka tävlingen på plats i Basel.

Bakgrunden, menar Stellmaszyk själv, är en kritisk fråga han ställde till Israels tävlande, Eden Golan, under Eurovision i Malmö i fjol. Då frågade han om Golan, med tanke på det politiska läget och kriget i Gaza, ansåg att hennes närvaro kunde innebära en säkerhetsrisk för övriga deltagare och publik.

Frågan väckte uppmärksamhet och kritiserades av vissa, men Stellmaszyk betonar att den inte var avsedd att vara stötande eller ”antisemitisk”. I ett mejl till Stellmaszyk, som statskanalen SVT tagit del av, motiverar EBU beslutet med att de plattformar Stellmaszyk använder inte har tillräcklig räckvidd.

”Inskränkning”

Szymon Stellmaszyk är själv övertygad om att EBU hittar på ett svepskäl och att det de facto handlar om frågan han ställde förra året.

– Det handlar om någon form av hämnd och i praktiken en inskränkning av yttrandefriheten, säger han.

Noteras kan även att årets så kallade mediehandbok från EBU dessutom innehåller en ny regel om att publicerat innehåll måste vara ”respektfullt” mot Eurovision och EBU. Eurovisionchefen Martin Green menar att formuleringen är olycklig och lovar att den ska omarbetas till nästa år.

Samtidigt vill han inte kommentera enskilda fall, men framhåller att det finns ett begränsat antal platser för journalister.

Eurovision Song Contest 2025 avgörs i Basel, Schweiz.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.