MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 26 juli 2025

lördag 26 juli 2025

40 år med AIDS

Författaren Ingemar Ljungqvist blickar på Världsaidsdagen tillbaka på det dödliga HIV-virusets historia och märkliga uppkomst för 40 år sedan.

publicerad 1 december 2018

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det är nu nästan exakt 40 år sedan som den första patienten med en besvärlig immunbristinfektion dök upp på en mottagning i New York i december 1978. Det skulle efter något år visa sig att det var patient nummer ett i en världspandemi av AIDS. Beteckningen ”aids” kom man överens om först 1981. Andra enstaka anekdoter om tidiga möjliga fall hade ingen epidemi i sitt släptåg. Idag har fler än 60 miljoner människor smittats och fler än 25 miljoner avlidit av sjukdomen.

I den bok jag publicerade 1992, Aids Tabu (Ursprung, utveckling, behandling), redovisades de fakta som krävdes för att förklara viruset HIV och därmed sjukdomens uppkomst. Detta med över 200 referenser som underlag. För övrigt ledde boken till att jag senare fick godkänt på en 10–poängs kurs i biologisk tillämpning 1994 på Göteborgs Universitet och till en Doctor of ScienceOpen International University of Complementary Medicine i Colombo, Sri Lanka 1999. Boken finns fortfarande att låna via fjärrlån på biblioteken, men en mycket bra nutida recension finns tillgänglig här.

I sammanfattning: att utreda hur sjukdomen uppstod var ett detektivarbete. Min slutsats då var att viruset, mest sannolikt, togs fram i ett biovapenlaboratorium i Fort Detrick, åren 1976-1978 och injicerades i samband med testningen av ett nytt vaccin. Då, 1992, tog jag inte ens upp frågan om huruvida detta var ett medvetet försök till massdöd eller om det rörde sig om ett olycksfall i arbetet.

De främsta indikationerna till slutsatsen om att det skulle rört sig om ett människotillverkat virus var:

  • Motivet. Amerikansk militär hade upprepade gånger tillkännagett sina ambitioner: ”Inom de närmaste 5-10 åren skulle det troligen vara möjligt att framställa en ny infektiös mikroorganism”. (Utdrag ur budgetäskandena i representanthuset i USA 1969 där militären framställde sina önskemål.)
  • Epidemins upptakt: den startade i New York där egenskaperna hos de första patienterna helt sammanföll med de frivilliga HS män som ställde upp som frivilliga för att testa ett hepatit B vaccin. Detsamma upprepades med ett halvårs mellanrum också i Los Angeles och San Francisco. Starten skedde december 1979.

 

Den afrikanska epidemin startade först 1981. De två länder som rapporterade fall det året var Sydafrika (vit HS-man) och Uganda. Däremot spreds hela tiden vilseledande uppgifter om Afrika som ett aids-inferno. Uppgifterna om debutår är de som respektive nationella hälsobyråer kommit fram till. Här har exempelvis länder i Europa angett följande år; Danmark 1980, Spanien, Schweiz och Frankrike alla 1981 och Sverige 1983. Om således exempelvis en svensk läkare eller forskare påstår att det hela uppstod i Afrika, så är detta mest ett utslag av en annan åkomma – rasism.

  • Virusets släktskap. HIV var för mänskligheten ett nytt virus med lentiegenskaper. Sådana var kända tidigare bara hos fyra djurarter. Visna hos får, CAEV hos getter, EIAV hos hästar och Bovint visna-virus hos kor. Inget av dessa virus kunde dock ensamt stå som upphov till HIV. Däremot skulle de försök som utfördes i stor skala, under åren 1972-78 på rekombinerade virus där gensegment från två eller flera virus fogades samman kunna vara en mycket trolig källa till HIV.

 

De ledande forskargrupperna i USA lanserade istället ett mycket avlägset virus i släktskapet som föregångare till HIV. Ett apvirus som härbärgerades av den gröna markattan.

  • Desinformation. Inom aidsforskningen skedde upprepade gånger rena försöken till forskningsfusk och desinformation. Dessa hade oftast sitt upphov i den amerikanske virologen Robert Gallos skriverier och uttalande. När de underkastas granskning avslöjar de istället att Gallo manövrerade för att dölja sanningen. För den som avslöjat dessa falsarier står det emellertid klart att Gallo och hans överordnade på detta sätt försökte dölja en mycket bister sanning.

 

Efter bokens utgivning har det tillkommit en del nya forskningsrön och vittnesmål som ytterligare förstärker min slutgiltiga teori: att viruset verkligen var framtaget i ett laboratorium – men jag kan nu också kan slå fast att detta gjordes medvetet som ett led i att finna nya biologiska vapen som åtminstone tillfälligt kunde hejda en okontrollerad befolkningstillväxt och då speciellt i tredje världens länder.

Leonard Horowitz

Tilläggen utgörs av den bok, Emerging Viruses, Aids & Ebola, Nature, Accident or Genocide, som skrevs av Leonard Horowitz och utgavs 1996. Förutom att ta upp samma fakta som i Aids Tabu har författaren med utomordentlig dokumentation klarlagt hur de olika företagen försåg såväl Fort Detrick som Robert Gallo med nödvändigt material och där betalaren var den amerikanska militären. Horowitz hade också följt pengarnas spår.

Sue Arrigo

I en mycket välskriven dokumentation har den avhoppade CIA-agenten Sue Arrigo bland annat redogjort för sina möten i Vita Huset där militären redogjorde för sina ”framgångar” att åstadkomma nya livshotande sjukdomar. Bland annat visade de upp huden från en avliden afrikansk aids-patient. Sök på Sue ArrigoWhite TV.

Markattan ersattes av schimpansen

1999 övergav forskningsetablissemanget helt plötsligt grönapeteorin, för att ersätta markatteviruset med ett virus från en schimpans. Bakom publikationen stod främst Beatrice Hahn men också Robert Gallo. Detta virus var onekligen mycket snarlikt HIV.

Men man glömde frågeställningen hur schimpansen kontrakterat viruset ifråga. Man nöjde sig i publikationen i Nature med att i sammanfattningen slå fast att apan ifråga var fångad som unge i Uganda. Vad man inte tog upp lika tydligt var att schimpansen hade ett långt förflutet som försöksdjur och hade dött av hög ålder. Men viktigare var att schimpansen, som hette Marilyn, efter sin död hade blivit placerad i en frysbox på just Fort Detrick. Vad vi fann i det finstilta var att just det experimentvaccin som använts vid hepatit-B försöken först hade testats på just ett antal schimpanser. Att forskningssamfundet inte först försökte söka efter virusets ursprung just där Marilyn förvarats efter sin död, utan med nästintill automatik slog fast, att hon smittats i sin barndom är helt klart en ovetenskaplig inställning.

Peter Duesberg

Men det fanns också en utbredd diskussion inte minst bland aktivister om huruvida HIV var en laboratorieprodukt eller inte. Här gällde det att tillämpa en helt annan taktik eftersom etablerade forskare som Robert Gallo inte längre var trovärdiga. Strategin gick ut på att låta en av Gallo närstående virolog Peter Duesberg stort slå upp teorin att HIV och Aids inte hade något större samband. Förvisso hade Duesberg i sina texter pekat på några av de mekanismer inom sjukdomsförloppet som man dittills inom forskningen inte helt kunnat förklara, exempelvis den extremt långa tiden mellan smittotillfälle och tills kroppen börjar producera antikroppar mot HIV, den så kallade serokonversionen. Han åberopade också Kochs postulat, dvs att en patogen mikroorganism måste kunna framkalla sjukdom i varje varelse den infekterar. Det sistnämnda gäller inte för HIV (dock med vissa undantag; får, häst och schimpans) – och inte heller för många virus. De är tämligen artspecifika när det gäller smittsamhet. Inte desto mindre lyckades Duesberg få många anhängare bland speciellt lekmän – och därmed slutade dessa rikta uppmärksamheten mot ett av de allra största brott som riktats mot mänskligheten. Jag träffade personligen Duesberg vid en alternativ aidskonferens. Mina farhågor gentemot honom stärktes vid det mötet. Exempelvis ställde jag testfrågan till honom om han också uteslöt Visna-viruset som orsaken till fårens Maedi-Visna sjukdom. Hans svar blev ja, Alltså slog det mig att han förklarar den sjukdomens orsak med fårens promiskuösa leverne gärna uppiffat med intagande av allehanda droger som poppers etc. samma ”förklaring” han hade uttryckt för Aids uppkomst.

Hela Duesbergs uppförande under konferensen var förvirrande. Men detta var förmodligen avsikten – att skapa förvirring i en vetenskaplig frågeställning.

Diskussion och debatt

Frågeställningen om HIV var en laboratorieprodukt medvetet framställd för att hejda befolkningsökningen är för de flesta en alldeles för oerhörd frågeställning. Man vill gärna förneka den möjligheten. Men det finns också en annan dimension. Då, när boken var färsk, var det relativt enkelt att nå ut via media. De flesta lokala nyhetstidningar som tillfrågades lämnade gärna stort utrymme. Till och med Sveriges Television gjorde ett stort inslag i sitt nyhetsprogram – flera radioprogram gjorde detsamma. Men efter millennieskiftet har debatt- och diskussionsklimatet allvarligt försämrats. Nu gäller detsamma överlag för lokala tidningar, som för de stora tidningarna när boken kom ut. Dagens Nyheters Karin Bojs var exempelvis på plats vid min premiärföreläsning 1992, men bestämdes sig för att inte skriva någonting. Däremot skrev exempelvis göteborgska Arbetet rättframma referat.

Jämte mig och i den grupp SARA som vi bildade 1990 deltog också filmaren Roy Andersson, som under arbetet med sin kortfilm Någonting har hänt djupdök i aids ursprung. Hans slutord sedan hans debattartikel ”Vetenskapsmannen och vår tid” också refuserats i DN 1989 (artikeln publicerade jag som chefredaktör för 2000-Talets Vetenskap 10 år senare) blev:

Om vi inte får en debatt om ursprunget till vår tids farsot nu, så kanske nästa virus som lämnar laboratoriet smittar luftburet. Inför den möjligheten kan vi bara be att det inte smittar när vi skrattar tillsammans

 

Ingemar Ljungqvist, författare, skribent, lärare

Fakta Världsaidsdagen

Den 1 december, är en dag ägnad åt kampen mot sjukdomen aids. Den firas internationellt.

Dagen instiftades 1988 av folkhälsoministrar från olika länder, vid en internationell konferens om aidsprevention. Den har sedan dess årligen uppmärksammats av olika regeringar och organisationer.

Den officiella webbplatsen är worldaidsday.org.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Darth Vaders ljussabel till salu – väntas gå för mångmiljonbelopp

publicerad 24 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Stjärnornas Krig Darth Vader
Darth Vader - Sithlord supreme

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En av filmhistoriens mest ikoniska rekvisita går nu under klubban. Darth Vaders ljussabel från Stjärnornas krig-filmerna auktioneras ut i september – och väntas inbringa tiotals miljoner kronor.

En originalrekvisita som använts av legendariske Darth Vader i Rymdimperiet slår tillbaka (Irvin Kershner, 1980) och Jedins återkomst (Richard Marquand, 1983) säljs i höst av det brittiska auktionshuset Propstore.

Den aktuella ljussabeln är en så kallad ’hero prop’, det vill säga en detaljerad version av vapnet som syns i närbilder. Ljussabeln användes direkt vid inspelningen av de två uppföljarna i George Lucas berömda rymdopera.

Föremålet har tidigare funnits i privat ägo men visas nu upp för allmänheten inför försäljningen. Bland annat planeras visningar i London, Beverly Hills och New York innan auktionen hålls i Los Angeles i september.

Värdet uppskattas till mellan en och tre miljoner amerikanska dollar, motsvarande omkring 10 till 30 miljoner kronor.

Unikt stycke filmhistoria

Ljussabeln användes av både skådespelaren David Prowse och hans stuntman Bob Anderson under filminspelningarna. Den representerar därmed inte bara en ikonisk del av Stjärnornas krig-myten, utan också ett unikt stycke filmhistoria.

David Prowse/Darth Vader på besök i Stockholm 1997.
Darth Vader (David Prowse) på besök i Stockholm, 1997. Foto: Jan Sundstedt/Nya Dagbladet

Det är ytterst ovanligt att så kallade ’hero prop’-rekvisita från originaltrilogin dyker upp på marknaden – vilket förklarar det höga förhandsintresset.

Auktionen inkluderar även andra välkända filmföremål, såsom Indiana Jones piska från Jakten på den försvunna skatten, Saurons hjälm från Sagan om konungens återkomst samt den välkända ’neuralyzer’-pennan från Men in Black.

Det är emellertid ljussabeln som väntas dra till sig mest uppmärksamhet – både från samlare och Stjärnornas krig-fantaster världen över.

Auktionshuset Propstore är känt för sina storslagna försäljningar av filmrekvisita och har tidigare sålt föremål från bland annat Harry Potter, Blade Runner och Tillbaka till framtiden.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Time To Rock levererar

Årets upplaga av rockfestivalen Time To Rock gick av stapeln i skånska Knislinge. Under fyra julidagar befann sig Nya Dagbladets kulturreporter Mikael Rasmussen på plats för att ta del av en festival fylld med emotionell konstnärlighet som blandar sig väl med en stark familjär gemenskap – och så klart: Massor av musik!

publicerad 23 juli 2025
Oomph-3
Myrath-1
Myrath-2
Battle-beast-1
Battle-beast-2
Battle-Beast-3
Battle-Beast-4
Besökare-1
Majestica-1
Majestica-2
Majestica-3
Mikkey-Dee-and-Friends-2
Mikkey-Dee-and-Friends-1
besökare-4
Smash-into-pieces-4
Smash-into-pieces-3
Smash-into-pieces-2
Smash-into-pieces-1
besökare-3
besökare-2
Majestica-4
Oomph-1
Oomph-2
Oomph-4
besökare-5
besökare-6
Cobra-spell-1
Cobra-spell-2
Cobra-spell-3
Balls-to-the-wall-1
Orvar-Säfström
Heavy-Pettin
VIP
balls-to-the-wall-2
Dare
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Oomph-3
Myrath-1
Myrath-2
Battle-beast-1
Battle-beast-2
Battle-Beast-3
Battle-Beast-4
Besökare-1
Majestica-1
Majestica-2
Majestica-3
Mikkey-Dee-and-Friends-2
Mikkey-Dee-and-Friends-1
besökare-4
Smash-into-pieces-4
Smash-into-pieces-3
Smash-into-pieces-2
Smash-into-pieces-1
besökare-3
besökare-2
Majestica-4
Oomph-1
Oomph-2
Oomph-4
besökare-5
besökare-6
Cobra-spell-1
Cobra-spell-2
Cobra-spell-3
Balls-to-the-wall-1
Orvar-Säfström
Heavy-Pettin
VIP
balls-to-the-wall-2
Dare
previous arrow
next arrow
 

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Dagarna fyra fylldes med gemenskap, uppskattning och väldigt mycket musik. Det är vänligt, gemytligt och de besökare som väljer att gästa Time To Rock gör det med omsorg. Festivalen är som en stor familj som välkomnar och integrerar. Det slår de flesta besökare vilken omtänksam anda som råder inne i det uppbyggda samhället kallat Time To Rock.

Musikakterna är många och variationsrika där många smaker verkligen blir tillgodosedda. Det är extra charmigt att betrakta när även barn följer med och visar uppskattning samt bjuder på humor på det där viset som bara barn kan när till exempel deras favoritband framträder. Smash Into Pieces lockade barn som vuxna där hela festivalområdet gungade när sittandes som ståendes sjunger med, applåderar samt ler instämmande till hur väl allt sitter som en smäck.

Campinglivets förlovade land

Festivalen börjar även nå sin limit rent boendemässigt för de som väljer att vilja campa. Det var 300 fler övernattande än förra året och nu behöver Time To Rock ledningen titta efter markalternativ. Det innebär att festivalen kan bära cirka 1 100 campinggäster. Men markfrågan blir en nöt att knäcka, uttrycker Martin campingens generalmaestro, som guidade Mikael Rasmussen runt inne i campingområdet i sin fina golfbil. Det blir mycket återvinning under dessa dagar där ett samarbete med en handlare i Kristianstad möjliggör att de även kan få panta burkar exempelvis från Tyskland just för att det blir sådan mängd och metallen är värdefull, precis så värdefull som den metal som spelas och framförs från scenerna.

Exempelvis så uppträdde den Tyska veteranbandet Dirkschneider med Udo Dirkschneider med sin urkaraktäristiska verkshöjd som därmed lyfter hela stämningen till publikens förtjusning. Deras repertoar vid detta tillfälle blev att spela alla låtarna från det legendariska albumet Balls To The Wall som firade 40-års jubileum. Det blev även möjlighet för auditoriet att få köra till Dirkschneiders extranummer dirigerande av låten Princess Of The Dawn.

Tre scener med 47 stycken band där det mesta av spelschemat höll hälsomässigt förutom Black Ingvars som vi saknade med deras tolkningar av barnvisor, schlagers och dansbandsgung i oerhört feta hårdrocksarrangemang. Med kort varsel ersatte istället bandet Alien Black Ingvars frånvaro. Det är njutning för alla sinnen med alla de band som uppträder. Det är härliga band som Quireboys som erbjöd underbar sydstatsrock med inslag av väl kompetent rockmunspel. Bandet Oomph dundrade på likt Rammstein och sångaren bjöd på teatraliska blickar och mimik. Fler sinnen blev även tillfredställda då Cobra Spell framträdde i lack, läder och lyckades dölja de mest intima delarna i kinky- läder och lack samt sina instrument.

Crescendo på fjärde dagen

Helt klart bäst blev den sista dagen av festivalens fyra fullpumpade dagar av öl, mat, tältande och musikekvilibrism. Alltid lika fantastiskt att få se och höra Mikkey Dee från legendariska King Diamond därefter Motörhead och numera flitigt turnerande med Scorpions, där han reste från Hannover till Knislinge för att framföra låtar från den tid med Motörhead.

Det är synd om de band som måste framföra dåliga låtar för att publikfria medans välkomponerade melodier är en stolthet att få framföra såsom, Ace Of Spades, sade Mikkey med glimten i ögat.

Vilken låt ska vi spela nu då, frågar Mikkey sedan publiken. Ace of Base, blev svaret skämtsamt från publiken.

Programmet fortsatte och följdes därefter exempelvis med Jean Beauvoir, barnens favorit Smash Into Pieces med läckra medryckande låtar, cool datorgrafik och eldshow. Därefter Majestica med fantastiskt gitarrekvilibrism av Tommy Johansson likt Yngwie Malmsteen och med en sångröst som i sina högsta register frammanar bilder av självaste Judas Priests Rob Halford. Ja, det är verkligen starka upplevelser och programmet levererar och toppar därefter med Myrath som varvar orientaliska dans- och musikinslag i sina metalbaserade melodikompositioner.

Den karismatiske teater- och dramaklädde sångerskan Noora Louhimo i Battle Beast ger sitt band och festivalens besökare nya dimensioner och önskvärt vore även att musikerna också förstå att matcha artistdramadrottningen Noora. Ny som konferencier i år blev Orvar Säfström.

Välkommen i din bekväma comfortzoon! Orvar uppmanade publiken en hymn till den legendariske bortgångne Lemmy från Motörhead. Auditoriet uppmanades titta upp mot himlen för det är där han är, uttalade Säfström, och ingen annanstans!

Ytterligare ett möte som berör min själ och hjärta är med en av festivalens flitigaste besökare. Personen heter Jens Björk och vi kan alla se honom oftast sittandes i sin rullstol på de avsedda rullstolsramperna med god utsikt till scenerna och artisterna. Med jämna mellanrum vill Jens filma med sin smartphone eller resa sig upp och digga med till de rytmiskt tunga hårdrocks- och metallåtarna som når honom kanske djupare än oss andra. Jens drabbades av stroke och påföljande afasi för cirka 10 år sedan och har sedan dess genomgått olika terapeutiska behandlingar.

Jens jobbar ständigt med övandet av språket, rörelser och de sociala sammanhangen. Det känns extra fint när ett förtroende byggs upp och vårt ömsesidiga tålamod gör att vi förstår varandra och musiken är likt visdom på sådan frekvens att den enbart går att förnimma. Därför kan musik vara helande och läkande, och trots hög ljudvolym som strömmar ur högtalarna på Time To Rock skadas inte öronen utan tvärtom når tonerna djupt in i publikens kroppar. Och Jens sms:ar mig ett par dagar efter att Time To Rock packat ihop och skriver så här:

”Gokväll! Jens här med rullstolen. Nu har jag vaknat efter härlig festival i Knislinge och det sista bandet Sonata Arctica – riktigt härligt slut på festivalen.”

Detta sätter väl fingret på hur viktiga dessa fantastiska festivaler är!

Bockar & Bugar

Så tack till hela Time To Rock-ledningen med festivalgeneralen Andreas Martinsson i spetsen, pressansvarig och allas vår Andreas Hygge Hügard till alla de som byggt upp festivalmiljön, värd- och säkerhetspersonal, blåljus såsom polis- och ambulans som också likt kyrkan hade ett välkomnade eventinslag där de som ville bekanta sig med dess så viktiga funktioner. Detta gott folk var Time To Rock 2025 och besökare uttalar redan en längtan till Knislinges oas. Må alla goda energier strömma!

Och vi lägger även in ett önskemål till nästa år — de fantastiska gothrockbandet Fields Of The Nephilim. Tack på förhand!

 

Mikael Rasmussen alias Artist Razz

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Hårdrockslegenden Ozzy Osbourne död – blev 76 år

publicerad 22 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Osbourne under ett framträdande på Blizzcon 2009.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den brittiske metalikonen Ozzy Osbourne har avlidit vid 76 års ålder, bara veckor efter sin avskedskonsert med Black Sabbath i Birmingham. ”Det är med en sorg som inte kan beskrivas med ord som vi måste meddela att vår älskade Ozzy Osbourne har gått bort i morse. Han var tillsammans med sin familj och omgiven av kärlek”, meddelar familjen enligt Sky News.

Osbourne slog igenom som frontfigur i Black Sabbath under 1970-talet och blev en av grundarna av heavy metal-genren. Bandet formades i Birmingham 1969 och revolutionerade musiken med mörka texter och tunga gitarriff. Klassiska låtar som ”Paranoid”, ”Iron Man” och ”War Pigs” definierade en hel genre.

Efter att ha lämnat Black Sabbath 1979 på grund av drog- och alkoholproblem byggde Osbourne en framgångsrik solokarriär med album som ”Blizzard of Ozz” (1980). Under 2000-talet nådde han nya målgrupper genom MTV:s realityserie ”The Osbournes”.

Osbourne diagnostiserades med Parkinsons sjukdom redan 2003, något han först offentliggjorde 2020. Den 5 juli genomförde han sin sista konsert på Villa Park i Birmingham tillsammans med Black Sabbath.

Ni anar inte hur jag känner – tack från djupet av mitt hjärta, sade han då till publiken.

Osbourne efterlämnar sin fru Sharon och fem barn.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Från kal betong till konst som skapar trivsel – därför gör muralmålningar comeback

Annonssamarbete med Poetic Artstories

uppdaterad Igår 18:55 publicerad 22 juli 2025
pas-muralmaleri-04
pas-muralmaleri-05
pas-muralmaleri-03
pas-muralmaleri-02
pas-muralmaleri-01
pas-muralmaleri-00
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En grå, monoton betongvägg kan förvandlas till ett konstverk som ger liv och färg åt omgivningen. Runtom i världen får nu muralmålningar – storskaliga väggmålningar – en renässans, och deras påverkan märks både i stadsmiljöer och inomhus.

Kommuner satsar på färgstarka motiv på fasader för att skapa trivsel och stolthet i kvarteren, och skolor och sjukhus låter konstnärer pryda väggar för att sprida glädje och lugn. Allt fler väljer även att låta vackra väggmålningar pryda sitt hem.

Att väggkonst är på frammarsch märks inte minst i Sverige: festivaler, som No Limit i Borås, har i flera år bjudit in konstnärer att förvandla stadens ytor till ett utomhusgalleri, och intresset för offentlig konst ökar.


Artikeln publicerades ursprungligen 28 mars 2025


Färg som förändrar atmosfären

Forskning och erfarenhet visar att konst i miljön kan ha stor inverkan på hur vi mår. När en mörk tunnel pryds med ett lekfullt motiv eller en trist husgavelfasad täcks av en berättande bild, förändras hela stämningen. Människor som passerar stannar upp, ler och känner sig mer hemma i området. I vissa fall har man till och med sett ökad gemenskap och minskad vandalisering när lokala konstprojekt engagerar invånarna. Muralmålningar gör alltså mer än att dekorera – de skapar samtal, identitet och trivsel.

Sagomotiv som skapar samhörighet

En av de konstnärer som brinner för att ge nytt liv åt väggar är Malin Sellergren, grundare av Poetic Artstories. Hennes unika nordiska sagostil förvandlar väggar till fönster in i fantasins värld. Genom naturmotiv, mytologiska väsen och mjuka färgtoner lyckas hon skapa konstverk som inte bara är vackra att se på utan också inbjuder till eftertanke och lugn.

– Jag vill att mina muralmålningar ska fånga både ögat och hjärtat, säger Malin Sellergren som arbetar med att förgylla miljöer med vacker platsdesignad konst.

Väggmålning på uppdrag av Poetic Artstories – konstverket ”Paradisträdgården” med japanska tranor.

När en väggmålning berättar en historia känner människor en större samhörighet med platsen.

Sellergren har medverkat i flera storskaliga muralprojekt – från att måla en tolv meter lång vägg i Monet-anda i en festlokal, till att förvandla ett sovrum till en paradisträdgård full av nordiska fåglar och blommor. Resultatet är miljöer som går från anonyma till magiska.

Trenden är tydlig: muralmålningar är tillbaka för att stanna, och de visar att konst utanför gallerierna kan göra vår vardag lite vackrare och mer inspirerande!

 

Besök Poetic Artstories för att läsa mer om muralmåleri.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.